Aké majú kandidáti na primátora predstavy o fungovaní MHD v budúcnosti?

Občianske združenie mhd.sk malo v úmysle priblížiť verejnosti konkrétne plány v oblasti mestskej hromadnej dopravy prezentované jednotlivými kandidátmi na primátora. Každý kandidát obdržal súbor jedenástich podrobnejších otázok, ktoré sa odvíjali od obľúbených predvolebných nekonkrétnych hesiel "lepšia doprava". Nás však zaujímalo, čo si kandidáti pod lepšou MHD predstavujú a ako, dokedy a za čo chcú svoje predstavy zrealizovať. Otázky sa týkali namä oblastí obnovy vozidlového parku, zvyšovania výkonov MHD, budovania nových električkových a trolejbusových tratí, preferovania MHD, dostupnosti cestovných lístkov, integrovaného dopravného systému a nočnej dopravy. Nakoľko sme odpovede dvoch kandidátov vinou zlyhania komunikácie medzi e-mailovými servermi dostali až počas predvolebného moratória, odpovede kandidátov uvádzame dodatočne. Od ostatných kandidátov sme odpovede nedostali.

1. Ako bude prebiehať obnova vozového parku vozidiel? Koľko nových vozidiel električiek, trolejbusov a autobusov plánujete zakúpiť ročne? Budete sa orientovať výlučne na nízkopodlažné vozidlá? Bude obnova prebiehať modernizáciou súčasného vozového parku? Ak áno, ktoré konkrétne typy vozidiel plánujete modernizovať? Z akých prostriedkov budete financovať obnovu vozidlového parku?

Andrej Ďurkovský: Plánujem zvýšiť tempo doterajšej obnovy vozidlového parku MHD. Konkrétne počty vozidiel budú určené z možností príjmovej stránky rozpočtu mesta v príslušnom roku a z možností spolufinancovania z iných zdrojov (VÚC, štát, EÚ ), ak sa nám takýto model podarí presadiť. Minimálne bude zakúpených 40 električiek v súvislosti s električkovou dopravou do Petržalky.

Andrej Trnovec: Jedným z najpáľčivejších problémov Bratislavy, na ktorý má dosah samostatná samospráva mesta, je MHD. V pripravovanom rozpočte, ktorý nebude dotovaný predajom majetku mesta, sa jednoznačne stanovia prostriedky vyčlenené na MHD. V tomto rámci sa budú pohybovať odborníci, ktorí jednoznačne určia efektivitu vynaložených prostriedkov na kúpu nových vozidiel v porovnaní s modernizáciou jednotlivých typov vozidiel, ako aj efektivitu vynaložených prostriedkov čo sa týka počtu jednotlivých vozidiel napr. v porovaní s bezbariérovosťou (podlaha).

2. Plánujete zvyšovať objem objednaných vozidlových kilometrov v súvislosti so zvyšujúcou sa hybnosťou obyvateľstva? Ak áno, o aký počet plánujete ročný nárast vozidlových kilometrov?

Andrej Ďurkovský: Objemy dopravných výkonov budú zvyšované tam kde sa preukáže ich nedostatok v spojitosti s nedostatočnou prepravnou kapacitou príslušných smerov alebo liniek. Tiež na zvýšenie prepravnej ponuky nočných hodinách. Len celkové zvýšenie kvality poskytovanej služby MHD môže zvýšiť dopyt po tejto službe a potrebu zvýšenia súčasných kapacít. Preto bude potrebné sústrediť sa všetky parametre určujúce kvalitu prepravy (technika, dostupnosť, čistota, prístup personálu atď.)

Andrej Trnovec: Nemyslím si, že súčasný stav pracovnej vyťaženosti a odmeňovania výkonných pracovníkov MHD, ktorý môžeme priamo ovplyvniť a inflácia miezd, či plánovaný prepočet miezd na euro s prepočtom nákladov 1:1 v euro, ktorý mesto neovlyvní, umožní zvyšovať pracovné nároky na súčasných zamestnancov. Viď vyššie rozpočet - kapitola MHD.

3. Plánujete budovanie nových električkových a trolejbusových tratí? Ak áno, ktoré úseky plánujete vybudovať, v akom časovom horizonte a s akým finančným krytím? Plánujete pokračovať v započatom projekte električkovej rýchlodráhy v Petržalke? Ak nie, akú alternatívu ponúkate a s akým financovaním?

Andrej Ďurkovský: Áno, v súlade so schváleným plánom rozvoja v Generálnom dopravnom pláne hlavného mesta. V najbližšom období môžu byť vytvorené podmienky na vybudovanie trolejovej stopy na Patrónke v smere na Kramáre alebo v zóne Pribinova v súbehu s prestavbou celého priestoru.

