Rok 2007 v bratislavskej MHD

Výmena vedenia Dopravného podniku Bratislava (DPB), nová nočná doprava, nové logo DPB, nové midibusy, schválenie Koncepcie Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) a plánu obsluhy Bratislavského samosprávneho kraja (BSK). Vynechávanie spojov pre nedostatok vodičov a vozidiel, takmer nulové napredovanie v oblasti preferencie MHD, oddialenie zavedenia BID. Aj toto by mohlo patriť medzi "hedlajny" roku 2007, či už z pozitívneho alebo negatívneho hľadiska. Rok 2007 bol v oblasti mestskej hromadnej dopravy pomerne búrlivý, a predsa fádny. Množstvo kozmetických úprav, zavádzanie pozitívnych, ale aj negatívnych noviniek, bolo v kontraste s celkovou stagnáciou až úpadkom MHD. Občianske združenie mhd.sk pripravilo sumár toho, čo rok 2007 priniesol verejnej doprave spolu s pohľadom verejnosti na jednotlivé udalosti.

V januári sa obnovila premávka vlakovej linky 155 medzi stanicami Bratislava Východ a Bratislava Predmestie. Už v apríli sa však prevádzka vlakov skončila vzhľadom na nevýhodnosť podmienok, za akých bola linka prevádzkovaná. Linka 155 by sa mala v roku 2008 vrátiť späť na koľaje pod označením R5, ak sa podarí znížiť vysoké poplatky železníc za dopravnú cestu.

Od februára sa začali opakovať problémy trolejbusov na Dlhých dielov. Pre ich časté poruchy aj z dôvodu nevhodne navrhnutej trate a zároveň z dôvodu zakúpeniu prinízkeho počtu vozidiel boli v niektorých dňoch nahrádzané starými 16-ročnými autobusmi. Na riziko takejto situácie sme upozorňovali ešte pred začatím výstavby trolejbusovej trate a nákupom nedostatočného počtu vozidiel. Mesto však kritické hlasy ignorovalo. Rovnako postupuje aj v súčasnosti, keď sa plánuje úprava prestupného uzla Molecova, na ktorom zanikne spoločná zastávka liniek 32 33 a 133 a zavedie sa prevážanie cestujúcich cez obratisko, čo predĺži cestovnú dobu o polovicu.

Výmeny pozemkov určených pre rýchlodráhu za iné pozemky pre rýchlodráhu si v marci vyslúžili kritiku občianskych aktivistov. Mesto pri výmenách získalo aj pozemky vedľa rozostavanej novej petržalskej vozovne. Napriek prezentovanému dôvodu výmeny, ktorým malo byť aj rozšírenie novej vozovne autobusov, sa s rozširovaním novej vozovne dokončenej v apríli ešte nezačalo. Nová vozovňa umožnila znížiť neproduktívne vozidlové kilometre a zahustiť počet spojov na linkách 68 91 93 95 98 99 a 191. Zároveň bola zavedená preprava cestujúcich na výjazdoch a dojazdoch do vozovne, čím sa zlepšila obsluha štvrte Lúky.

Bratislavská integrovaná doprava v apríli predstavila svoju koncepciu, podľa ktorej má byť vytvorená integrovaná doprava podobná tým, aké poznáme zo západnej Európy. V decembri zobrali poslanci BSK a Bratislavy na vedomie plán dopravnej obslužnosti rátajúci s presunom časti výkonov autobusovej dopravy v regióne na železnicu a s efektívnejšími a častejšie jazdiacimi autobusovými linkami. Označovanie liniek bude jednotné a cestovný lístok bude platiť rovnako u všetkých dopravcov. Pre zdržanie v schvaľovacom procese a súvisiace problémy (napríklad prechod na Euro) však BID zrejme nedodrží pôvodný termín zavedenia systému do praxe, ktorým mal byť marec 2008.

Svoj postoj k električkovej doprave ukázal magistrát v apríli, máji a júli, keď napriek vyhláseniam o preferencii MHD viackrát uzavrel pre električkovú dopravu ulice Jesenského a Mostovú z dôvodu konaní automobilových podujatí, v jednom prípade dokonca pre ilegálnu rallye. Jediným pozitívnejším krokom mesta v preferencii MHD bolo zabezpečenie možnosti zadania dopytu trolejbusov na novej svetelnej signalizácii pri Cintoríne Ružinov. Nakoľko však dopyt nie je automatický (čo je nepochopiteľné v dnešnej dobe, kedy sa automatizuje čoraz viac činností), vodič si musí predĺženie trvania signálu voľno vyžiadať stlačením príslušného tlačidla, no nemá spätnú väzbu, či jeho signál križovatka zaznamenala. Napriek tomu sa jedná o prvý pozitívny krok pri preferencii trolejbusovej dopravy na svetelných križovatkách. Naopak, pre nepreferenciu MHD a následné predlžovanie jazdných dôb došlo k redukcii počtu spojov linky 88 od 1. októbra.

