Jarné zmeny v bratislavskej MHD (od 29.3.2024)

Linky 41 a 44 sa zlúčia do jednej a opäť začnú premávať aj linky do rekreačných oblastí.

Od piatku 29. marca 2024 príde k viacerým zmenám na linkách bratislavskej MHD. Najvýznamnejšou zmenou je náhrada autobusovej linky 41 predĺženou trolejbusovou linkou 44, čím sa zlepší obsluha lokality na Drotárskej ceste, ktorá tak získa časté priame spojenie aj s centrom mesta. V nočnej doprave príde k úprave trasy linky N80, ktorá sa vráti na svoju pôvodnú trasu cez Most SNP.

K rovnakému dátumu bude obnovená rekreačná doprava na linkách 43 144 a 154.

Zmeny liniek

  • Na linkách 25 26 92 bude v ranných hodinách posilnená premávka na Opletalovu ulicu zavedením zdvojených spojov.
  • Autobusová linka 41 bude zrušená, v plnom rozsahu ju nahradí predĺžená trolejbusová linka 44.
  • Linka 44 bude premávať po predĺženej trase Koliba – Hodžovo nám. – Búdková – Drotárska cesta – Hroboňova – Pražská – Hlavná stanica.
    • V úseku Koliba – Búdková bude obsluhovať všetky zastávky ako doteraz.
    • V úseku Búdková – Hlavná stanica bude obsluhovať všetky zastávky pôvodnej linky 41.
      • V smere na Hlavnú stanicu bude zastávka Búdková obsluhovaná na nástupišti D (pôvodné výstupište linky 44).
    • Na linku budú nasadené nové trolejbusy SOR TNS 12 s trakčnými akumulátormi, ktoré umožňujú jazdu aj v úsekoch bez trolejového vedenia.
    • Nová trasa linky 44
  • Linka 139 obojsmerne nebude obsluhovať zastávku Konvalinková, ktorá bude natrvalo zrušená.
    • Cestujúci môžu využiť najbližšie zastávky Vretenová, alebo Rudolfa Mocka.
  • Linka N47 bude rozšírená o nový spoj z Valašskej na Hodžovo námestie s odchodom o 23:38.
  • Linka N80nebude premávať cez centrum mesta a Šafárikovo námestie, zastávky Suché mýto, Centrum, Šafárikovo nám. a Sad Janka Kráľa budú pre túto linku zrušené.
    • V smere do Petržalky bude medzi zastávkami Pod stanicou a Farského premávať cez Hodžovo nám., Staromestskú, Most SNP, Einsteinovu a Muchovo nám., pričom obslúži zastávky Hodžovo nám., Zochova, Pri sade a Muchovo nám.
    • V smere na Hlavnú stanicu bude medzi zastávkami Farského a Hodžovo nám. premávať cez Einsteinovu, Most SNP a Staromestskú, pričom obslúži iba zastávku Zochova.
    • Staronová trasa linky N80

