Úvod

Pre novú trať do továrne Dynamit-Nobel bolo okrem štyroch motorových vozňov určených aj sedem vlečných (#121 - 127). Konštrukčne rovnaké vozne ako motorové vyrobila fabrika Ganz a spol. v Budapešti v roku 1911.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Ganz 121 – 127 1910 – 1911 1911 1938 – 1960* 7
Spolu 1910 – 1911   7
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka so spriahadlami 10530 mm
Šírka 2100 mm
2340 mm (so schodíkmi)
2444 mm (#historický vozeň 104, so schodíkmi)
Výška 3316 mm
3350 mm (udávaná po prestavbe na motorové)
Pracovná výška ~ 5600 mm
Výška podlahy ~ 850 mm (nástupné plošiny)
~ 1050 mm (v salóne)
Rázvor 4500 mm
Počet dverí 4 polouzavreté vstupy
Počet miest na sedenie 34
35 (po prestavbe na motorové vozne)
Počet miest na státie 22
26 + 2 (po prestavbe na motorové vozne)
Celkový počet miest 56
61 + 2 (po prestavbe na motorové vozne)
Pohotovostná hmotnosť 7600 kg
12700 kg (po prestavbe na motorové vozne)
Celková hmotnosť 11520 kg
17400 kg (po prestavbe na motorové vozne)
Elektrická výzbroj Siemens (po prestavbe na motorové vozne)
Motor Siemens D 612, jednosmerný motor pre napätie 550 V (po prestavbe na motorové vozne)
Siemens GBM 430 (historický vozeň #104)
Výkon motora 40 kW / 575 rpm (po prestavbe na motorové vozne)
60 kW (historický vozeň #104)
Počet motorov 2 (po prestavbe na motorové vozne)
Celkový výkon 80 kW (po prestavbe na motorové vozne)
120 kW (historický vozeň #104)
Maximálna rýchlosť 30 km/h

Fotografie

Opis

Na oceľovom ráme zhotovili drevenú skriňu, ktorú zvonku oplechovali a vo vnútri obložili dreveným obkladom lakovaným v prírodnej farbe. Strechu vybavili tzv. americkou nadstavbou s vetracími okienkami. Plošiny uzatvorili ochrannou presklenou stenou a vstupy na plošiny vybavili mrežovými dvierkami. Dvojicu tzv. Griffinových súkolí s priemerom 850 mm pripevnili k rámu prostredníctvom listových pier. Vozne vybavili vzduchovou brzdou a tiež ručnou brzdou ovládanou z oboch plošín. Použitím vzduchovej brzdy umožnili vytvárať vlaky pozostávajúce z motorového vozňa a viacerých vlečných vozňov. Na čelách osadili pod oknami koncové svetlá a spojovacie hadice vzduchovej brzdy.

V salóne pre cestujúcich oddelenom od plošín stenou s dverami osadili drevené lavice v priečno-pozdĺžnom usporiadaní. Vetranie interiéru zabezpečili okrem strešnej nadstavby aj spúšťacími bočnými oknami. Osvetlenie interiéru zabezpečili 8 stropnými a 2 núdzovými svietidlami. Na upozornenie vodiča motorového vozňa vybavili vlečné vozne elektrickým aj remeňovým návestným zvončekom.

Vozne boli dodané v tmavozelenom nátere.

Úpravy

Po vypracovaní projektu Ing. Engela pristúpila Bratislavská mestská elektrická železnica v roku 1926 k prestavbám vlečniakov na motorové vozy s výzbrojou Siemens a trakčnými motormi Siemens D 612. Použité boli kontroléry Siemens typu K, ktoré mali 7 jazdných a 6 brzdných stupňov a umožňovali aj jazdu s jedným motorom v prípade poruchy druhého z nich. Odstránila sa aj vzduchová brzda, čím zanikla možnosť prevádzkovania dlhých súprav. Vozne dostali nové evidenčné čísla #101 - 107.

Električky #102, 106 a 107 najskôr dostali v roku 1936 opravu a neskôr boli okolo roku 1945 vybratím elektrickej výzbroje prestavané na vlečné vozy. V priebehu 50-tych rokov už ako vlečné vozne prešli rekonštrukciou, pri ktorej boli vstupy uzavreté dvojdielnymi dverami.

Okrem výzbroje sa menili aj farby - v 20-tych rokoch po rekonštrukcii dostali zeleno-sivé vyfarbenie, v 30-tych rokoch sivé a neskôr červeno-biele.

Historický vozeň #104 vznikol v rokoch 1996 - 1998 postavením repliky vozovej skrine na pôvodnom podvozku Ganz. Električka bola zrekonštruovaná do stavu na konci 1920-tych rokov, avšak s červeno-bielym lakom. Až v roku 2015 bol vozeň prelakovaný do zeleno-sivej kombinácie.

Prevádzka

Vlečné vozne boli do premávky zaradené v priebehu apríla 1911. Vozne sa mohli spriahať výlučne s motorovými vozňami #51 - 54, pričom bolo technicky možné zapojiť za jeden motorák až tri vleky. Do premávky boli nasadzované na linke premávajúcej po Račianskej ulici k Dynamitovej továrni v časoch návozu a odvozu robotníkov do/z tovární.

Od roku 1926 už ako motorové jazdili samostatne na linkách A, C a D. Po dodávke "dvojstovákov" premávali najmä na linkách Cd a Ck.

Vozne #102, 106 a 107 po prestavbe na vlečné v roku 1945 jazdili v súprave s vozňami #201 - 206, päťokeňákmi #31 - 44 a neskôr aj s vozňami 6MT.

Vyraďovanie a likvidácia

Vozne začali vyraďovať v roku 1938 v súvislosti so stavbou päťokenných vozňov vlastnej konštrukcie. Novostavby električiek boli totiž oficiálne rekonštruovanými a predĺženými vozňami Ganz a spočiatku dostávali čísla vyradených električiek. V rokoch 1938 - 1940 preto vyradili vozy #101 (ex 121), 105 (ex 125) a 103 (ex 123). V roku 1949 však na ich podvozkoch ešte postavili vlečné vozne, ktoré boli vyradené v roku 1961.

Vozne #102 (ex 122), 106 (ex 126) a 107 (ex 127) sa už po stavbe ďalších 5-okeňákov (už s dvojcifernými číslami) nevyradili a zostali naďalej v prevádzke. V roku 1945 boli po vybratí výzbroje preznačené pravdepodobne na #125 - 127 a neskôr v roku 1954 na #166 - 168. Vyradené boli v roku 1960.

Zachoval sa vozeň #104, na podvozku ktorého bol v roku 1949 postavený motorový vozeň #44. Medzi rokmi 1996 a 1998 bola na tomto podvozku postavená replika vozňa #104 v stave z konca 1920-tych rokov.

Katalóg vozidiel

101 166 103 104II 105 167 168

Legenda a štatistika

104IInevyradené vozidlo: 1 (14,3 %)
104IIodstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (14,3 %)
101vyradené vozidlo: 6 (85,7 %)
104IIhistorické vozidlo: 1 (14,3 %)
104IIevidenčné číslo 104 obsadené 2. krát pri danom type vozidla
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.5.
121 101od 1926   
122 1021926 - 1943125IIod 1945?1949 - 1954166od 1954
123 103od 1926   
124 1041926 - 1940104IIod 1998  
125 105od 1926   
126 1061926 - 1943126II1945 - 1951?1951 - 1954167od 1954
127 1071926 - 1943127II1945 - 1951?1951 - 1953168od 1954

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.