Na Deň bez áut bude MHD zadarmo

Po vlaňajšom odignorovaní Dňa bez áut a Európskeho týždňa mobility bratislavským magistrátom sa tento rok situácia zmenila a Bratislava sa v septembri opäť pokúsi ukázať, že existujú aj alternatívne druhy dopravy než osobný automobil. V tomto roku sa očakáva účasť vyše 1500 miestnych samospráv a 200 miliónov ľudí v takmer 40 krajinách Európy. "Od zúčastnených miest sa očakáva, že v súvislosti s týždňom mobility zavedú aspoň jeden trvalý nový systém podporujúci trvalo udržateľnú dopravu v meste, napríklad vytvorením zón s obmedzením premávky alebo bez áut, zavedením programov zníženia rýchlosti, zlepšením siete cyklotrás, zriadením online systému spolujazdy v osobných autách, doplnením vozových parkov o ekologické autobusy, ponukou nových inovatívnych služieb verejnej dopravy, atď.," píše sa na webovej stránke magistrátu.

Bratislava pripravila viacero podujatí, ktorých cieľom je motivovať obyvateľov, aby prispeli k zlepšeniu životného prostredia, ale aj vlastného životného štýlu. Sprístupnené budú dva nové úseky cyklotrás na Antolskej ulici a Devínskej ceste a na Deň bez áut (22. septembra 2009) bude premávať MHD zadarmo. Súčasťou sprievodných podujatí bude séria prednášok na dopravné témy, vrátane stavu realizácie nosného systému MHD, iných územných a dopravných zámerov mesta, vrátane nultého okruhu, a ďalšieho rozvoja cyklistických trás na území mesta. Atmosféru týždňa mobility spestrí aj celodenný športovo-rekreačný program na Partizánskej lúke v sobotu 19. septembra, prvý ročník Bratislavského nočného behu v ten istý deň a bonusová záverečná jazda bratislava-inline v utorok 22. septembra. Zavedené by mali byť aj ďalšie „Zóny 30“ s obmedzenou rýchlosťou.

Niektoré prezentované aktivity však vyznievajú iba ako imidžová kampaň než ako reálne kroky pre naplnenie cieľov Európskeho týždňa mobility. Nulový je napríklad prínos aj počas Európskeho týždňa mobility prezentovaného projektu „blikajúca zelená“ na vybraných 9 križovatkách Bratislavy k zníženiu objemu automobilovej dopravy. Otázkou je tiež, či prezentovaný nultý okruh reálne na dlhšie obdobie odľahčí mestské komunikácie, alebo napokon v širšom regióne zvýši podiel automobilovej dopravy na úkor verejnej. Magistrát opäť spomína aj nákup "nízkopodlažných ekologických autobusov". Ten sa však spomína už dva roky a faktom zostáva to, že za ostatných 11 rokov mesto nezakúpilo ani jeden nový kĺbový autobus a obnova vozidlového parku spočívala predovšetkým v nahradení množstva kĺbových a krátkych autobusov ešte kratšími. Podľa našich informácií navyše nie je vylúčené, že sa "ekologické" autobusy zakúpia z prostriedkov pôvodne plánovaných na nákup električiek. Trolejbusová doprava sa v rámci upútavky na Európsky týždeň mobility nespomína vôbec, a to ani napriek tomu, že v júli oslávila svoju storočnicu.

Napriek uvedenému je však výrazným posunom vpred, že sa Bratislava v roku 2009 pripojí k európskym mestám v doposiaľ najväčšom rozsahu. Aby sa však reálne zlepšila dopravná situácia v meste, bude nutná systematická práca na zavádzaní moderných dopravných riešení od najnižšej zložky organizačnej štruktúry magistrátu po najvyššiu. A to nielen počas jedného týždňa v roku.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.