V rámci IKD prejdú rekonštrukciou aj zastávky. Ako budú vyzerať po rekonštrukcii? Budú kopírovať moderné európske trendy?
Realizáciou prvej etapy projektu Integrovanej koľajovej dopravy dôjde ku komplexnej obnove električkovej trate vrátanie mobiliáru od Námestia Maratónu mieru až po Staničné námestie. Zmenami prejdú aj nástupištia priľahlých zastávok – nakoľko to budú zmeny pozitívne, na to sa podrobnejšie pozrieme v tomto článku.
Námestie Maratónu mieru bez združenej zastávky?
Električková zastávka na Námestí Maratónu mieru zostáva v polohe, v akej bola od rekonštrukcie križovatky začiatkom 90. rokov. Odvtedy sú nástupištia električkovej a autobusovej dopravy rozdelené tak, že prípadní záujemcovia o prestup z autobusu na električku musia absolvovať peší presun 200 metrov cez dva semafory. Situáciu nezlepšuje ani organizácia obratiska na Železničnej ulici, odkiaľ cestujúcim nie je umožnené nastupovať do električky číslo 6.
Aký bude stav po rekonštrukcii? Organizácia dopravy zostane nezmenená, nástupištia a koľajisko prejde iba modernizáciou, žiaden zásadný posun vpred ale nenastane. Nástupište smer Radnica Starého mesta bude navyše užšie, než ostatné v rámci IKD – namiesto troch metrov šírky bude mať len 2,4 metra. Rozšírenie ostrovčeka by znamenalo nutnosť posunutia priľahlej cestnej komunikácie o niekoľko decimetrov severnejšie, čo sa už ale do projektov nedostalo. Nástupište bude vybavené len malým prístreškom typu C s rozmermi 4,15 m × 1,375 m × 2,38 m bez bočnej sklenenej výplne a bez lavičiek – cestujúci tak budú vystavení pomerne nízkemu komfortu a nepriazni počasia na jednej z najfrekventovanejších zastávok električiek v meste.
Priestor koľajiska bude zadláždený tak, že pojazďovanie tejto zastávky autobusmi nebude vhodné z dôvodu obmedzenej životnosti takejto dlažby. Nástupná plocha sa zmodernizuje, zmení sa výška nástupnej hrany, doplnia sa vodiace prvky pre zrakovo postihnutých, zastávka ale parametrami obsluhy zostáva v stave, v akom bola aj pred dvadsiatimi rokmi.
Vynovená električková zastávka Námestie Maratónu mieru. Autobusové linky budú zastavovať aj naďalej o vyše 200 metrov späť – na obrázku až na úrovni stromov v pozadí za bagrom.
Združená zastávka v nemeckom Weil am Rhein. K nástupišťu je možné pristaviť električku i autobus, šírka nástupnej plochy zabezpečuje absolútnu prednosť hromadnej dopravy – jazdný pás je príliš úzky na to, aby bol prostriedok MHD predbehnutý IAD.
V prípade riešenia zastávky ako združenej mohlo dôjsť k zriadeniu nového nástupišťa zastávky Mlynská bašta, a to v blízkosti križovatky Hviezdoslavova × Gorkého. V prípade, ak by sa aj nepodarilo takýto zámer presadiť do projektu obnovy električkových tratí, zastávku mohlo zriadiť mesto aj vo vlastnej réžii, keďže by nešlo o príliš finančne nákladnú položku. Obslužnosť severného okraja historického centra by tak bola významne posilnená.
Bariéra pri radnici
Zastávkové ostrovčeky na zastávke Radnica Starého mesta zostávajú vo svojich doterajších polohách – prejdú len modernizáciou povrchov a mobiliáru.
Autor projektovej dokumentácie v tomto prípade nebral do úvahy fakt, že priechod pre chodcov z úrovne Kuzmányho 9 neslúži len na prístup na nástupište v smere na Hlavnú poštu, ale môže poslúžiť aj pre protismerné nástupište a hlavne na prístup cez Ulicu Pri jazdiarni – či už na Bačíkovu alebo Moyzesovu ulicu alebo ku autobusovej zastávke Radnica Starého mesta. Nájazdovú rampu umiestnil len pri vstupne na nástupný ostrovček – z neho sa dá ďalej dostať bezbariérovo už len späť na chodník vedúci po západnej strane ulice.
Na protismerný ostrovček budú imobilní musieť použiť prístup cez svetelnú križovatku s Ulicou Československej armády. Podobne tomu bude aj v prípade prechodu na Bačíkovu ulicu – namiesto 100 metrov cez Ulicu Pri jazdiarni bude musieť imobilná osoba prejsť až 250 metrov. Situáciu budú mať výrazne sťaženú aj ostatní chodci – nástupný ostrovček v smere na Havlíčkovu ulicu je obohnaný zábradlím, pričom medzera sa nachádza v strede dĺžky ostrovčeka mimo roviny priechodu pre chodcov.
