Komu sa zlepšila bratislavská MHD v rokoch 2006 – 2010?

V rokoch 2006 – 2010 sa rozsah ponuky MHD zvýšil o cca 4 milióny vozokilometrov (vzkm), čo znamenalo nárast kilometrických výkonov o 10%. Vzniklo pomerne veľa nových liniek MHD, mnohé z nich však len v rovnakej lokalite, pre úzky okruh cestujúcich. Týmto článkom sa pokúsime zosumarizovať jednotlivé zmeny v ponuke služieb MHD, určiť cieľové skupiny týchto zmien, ako aj vyjadriť náš názor na efektívnosť realizovaného zvyšovania výkonov.

V nasledujúcom prehľade sú zobrazené tie úpravy súvisiacich zväzkov liniek, ktoré sa na zmene výkonov podielali aspoň 1% .

Dátum Popis zmeny Komu predovšetkým slúži Príspevok k nárastu vzkm
21.4.2007
vznik prvej cyklobusovej linky 128
špecifický okruh cestujúcich
0,4%
1.7.2007
racionalizácia nočnej dopravy, zvýšenie počtu nočných spojov z 3 na 6 za na úkor služobných spojov dopravcu
obyvatelia celej Bratislavy
1,4%
2.7.2007
zvýšenie počtu spojov na linke 59
pracujúci a študenti v Rači, Na Pantoch
1,7%
19.11.2007
vznik novej lokálnej linky 180, obsluhuje okolie Cintorínu Petržalka
úzky okruh obyvateľov Petržalky
1,0%
17.12.2007
úprava trasy linky 84 v Ovsišti, zavedenie študentskej posilovej linky 184 a predĺženie linky 83 k Technopolu
obyvatelia Petržalky-Ovsišťa a študenti EU
1,8%
31.3.2008 + 2.9.2008
vznik regionálnej linky 630, zmena obsluhy Chorvátskeho Grobu (linky 53+630)
obyvatelia Chorvátskeho Grobu
4,4%
24.5.2008
vznik medzinárodnej linky 901 do Rakúska
špecifický okruh cestujúcich
7,1%
1.6.2008
predĺženie večernej prevádzky linky 4, doplnenie kapacity
obyvatelia Karlovej Vsi
1,2%
1.7.2008
doplnenie kapacity linky 98 v odpoludňajšej špičke
obyvatelia Petržalky
1,1%
12.7.2008
vznik sezónnej linky 199 do Danubiany
špecifický okruh cestujúcich
0,4%
2.9.2008
doplnenie kapacity linky 78 v rannej špičke, vznik linky 178
obyvatelia Vrakune
0,7%
18.11.2008
doplnenie kapacity trolejbusov na Prievozskej (201, 202, 208)
obyvatelia Vrakune a Ružinova
3,4%
1.12.2008
predĺženie linky 96 do Avionu a na letisko (96, 196)
návštevníci Avion Shopping Parku
12,3%
10.12.2008
vznik doplnkovej linky 35 v Karlovej Vsi
úzky okruh obyvateľov Karlovej Vsi
1,1%
10.12.2008
vznik doplnkovej linky 147 v Starom Meste
úzky okruh obyvateľov Starého Mesta
1,2%
9.2.2009 + 12.10.2009
vznik a následné posilnenie linky 133 v Karlovej Vsi
obyvatelia Karlovej Vsi
4,7%
23.2.2009
predĺženie linky 32 cez Baníkovu a posilnenie liniek 32 a 33 v Karlovej Vsi
obyvatelia Karlovej Vsi
3,1%
4.5.2009
dopravná nehoda na priecestí Ivanská, úprava liniek 65 a 67
vyvolané opatrenie
5,8%
1.7.2009
zlepšenie víkendovej obsluhy Slávičieho údolia v Karlovej Vsi – linky 31 a 39
obyvatelia Karlovej Vsi
1,1%
2.9.2009
nahradenie kĺbových vozidiel linky 50 krátkymi pri zlepšení intervalu
prevádzkové opatrenie, bez zmeny kapacity
6,8%
2.9.2009
vznik doplnkovej linky 135 v Karlovej Vsi
úzky okruh obyvateľov Karlovej Vsi
1,7%
26.9.2009
zavedenie obsluhy Polianok a vznik priamej linky 36 Karlova Ves – Tesco Lamač
úzky okruh obyvateľov Karlovej Vsi
4,3%
5.10.2009
nahradenie kĺbových vozidiel linky 87 krátkymi pri zlepšení intervalu
prevádzkové opatrenie, bez zmeny kapacity
2,1%
4.11.2009
vznik doplnkovej linky 139 v Karlovej Vsi
úzky okruh obyvateľov Karlovej Vsi
1,8%
11.1.2010
vznik doplnkovej linky 156 v Krasňanoch
úzky okruh obyvateľov Rače, Krasňan
0,9%
26.3.2010
zavedenie obsluhy do obchodného centra Eurovea (predĺženie 28, 66)
návštevníci OC Eurovea
4,0%
24.4.2010
vznik ďalšej cyklobusovej linky (129)
špecifický okruh cestujúcich
0,6%
15.5.2010
uzatvorenie Starého mosta (50, 78, 95)
vyvolané opatrenie
8,0%
14.6.2010
predĺženie linky 78 cez Ovsište na Muchovo nám.
obyvatelia Petržalky
1,1%
1.7.2010
vznik doplnkovej linky 82 pre Divadlo Aréna
návštevníci Divadla Aréna
3,8%
1.10.2010
vznik medzinárodnej linky 801 do Maďarska
špecifický okruh cestujúcich
4,2%
6.11.2010
zavedenie víkendovej (večernej) prevádzky linky 51
úzky okruh obyvateľov Nového Mesta
1,6%
8.11.2010
vznik doplnkovej linky 27 v Dúbravke
úzky okruh obyvateľov Dúbravky
1,1%
Úpravy CP ostatných liniek
4,1%

