Začiatok konca rýchlej dopravy z Petržalky?

Dopravný podnik od decembra 2008 zaviedol celotýždennú prevádzku predĺženej linky 96 na letisko. Tento chvályhodný počin určite potešil mnohých, no má aj svoju tienistú stránku. Pri tejto príležitosti totiž dopravný podnik bez udania dôvodu vymenil trasovanie liniek 68 a 96 v oblasti Ovsišťa.

Z uvedených liniek je „šesťdesiatosmička“ nosnou s intervalom v rannej špičke 4 minúty a „deväťdesiatšestka“ plní funkciu doplnkovej linky. Aspoň to tvrdil DPB pred troma rokmi, keď zavádzal nové linkové vedenie v Petržalke. Podľa koncepcie zmien mali slúžiť nosné linky s atraktívnym intervalom pre rýchle spojenie s opačnou stranou Dunaja, preto boli ich trasy čo najviac napriamené, aby nekľučkovali všetkými väčšími ulicami Petržalky.

Prvou ranou pre linku 68 bolo uzavretie odbočenia z Mosta Apollo do Bosákovej ulice, takže v smere do Petržalky museli byť autobusy presmerované na dlhšiu trasu cez Ovsište, kde im pribudla nová zastávka. Vtedy DPB protestoval, že MHD je pre kompetentné cestné správne orgány druhoradá a neberú ohľad na jej cestujúcich. Teraz sa však trasa linky 68 opäť predĺžila a nie vinou cestných správnych orgánov. Na trase tak pribudli v smere do centra dve zastávky, jedno ľavé odbočenie s dávaním prednosti v jazde a jeden semafor. Popri bežných zdržaniach v dopravných zápchach tak cestujúci pocestujú najmenej o dve minúty dlhšie*, čo predstavuje 10% celkovej jazdnej doby. Otázne je, ako chce mesto motivovať obyvateľov používať MHD, ak dopustí zmeny, ktoré predlžujú cestovanie a znižujú atraktivitu MHD.

Naopak, pri linke 96 dôjde pri zmene trasy k zrýchleniu. Premáva však na nej len polovica spojov oproti linke 68, navyše s menšími autobusmi. Zmena teda uškodí najmenej dvojnásobnému počtu cestujúcich než je tých, ktorým prospeje. Kapacita linky 68 navyše nepostačuje pre prílev ďalších cestujúcich z nových zastávok.

V minulosti už došlo k viacerým nekoncepčným zásahom do petržalského systému. Najskôr sa jednalo o obmedzovanie počtu spojov na linke 88 kvôli nedostatku vozidiel, takže pôvodné nadväznosti liniek 68 a 88 v popoludňajšej špičke zanikli. Neskôr si časť obyvateľov z Ovsišťa vymohla presmerovanie linky 84 do trasy kopírujúcej linku 99 a musela byť zavedená nová linka 184. Tentoraz zmena spôsobí okrem kopírovania časti trás liniek 68 a 88 pravdepodobne aj zvýšenie nepravidelnosti linky 68, resp. zhlukovanie a preťažovanie jej vozidiel vzhľadom na jej trasovanie (dopravné zápchy a okružnosť)..

Ak bude podobný postup pokračovať, o niekoľko rokov sa s najväčšou pravdepodobnosťou opäť zistí, že trasy petržalských liniek sú príliš kľukaté, komplikované a neekonomické. A opäť bude nutné vynaložiť veľké úsilie na ich nápravu.

* Rozdiel jazdných dôb liniek 68 a 88 medzi zastávkami Lachova a Most Apollo podľa cestovného poriadku.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.