Zbierku historických autobusov DPB obohatil zrenovovaný Ikarus 280.08

Dopravný podnik sa môže opäť pochváliť autobusom, ktorý dlhé roky suploval bratislavské metro.

Do zbierky zrenovovaných historických autobusov Dopravného podniku Bratislava v týchto dňoch konečne pribudol aj zástupca najpočetnejšieho typu autobusu, ktorý bol v Bratislave prevádzkovaný - maďarský kĺbový autobus Ikarus 280. Od roku 1974 do roku 1991 dodala budapeštianska fabrika Ikarus do Bratislavy až 760 autobusov Ikarus 280 vo viacerých verziách (štvordverový, dvojdverový, s manuálnou aj automatickou prevodovkou). Okrem rekordného počtu dodaných autobusov sa Ikarus 280 zapísal do bratislavskej histórie aj rekordným počtom osôb, ktoré sa do tohto autobusu zmestili - v roku 2003 sa pri pokuse o Guinessov rekord do "harmoniky" vošlo okrem šoféra ďalších 358 osôb. Nie náhodou sa tento pokus uskutočnil so študentami v Mlynskej doline, kam preplnené Ikarusy dlhé roky premávali na linke 39. Kĺbové autobusy, ktoré okrem iného suplovali nosný koľajový dopravný systém na najväčšom slovenskom sídlisku Petržalka, premávali v uliciach hlavného mesta od februára 1974 do februára 2008. Kým prvé série Ikarusov sa vyraďovali po 6-ročnej prevádzke, posledné vozidlá museli pre nedostatok nových autobusov vydržať slúžiť dvoj- až trojnásobnú dobu.

Ďalších 15 rokov bolo potom potrebných na to, aby sa pre budúce generácie podarilo zachrániť jediný bratislavský Ikarus 280, ktorý po vyradení zostal zachovaný. Konkrétne ide o autobus s číslom 2881/II z roku 1987, ktorý brázdil ulice hlavného mesta do roku 2003. V čase jeho vyradenia z prevádzky bol najstarším bratislavským Ikarusom 280 a zároveň posledným, ktorý mal ešte motor nepreplňovaný turbodúchadlom. Aj preto bol vytipovaný ako budúce historické vozidlo. Cesta k jeho renovácii však bola dlhá a tŕnistá. Autobus po vyradení roky iba chátral pod holým nebom vo vozovni Jurajov dvor a jeho stav sa každým rokom zhoršoval. V rokoch 2011 až 2017 sa ho aspoň podarilo dostať pod strechu vo vozovni Krasňany. V roku 2017 musel spolu s ďalšími nádejnými historickými vozidlami uvoľniť miesto v Krasňanoch novým elektrobusom a jeho chátranie pokračovalo v Jurajovom dvore opäť pod holým nebom. Lepšie časy pre tento Ikarus svitli až začiatkom roka 2022, kedy DPB uzavrel zmluvu na jeho renováciu do pôvodného stavu s budapeštianskou spoločnosťou Lanta-Consulting Kft. a následne bolo vozidlo v marci 2022 dopravené do Budapešti. Renovácia mala podľa zmluvy trvať 8 mesiacov a stáť 92 800 € s tým, že časť materiálu a niektoré práce zabezpečí DPB vo vlastnej réžii. Návrat zrenovovaného vozidla do Bratislavy sa oproti plánu značne oneskoril, podľa našich informácií z finančných dôvodov. Vynovený autobus bol verejnosti premiérovo predstavený počas Dňa otvorených dverí DPB 9. septembra 2023 v ešte nie úplne definitívnom stave. 

Okrem Ikarusu #2881/II bolo po vyradení pre muzeálne účely zachované aj vozidlo #4940 s preplňovaným motorom z roku 1989, to sa ale v roku 2010 "omylom" dostalo medzi autobusy určené na odvoz do šrotu. A hoci sa rozpílené vozidlo podarilo v poslednej chvíli zachrániť pred odvozom do šrotu, aby mohlo poslúžiť aspoň ako zdroj náhradných dielov pre prvý zachovaný Ikarus, o rok neskôr ho už zošrotovanie neminulo. Ako náhrada bol potom zaobstaraný kompletný Ikarus 280 z rovnakého roku pôvodom z Levíc, ktorý nadšenci z dopravného podniku získali zo šrotoviska výmenou za vyradený Ikarus 435. V roku 2017 sa dopravnému podniku podarilo získať ďalšie náhradné diely z "ikarusovej" kaviarne, ktorá sa nachádzala v budove pôvodnej autobusovej stanice na Mlynských nivách.

