V roku 2007 sa malo dobudovať trolejové vedenie, čím sa mal odstrániť jeden z problémov DPB, ktorý spočíva v nevhodnom používaní trolejbusov s pomocným pohonom. Pri projektovaní trolejového vedenia sa opäť nastolila otázka riešenia nebezpečného prestupovania cestujúcich na zastávke Molecova. Mesto a DPB si nechali vypracovať šesť variantov riešenia, z ktorých DPB vybral ako najlepší variant 3. Ten sa zaobíde bez väčších stavebných úprav, no ešte viac skomplikuje prestupovanie.
Popis variantu 3 - odsúhlasený DPB
- trolejová otočka sa vybuduje v súčasnom obratisku
- pri ceste z Dlhých dielov cestujúci budú vystupovať na rovnakej zastávke ako doteraz
- pri ceste na Dlhé diely budú cestujúci nastupovať tesne za súčasným výstupišťom linky 33 (bližšie k Devínskej ceste)
- trolejbus následne počká na signál „voľno“, otočí sa cez električkovú trať, kde bude čakať na signál „voľno“ pre odbočenie na Dlhé diely
- súčasné nástupište Molecova bude zrušené a namiesto neho sa vybuduje zastávka o cca 150 m vyššie v strede Molecovej ulice, iba cca 250 m od nasledujúcej zastávky Janotova
- približné náklady: 9 mil. Sk
Popis variantu 5 - preferovaný mhd.sk, OZ
- trolejová otočka sa vybuduje za súčasnými zastávkami električiek
- pri ceste z Dlhých dielov cestujúci budú vystupovať pri električkovej zastávke (smer centrum)
- pri ceste na Dlhé diely cestujúci budú nastupovať pri električkovej zastávke (smer Dúbravka)
- ide vlastne o vybudovanie malého prestupného terminálu, kde chodci pri prestupe električka <-> trolejbus nebudú musieť prechádzať cez cestu
- približné náklady: 16 mil. Sk
Po pripomienkovaní sa napriek nesúhlasnému stanovisku mhd.sk, OZ a pôvodne nesúhlasnému stanovisku magistrátu rozhodol DPB pre variant 3. Zrekapitulujme si preto klady a zápory tohto variantu pre cestujúcich a DPB:
- výhody:
- investične menej náročné ako variant 5
- posunutím zastávky Molecova sa umožní vytvorenie vyhradeného jazdného pruhu pre trolejbusy a autobusy v smere z Dlhých dielov (toto je aj výhodou variantu 5)
- cestujúci v smere na Dlhé diely nebudú musieť prechádzať cez Molecovu ul.
- nevýhody:
- cestujúci v smere z Dlhých dielov budú aj naďalej musieť prechádzať cez 4-prúdovú cestu
- cestujúci v smere na Dlhé diely rovnako budú musieť prechádzať cez Karloveskú ul.
- nevyriešia kolízne situácie s chodcami
- v smere na Dlhé diely sa budú musieť cestujúci voziť cez obratisko a dva električkové prejazdy, čo zvýši čas cesty linkou 33 o cca 3 minúty (t. j. o 50%!)
- ruší sa spoločná zastávka liniek 32 33 a 133 na križovatke Karloveská - Molecova, čo bude mať za následok:
- cestujúci si budú musieť vopred vybrať, či chcú prestúpiť na linku 32 33 alebo 133 a podľa toho budú musieť vystúpiť
- chaotické prebehovanie cestujúcich medzi novým nástupišťom linky 33 a posunutou zastávkou Molecova liniek 32 33 a 133 v strede Molecovej ul.