Zdroje údajov a metodika: do výpočtu boli zahrnuté počty spojov s cestujúcicmi jednotlivých liniek podľa CP platného k 23.12.2006 a k 27.11.2010 (www.imhd.sk), ktoré boli prenásobené dĺžkami jednotlivých spojov (podľa maps.google.com) a kalendárne prepočítané na priemerný ročný výkon.

Zo spracovaného prehľadu vyplýva, že zmeny vyvolané zmenami v komunikačnej sieti (uzatvorenie Starého mostu a priecestia Ivanská) sa podielali na zvyšovaní výkonov len 14%. Za posledné 4 roky vzniklo na území Bratislavy 16 nových liniek, kde lokálne riešenia sa týkali spolu 8 mestských častí, pričom 5 nových autobusových liniek, resp. cca 1/5 nárastu výkonov smerovala do Karlovej Vsi.

Na jednej strane viaceré úpravy, týkajúce sa predovšetkým zlepšovania intervalov, pozitívne reagovali na zvyšujúci sa záujem pomerne veľkého okruhu cestujúcich. Na druhej strane, najmä novovzniknuté „minibusové“ linky slúžia len úzkemu okruhu cestujúcich, využívané sú v minimálnej miere a vedené sú v trasách paralelných s nosnými linkami MHD, najmä električkovými. Skutočnú efektívnosť takto zavedených liniek pozná iba dopravca, resp. objednávateľ.

Medzi menej efektívne zmeny z nášho pohľadu patril vznik nových liniek pre úzku skupinu cestujúcich, konkrétne vznik liniek 27 35 36 82 133 135 139 147 156 a 180. Myslíme si, že vzhľadom na nami pozorované nízke využívanie ponúkanej kapacity týchto liniek (často sa v autobuse vozí iba vodič, resp. ojedinelí cestujúci), ako aj demografickú štruktúru svojich zákazníkov sú tržby dopravcu z ich prevádzky minimálne. Je neporovnateľná i efektívnosť takto vynakladaných mzdových nákladov, keď vodič nosnej linky na jedinom spoji prepraví aj 150 - 200 cestujúcich, kým vodič „minibusovej“ linky sa často vozí sám a takýto počet cestujúcich neprepraví ani za týždeň. Zvýšiť efektívnosť a využitie by bolo možné dosiahnuť zlúčením niektorých liniek, nakoľko premávajú v blízkych lokalitách. Takto by bolo možné napríklad zlúčiť minibusové linky 35 a 36 do jednej, pri zachovaní obsluhy dotknutých lokalít. Takisto je možné zlúčenie dvoch cyklobusových liniek 128 a 129 do jednej linky. Zredukovaním príliš hustého intervalu na linke 133 by bolo možné zlepšiť prepravu na linkách 32 a 33. Pri niektorých ďalších „minibusových“ linkách by bolo podľa nášho názoru možné na základe dopravných prieskumov, ktorými dopravca/objednávateľ určite disponuje, znížiť ich stratovosť obmedzením doby prevádzky (napríklad iba na špičku, resp. sedlo pracovných dní), resp. ich zrušením. Usporené finančné prostriedky by bolo možné využiť na zvýšenie kultúry cestovania na nosných linkách MHD, ktoré sú najviac využívané cestujúcimi.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.