Realizácia projektu Clean Mobility sa oneskorila

Cestujúcim už mala slúžiť vynovená zastávka pri ŽST Petržalka, s jej modernizáciou sa ešte ani nezačalo.

Pre zlepšenie a podporu udržateľnej čistej mobility v prihraničných regiónoch Slovenska a Rakúska bol v rokoch 2018 - 2019 vytvorený projekt Clean Mobility v rámci európskeho programu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A SK-AT. Projekt mal zabezpečiť prepojenie informačných systémov verejnej dopravy rakúskej a slovenskej strany, aby sa cestujúci mohli jednoducho dostať k informáciám o možnostiach využívania verejnej dopravy na oboch stranách hranice, ďalej modernizáciu vybraných prestupných uzlov a realizáciu informačných kampaní na zvýšenie povedomia o výhodách udržateľnej mobility. Na slovenskej strane sa do projektu zapojila Bratislavská integrovaná doprava (BID), Mesto Bratislava a Trnavský samosprávny kraj (TTSK), na rakúskej strane inštitúcie z Burgenlandu a Dolného Rakúska a koordinátor verejnej dopravy VOR. Realizácia projektu bola pôvodne naplánovaná od januára 2020 do decembra 2022, dodatkom k zmluve o poskytnutí nenávratného finančného príspevku z jari tohto roku sa termín realizácie posunul do októbra 2023. Celkové oprávnené náklady na projekt sú vo výške 3,615 mil. €.

Prehľad aktivít projektu realizovaných slovenskou stranou:

  • modernizácia zastávky MHD Stanica Petržalka na Panónskej ceste (Mesto Bratislava),
  • zlepšenie informovanosti cestujúcich a propagácia verejnej dopravy, štúdia o možnosti výmeny dopravných údajov medzi BID, VOR a TTSK (Bratislavská integrovaná doprava),
  • modernizácia dvoch úsekov Moravskej cyklomagistrály, vybudovanie a prevádzka dátovej centrály pre integrovanú dopravu (Trnavský samosprávny kraj).

Medzi ciele projektu patrilo aj nadviazanie cezhraničnej spolupráce medzi príslušnými inštitúciami a vyškolenie odborníkov na udržateľnú čistú mobilitu. Hoci mal byť projekt pôvodne ukončený do konca minulého roka, niektoré hlavné aktivity začali až v tomto roku, alebo sú ešte len v štádiu prípravy. Za predĺžením realizácie projektu môže byť aj neskoršie pridelenie nenávratného finančného príspevku, Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie podpísalo zmluvu na jeho poskytnutie až na konci roka 2021. Detailnejší popis vybraných aktivít projektu a ich aktuálny stav je uvedený nižšie.

Modernizácia zastávky MHD Stn. Petržalka

Hlavné mesto v projekte naplánovalo modernizáciu autobusových zastávok pri ŽST Petržalka na Panónskej ceste, ktorá slúži ako prestupný bod z vlakov prichádzajúcich z Rakúska. V rámci modernizácie by tu mali pribudnúť veľkokapacitné prístrešky, elektronické informačné tabule, novinkou majú byť elektronické cestovné poriadky namiesto tradičných papierových. Zlepšiť by sa mali aj podmienky pre cyklistov - dobudovanie cyklopriechodu cez Panónsku cestu, vybudovanie cykloklietok a cyklostojanov s kamerovým dohľadom. Na zmiernenie dopadov zmeny klímy sa má v stredovom páse Panónskej cesty vysadiť stromoradie a nízke kríky. „Modernizácia zastávky MHD ŽST Petržalka bude pilotnou akciou mesta Bratislava. Mesto bude prvý krát inštalovať moderné a inovatívne prvky, ktoré sú už v zahraničí štandardom – cykloklietky, elektronické cestovné poriadky, zelené stredové pásy. Chce tak prispieť k rozvoju moderného stredoeurópskeho mesta, ktoré je konkurencieschopné v porovnaní s okolitými metropolami," uviedlo hlavné mesto v projekte.