- nutnosť posilniť linku 33 ďalšími vozidlami, aby bola zachovaná súčasná kapacita – v rannej špičke o 100%, v popoludňajšej špičke o 40%, v sedle a cez víkend o 50% - už v súčasnosti pritom DPB nie je schopný v niektorých dňoch zabezpečiť výpravu všetkých vozidiel na linku 33 a nie to ešte posilnenie tejto linky
- nakoľko v pracovných dňoch na linke 33 premáva 7 vozidiel, z toho všetkých 6 bratislavských trolejbusov s pomocným pohonom, ďalšie posilnenie by muselo byť realizované autobusmi
- v prípade neposilnenia dopravy dôjde k preplneniu spojov linky 33 a k nutnosti prestupovať na linku 32 (v sedle a cez víkend interval 30 minút) na zastávke Botanická záhrada s bariérovým prístupom
- jazda preplnených kĺbových trolejbusov cez dve električkové priecestia spôsobí poškodzovanie nielen asfaltového povrchu, ale aj samotnej trate, kde je už teraz obmedzená rýchlosť na slimačích 10 km/h
- zvýšia sa prevádzkové náklady DPB (nutnosť vypraviť viac vozidiel, zamestnať viac vodičov, častejšie opravovať električkové prejazdy)
Podotýkame, že za súčasný stav je zodpovedný ako DPB, tak aj mesto, a napriek tomu, že boli vopred známe riziká, zlepšovacie návrhy akceptované neboli. Vznikli tým miliónové dodatočné a zbytočné náklady, ktoré teraz budú zaplatené z vreciek daňových poplatníkov prostredníctvom mestského rozpočtu. Napriek tomu nedošlo k postihu zodpovedných, a tí istí ľudia na tých istých pozíciách dnes tvrdia, že najlepšie bude zrealizovať variant 3 – rovnako, ako v roku 2006 tvrdili, že najlepšie je to, čo teraz idú korigovať. A opäť ignorujú pripomienky.
V rámci objektivity je potrebné citovať vyhodnotenie jednotlivých variantov projektantami. Variant 3: "Vhodný bez akéhokoľvek zásahu do stavebných úprav, technicky obdoba variantu 1 (nulový variant s vybudovaním trolejového vedenia - pozn. red.) so zlepšením podmienok prestupu z pohľadu bezpečnosti peších a nezmenšením dopravnej kapacity uzla." Variant 5: "Nevhodný s vysokými nákladmi na realizáciu, znížením dopravnej kapacity križovatky so 4 fázami riadenia. Prakticky nerealizovateľný z pohľadu zásahu do pozemku stavby LIDL, ktorá má právoplatné Rozhodnutie o umiestnení stavby." Komentár navodzuje dojem, že Mesto ani Mestská časť nemajú možnosť zasahovať do projektu investora a ani vysvetliť investorovi možnosti lepšej obsluhy nákupného strediska, čo ponúka práve variant 5.
Posúdenie variantov s odporúčaním realizácie variantu 3 spracovali aj „dvorní“ projektanti mesta, ktorých mená sa vyskytujú pri niektorých kontroverzných projektoch. Zatiaľ čo jeden z nich sa podieľal na „preferencii električiek“ Karloveskej radiály, ktorej následkom bolo namiesto zrýchlenia vozidiel ich spomalenie, druhý je spolutvorcom nápadu zahustiť električkové zastávky medzi Trnavským mýtom a Záhradníckou o novú zastávku pri bývalých Kúpeľoch Centrál. Pritom sa čoraz častejšie ozývajú kritické hlasy požadujúce zriedenie električkových zastávok, aby sa električka zrýchlila. Napriek takýmto prešľapom stanovisko projektantov berie DPB do úvahy a aj na základe neho rozhodol tak ako rozhodol.
Podľa všetkého sa tak vybuduje ďalšie polovičaté riešenie, ktorého výsledkom bude chaos na zastávke Molecova a Dlhodielčania budú mať v rámci cestovania linkou 33 o polovicu dlhšiu cestu v preplnenejších vozidlách. A možno o rok-dva sa opäť príde na to, že súčasná kritika bola opodstatnená a za peniaze daňových poplatníkov sa bude opravovať to, čo sa teraz pokazí.
DOPLNENÉ: Bližšie informácie k verejnému obstarávaniu a mapa križovatky Molecova - Karloveská s výsledným stavom