Rekreačná doprava

  • Linka 43 bude opäť vybranými spojmi premávať z Patrónky cez Železnú studničku aj na Kačín a jej premávka počas dňa bude posilnená.
    • V najexponovanejších časoch dopoludnia a popoludní bude interval medzi spojmi v úseku Patrónka - Železná studnička 10 minút. V úsekoch Železná studnička - Lesopark a Železná studnička - Kačín bude v týchto časoch autobus premávať každých 20 minút.
  • Linka 144 bude opäť premávať z Koliby do rekreačnej oblasti na Kamzíku.
    • Vo voľných dňoch bude premávka zabezpečená v intervale 15 - 30 minút.
    • Okrem tradičnej víkendovej premávky budú zavedené aj dva dopoludňajšie páry spojov v pracovných dňoch pre potreby Mestských lesov.
    • Na Kolibe spoje linky 144 nadväzujú na trolejbusy linky 44 z centra mesta a Hlavnej stanice.
  • Obnovená bude aj prevádzka linky 154 k Horárni Krasňany.
    • Linka bude premávať počas voľných dní v intervale 30 minút zo zastávky Hubeného na Peknej ceste, odkiaľ bude pokračovať cez zastávky Slanec a Muničné sklady na konečnú Horáreň Krasňany.
    • Na linku 154 je možné prestúpiť z električkovej linky 3 na zastávke Pekná cesta.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #298:
Viem, čo som chcel napísať, ale ty asi nevieš čítať. Argumentov bolo uvedených niekoľko: #261, #265... Tak či tak to nie je téma dňa.
Reakcia na: Martin Fundárek #294:
A prvýkrát tento jav nastal už okolo roku 2000 (presnejšie si to už nepamätám), keď sa skrátil interval nočákov zo 40 minút na 30, už vtedy najviac škrekotali taxikári, keďže nočná doprava bola zrazu výrazne použiteľnejšia aj zapamätateľnejšia - jednak boli zrazu odchody každú hodinu rovnako, jednak boli všetky rozjazdy rovnako (predtým bola polovica liniek o 20 minút posunutá). Nesmierne som to kvitoval, hoci som na tom osobne prerobil, keďže som najpr býval v Jamrtále pod mostom a potom Na Maninách, čo boli obidve lokality, obsluhované dvoma nočnými linkami, takže som si pohoršil z dvadsaťminútového intervalu na polhodinový.
Ešte doplním, že tejto Šurodogme o nutnosti sól na nočákoch fakt nerozumiem. Pamätám do nejakého 1990 - 1991 na všetkých nočných linkách dvojice a žiadny extra vandalizmus (väčší ako cez deň) tam nebol. Okrem toho dnes má DPP pp KT8 a nových 30 m priechodných vozov.
Reakcia na: 810zssk #299:
Most SNP nemôže byť uzol nočných spojov. Investor Vydrice by s tým nesúhlasil a nezapadá to do konceptu Plató a obmedzenia dopravy na Vajanského nábreží budovaním ďalších cyklopruhov.
Reakcia na: Urbanway 2423 #301:
N80 má relatívne krátku jazdnú dobu, čiže pokojne by sa dalo ju prehnať Štúrovou a následne stočiť na iný most.
Reakcia na: 810zssk #299:
A nemohla by sa tá N21, N29 a N37 odkloniť rovno na Nám. SNP a spojiť s odklonenými N55 a N70 (možno aj N29 a N61, aby sa nemusela N29 otáčať v centre), ako som navrhoval na začiatku? Centrum by bola ich priebežná konečná zastávka, vďaka čomu by nebolo potrebné pridávať ďalšie vozidlo, pretože by sa trasa v podstate nepredĺžila (N21 by išla kúsok po trase dnešnej N70, ktorá by mala priebežnú konečnú zastávku v Centre). Vďaka tomu by aj Rača a Ružinov získali spojenie cez centrum a pri ceste na Hl. st. by vystúpili Pod stanicou, ako v tvojom návrhu. Jedine Petržalka by nemala priame spojenie s centrom, čo by sa ale dalo vyriešiť opätovným odklonením N80, ak by sa vyriešil problém so Starým mostom. Prípadne by sa do centra mohla odkloniť N93/N95, ale to by museli niektorí cestujúci smerom na Hl. st. prestupovať.
Reakcia na: Martin Fundárek #295:
Vsak ale to bola ako dalsia moznost (napriklad ak by si vystupil na konci zastavky E a potreboval ist na zastavku D, tam predsa nepojdes cez prechod pri Filialke), prvy bod bol "prechod pre chodcov". Plus uz je pokial viem podchod bezbarierovy.

Medzi nastupiskom E a F je prechod pri Filialke, I je hned vedla F "na namesticku", a pokial medzi elektrickami a trznicou spravis prechod, tak mas 6 zastavok dobre dostupnych, siedmu pri Levickej tiez ako-tak dostupnu ale uz dalej od ruky, a nic by nebranilo spravit osme nastupisku na Vajnorskej pri Istropolise pred Krizovatkou (ak by nestacilo I a A) a deviate pri Levickej, ak by opat zvysok nestacil (a netreba sa bat dat odtial z chodnika prec zabradlie, kedze parkovanie na chodnikoch uz je zakazane). A

Mas tam vsetky trakcie, na vsetky smery, lahko vies spravit priebezne linky, kde by ti linka zo zapadu po par minutovom cakani pokracovala plynulo na vychod a vice versa. A kebyze velmi chces vies tam primotat aj vacsinu nocnych regio autobusov.
Jediný uzol lepší ako Hlavná stanica kde by to nejak ako-tak možno išlo je Most SNP, ale zrejme len za cenu výrazného zlepšenia intervalov na nosných linkách, keďže klbáky by sa tam nepomestili.