Magistrát hlavného mesta počas jari 2022 opakovane obstarával zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre modernizáciu tejto zastávky. Do prvej súťaže sa nikto neprihlásil, druhá súťaž mala termín na predkladanie ponúk do 19. apríla 2022, o prípadnom uzavretí zmluvy s projektantom nie sú k dispozícii žiadne informácie. Magistrátu sme sa preto opýtali na aktuálny stav projektu a či sa s modernizáciou zastávky ešte počíta. „Aktuálne pracujeme na podkladoch na verejné obstarávanie na zhotoviteľa. Zastávka by mala byť zmodernizovaná do konca tohto roka," uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Dagmar Schmucková. Náklady na tento projekt mesto odhaduje na 447-tisíc €, pričom väčšinu by mal pokryť príspevok z eurofondov a štátneho rozpočtu.

Zlepšenie informovania o integrovanej a prihraničnej doprave

Zámerom Bratislavskej integrovanej dopravy v rámci projektu je zlepšenie úrovne informovania o službách Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji a intenzívnejšia propagácia verejnej dopravy. BID od minulého roka opakovane obstaráva zhotoviteľa štúdie o možnostiach vzájomného zdieľania údajov používaných vo verejnej doprave (cestovné poriadky, databázy, vyhľadávače, informačné systémy, cestovné lístky, ...) medzi rakúskou stranou (VOR) a slovenskou stranou (BID, TTSK) pre možné budúce vytvorenie jednotného informačného systému pre vyhľadávanie spojení či kúpu cestovných lístkov. Štúdiu by chcela mať BID hotovú do konca júla 2023. O vyjadrenie k doteraz realizovaným aktivitám a aktuálnemu stavu projektu sme požiadali aj spoločnosť BID, na naše otázky ale neodpovedala.

Pre zlepšenie informovania verejnosti o možnostiach využívania čistých a udržateľných spôsoboch dopravy má byť v rámci projektu vytvorená aj interaktívna mapa mobility pre Bratislavu a Dolné Rakúsko/Burgenland. Na jej príprave sa podieľa rakúska strana v spolupráci s ostatnými partnermi projektu. Na portáli VOR sú nateraz k dispozícii základné informácie o čistej mobilite v susediacich regiónoch Slovenska a Rakúska.

Rekonštrukcia Moravskej cyklocesty a vytvorenie dátovej centrály integrovanej dopravy

Trnavský samosprávny kraj sa v rámci tohto projektu zameral najmä na rozvoj cyklodopravy. Pripravil rekonštrukciu dvoch úsekoch Moravskej cyklomagistrály v dĺžke cca 10 km vedúcich po korune ochrannej hrádze rieky Morava od cyklotrasy Eurovelo 13 po obec Brodské. Župa podpísala zmluvu so zhotoviteľom stavby na konci marca 2023, práce majú byť dokončené do 6 mesiacov od začatia prác. Hodnota zákazky je 1,6 mil. € bez DPH.

