„Húsenková dráha“ zostane v prevádzke

„Ak cestujete električkou v Dúbravke, za križovatkou s Hanulovou ulicou máte dojem, že ste sa dostali na húsenkovú dráhu. Keď električka zrýchľuje, skáče, a zdá sa, že čochvíľa vzlietne a skončí pri neďalekých kolotočoch.“ Aj takéto sú reakcie cestujúcich na stav koľajových tratí. Podľa Plánu rekonštrukcie a obnovy električkových tratí na území mesta v rokoch 2007 – 2010, ktorý vypracoval Rezort technnickej infraštruktúry DPB sa však najkritickejšie úseky rekonštruovať tak skoro nebudú. Oprava najproblematickejšej trate v tuneli sa opäť o rok posunula a najnovšie by mala prebehnúť v roku 2008. Predpokladané náklady 250 mil. Sk nepokrývajú izoláciu proti zatekaniu.

Druhý úsek v havarijnom stave medzi Trnavským mýtom a Záhradníckou ulicou čaká na rozširovanie Záhradníckej ulice. Niektorí vodiči sa obávajú, že trať už ďalšiu zimu bez rekonštrukcie nevydrži, a bude hroziť zrážanie protiidúcich električiek, ktoré už teraz majú na pokrivených koľajniciach k sebe veľmi blízko. Aj tu sa predpokladá rok realizácie 2008.

V roku 2007 mala pôvodne prebehnúť rekonštrukcia úseku ŽST Vinohrady – Nový záhon. Z nej nakoniec zišlo a opravuje sa iba krátky 225-metrový dvojkoľajný úsek medzi ŽST Vinohrady a koľajovým trianglom pred Vozovňou Krasňany - a to vyše 5 týždňov. Cestujúci sú nútení pri ceste z Rače buď dvakrát prestupovať alebo prejsť okolo opravovaného úseku pešo. Správa koľajových tratí pritom vlastní stavebné výhybky, ktoré umožňujú aj počas rekonštrukcie trate obojsmernú premávku električiek po jednej koľaji, a teda pri každej ceste by cestujúcim ušetrili čas na prestup. Systém prác kritizujú aj samotní cestujúci: "Včera som videl ako sa 'pracovalo' na tej rozkopanej trati. Dvaja robotníci vysedávali na koľajniciach, šofér valca veselo počúval walkman, pracoval len jeden bager." Rovnako aj jeden z vodičov náhradnej autobusovej dopravy kriticky poznamenal: "O tretej prácu skončili a šli domov. Hneď vedľa stanice Vinohrady sa stavia nákupné centrum, kde za jeden deň spravia viac práce ako naši 'traťováci' za týždeň." Z DPB sme dostali vyjadrenie k primeranosti dĺžky opravy trate: "Opodstatnenosť dĺžky výluky zdôvodňujeme technologickými náväznosťami práce, ktoré je nutné dodržať z hľadiska vykonania kvalitnej práce. Ďalej musíme počítať s poveternostnými vplyvmi, ktoré môžu práce pozdržať (napr. 10. júla ráno bol výkop zaliaty vodou). Čo sa týka prejazdnosti komunikácie okolo vozovne, mali sme dňa 9.7.2007 rokovanie u riaditeľky III. sekcie Magistrátu pani Kratochvílovej za účasti polície aj správneho orgánu, kde sme prisľúbili po 22. júla v dobe špičkovej premávky (od 7:00 do 9:30) uvolniť druhý jazdný pruh. Táto skutočnosť nás značne obmedzí pri vykonávaní prác v týchto hodinách. Napriek týmto skutočnostiam urobíme všetko preto, aby práce napredovali v čo najrýchlejšom tempe."

Úsek Legionárska – Trnavské mýto sa má opravovať v roku 2009 za 45 miliónov korún. Podobne ako pri ostatných poškodených tratiach, aj tu sa ako problémy uvádzajú „neúnosný koľajový spodok, rezorbované drevené podvaly, rozpadnuté upevnenie koľajníc, rozpadnutá geometrická poloha koľaje, nežiaduci vertikálny a horizontálny posun koľajníc a vyčnievajúce zádlažbové panely“.

Rekonštrukcia trate na Ul. Imricha Karvaša a Štefanovičovej ulici súvisí s prestavbou Predstaničného námestia. Dvadsaťsedemročná trať sa tak opravy dočká zrejme až v roku 2009.

V tomto roku sa doteraz opravilo 180 metrov dvojkoľajnej trate na Vazovovej ulici. Kritici poukazujú na novú trať so starými parametrami (príliš prudké oblúky, časté striedanie oblúkov a rovných koľajních pri odbočovaní), ktoré znižujú komfort pre cestujúcich. Podľa mnohých navyše rekonštrukcia tejto trate nebola nutná. Viktor Haluza z Rezortu technickej infraštruktúry DPB zdôvodňuje zaradenie tejto trate do plánu opráv na rok 2007 "zlým technickým stavom a (rekonštrukcia sa) začala ako prvá z dôvodu, že si nevyžaduje náhradnú autobusovú dopravu." O rok neskôr má prísť opäť na rad Americké námestie, kde bola doprava vylúčená v ostatných rokoch už niekoľko krát, no k rekonštrukcii 171 metrov trate nedošlo.

Ako posledný úsek so zlým stavom sa uvádza trať v Dúbravke medzi ulicami Hanulova a Pri kríži. Napriek mediálnej kritike častých letných dúbravských výluk DPB naďalej navrhuje rekonštrukciu 2,2-kilometrovej trate po etapách – v rokoch 2009 a 2010. „Húsenková dráha“ tak v Dúbravke zostane ešte 3 roky. Pripomeňme, že len počas roku 1992 sa podarilo zrekonštruovať 5 kilometrov trate medzi tunelom a obratiskom Karlova Ves, a teda rýchlejšie opravy sú možné.

Pozoruhodné sú aj rozdiely v predpokladných nákladoch rekonštrukcií (zdroj: Plán rekonštrukcie a obnovy električkových tratí predložený Komisii dopravy a informačných systémov) uvedené v nasledujúcej tabuľke prepočítané na 1 km. Prirodzene najdrahšia má byť rekonštrukcia trate v tuneli aj vzhľadom na sťažené podmienky, no druhou najdrahšou rekonštrukciou je prekvapujúco trať z Radlinského ul. po Šancovú s trojnásobnými nákladmi na kilometer oproti oprave tratí pri ŽST Vinohrady alebo na Miletičovej ulici.

Trať Dĺžka [m] Predpokladané náklady [mil. Sk] Predpokladané náklady [mil. Sk / km]
Tunel 800 250 313
Trnavské mýto – Záhradnícka 700 50 71
ŽST Vinohrady – Nový záhon 500 35 70
Trnavské mýto – Legionárska 500 45 90
Imricha Karvaša – Šancová 1000 200 200
Vazovova 180 22,5 125
Americké nám. 171 25 146
Hanulova – Pri kríži 2200 270 123

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.