Niektoré nákupné centrá neprajú MHD

Počas uplynulých rokov vyrástli rôzne nákupné centrá ako huby po daždi. Nie vždy však boli vytvorené podmienky pre to, aby sa do nich mohli pohodlne priviezť cestujúci mestskou hromadnou dopravou. Zdá sa, že pri projektovaní nákupných centier sa často myslelo len na tých, ktorí sa po meste prepravujú neekologickou individuálnou automobilovou dopravou. Pritom podľa publikácie The Power Broker napísanej R. Carom, držiteľom Pulitzerovej ceny, „Autá, ktoré su potrebné na prepravu jedného vlaku plného cestujúcich, potrebujú hektár parkovacej plochy“. Pri vhodnej preferencii MHD by teda investori mohli využiť pozemky na iné účely než stavbu parkovísk, a z týchto pozemkov by mohli dosahovať príjem. Istý podiel viny na tomto stave nesie aj magistrát, ktorý často výstavbu odobril bez dostatočnej obsluhy objektov mestskou hromadnou dopravou. Je prirodzené, že investori sa pri výstavbe centier snažia minimalizovať náklady a nevybudovať potrebné zázemie pre MHD, často sa však následne niektorí s pomocou konexií cez spriaznených politikov snažili o zabezpečenie obsluhy MHD, a to najlepšie bez akýchkoľvek prevádzkových či investičných nákladov shopping parkov. Prinášame pohľad na najväčšie bratislavské nákupné centrá a to, ako sa vysporiadali s prevádzkou MHD.

Aupark

Po dokončení centra v decembri 2001 existovala jediná obsluha kyvadlovou dopravou z centra mesta a Petržalky. Mesiac po otvorení centra bola do Auparku predĺžená linka 50 a o pol roka neskôr bola vybudovaná aj zastávka Aupark na Panónskej ceste, ktorá je vzdialená od objektov 5 – 10 minút chôdze po schodoch a rampách a cez parkovisko, pričom bezbariérový prístup je obmedzený. Kyvadlová doprava zdarma čoskoro nato zanikla. Provizórne obratisko pre autobusy bolo po začiatku výstavby 22-poschodovej veže nahradené iným provizóriom, ktoré umožňuje parkovanie 1 – 2 kĺbových vozidiel pred Auparkom. Podľa našich informácií bude po dostavbe mrakodrapu možné jednoduchšie otáčanie vozidiel MHD. Orientáciu cestujúcich pri ceste za nákupmi a zábavou uľahčuje názov zastávok Aupark.

Avion Shopping Park

Po otvorení centra v apríli 2002 existovali najbližšie dostupné zastávky (Avion - Hypernova a Avion - IKEA) pomerne ďaleko od shopping parku. Pri výstavbe sa nemyslelo na chodníky od zastávok. Avion však flexibilne reagoval a rôzne cestičky cez trávu, ktoré vznikli, nahradil chodníkmi zo zámkovej dlažby. Následne boli zavádzané rôzne zmeny trasy linky 61, ktoré predstavovali neúmerné navýšenie jazdnej doby i prevádzkových výkonov, pričom autobusy museli jazdiť hneď cez niekoľko retardérov po často preplnenom parkovisku. K prvej kyvadlovej linke zdarma medzi Trnavským mýtom a Avionom pribudla linka do Petržalky, ktorá jazdí doteraz a supluje MHD na trase Petržalka – Trnávka (– Letisko). Linku financuje Avion Shopping Park zo svojich zdrojov. Z konečnej Bojnická bola do Avionu predĺžená linka 63. Isté zlepšenie obsluhy Avionu prišlo po začatí výstavby novej časti centra vybudovaním provizórneho obratiska a zastávky s veľkými prístreškami. Linka 63 sa otáča v priestore, kde sú nové autobusy Solaris často zablokované autami zaparkovanými vodičmi nerešpektujúcimi dopravné značenie a autami prichádzajúcimi k fastfoodu, čo spôsobuje nepravidelnosti na danej linke. Výrazne sa zlepšila trasa linky 61, ktorá už nezachádza cez parkovisko a prekonáva menej retardérov. Problematickým je v súčasnosti už neaktuálne označenie zastávok – zastávka „Avion – Hypernova“ je od Hypernovy podstatne vzdialenejšia ako zastávka „Avion Shopping Park“. Podľa našich informácií v budúcnosti dôjde k zmene názvov zastávok. Avion Shopping Park plánuje vybudovať terminál pre MHD, ktorého presné miesto bude určené po vzájomnom rokovaní vedenia Avionu s vedením DPB a príslušných úradov.

Danubia

Doprava do nákupného centra v Petržalke bola riešená kyvadlovo z Hlavnej stanice resp. zo Zochovej zväčša pred Vianocami. V súčasnosti je možný prístup už len zo zastávok Nákupná zóna Lúky a Lúky II, ktoré sú od centra vzdialené do 10 minút chôdzou.