Andrej Trnovec: Jednoznačne plánujem uprednostniť bez pardónu MHD pred inou prepravou cez hlavné mesto Slovenskej republiky. Otázkou ostáva, či sa podarí integrovať nielen všetky prepravné kapacity existujúce v meste, ale či sa samospráve podarí aj včleniť rôzne moderné prepravné služby do uvedeného systému, ktorý zároveň umožní nielen obyvateľom, ale aj návštevníkom nevstupovať do mesta prostredníctvom svojho vlastného vozidla. Čo sa týka električkovej trate, ktorú označujete ako započatú, tak v tom prípade by som musel podotknúť, že metro je v oveľa väčšej fáze započatosti ako električka. Pri mojom rozhodovaní a porovnávaní by som napr. jednoznačne posudzoval prepravu podľa kapacity, efektivity a možnosti kolízie. V neposlednom rade by som bral do úvahy hlavne finančné prostriedky, ktoré by muselo vynaložiť iba hlavné mesto Slovenskej republiky, pretože rôzne projekty môžu mať rôzne finančné krytie a na oveľa drahší projekt by možno samotné mesto nemuselo vynaložiť toľko prostriedkov.

4. Aký je Váš názor na preferenciu MHD? Plánujete absolútnu preferenciu električkovej dopravy na križovatkách už v súčasnosti vybavených technológiou, ktorá to umožňuje? Plánujete vybudovanie nových vyhradených jazdných pruhov pre trolejbusy a autobusy? Ak áno, do akého termínu chcete spustit uvedené typy preferencie a na akých úsekoch?

Andrej Ďurkovský: Podporujem dokončenie rozostavaného systému preferencie električiek na Dúbravskej radiále tak, aby bola funkčná každá križovatka vrátane koordinácie všetkých väzieb so susednými križovatkami. Len dobudovaním celého systému sa môžu prejaviť pozitívne účinky na plynulosť jazdy električiek.

Andrej Trnovec: Osobne nevidím žiaden dôvod, prečo by MHD nemala mať okamžite absolútnu preferenciu. Pokiaľ bude možné tak z viacerých pruhov vyčleníme pruh osobitne pre MHD. Dopravný inšpektorát a jeho spolupráca s mestom môže priniesť len pokoj na ulice hlavného mesta.

5. Plánujete zlepšiť dostupnosť predaja cestovných lístkov (napr. otvorenie predajne na Letisku M. R. Štefánika)? Ako mienite zabrániť tomu, aby sa prepravná kontrola orientovala najmä na turistov v oblasti Hlavnej stanice, Letiska a Autobusovej stanice Mlynské nivy?

Andrej Ďurkovský: Dostupnosť predaja cestovných lístkov a ich revízia je v kompetencií dopravcu. Požiadam generálneho riaditeľa DPB, a.s., aby riešil kritiku obsiahnutú v otázke primeraným spôsobom zohľadňujúcim potreby potenciálnych cestujúcich.

Andrej Trnovec: Informovanosť návštevníkov Bratislavy na letisku MRŠ nemusí zabezpečovať Dopravný podnik a predaj lístkov zabezpečia aj automaty, pokiaľ tam nebude fungovat Bratislavská informačná služba. Je potrebné v dostatočnej miere umožniť turistom zabezpečiť si cestovný lístok, alebo celodennú mestskú kartu. Nie je možné tolerovať u turistov cestovanie na čierno a domácich postihovať. Na druhej strane pokiaľ ide o zamestancov organizácie patriacej mestu nevidím v prípadnom riadení ich práce žiaden problém.

6. Plánujete sa podieľať na spustení integrovaného dopravného systému BSK od 1. 1. 2008?

Andrej Ďurkovský: Na príprave integrovaného systému sa mesto už podieľa a jeho spustenie je závislé od schválenia podmienok jednotnej tarify zainteresovanými úradmi a vypracovania konkrétneho Projektu systému spolupráce a podiele zúčastnených dopravcov na uspokojovaní potrieb cestujúcich v regióne tak, aby systém bol efektívnejší pre cestujúcich, dopravcov aj objednávateľov dopravných výkonov. Na tomto projekte je nevyhnutná spolupráca VÚC a štátu (rušenie vlakov z dôvodu nedostatku finančné prostriedkov, nerealizácia žel. zastávok na území Bratislavy, zvýšenie cestovného SAD, atď.) nehovorí o preferencii hromadnej osobnej dopravy.

Andrej Trnovec: Na území mesta už sú skúsenosti s integrovanou dopravou. Nevidím reálny administratívny dôvod, prečo by určitá forma lístka nemohla aj naďalej platiť v mestskej a štátnej doprave, pričom iní prepravcovia by museli na území mesta, či kraja jednoducho spolupracovať, alebo nemať na území viaceré zastávky. Pokiaľ samosprávny kraj netrvá na roku 2008 nieto dôvodu čakať dva roky a po prípadnom prijatí zákona o hlavnom meste úplne upustiť od realizácie daného projektu.

7. Plánujete rozšíriť nočnú dopravu? Ak áno, koľko spojov za noc a s akými konkrétnymi odchodmi z centra mesta navrhujete? V akom čase budú posledné odchody denných liniek?