Májový požiar autobusu Solaris prerástol do kauzy vedúcej k stiahnutiu všetkých vozidiel tejto značky. DPB však rovnako nepostupoval aj v prípade požiarov iných vozidiel, ktorých bolo viacero. Horeli napríklad plynové Karosy, kĺbové Ikarusy 435, ale aj Tam-Busy. Pri nich však našťastie nedošlo k úniku paliva s takými následkami ako v prípade Solarisu. Požiare si vyžiadali montáž samohasiacich zariadení a kontrolu technického stavu vozidiel Solaris, ktoré sa na linky vrátili koncom augusta.

Slimačím tempom prebiehali rekonštrukcie električkových tratí na Vazovovej ulici a medzi ŽST Vinohrady a Vozovňou Krasňany, ktoré znepríjemňovali cestovanie. Stavu koľajových tratí neprispeli extrémne letné horúčavy, ktoré na viacerých miestach poškodili staré a slabo udržiavané električkové trate. Napriek medializovaným vyjadreniam predchádzajúceho vedenia mesta nedošlo k rekonštrukcii tunela pod hradom vrátane električkovej trate.

V máji - júni začalo pracovať nové vedenie Dopravného podniku Bratislava. Po pol roku činnosti však cestujúci nenadobudli dojem, že sa jednalo o zmenu k lepšiemu. V ankete na stránkach imhd.sk najviac respondentov odpovedalo, že je súčasné vedenie rovnaké ako predošlé. U ostatných respondentov prevládalo negatívnejšie hodnotenie. V roku 2008 už bude možné pri hodnotení vedenia posudzovať aj výsledky projektov, ktorých realizácia sa začína v tomto období.

Otvorenie tunela Sitina v júni prinieslo zlepšenie dopravnej situácie v meste a tým aj zlepšenie podmienok na prevádzku trolejbusovej a autobusovej dopravy. Pri absencii preferencie MHD sa však v najbližších rokoch očakáva návrat k predchádzajúcim dopravným problémom.

Od 1. júla bola zavedená nová nočná doprava s novými trasami liniek, označovaním a dvojnásobným počtom odchodov. Náklady na jej prevádzku sú podľa našich informácií približne rovnaké ako na prevádzku predchádzajúcej nočnej a služobnej dopravy, nakoľko došlo k začleneniu niektorých bývalých služobných spojov medzi nočné, ktorými môžu cestovať aj platiaci zákazníci a nielen vodiči. Napriek tomu DPB od 1. novembra zvýšil cestovné v nočných spojoch, čo si vyslúžilo po júlových pozitívnych reakciách vlnu kritiky pretrvávajúcu doteraz.

V júli sa začal naplno ukazovať problém nedostatku vozidiel a vodičov. Došlo k redukcii počtu spojov na linkách 20 22 23 41 66 203 206 207 209 a 211 a na väčšine z nich sa už od septembra nevrátil pôvodný cestovný poriadok platný do 30. júna. Situácia sa vyhrotila v závere roka, kedy boli vynechávané desiatky spojov bez náhrady.

V auguste musela ustúpiť autobusová zastávka Zátišie tlaku developera, pretože v jej miestach má byť vjazd do podzemných garáží. V rovnaký mesiac bol vybudovaný ďalší prejazd cez električkovú trať na Tomášikovej ulici napriek potrebe minimalizovať počet kolíznych miest individuálnej automobilovej dopravy s električkovou dopravou.

Pre rekonštrukciu najväčšej predajne DPB na Hodžovom námestí sa rozšírili otváracie doby ostatných predajní a rovnako sa rozšíril aj predaj čipových kariet o predajne v Dúbravke a Rači. Nákup cestovných lístkov sa tak stal dostupnejším. Naďalej však pretrváva problém so zakúpením si cestovných lístkov najmä na letisku a staniciach.

V septembri sa po prvý raz od roku 1995 cestovalo v MHD opäť zadarmo. Stalo sa tak v sobotu 22. septembra počas Dňa bez áut v rámci Európskeho týždňa mobility. Tento ústretový krok DPB a magistrátu sa však paradoxne stretol s negatívnymi ohlasmi cestujúcej verejnosti, ktorá bez zváženia súčasného počtu disponibilných vodičov a vozidiel požadovala cestovanie zdarma v niektorý z pracovných dní spolu s pridaním počtu spojov, čo je však za súčasnej situácie nereálne.

Rebranding DPB začal výberom nového loga podniku, ktorý však nenašiel podporu u verejnosti. Logotypy, z ktorých mali cestujúci vybrať najlepší, sa podľa mnohých podobali na iné znaky, alebo nezohľadňovali požiadavky súťaže. Nové logo vyberala aj Bratislavská integrovaná doprava, tam však výber prebehol bez komplikácií.

