Na výluky doplácajú cestujúci

Výluky a rôzne odklony počas opráv tratí sú v Bratislave na programe takmer každý týždeň. Scenár je väčšinou rovnaký: DPB informuje o výluke spravidla len niekoľko dní pred jej začatím, hoci vo vlastnom Prepravnom poriadku uvádza povinnosť informovať cestujúcich 15 dní vopred, ak ide o vopred známe zmeny. Množstvo cestujúcich následne buď informačné letáky nezbadá vôbec, alebo si ich všimne neskoro, takže vznikajú nedorozumenia a konflikty.

Aj za daných okolností je ale možné urobiť maximum pre to, aby zákazníci prežili výluky čo najbezbolestnejšie. V Bratislave sa to však nedeje. V auguste 2008 DPB počas odklonu linky 68 prvý raz použil nové informačné tabule, ktoré umiestnil na dôležité body v oblasti Trnavského mýta a Jelačičovej ulice. Až 91% respondentov sa vtedy v ankete pre imhd.sk vyslovilo za pokračovanie takéhoto informovania cestujúcich. Odvtedy však DPB podobný čin nezopakoval, takže sa nejednalo len o prvý, ale aj o posledný raz, čo boli navigačné tabule použité. Odvtedy už opäť cestujúcim slúžia iba farebné letáky vyvesené na zastávkach a vo vozidlách bez mapky alebo schémy náhradných prestupných uzlov.

Ak si aj cestujúci naštuduje zmenené trasy a náhradnú dopravu, nevyhne sa iným nepríjemnostiam. Ako príklad môže poslúžiť veľká výluka električiek, ktorá prebiehala v sobotu 15. novembra 2008. Z Vajnorskej a Ružinovskej ulice do centra nejazdili električky a cestujúci museli využiť náhradnú dopravu. Zatiaľ čo počas bežnej soboty na každej z radiál za hodinu prejde 9 električkových spojov, pri náhradnej doprave to bolo len 6 (Vajnorská) resp. 8 spojov (Ružinovská), pričom autobusy majú nižšiu obsaditeľnosť ako električky. Cestujúci teda priemerne na spoj čakal dlhšie a následne musel čakať na električku. Ani tá však nejazdila v plnom rozsahu – niektoré linky boli zrušené, na iné boli nasadené menej kapacitné vozidlá.

Na Ružinovskej a časti Vajnorskej ulice bolo bývalo možné, aby cestujúci boli obslúžení priamo na električkovej zastávke. Nestalo sa tak. Tí, ktorí si nevšimli, že prebieha výluka, sa spamätali až po tom, čo im práve odišiel náhradný autobus stojaci na zastávke nočného spoja niekoľko desiatok metrov opodiaľ. V prípade zastávky Odbojárov vystupovali cestujúci z autobusov pomedzi zaparkované autá pri chodníku namiesto na električkovom ostrovčeku.

Desiatky cestujúcich, ktorí sa na svoje počudovanie ocitli namiesto Trnavského mýta na Vazovovej ulici, žiadali o informácie vodičov električiek. Na zastávke sa nenachádzal žiaden pracovník DPB, ktorý by vedel cestujúcich bližšie usmerniť. Stali sme sa tiež svedkami toho, ako autobus náhradnej dopravy X14 na Vazovovej ulici vôbec nezastavil a cestujúcim nezostalo nič iné, iba nechápavo rozhadzovať rukami a opäť študovať leták s informáciami o výluke. Ten však pomohol len slovensky hovoriacim cestujúcim. Turisti mali jednoducho smolu, pokiaľ nenatrafili na niekoho, kto ovládal iné jazyky a zároveň aj vedel poradiť.

V mestách, ktoré majú záujem na tom, aby cestujúci jazdili verejnou dopravou, sa tiež musia uskutočňovať nevyhnutné výluky. Rozdiel oproti Bratislave je však v tom, že je jasne cítiť to, že cestujúci je prioritou. Informácie o výlukách sú dostupné v predstihu a aj v zákazníckych centrách a obsahujú schémy dočasného linkového vedenia. V prestupných uzloch sú umiestnené navigačné panely a spravidla na mieste poskytuje informácie aj zamestnanec dopravného podniku ovládajúci aspoň jeden cudzí jazyk. Ak sa jedná o náhradnú dopravu za električky, na všetkých miestach, kde je to len trochu možné, jazdia náhradné autobusy po električkovej trati a zastavujú na električkových zastávkach. Autobusy majú zväčša taký interval, aby počet spojov za hodinu nebol nižší ako počas bežnej premávky. Väčšina z uvedených opatrení dopravné podniky nestojí v porovnaní s ostatnými nákladmi prakticky nič. Iba dobrú vôľu. Určite by nezaškodilo, keby kompetentní porozmýšľali nad niečím podobným aj v Bratislave, alebo aspoň zopakovali pozitívne kroky z minulosti - napríklad spomínané umiestňovanie navigačných tabúľ.

DOPLNENÉ 15:56: Po uverejnení tejto správy sa v nedeľu 16. novembra 2008 objavil dispečer na zastávke Legionárska, ktorý informoval cestujúcich.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.