Varianty pešej dochádzky z Kuzmányho sídliska na nástupištia zastávky Radnica Starého mesta.
Projektant na tomto nástupišti neriešil bezbariérový prístup na nástupište smer Havlíčkova, ani bezbariérový prechod z Kuzmányho ulice smerom na Moyzesovu a Bačíkovu cez Ulicu Pri jazdiarni. Ten je možný len cez obrubníky a prejdením dvadsaťmetrového esíčka...
Zastávková turistika pri súde
Zjednodušenie života cestujúcim neprinesie ani presunutie električkových zastávok Krajský súd až do priestoru medzi ulicami Galenova a Šrobárova z doterajšej polohy pred budovou Krajského riaditeľstva PZ SR. Dôvodom tohto presunu mala byť plánovaná prevádzka súprav tram-train, pričom dodnes nie je jasné, kedy a či vôbec takéto vozidlá budú po košických koľajniciach niekedy premávať.
Neisté tram-trainové súpravy spôsobia už teraz zbytočnú zastávkovú turistiku – namiesto približovania sa hromadnej dopravy k zákazníkom, sa im vzdiali.
Uzol Krajský súd síce nepatrí medzi najfrekventovanejšie prestupné body, no minimálne cestujúci zo železiarní do južnej a strednej časti sídliska Kuzmányho by takúto možnosť určite využili. Takto sa buď prejdú o 100 metrov naviac alebo už rovno pôjdu pešo.
Mapka dokumentujúca posunutie polohy zastávky Krajský súd na Kuzmányho so zvýrazneným peším ťahom v prípade prestupu z liniek 6 a R1. Pôvodný nástupný ostrovček je na mape zvýraznený sivým obdĺžnikom popri trati.
Zastávka Krajský súd bola posunutá ešte o 85 metrov ďalej od križovatky, čím bol prakticky znemožnený prestup zo smeru, resp. smerom na Terasu.
Pre pozitívne príklady netreba chodiť ďaleko – stačí zájsť na opačný koniec Kuzmányho ulice. Zastávka Radnica Starého mesta smer Amfiteáter je situovaná bezprostredne za križovatkou.
Vybavenie zastávok v súlade s modernými trendami?
Hneď na prvý pohľad prinesie rekonštrukcia zastávkových ostrovčekov množstvo pozitívnych zmien. Budú prístupné bezbariérovo a vybavené zábradliami vyplnenými tvrdeným sklom, ktoré bude zabraňovať ošpliechaniu cestujúcich autami z priľahlej cesty. Na všetkých zastávkach budú automaty na cestovné lístky a displeje s informáciami o najbližších spojoch.
Na doterajšie košické pomery sú tieto novinky akoby vystrihnuté zo sci-fi filmu – veď doteraz sa pravidelne používali len jednoduché červeno-biele zábradlia (rovnaké od 60. rokov) a jednoduché červené označníky so žltými odpadkovými košmi (rovnaké od 70. rokov).
Je to však dostatočný pokrok? Skúsme si to porovnať s výbavou zastávok na budapeštianskej Hungária körút, ktoré prešli komplexnou obnovou v roku 2014. Nástupištia sú z veľkej časti prekryté zastrešením, do podnože ktorého je integrovaný ďalší mobiliár – miesta na sedenie, opierky, informačné panely, automaty a veľké vitríny pre cestovné poriadky, oznamy či mapy.
Zastávkový prístrešok zastávky Zugló vasútállomás v Budapešti s integrovaným mobiliárom.
Ako to bude v Košiciach? Aj naďalej sa budú používať klasické prístrešky, ktoré sa tu montujú s drobnými dizajnovými obmenami už od roku 1990. Ide o typizované prístrešky z hĺbkou 1,3 až 1,6 metra vyplnené sklom (ľahký a obľúbený terč vandalov), s malou lavičkou a prakticky bez možnosti integrácie ďalšieho mobiliáru. Najmenšie prístrešky typu C navrhnuté pre zastávky Námestie Maratónu mieru, Hlavná pošta, Krajský súd a Senný trh budú navyše bez lavičiek a bez bočného skla.
Zastávka po košicky: dlhé nástupište a malý prístrešok ďaleko od označníka.
Záver
Projekt IKD prinesie pozitívnu zmenu – vyťažené úseky v centre mesta sa po dlhých rokoch dostanú do vzorného technického stavu. Zastávky dostanú nový povrch, budú vybavené automatmi a novým elektronickým informačným systémom. V obratiskách sa pridaním koľajových spojok zlepší manipulovateľnosť s vozidlami.
V otázke modernosti použitých riešení však stále budú Košice podobne ako Bratislava zaostávať za mnohými mestami okolitých krajín EÚ. Svoj reparát budú môcť obe mestá vykonať na ďalších projektoch modernizácií električkových tratí, ktoré majú naplánované v ďalších rokoch.
orlov