Víkendová doprava sa spomaľuje

DPB v snahe šetriť finančné prostriedky koncom februára 2011 zmenil charakter 50 zastávok „na znamenie“. Toto opatrenie malo šetriť spomaľovania a rozjazdy dopravných prostriedkov na najmenej využívaných zastávkach a najmä v časoch, kedy cestuje menej cestujúcich – teda večer a cez víkend. Zároveň zvýšenie počtu zastávok na znamenie vytvára predpoklad zrýchlenia dopravy v týchto časoch, keďže autobusy a trolejbusy budú na určených zastávkach zastavovať iba v prípade dopytu cestujúcich.

Paradoxne, v úpravách cestovných poriadkov v apríli a máji DPB predlžuje jazdné doby autobusov medzi jednotlivými zastávkami, najmä vo večerných a víkendových časoch. Príklady predĺženej jazdnej doby jednotlivých liniek podľa nových zastávkových cestovných poriadkov (CP):

  • Linka 56: predĺženie jazdnej doby cez víkend o 6 minút/kolo (4 min. smer Záhumenice a 2 min. smer Studená) a 4 minúty večer smer Záhumenice
  • Linka 63: predĺženie jazdnej doby cez víkend o 7 minút/kolo (5 min. smer Avion Shopping Park a 2 min. smer Lamač) a 2 minúty večer (1+1)
  • Linka 65: predĺženie jazdnej doby cez víkend o 3 minúty/kolo (2 min. smer Čiližská a 1 min. smer Tbiliská) a 3 minúty večer smer Čiližská
  • Linka 68: predĺženie jazdnej doby cez víkend o 4 minúty/kolo (1 min. smer Trnavské mýto a 3 min. smer Holíčska)
  • Linka 70: predĺženie jazdnej doby cez víkend o 2 minúty/kolo (1+1) a 3 minúty večer smer Nový most
  • Linka 95: predĺženie jazdnej doby cez víkend o 5 minút/kolo (3 min. smer Šafárikovo nám. a 2 min. smer Vyšehradská) a 4 minúty večer (2+2)
K miernym predĺženiam večernej jazdnej ďalej dochádza aj u liniek 61 a 93.

Čo to znamená pre dopravcu?

Na zabezpečenie rovnakého intervalu a počtu odchodov linky je potrebný väčší počet vodičov a vozidiel. Napríklad, do rannej výpravy linky 65 cez pracovný deň pôvodne stačilo 9 vozidiel, kým po predĺžením jazdnej doby o 1 minútu na linke teraz premáva 11 vozidiel, pričom interval sa nezmenil. Podobne, na zabezpečenie víkendového 20-minútového intervalu linky 70 pred zmenou CP bolo potrebných 8 vodičov a po predĺžení jazdných dôb od 11.4.2011 je potrebných 10 vodičov. Podobné zvýšenie počtu vypravovaných vodičov je aj v prípade víkendovej prevádzky linky 95, služby na ďalších dotknutých linkách sa predĺžili. Teda vyššie náklady na rovnaký rozsah dopravy, najmä cez víkend.

Čo to znamená pre cestujúcich?

V dňoch, keď cestné komunikácie Bratislavy sú dobre prejazdné, resp. pomerne prázdne budú autobusy vybraných liniek jazdiť pomalšie. Napríklad, cestujúci, ktorý cestuje spojom linky 63 cez víkend o 10:00 z Lamača, na Patrónke nebude o 10:12, ale o 10:15 a k Avion Shopping parku nepríde o 10:33 (pôvodný CP), ale až o 10:38 (nový CP).

Čo to znamená pre vodičov?

Na základe takto upravených jazdných dôb je možné predpokladať, že vodiči vybraných liniek, vo vybraných časoch, keď cestuje menej cestujúcich budú musieť „púšťať zelené na križovatkách“, resp. „vetrať na zastávkach“, aby neodišli zo zastávky predčasne.

A samozrejme, nie na každej zastávke je možné vyčkávať, aby nebránili premávke ostatných vozidiel, preto vzniká riziko predčasných odchodov zo zastávok a následné zhoršenie presnosti dopravy pre cestujúcich. O prípadnom zmeškaní večerného vlaku, keďže sa to týka aj liniek 61 63 93 ani nehovoriac.

Ako je definovaná presnosť dopravy?

Na základe zmluvy o službách vo verejnom záujme a zabezpečení mestskej hromadnej dopravy osôb v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave na roky 2009-2018 medzi Hlavným mestom Slovenskej republiky Bratislava (objednávateľom) a DPB, a.s. (dopravcom) je prevádzka presná, ak sú cestujúci prepravovaní vo vozidlách, ktoré v sledovaných obdobiach dodržiavajú pri odchode z východiskových zastávok alebo zastávok na trati cestovný poriadok presne, prípadne s povolenou časovou odchýlkou. Časová odchýlka je stanovená:
  • Pre východiskové zastávky na 0 min. (od 0 do +59 s).
  • Pre zastávky na trati od 0 do +3 min. (od 0 do +239 s).

Logickým cieľom štandardov presnosti je, aby vozidlá MHD neodchádzali cestujúcim predčasne. Preto za presný odchod sa považuje odchod zo zastávok po trase v minúte určenej CP s toleranciou do +239 sekúnd vzhľadom na možnú dopravnú situáciu na komunikačnej sieti.

Bez preferencie MHD je možné predpokladať postupné predlžovanie jazdných dôb, respektíve zvoľňovanie obehov vozidiel počas pracovných dní kvôli dopravným zápcham, či pribúdajúcim svetelne riadeným križovatkám bez preferencie MHD. Avšak predlžovanie jazdných dôb najmä cez víkend a večer je ťažko pochopiteľné, nielen v kontexte nedávno zavedených zastávok na znamenie, ale aj snahe šetriť náklady (nedávne zefektívnenie minibusových liniek). Pomalšie cestovanie však prináša nielen vyššie náklady, ale aj môže sťažiť výkon zmluvy v oblasti štandardu presnosti prevádzky, keďže za neprijateľnú situáciu sa považuje už aj odchod skorší ako 1 sekunda pre časom určeným CP.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.