Prestup na Molecovej sa ešte viac skomplikuje

Všetci Dlhodielčania to dobre poznajú – húfy cestujúcich idúcich ráno do zamestnania alebo školy musia vystúpiť na Molecovej a prestúpiť na električku. Tí odvážnejší utekajú ozlomkrky cez 4-prúdovú cestu a preliezajú zábradlie na zastávke električiek, ostatní slušne čakajú na zelenú a dívajú sa, ako im práve odchádza električka, na ktorú chceli nastúpiť. Poobede sa situácia opakuje, ale s tým rozdielom, že musia prechádzať nielen cez Karloveskú ulicu, ale aj cez Molecovu ul. na zastávku trolejbusov. Nekoordinované svetelné signály na prechodoch pre chodcov nútia ľudí čakať a dívať sa pre zmenu na odchádzajúci trolejbus či autobus. Pri prestavbe križovatky Molecova – Karloveská – Devínska cesta a zavádzaní trolejbusovej dopravy na Dlhých dieloch sa naskytla ideálna príležitosť na vybudovanie prvého skutočného prestupného terminálu MHD v Bratislave. Mesto šancu premárnilo a vtedajšie vedenie neakceptovalo vážne výhrady občianskeho združenia mhd.sk, ktoré vopred opakovane upozorňovalo na riziká.

V roku 2007 sa malo dobudovať trolejové vedenie, čím sa mal odstrániť jeden z problémov DPB, ktorý spočíva v nevhodnom používaní trolejbusov s pomocným pohonom. Pri projektovaní trolejového vedenia sa opäť nastolila otázka riešenia nebezpečného prestupovania cestujúcich na zastávke Molecova. Mesto a DPB si nechali vypracovať šesť variantov riešenia, z ktorých DPB vybral ako najlepší variant 3. Ten sa zaobíde bez väčších stavebných úprav, no ešte viac skomplikuje prestupovanie.

Popis variantu 3 - odsúhlasený DPB
  • trolejová otočka sa vybuduje v súčasnom obratisku
  • pri ceste z Dlhých dielov cestujúci budú vystupovať na rovnakej zastávke ako doteraz
  • pri ceste na Dlhé diely budú cestujúci nastupovať tesne za súčasným výstupišťom linky 33 (bližšie k Devínskej ceste)
  • trolejbus následne počká na signál „voľno“, otočí sa cez električkovú trať, kde bude čakať na signál „voľno“ pre odbočenie na Dlhé diely
  • súčasné nástupište Molecova bude zrušené a namiesto neho sa vybuduje zastávka o cca 150 m vyššie v strede Molecovej ulice, iba cca 250 m od nasledujúcej zastávky Janotova
  • približné náklady: 9 mil. Sk


Popis variantu 5 - preferovaný mhd.sk, OZ
  • trolejová otočka sa vybuduje za súčasnými zastávkami električiek
  • pri ceste z Dlhých dielov cestujúci budú vystupovať pri električkovej zastávke (smer centrum)
  • pri ceste na Dlhé diely cestujúci budú nastupovať pri električkovej zastávke (smer Dúbravka)
  • ide vlastne o vybudovanie malého prestupného terminálu, kde chodci pri prestupe električka <-> trolejbus nebudú musieť prechádzať cez cestu
  • približné náklady: 16 mil. Sk