Druhou aktivitou TTSK v tomto projekte je zriadenie, prevádzka a rozvoj dátového centra pre integrovanú dopravu v TTSK (v súčasnosti zahŕňajúcu len prímestskú autobusovú dopravu). Zhotoviteľa dátovej centrály župa aktuálne ešte len obstaráva prostredníctvom verejnej súťaže. „Dátová centrála je softvérové vybavenie, ktoré bude komunikovať s dispečerským pracoviskom dopravcov prevádzkujúcich služby vo verejnom záujme na území TTSK a bude slúžiť na sledovanie polohy vozidiel prímestskej autobusovej dopravy v Trnavskom samosprávnom kraji a na vzájomnú komunikáciu medzi pracovníkmi referátu Mobility na Úrade Trnavského samosprávneho kraja a dispečerským pracoviskom dopravcov prevádzkujúcich výkony vo verejnom záujme na území TTSK," uvádza sa opise predmetu zákazky. Centrála by mala vedieť aj sledovať a vyhodnocovať dodržiavanie garantovaných nadväzností spojov, generovať grafickú sieť liniek, umožňovať pasportizáciu zastávok a vypočítať plánované i skutočne realizované výkony v jednotlivých tarifných zónach. TTSK požaduje vytvoriť dielo do 5 mesiacov a zabezpečiť prevádzku a servis centrály po dobu 5 rokov. Predpokladaná hodnota zákazky je 463-tisíc € bez DPH.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: BA2301 #4:
Magistrát a jeho home-office počas covidu je na inú diskusiu. Keby sa len niekto pozrel na to, ako to tam fungovalo, tak by niektorí zamestnanci boli radi, ak by museli len vrátiť výplatu a neskončili by v base (skúste sa opýtať zamestnancov, ktorí išli pomáhať na východ pri vypuknutí vojny, či to urobili v čase osobného voľna, alebo v čase home office).
PAAS je tiež iná téma - nekompetentné oddelenie, ktorý často chce pokutovať niečo, na čo nemá kompetenciu.

Ale stále sa nájde dosť ľudí, ktorí veria (inak sa to nazvať nedá), že toho urobili veľa. Stačí sa pozrieť na ostatné voľby.
Reakcia na: shaggy #3:
Keby sa tá škoda, ktorú napáchali a páchajú dala zosobniť, veci by sa zmenili, pretože by si museli začať dávať pozor.. Ale takto to stále vedú dole kopcom.
Reakcia na: eMDi #2:
Covid ako výhovorka. Vypísaniu verejného obstarávania to nebránilo, to sa dá vypísať aj v režime home-office. Ale ja si pamätám, ako úradníci z Magistrátu zakrývali Covidom svoju lenivosť. Neboli dostihnuteľní ani telefonicky, kým miestne úrady v Bratislave dokázali zabezpečiť svoje riadne fungovanie. Magistrát vyzeral ako pri štrajku a doteraz tak funguje. Vezmime si len parkovaciu politiku - delegoval ju nekompetentnému PAAS, kde nevedia, že nájomníci (ani tí s trvalým pobytom) sa do katastra nehnuteľností nezapisujú. A styk s občanmi delegovali na nekompetentné externé call centrum, kde vám telefonistka vysvetli, že je nekompetentná a že na Magistrát sa nedovoláte.
A samozrejme, keby nemeškali, mohli to mať lacnejšie.
Reakcia na: eMDi #2:
Ako sa to vraví s tým, že kto chce, hľadá spôsob...?
Ale hej, 4 hlavní nepriatelia súčasného magistrátu sú - jar, leto, jeseň a zima.
Petržalská električka sa nestíha, lebo vláda, covid, či vojna.
Projekt Clean mobility sa nestihol, lebo covid (či aj dovolenky treba počítať?).
Výťahy na Apollo sa neopravili, lebo magistrát zistil, že by ich používali ľudia.

Za všetko môže vždy niekto iný. Fico si to aspoň zjednodušil a hádzal na Radičovú. Tento tu musí vždy hľadať nového triedneho nepriateľa. Len potom nechápem tú prezamestnanosť na magistráte, keď aj tak nič nevedia urobiť načas.
Mimochodom, už stihli vysadiť všetky tie stromy, čo sľubovali v prvom predvolebnom pamflete (nebudem to volať program, program má nejaké jasne definované vlastnosti a ciele)?
Reakcia na: keks #1:
tak bol tam aj covid. cize diskutabilna bola casova realizacia. plus rastli ceny
Takže ak som to dobre pochopil, tak peniaze boli odklepnuté na konci roka 2021, ale mesto si povedalo, že vypísať súťaž stačí až na jar 2022.
Keďže jar začína koncom marca, tak minimálne 3 mesiace všekto len tak stálo?