Môj kompromisný návrh je ponechať uzol viac-menej tam kde je, ale zároveň presmerovať linky čo nejdú cez centrum tak aby v ňom končili namiesto stanice, t.j. N21, N29, N37 a N74 by namiesto odbočenia na stanicu išli cez SAV a Hodžko na Kollárko. Tým by sa oblastiam obsluhovaným týmito linkami pridalo spojenie do centra, ktoré tak veľmi chýba, pričom zároveň by bola zachovaná prestupná väzba - v mojom návrhu by všetky nočné linky (mimo tbus, to je separátna téma na opravu) zastavovali na SAV na Štefánikovej ul., takže tam by bol možný jednoduchý a pohodlný prestup medzi N21/N29/N37/N74 a ďalšími linkami. Samozrejme rátam že čakanie na prípoje by zostalo zachované - linky zo stanice by mohli odísť až po prejazde spomínaných štyroch liniek a naopak, tieto štyri linky by z Kollárka odišli až na pokyn po prejazde všetkých ostatných liniek cez SAV.
Reakcia na: Majo #290:
Asi si chcel povedať downgrade. Stále totiž nebol uvedený argument v čom by ten upgrade mal spočívať, okrem spomalenia dopravy a zhoršení obsluhy starej Dúbravky.
Reakcia na: Viko #296:
Áno, môžeš, ale väčšina ľudí ide radšej rovno z centra na Hodžovo nám. Nehovorím, že je to nejaká tragédia, ale keby išli niektoré najdôležitejšie linky cez centrum, tak by to bolo pre cestujúcich oveľa pohodlnejšie. Ak by došlo k spojeniu 2 liniek, tak by sa mohlo zjednodušiť spojenie do DNV/na Kramáre/do Lamača, keďže N21/N29/N37 centrum úplne vynechávajú. Dobre to bolo vidieť pri N80, ktorá z Hl. st. zvykla odchádzať s pár cestujúcimi (neraz bola prázdna aj o polnoci), zatiaľ čo na Šafárikovom nám. bol ten istý spoj dosť plný. Pri trase cez Zochovu bolo/je v nej tých cestujúcich menej. Podobné je to aj pri ostatných linkách, ktoré sa tiež výraznejšie plnia až na Hodžovom nám., prípadne na nábreží (N33), takže ten dopyt na Hl. st. nie je v noci až taký vysoký, ako by sa mohlo zdať.
Reakcia na: Urbanway 2423 #293:
Potom otázka stojí, prečo vymýšľať veľké a zložité zmeny, keď máme pomerne jednoduchý a funkčný systém? Už dnes sa s N61 môžeš na stanicu z centra doviezť, keď potrebuješ.
Reakcia na: MatejBA #283:
Ten podchod je dosť veľkou nevýhodou oproti hlavnej šťanici i ostatným navrhovaným polohám. Nie je to práve pohodlné.
Reakcia na: si #282:
Dobre hovoríš, bolo to v Prahe. V noci z piatka na sobotu a zo soboty na nedeľu skrátili interval z 30 na 20 minút. Dôsledkom bolo o.i., že niektoré denné linky mali na piatok iný cestovný poriadok než na pondelok - štrvtok, lebo bolo viac nahrávok na nočáky, alebo začínali inokedy. Skončilo to s príchodom covidu.
Ale to sólo raz za 30 minút niekedy fakt nestačí. Zažil som, že nočná električka už nepoberala.
Reakcia na: Viko #288:
Cieľom nebolo zrušiť centrálny uzol úplne, ale nájsť preň miesto bližšie k centru, alebo tadiaľ aspoň odkloniť ďalšie linky. Tie najväčšie štvrte by mali mať aj priamy spoj z Kamenného nám./Nám. SNP (Rača, Ružinov, Petržalka, Dúbravka). V noci je podľa mňa (v Bratislave) najdôležitejšie, aby sa dalo dostať z bodu A do bodu B na jeden prestup (N56 a N91 sú samostatná kapitola), čo by sa dalo zabezpečiť aj viacerými prestupnými uzlami, nielen jedným prestupným uzlom. To by ale bola už dosť veľká a zložitá zmena.
Reakcia na: Cancer #280:
+ Žiadne problémy s protestami ohľadne hlučnosti.
- Ale zasa na druhej strane poplatky.
- A ak by sme v budúcnosti chceli mať nočné električky, tak by už ASMN nevyhovovala.