Po pripomienkovaní sa napriek nesúhlasnému stanovisku mhd.sk, OZ a pôvodne nesúhlasnému stanovisku magistrátu rozhodol DPB pre variant 3. Zrekapitulujme si preto klady a zápory tohto variantu pre cestujúcich a DPB:
  • výhody:
    • investične menej náročné ako variant 5
    • posunutím zastávky Molecova sa umožní vytvorenie vyhradeného jazdného pruhu pre trolejbusy a autobusy v smere z Dlhých dielov (toto je aj výhodou variantu 5)
    • cestujúci v smere na Dlhé diely nebudú musieť prechádzať cez Molecovu ul.
  • nevýhody:
    • cestujúci v smere z Dlhých dielov budú aj naďalej musieť prechádzať cez 4-prúdovú cestu
    • cestujúci v smere na Dlhé diely rovnako budú musieť prechádzať cez Karloveskú ul.
    • nevyriešia kolízne situácie s chodcami
    • v smere na Dlhé diely sa budú musieť cestujúci voziť cez obratisko a dva električkové prejazdy, čo zvýši čas cesty linkou 33 o cca 3 minúty (t. j. o 50%!)
    • ruší sa spoločná zastávka liniek 32 33 a 133 na križovatke Karloveská - Molecova, čo bude mať za následok:
      • cestujúci si budú musieť vopred vybrať, či chcú prestúpiť na linku 32 33 alebo 133 a podľa toho budú musieť vystúpiť
      • chaotické prebehovanie cestujúcich medzi novým nástupišťom linky 33 a posunutou zastávkou Molecova liniek 32 33 a 133 v strede Molecovej ul.
      • nutnosť posilniť linku 33 ďalšími vozidlami, aby bola zachovaná súčasná kapacita – v rannej špičke o 100%, v popoludňajšej špičke o 40%, v sedle a cez víkend o 50% - už v súčasnosti pritom DPB nie je schopný v niektorých dňoch zabezpečiť výpravu všetkých vozidiel na linku 33 a nie to ešte posilnenie tejto linky
      • nakoľko v pracovných dňoch na linke 33 premáva 7 vozidiel, z toho všetkých 6 bratislavských trolejbusov s pomocným pohonom, ďalšie posilnenie by muselo byť realizované autobusmi
      • v prípade neposilnenia dopravy dôjde k preplneniu spojov linky 33 a k nutnosti prestupovať na linku 32 (v sedle a cez víkend interval 30 minút) na zastávke Botanická záhrada s bariérovým prístupom
    • jazda preplnených kĺbových trolejbusov cez dve električkové priecestia spôsobí poškodzovanie nielen asfaltového povrchu, ale aj samotnej trate, kde je už teraz obmedzená rýchlosť na slimačích 10 km/h
    • zvýšia sa prevádzkové náklady DPB (nutnosť vypraviť viac vozidiel, zamestnať viac vodičov, častejšie opravovať električkové prejazdy)


Podotýkame, že za súčasný stav je zodpovedný ako DPB, tak aj mesto, a napriek tomu, že boli vopred známe riziká, zlepšovacie návrhy akceptované neboli. Vznikli tým miliónové dodatočné a zbytočné náklady, ktoré teraz budú zaplatené z vreciek daňových poplatníkov prostredníctvom mestského rozpočtu. Napriek tomu nedošlo k postihu zodpovedných, a tí istí ľudia na tých istých pozíciách dnes tvrdia, že najlepšie bude zrealizovať variant 3 – rovnako, ako v roku 2006 tvrdili, že najlepšie je to, čo teraz idú korigovať. A opäť ignorujú pripomienky.

V rámci objektivity je potrebné citovať vyhodnotenie jednotlivých variantov projektantami. Variant 3: "Vhodný bez akéhokoľvek zásahu do stavebných úprav, technicky obdoba variantu 1 (nulový variant s vybudovaním trolejového vedenia - pozn. red.) so zlepšením podmienok prestupu z pohľadu bezpečnosti peších a nezmenšením dopravnej kapacity uzla." Variant 5: "Nevhodný s vysokými nákladmi na realizáciu, znížením dopravnej kapacity križovatky so 4 fázami riadenia. Prakticky nerealizovateľný z pohľadu zásahu do pozemku stavby LIDL, ktorá má právoplatné Rozhodnutie o umiestnení stavby." Komentár navodzuje dojem, že Mesto ani Mestská časť nemajú možnosť zasahovať do projektu investora a ani vysvetliť investorovi možnosti lepšej obsluhy nákupného strediska, čo ponúka práve variant 5.

Posúdenie variantov s odporúčaním realizácie variantu 3 spracovali aj „dvorní“ projektanti mesta, ktorých mená sa vyskytujú pri niektorých kontroverzných projektoch. Zatiaľ čo jeden z nich sa podieľal na „preferencii električiek“ Karloveskej radiály, ktorej následkom bolo namiesto zrýchlenia vozidiel ich spomalenie, druhý je spolutvorcom nápadu zahustiť električkové zastávky medzi Trnavským mýtom a Záhradníckou o novú zastávku pri bývalých Kúpeľoch Centrál. Pritom sa čoraz častejšie ozývajú kritické hlasy požadujúce zriedenie električkových zastávok, aby sa električka zrýchlila. Napriek takýmto prešľapom stanovisko projektantov berie DPB do úvahy a aj na základe neho rozhodol tak ako rozhodol.

Podľa všetkého sa tak vybuduje ďalšie polovičaté riešenie, ktorého výsledkom bude chaos na zastávke Molecova a Dlhodielčania budú mať v rámci cestovania linkou 33 o polovicu dlhšiu cestu v preplnenejších vozidlách. A možno o rok-dva sa opäť príde na to, že súčasná kritika bola opodstatnená a za peniaze daňových poplatníkov sa bude opravovať to, čo sa teraz pokazí.

DOPLNENÉ: Bližšie informácie k verejnému obstarávaniu a mapa križovatky Molecova - Karloveská s výsledným stavom

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.