Električkový tunel bude bezpečnejší

Časopis "Spravodajca - protipožiarna ochrana a záchranná služba" vo svojom najnovšom čísle zverejnil článok projektanta Ing. Jána Dekánka z firmy Apolloprojekt, s. r. o. popisujúci novinky, ktoré prinesie rekonštrukcia bratislavského električkového tunela z hľadiska bezpečnosti. Nakoľko na Slovensku neexistujú predpisy upravujúce bezpečnosť v električkových tuneloch, preto koncepciu bezpečnosti tunela vypracovala rakúska firma na základe rakúskych a nemeckých národných predpisov. V týchto krajinách je totiž väčšie množstvo tunelov tohto druhu dopravy. Výsledné riešenie bolo predmetom diskusií investora, projektantov a zástupcov orgánu štátneho požiarneho dozoru posudzujúceho tunely.

Súčasné rizikové umiestnenie káblov na povrchu tunela bude odstránené ich presunutím do podzemných chráničiek zaliatych betónom. Pod povrch by sa malo dostať aj doterajšie nadzemné vodovodné potrubie. Káble osvetlenia majú byť vyhotovené v špeciálnej bezhalogénovej úprave. Izoláciou by sa malo vyriešiť aj problematické ostenie tunela tvorené ryolitovými blokmi, cez ktoré v súčasnosti presakuje voda. Od hlavnej tunelovej rúry by mali byť oddelené štôlne na Palisády a na Skalnú ul. (bývalý kryt civilnej ochrany) požiarnymi stenami s požiarnymi dverami. Podobne ako pri cestných tuneloch, aj v električkovom tuneli budú chodníky vyhotovené z betónu, rovnako aj povrch trate. Chodníky budú svojimi rozmermi v budúcom stave vyhovovať európskym predpisom platným pre železničné tunely.

V prípade mimoriadnej udalosti budú evakuáciu zabezpečovať pre tento účel vyškolení vodiči električiek v spolupráci s dopravným dispečingom. Chodníky budú osvetlené núdzovým osvetlením a smer úniku k portálom resp. núdzovému východu budú označené podobne ako v cestných tuneloch fotoluminiscenčnými bezpečnostnými značkami. Ak dôjde k úniku cez štôlňu vedúcu na Palisády, po otvorení požiarnych dverí sa vyšle signál na dopravný dispečing DPB a zapne sa osvetlenie a vetranie. Zároveň sa aktivuje aj bezpečnostná kamera s výstupom na dopravnom dispečingu. Videodohľad bude monitorovať aj celú dĺžku hlavnej rúry počas celej prevádzky tunela. V prípade výpadku elektrickej energie sa samočinne spustí dieselagregát.

V prípade vypuknutia požiaru by sa splodiny mali držať pod klenbou tunela, preto "pokiaľ nevzniknú extrémne poveternostné podmienky, budú sa unikajúce osoby, prípadne aj záchranári nachádzať v dýchateľnom prostredí aj v priestore medzi požiarom a 'horným' portálom." Hasičom by mala slúžiť voda prúdiaca z čerpacej stanice požiarnej vody umiestnenej priamo v technických priestoroch tunela.

V tuneli doteraz došlo k požiaru električky K2 #7025, ktorá v roku 1985 zhorela v dôsledku skratu medzi článkami vozidla. V roku 2005 došlo k požiaru v priestoru krytu civilnej ochrany. "Stav požiaroviska nasvedčoval tomu, že ho založili neoprávnene prítomné osoby. Splodiny horenia však prenikli do tunelovej rúry, kde mohli ohroziť cestujúcich," uvádza časopis.

Fakty:
  • stropné osvetlenie tunela by malo byť aj pri výpadku prúdu k dispozícii najmenej 60 minút
  • núdzové osvetlenie nad chodníkmi by malo svietiť najmenej 30 minút
  • stropné svietidlá budú napájané z dvoch trafostaníc - nepárne svietidlá z nábrežia, párne svietidlá zo Skalnej ul.
  • káble vedúce po povrchu by mali vydržať prevádzkyschopné aj pri 60-minútovom horení
  • odberné miesta vody pre hasičov budú umiestnené každých 150 metrov
  • na komunikáciu budú slúžiť nielen doterajšie rádiové siete, ale aj sieť SITNO určená pre záchranné zložky
  • maximálna traťová rýchlosť električiek v tuneli bude 50 km/h

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.