Hornbach a Kika

Azda najamatérskejší prístup k doprave zákazníkov do svojich centier prezentuje Hornbach a Kika. Dostupnosť MHD k centrám je prakticky nulová, pretože od najbližšej zastávky Avion Shopping Park nevedú k obchodným domom ani chodníky ani prechody cez 4-prúdovú Galvaniho ulicu. Dopravná obsluha centier je navyše volená nevhodne, keď nie je možné po úzkych komunikáciách ani uvažovať nad zavedením autobusovej linky. Akékoľvek obratisko autobusov v areáli nákupnej zóny chýba. Niektorí zákazníci volia cestu z konečnej električiek Astronomická, pričom riskujú život prechádzaním cez 3-koľajnú železničnú trať bez prechodu a signalizácie.

Polus City Center

Veľkou konkurenčnou výhodou Polus City Centra je jeho poloha v blízkosti zastávok elektrickej trakcie MHD s výhodným intervalom a autobusových liniek 50 51 a 98. Výborná dosupnosť mestskej hromadnej dopravy predurčuje vysoký počet cestujúcich na zastávkach, pre ktorý však nástupištia nie sú dimenzované. Problematickú situáciu mesto dlhodobo nerieši. Polus City Center sa podieľal na financovaní rekonštrukcie električkovej trate na Vajnorskej ulici.

Shopping Palace

Nákupné centrum na Zlatých pieskoch je situované ďaleko od zastávok električiek. Vedie k nim nadchod, kde neexistencia schodov na jednej strane značne predlžuje chôdzu na zastávku, pretože je možné použiť iba pomerne dlhé rampy, ale na strane druhej poskytuje bezbariérový prístup. V areáli nákupného centra sú vytvorené zastávky pre autobusy MHD využité jednosmerne linkou 56 a obojsmerne kyvadlovou dopravou. Ešte pred dobudovaním Shopping Palace do centra jazdila aj linka 63, ktorá bola nahradená bezplatnou kyvadlovou dopravou spod Nového mosta hradenou shopping parkom, čiastočne kopírujúcou zastávky električkovej linky 4. Práve električková doprava je v tejto lokalite najkapacitnejšia a má najlepší následný interval. Cestujúcich mýli názov zastávky „Rožňavská“, ktorá je mimo Rožňavskej ulice a nehovorí o obsluhe Shopping Palace.

Shopping Park Soravia

Prvé veľké nákupné centrum je obsluhované linkou 53 s dlhým intervalom medzi spojmi, ktorá zastavuje na rovnomennej zastávke. V centre zastavuje aj kyvadlová doprava do Shopping Palace.

Tesco Lamač

Už v rámci výstavby hypermarketu boli vybudované zastávky pred Tescom. Jedna z nich – vybudovaná v nevhodnom ľavom oblúku – doteraz neslúži svojmu účelu, nakoľko je súčasťou parkoviska a mimo trás MHD. Provizórna zastávka na Lamačskej ceste bola zrušená počas výstavby diaľnice D2. Na základe záujmu hypermarketu boli do Tesca z Dúbravky predĺžené linky 20 a 22. Dopravnú obsluhu Tesca značne komplikuje prebiehajúca výstavba diaľnice D2, a tak si na definitívne riešenie dopravy budeme musieť počkať.

Tesco Petržalka

Počas výstavby hypermarketu došlo k presunutiu zastávok Lúky II do nových polôh, čím bola získaná lepšia obsluha centra. Orientácii cestujúcich pomáhal názov zastávok „Tesco Hypermarket“ v súčasnosti zmenený na pôvodné označenie „Lúky II“. Perličkou zostáva, že ak by Tesco vybudovalo plnohodnotné obratisko, mohla sa pred hypermarketom otáčať jedna z petržalských liniek 68 a 94. Vzhľadom na neexistenciu obratisku nakoniec obe linky končia mimo dosahu Tesca.

Zhrnutie

Za pozitívum je možné považovať, že až na centrá Kika a Hornbach je do všetkých ostatných shopping parkov možný prístup mestskou hromadnou dopravou. O tom, že dostupnosť MHD je atraktívnou, svedčia aj nové projekty, ktoré za konkurenčnú výhodu považujú aj výbornú dostupnosť MHD. Projekty prestavby Autobusovej stanice Mlynské nivy a Predstaničného námestia, kde by mali vzniknúť aj nákupné centrá, majú záujem na dostupnosti nielen mestskej hromadnej, ale aj regionálnej dopravy. Podľa jedného z investorov cestujúci už nebude musieť ísť pri ceste mimo Bratislavy najskôr do shopping parku a potom na stanicu, ale svoj nákup uskutoční priamo v areáli stanice. Je možné predpokladať, že po vybudovaní centier s lepšou dostupnosťou verejnej dopravy sa časť cestujúcich presunie z existujúcich nákupných zón do nových centier. Možno práve to sa stane motívom vedúcim ostatné nákupné parky k vytváraniu lepších podmienok pre MHD.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.