Vďaka nadšencom dopravnej histórie z radov zamestnancov dopravného podniku, ktorí sa svojimi dlhoročnými snahami zaslúžili o zachovanie a následnú renováciu legendárnej "harmoniky", si budeme môcť opäť pripomínať dobu, keď sa ulicami mesta preháňali tieto legendárne červené kĺbové autobusy.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #17:
Presne, vyzerá autentický Ikarusacky....čo tam má spoločné s Karosou?
Reakcia na: N/A #21:
Mal som možnosť vidieť niečo z priebehu rekonštrukcie a celkom ma zarazilo, aké chyby v Maďarsku - krajine pôvodu uvedených autobusov - spravili. Nebudem tu rozpisovať, ale zo strany DPB bol mimoriadne prísny dohľad a nejednu vec museli prerábať, keď ju vykonali nesprávne. Dúfam, že autobusom sa čoskoro zveziem alebo si ho aspoň osobne prehliadnem.
Reakcia na: upravovač fotiek #20:
A prečo teda?
Mal som tú česť povoziť sa nejakými tými historickými Ikarusmi 280. Žiaľ, v čase konania DOD som sa vyvážal telecabinami v Rumunsku. Ale čo viem, tak náš Ikarus 280 je asi najlepší zo všetkých historických, ak porovnám s tým, čo je na západ a sever od nás. Priznávam, že v Maďarské historické 280 som nemal možnosť preštudovať. Ale to málo čo o 2881 viem, mi dáva nádej, že "náš" je naozaj dobrý. A viem prečo.
Reakcia na: S499.1023 #15:
Ved podla nahladu ilustracnej fotky pri tomto clanku, (teda zvonku, zdialky a pri malom rozliseni) vyzera udajne ako z karosy. A ked sa zadivam, tak stierac vyzera ako zo solarisu.
Reakcia na: S499.1023 #17:
Ktovie co volod videl, ale mohol by tiez zareagovat, ked sa ho na to pytame. 😉 Mozno by nam to vysvetlil.
Reakcia na: Viko #16:
Tu vidím úplne normálnu ikarusácku prístrojovku. Úplne prvé Ikarusy, bielomadlové a bezkabínové mali rovné prístrojovky ale s prístrojovkou z Karosy by si to pomýlil len absolútny laik.
Reakcia na: S499.1023 #15:
V tomto albume trocha vidno - https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid036AEi87k2KVHhBuyRgwPnpqvPyeSvMY8vHzJmhnmAF4ama3zFzdRjfLr9spfgcfrMl&id=100093223776123&sfnsn=mo
Samozrejme je to konina ako mraky, kde by sa Maďarom váľali prebytočné palubovky z Karosy? 😀
Reakcia na: 6503 #14:
Mohol by sem niekto dať odkaz na nejakú fotku s tou údajnou prístrojovkou z Karosy v Ikaruse?
Reakcia na: 6503 #12:
Ikarus 280 má 2* zalomenu dosku.....jedno krídlo kratšie druhé dlhšie, dlhšie je smerom k dverám, na jeho čele sú ovládače/tlačidla ovládania dverí, keď si pozriem prístrojovú dosku Karosy vyzerá úplne rovnako ako táto, veď pozri sám, fotiek je tu dosť
Reakcia na: volod #11:
Sa mi nechce verit, ze by ten Ikarus mal palubku z Karosy. 🙂 To by bolo moc! 😃
Mne to akosi vŕtalo hlavou potom som tomu už nevenoval pozornosť ale prístrojová doska mi nesedela ....už viem prečo......lebo je z Karosy.....trošku dosť fejl toto
Reakcia na: Andrej #8:
Napríklad na schodoch je podľa mňa vidno, že sú vyvárané, a teda o novostavbe prudko pochybujem.
Reakcia na: Andrej #8:
Novostavba ťažko. Len či sa nepoužil nejaký iný Ikarus (HU, DDR?), ktorý bol v zachovalejšom stave. Ak má niekto informácie, či je to pôvodná 2881 alebo čosi iné, dajte vedieť.
Reakcia na: Ecomat #1:
Ja neviem, mne skôr príde 92 800 € ako podozrivo nízka cena vzhľadom na stav, v akom bol tento bus pred reko.

Ja dúfam že ide o pôvodnú 2881 a nie o novostavbu. Ja nemám žiadne ilúzie o súčasnom manažmente DPB, ale prezentovať zbrusu nový autobus ako niečo s historickou hodnotou by bolo neuveriteľné drzé. Snáď niektoré čiary neprekročia.
Reakcia na: TeBeCe #5:
Pamätám si, že sa občas vyskytla aj kombinácia trojsedadlo + zvislá tyč, ktorá ho znepoužívateľňovala.
Nápis o štyroch pákach bol podľa mňa až v neskorších 280.
Reakcia na: TeBeCe #5:
To 3-sedadlo vzadu nebolo original z vyroby? 😮 Som nevedel.
Reakcia na: Viko #4:
Drziak tyce vzadu hore bol aj povodne, trojsedadlo bola bratislavska dodatocna uprava.

Okrem oznacenia na zadnom okne su tam navyse aj kladiva, tie tam nikdy neboli vzadu.
Reakcia na: 6503 #3:
Čo bolo ľahko viditeľné:

-tabuľky s nápismi: Dvere se otvírají dovnitř, Vyhradené pre invalidov, Mogürt apod. tam vôbec nie sú, jedine krúžky okolo stropných zvončekov boli zatiaľ osadené.
- nálepky - strešné vetráky nemajú ten pokyn o štyroch červených pákach, naopak na zadnom okne sú označenia únikového východu ako na 400vkovom Ikaruse. Zvonka to nemá znaky DPB ani evidenčné čísla.
- interiér: nad zadným trojsedadlom na strope je čierny úchyt, asi omylom mali najprv inštalovanú zvislú tyč. Chýbajú štikače a asi aj držiaky na žlté linkové tabule. Tiež ma zaujali zvary podlahoviny tam, kde si ja pamätám plechové lišty, ale to už možno bola len improvizácia tunajších opráv.