Úvod

V roku 1941 objednala Bratislavská elektrická účastinná spoločnosť u viedenskej vagónky Simmering Graz - Pauker AG priestranné obojsmerné vlečné vozne postavené na podvozkoch firmy Königshutte. Vozne SGP #101 - 115 boli dodané do Bratislavy až na jar roku 1943. Neskôr v rokoch 1950 - 1957 podľa upravenej dokumentácie vyrábali dielne DPMB (do roku 1953 DOZÁB) ďalšie vozne s rovnakým označením (#116 - 147).

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. SGP 101 – 115 1943 1943 1973 – 1975* 15
2. SGP-DOZÁB 116 – 117 1950 1950 1975 2
3. SGP-DOZÁB 118 – 121 1951 1951 1973 – 1975 4
4. SGP-DOZÁB 122 – 129 1952 1952 (?) – 1975 8
5. SGP-DPMB 130 – 133 1953 1953 (?) – 1975 4
6. SGP-DPMB 134 – 135 1954 1954 1975* 2
7. SGP-DPMB 136 – 137 1955 1955 1973 2
8. SGP-DPMB 138 – 140 1956 1956 1971 – 1975 3
9. SGP-DPMB 141 – 142 1956 – 1957 1957 1974 – 1975 2
10. SGP-DPMB 143 – 144 1957 1957 1975 2
11. SGP-DPMB 145 – 147 1957 – 1958 1958 1973 – 1975 3
Spolu 1943 – 1958   47
* Zachovalo sa historické vozidlo

Technické parametre

Dĺžka 10500 mm
Dĺžka so spriahadlami 11300 mm
Šírka 2160 mm
Výška 3200 mm
Výška podlahy 720 mm (plošiny)
895 mm (salón)
Rázvor 3600 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 24
Počet miest na státie 20 (salón) + 36 (plošiny)
Celkový počet miest 80
Pohotovostná hmotnosť 7800 kg
Celková hmotnosť 13800 kg
Maximálna rýchlosť 40 km/h

Fotografie

Opis

Skriňa vozidla bola postavená z dreva a zvonku oplechovaná. Nástupné plošiny uzatvárali dvojdielne dvere, sedadlá v salóne boli usporiadané pozdĺžne. Vetranie zabezpečovali štyri spúšťacie okná a štrbinové náporové ventilácie v nadokennom priestore. Vozne mali poloautomatické spriahlá Compact, ktoré sa po ich dodaní namontovali na všetky bratislavské električky. Prvá séria mala charakteristickú podokennú ozdobnú lištu, koženkové sedadlá, na bočnici nápis "Nefajčiari - Nichtraucher" a signalizačný zvonček pre vodiča pod strechou na oboch čelách vozňa. V Bratislave vyrobené vleky mali drevené sedadlá, zvonček na streche vozňa z oboch strán a ozdobnú lištu nahradila oceľová pásovina. Vyfarbenie bolo štandardné červeno-krémové.

Úpravy

Vozne boli pre nedostatok materiálu dodané od výrobcu bez bŕzd a posledné dva aj bez súkolí, preto bolo potrebné pred zaradením do prevádzky vozne dokončiť v dielňach BMEŽ.

Vozňom viedenskej série neskôr premiestnili zvončeky spod strechy priamo na strechu po vzore bratislavských vozňov. Po zjednosmernení dvojnápravových motorových vozňov boli na vlečných vozňoch vymenené zadné spriahadlá Compact na jednoduchšie mechanické spriahadlá pražského typu. Odstránené boli aj zvončeky zo strechy nad zadnou plošinou. Na prednej plošine týchto vozňov sa začiatkom 1970-tych rokov vyhradilo miesto so sedadlom pre sprievodcu, ale pre nevyužívanie sa táto úprava napokon zrušila.

Od roku 1967 slúžil po úprave vozeň #103 ako polievací v spojení s motorovým vozňom #26. Na podvozku #135 v rokoch 1999 - 2003 postavili majstri v bratislavských Ústredných dielňach električiek repliku vlečniaku z viedenskej série #101 - 115.

Prevádzka

Vlečniaky SGP tvorili kolorit bratislavských ulíc v spojení s motorovými vozňami Tatra Studénka #51 - 65, 6MT a "Päťokeňákmi" #31 - 45 až do konca ich premávky v máji 1974. Počas svojej existencie premávali aj so všetkými ich motorovými súčasníkmi s výnimkou električiek linky 6, ktoré premávali do Petržalky. Po skončení premávky dvojnápravových električiek odoslali vlek #101 do Brna. Vozne #122 a 132 využívala traťová služba vo vozovni Martanovičova ako sklad a šatňu. Vlek #142 po obnove laku umiestnili spolu s 6MT #72 do areálu dopravného ihriska na Tomášikovej ulici. Po odstránení skeletov poslúžili podvozky vlečniakov #135 a 141 na prevoz koľajníc, vďaka čomu sa zachránili pred šrotovaním v zime 1978. Muzeálny vlečniak #101 je deponovaný v Brne - Líšni, kde sa nachádza zrekonštruovaný do stavu po odstavení z premávky.

Vyraďovanie a likvidácia

V roku 1961 bol po nehode s vlakom zničený vozeň #129 a následne bol vyradený. Vlečniaky #123 a 124 odpredali v roku 1967 do Liberca. Rok 1973 znamenal vyradenie pre #102, 107, 118, 121, 127, 136, 137, 138 a 146. V nasledujúcom roku vyradili vozne #104 - 106, 108 - 117, 119, 120, 125, 126, 128 - 131, 133, 134, 139, 140, 143 - 145 a 147. Zvyšné vozidlá zošrotovali v roku 1978. Likvidácii neunikol ani voz #142 na dopravnom ihrisku.

Katalóg vozidiel

101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115

116 117

118 119 120 121

122 123 124 125 126 127 128 129

130 131 132 133

134 135

136 137

138 139 140

141 142

143 144

145 146 147

Legenda a štatistika

135nevyradené vozidlo: 1 (2,1 %)
135odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (2,1 %)
101vyradené vozidlo: 46 (97,9 %)
101historické vozidlo: 2 (4,3 %)
103technologické vozidlo: 1 (2,1 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Ako je to s vozom 141? Spolu so 135 boli bez karoserie sluziac na prepravu kolaji. 135 sa opravila vzorne, a 141 ak spravne zaradujem mam odfotenu ako je na nej nalozeny skelet 6MT dovezeny co sa tula po vozovni. Co je s danym vozom? Existuje ten ram este?
Nebolo by vhodne ak este stale stoji ho zaradit medzi "modre" nakolko ide o zachovany kusok?
Teoreticky rovnako aj ten v Liberci co stale existuje?