A financie na skrátenie intervalov sú len jedna vec, druhá vec je, že by bolo treba takmer 20 vodičov na nočné vozy navyše, čo by nebola žiadna sranda zohnať.
Reakcia na: si #277:
"nevyhoda je absencia trolejoveho vedenia pre trolejbusy...."
Toto by som ako nevýhodu nebral, na tie tri poradia by sa nasadili parciály.
Chlapi, toto hádam nemyslíte vážne. Pri upgrade jednej nočnej linky z autobusovej na električkovú so zachovaním takmer zhodnej trasy vystupujete, ako keby išlo o neviem akú revolúciu a teraz tu chcete presúvať centrálny nočný prestupný uzol z Hlavnej stanice na Námestie SNP, Kollárovo námestie, Autobusovú stanicu Mlynské nivy či dokonca Trnavské mýto a skracovať intervaly nočných liniek na polovicu? 😀
Reakcia na: Urbanway 2423 #279:
Veď sa tam stačí poobzerať. Manderlák, bytovky na Klobučníckej, bytovky na Dunajskej, bytovka hneď nad zastávkou vedľa sv. Ladislava...
Reakcia na: Urbanway 2423 #275:
Podľa mňa poloha uzla na kraji centra vôbec nie je prekážkou, nočáky predsa nie sú iba na dopravu oslavujúcich z pešej zóny. Rozbitie jedného prestupného uzla by bolo komplikáciou pre nočnú cestu z MČ do MČ.
Reakcia na: MatejBA #268:
Pomalšia iba o trochu (ale lepšie obsluhujúca centrum), hlučnejšia iba v niektorých úsekoch (spaľovací motor pri rozjazde do kopca dosť počuť), reálne o niečo lacnejšia a kapacitnejšia. Ako som už uviedol, stačil by rovnaký počet poradí ako na N34 (jedno polnočné a jedno celonočné). Mimochodom, neviem z čoho pramení tvoj komplex, ale asi nebudem vystupovať štýlom "ja som vodič, kto je viac", keď jazdím iba brigádnicky pár služieb do mesiaca pre radosť. Fakt je ten, že aj vďaka tomu viem objektívne zhodnotiť, či je to stihnuteľné alebo nie. Argumenty týkajúce sa rýchlosti tu už odzneli a aj ten drakonický prestup na Hl. st. nie je nevyhnutný, keďže pohodlne sa dá prestúpiť v uzle "Pod stanicou", kde stoja nočné autobusové linky aj tam, kde denné nestoja (a na linky, ktoré idú po Štefánikovej a cestujúci by to mali od električky ďaleko, sa dá prestúpiť aj na Kapucínskej/Zochovej či Vysokej/Kollárovom námestí).
Už podľa mňa nemá význam pokračovať v tejto diskusii, asi v tejto veci konsenzus nenájdeme.
Inak ja som túto diskusiu nerozprúdil, iba som napísal, že to nie je zlý nápad. Nepovažujem túto otázku za nejakú zásadnú. A keď sa pýtaš, môj cieľ bolo vylepšiť to, čo funguje.
Reakcia na: Bobinko #281:
toto by zaujímalo aj mňa. Ale zvládajú to diaľkové/regionálne ~15m busy, aký je rozdiel v priechodnosti medzi 15 a 18m?