Politický tlak vyhral nad odbornosťou pri realizácii niektorých zmien v linkovom vedení. V mestskej časti Nové Mesto sa menila trasa linky 51 kvôli tomu, že niektorí sťažujúci sa cestujúci odmietali prejsť 77 metrov cez dva riadené prechody pre chodcov na zastávku na Riazanskej ulici. Autobusy kvôli uvedeným 77 metrom na základe požiadavky magistrátu v súčasnosti vykonávajú 5 minút trvajúcu zachádzku v dĺžke 1700 metrov. Napriek nedostatku vodičov a vozidiel a následným výpadkom spojov v celej sieti MHD bola zavedená nová linka 180 k Cintorínu Petržalka a plánuje sa linka do Wolfsthalu. Na žiadosť niektorých obyvateľov Ovsišťa sa zmenila trasa linky 84, čo ale pobúrilo iných obyvateľov Ovsišťa a študentov Ekonomickej univerzity. Decembrové predĺženie linky 41 na Búdkovú zase prebehlo bez potrebného pridania vozidla, kvôli čomu bol na tejto linke zhoršený interval. Názory odborníkov na MHD začínajú byť zatláčané do úzadia a mestské časti, mesto a dopravný podnik realizuje zmeny podľa želaní tých, ktorí sa najviac ozývajú bez ohľadu na opodstatnenosť týchto požiadaviek.

Počas celého roka rezonovala otázka stavby nových tratí. DPB vypísal tender na dodávku štúdie električkovej spojky Zlaté piesky - Vajnory - Rača a čoraz častejšie sa objavovali informácie o projekte TEN-T. Tento projekt by mal prepojiť železničné stanice Predmestie a Petržalka podzemnou traťou, odbočky by mali viesť popri Jantárovej ceste a na letisko. Technické riešenie spoločného úseku električky a železnice na Jantárovej ceste v Petržalke však zostáva neznáme. Kritici poukazujú na nekompatibilitu oboch systémov a prípadné pridrahé riešenie duálnej prevádzky. Plány mesta počítajú aj s električkovou traťou Dúbravka - Lamačská brána - Devínska Nová Ves.

V roku 2007 sa namiesto plánovaného nákupu šiestich potrebných trolejbusov s pomocným naftovým pohonom pre posilnenie trate na Dlhé diely rozhodlo o nakúpení osemnástich midibusov SOR. Tie však boli nasadené na linky, kde predtým premávali klasické kapacitnejšie autobusy. Aj tento krok si následne vyslúžil kritiku cestujúcich. Celkovo v roku 2007 podnik zakúpil 3 "krátke" električky, 1 kĺbovú električku, 5 "krátkych" trolejbusov a 18 midibusov (spolu 27 vozidiel). Vyradený bol rovnaký počet električiek (nové vozidlá nahradili staré), 11 trolejbusov a 21 autobusov (z nich 13 kĺbových a 8 dvanásťmetrových). Spolu podnik vyradil 36 vozidiel, čo je o 9 viac ako nakúpil. Pri autobusovej doprave boli vyradené kapacitnejšie vozidlá než boli zakúpené.

Najväčšie problémy DPB, ktorými sú nedostatok vozidiel a vodičov, bude podnik riešiť až v roku 2008. Mala by sa začať realizovať koncepcia obnovy vozidlového parku (nové kĺbové autobusy však začnú jazdiť najskôr o rok) a od 1. januára by mal vstúpiť do platnosti aj nový sociálny program a zároveň by sa mali aj zvýšiť mzdy.

Na záver je možné si položiť otázku, čo možno čakať od roku 2008. Podnik sľubuje dostatok vodičov, ku koncu roka aj dostatok vozidiel. Ak by sa tieto sľuby naplnili, stále nebude možné hovoriť o výraznom úspechu, nakoľko je otázne, či sa dá za úspech považovať to, že po 10 rokoch podnik začne obnovovať vozidlový park kĺbových autobusov nákupom nových vozidiel, čo je v iných mestách úplnou samozrejmosťou. Pred desiatimi rokmi podnik disponoval 119 novými autobusmi, desiatimi novými električkami a piatimi novými kĺbovými trolejbusmi. Vozidlá spolu najazdili 43,4 mil. vozidlových kilometrov, pre rok 2008 sa neplánuje ani s dosiahnutím hranice 43 mil. vzkm. Za úspech by sa dalo považovať zastavenie odlivu cestujúcich, čo je možné okrem kúpy nových vozidiel jedine tým, ak sa bude MHD rozvíjať a budú sa postupne zvyšovať jej výkony. Pohľad predstaviteľov mesta na MHD ako na sociálnu službu a nie ako na prostriedok riešenia dopravných problémov a šetrenia investícií na nové a nové dopravné stavby však nenasvedčuje tomu, že by v najbližšej dobe bol záujem výraznejšie zvyšovať rozsah prevádzky MHD.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.