Andrej Ďurkovský: Áno, nočná doprava bude postupne zahusťovaná. Pre lepšie uspokojenie prepravných potrieb v nočnom období budú aj odchody posledných spojov dennej prevádzky posunuté do neskoršieho obdobia.

Andrej Trnovec: Situácia v centre mesta sa radikálne zmenila. Sám využívam MHD, ale taktiež sa musím zamyslieť aké sú možnosti a potreby jeho obyvateľov. Kde sa ľudia po 23 hodine zdržujú a prečo. A pokiaľ sa tam zdržujú sú odkázaní na MHD? Je možné navštevovať kultúrne podujatia po 23-tej hodine a kde? Môžem zabezpečiť prepravu v dostatočnej miere počas dňa, alebo mám vyčleniť viac vodičov na nočné linky? Osobne, aj keď som práve predvčerom išiel po polnoci viac ako 45 minút na trase Staré Mesto - Nové Mesto pešky uprednostil by som bezproblémovú pravidelnú dennú dopravu.

8. Akým spôsobom chcete zabrániť vážnym nedostatkom pripravovaných projektov (napr. v roku 2006 realizovaná trolejbusová trať na Dlhé diely)?

Andrej Ďurkovský: Neviem o vážnych nedostatkoch trolejbusovej trate na Dlhé Diely. Viem len o nedostatku finančných prostriedkov na možno výhodnejšie riešenie vybudovania troleje v križovatke Riviera.

Andrej Trnovec: Každý projekt, každé hlasovanie musí byť jednoznačne pre samotným aktom vydiskutované so všetkým zainteresovanými stranami. Nie je možné jednej zo zainteresovaných strán predkladať schválený projekt na vyjadrenie pripomienok. V mnohých prípadoch sa práve strana, kvôli ktorej sa projekt realizuje nepovažuje za zainteresovanú, pretože nie je dostatočne odborne fundovaná. Na druhej strane aj keď odborníci považujú projekt za nedokonalý, je vhodné ho uskutočniť pokiaľ vyhovuje požiadavkám a potrebám ľudí, kvôli ktorým sa realizuje.

9. Plánujete organizovať pravidelné stretnutia s predstaviteľmi dopravných občianskych združení za účelom informovania predstaviteľov mesta o stave MHD a prezentovania návrhov zlepšení MHD?

Andrej Ďurkovský: Ani v doterajšej praxi nebol priestor pre prezentáciu návrhov zlepšení MHD uzavretý a pravidelnosť stretnutí závisí od obidvoch strán a schopnosti predkladania nových, neznámych informácii a riešení predstaviteľmi takýchto združení.

Andrej Trnovec: Nevidím dôvod pravidelných pracovných stretnutí za účelom informovania. Skôr považujem za potrebné spolupracovať najmä s nadšencami, ktorí v mnohých prípadoch nie sú za svoje nadšenie platení a nemusia byť loajálni voči svojmu zamestnávateľovi a môžu byť z tohto pohľadu oveľa realistickejší pri navrhovaných riešeniach.

10. Plánujete zlepšiť koordináciu výluk električkových a/alebo trolejbusových tratí tak, aby neboli zbytočne opakovane vylúčené rovnaké úseky?

Andrej Ďurkovský: Koordinácia výluk tratí MHD prebieha neustále v danom čase a podmienkach na úrovni dostupných informácií. V množstve časovo prelínajúcich sa činností množstva investorov sa to niekedy sa podarí lepšie inokedy horšie. Závisí to najmä od precízneho plánovania v dostatočnom predstihu a dodržania pôvodných predpokladov všetkých investorov bez rôznych časových sklzov. Z tohto dôvodu je efektívna koordinácia výluk niekedy nemožná.

Andrej Trnovec: Áno, ale považujem za potrebné aj dobudovanie siete všetkých typov tratí tak, aby sa mohli vzájomne dopĺňať pri výpadkoch. Hudbou budúcnosti by bola automatická GSM signalizácia (červené svetlo) na zastávke, že preprava je nemožná na danej zástavke.

11. Plánujete zlepšiť prácu Mestskej polície tak, aby pomáhala prevádzke MHD (napr. prednostným odťahovaním automobilov z priestorov zastávok v zmysle platných právnych predpisov)?

Andrej Ďurkovský: Aj na tento účel bola zriadená odťahová služba v DPB, a.s. S osádkami odťahových vozidiel neustále pracuje mestský policajt. Problémy na zastávkach by mali byť prostredníctvom dispečerskej služby okamžite hlásené odťahovej službe na zásah. Ak predsa len vznikajú problémy bude potrebné rozšíriť kapacitu odťahovej služby.

Andrej Trnovec: Opakovane nepovažujem za problém riadiť zamestnancov organizácií patriacich mestu podľa potrieb obyvateľov mesta.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.