Prehľad aktuálneho stavu bratislavských dopravných eurofondových projektov

Čo priniesli eurofondy verejnej doprave v Bratislave v končiacom programovom období 2014 - 2020?

Na konci roka 2023 končí možnosť financovania projektov z eurofondov v rámci programového obdobia 2014 - 2020. Hlavné mesto SR Bratislava a Dopravný podnik Bratislava (DPB) sa v uvedenom programovom období uchádzali o nenávratné finančné príspevky (NFP) cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra (OPII) a Integrovaný regionálny operačný program (IROP) pre viacero projektov v oblasti infraštruktúry a vozidlového parku mestskej hromadnej dopravy v hodnote viac ako pol miliardy eur. Schválená výška NFP zo zdrojov EÚ a štátneho rozpočtu predstavuje 95 % z celkových oprávnených výdavkov konkrétneho projektu, zvyšných 5 % si financuje mesto resp. DPB z vlastných zdrojov. Realizácia týchto projektov bez prostriedkov z fondov EÚ by vzhľadom na finančné možnosti mesta bola veľmi otázna.

Niektoré projekty už boli úspešne ukončené, realizácia väčšiny projektov v súčasnosti ešte prebieha s predpokladaným ukončením do konca roka 2023. Niektoré začaté projekty budú pokračovať aj v roku 2024, ich financovanie bude preto zabezpečené aj z ďalšieho programového obdobia.

V tabuľkách nižšie je uvedený prehľad projektov hlavného mesta a DPB spolufinancovaných cez OPII a IROP, detailnejší popis aktuálneho stavu prebiehajúcich projektov je uvedený pod tabuľkou (podľa materiálu na marcové mestské zastupiteľstvo - stav k 12/2022, príp. k 2/2023 - a ďalších verejných zdrojov).

Prehľad projektov OPII

Názov projektu Žiadateľ Stav
MET Karloveská radiála, projektová dokumentácia Mesto ukončený 2017
MET Vajnorská radiála, projektová dokumentácia Mesto prebieha do 12/2023
MET Ružinovská radiála, projektová dokumentácia Mesto prebieha do 12/2023
MET Dúbravsko-karloveská radiála, realizácia Mesto ukončovanie do 3/2023
Nosný systém MHD, 2. časť Bosákova – Janíkov dvor Mesto prebieha do 9/2024
TT Miletičova – Jelačičova a Záhradnícka – Karadžičova Mesto ukončený 2022
Modernizácia údržbovej základne, 2. etapa DPB ukončený 2018
Obnova voz. parku električiek – opcia 15 ks jednosmerných električiek DPB ukončený 2016
MÚZ, 3. etapa – depo Jurajov dvor, projektová dokumentácia DPB prebieha do 3/2023
MÚZ, 3. etapa – depo Krasňany, projektová dokumentácia DPB prebieha do 3/2023
MÚZ, 3. etapa – depo Jurajov dvor, realizácia DPB predpokladaný začiatok v 2Q/2023
MÚZ, 3. etapa – depo Krasňany, realizácia DPB predpokladaný začiatok v 2Q/2023
Obnova voz. parku električiek, 2. etapa (10 ks jednosmerných) DPB prebieha do 12/2023
Obnova voz. parku električiek, 3. etapa (20 ks jednosmerných) DPB prebieha, prvých 10 ks do 12/2023
Električky pre Bratislavu (10 ks obojsmerných) DPB prebieha do 5/2024
Trolejbusy pre Bratislavu (50 ks hybridných trolejbusov) DPB prebieha do 12/2023
Modernizácia Vajnorskej radiály a kľúčových úsekov VOD DPB predpokladaný začiatok v 2Q/2023
Modernizácia infraštruktúry pre mestskú dráhovú dopravu, projektová dokumentácia DPB + mesto prebieha do 3Q/2023
TT Hlavná stanica – Patrónka – Riviéra, projekt + realizácia DPB + mesto prebieha projektovanie
TT Aut. stanica – Nové SND a Bulharská – Galvaniho, projekt + realizácia DPB + mesto prebieha projektovanie
TT Trenčianska – Hraničná, projekt + realizácia DPB + mesto prebieha projektovanie
TT Trenčianska – Hraničná, meniareň Kaštieľska, projektová dokumentácia DPB + mesto (?)ukončený 2/2023
Výstavba TIOP Lamačská brána + predĺženie Saratovskej ul. ŽSR + mesto prebieha do 2Q/2024

MET - Modernizácia električkových tratí, TT - Trolejbusová trať, MÚZ - Modernizácia údržbovej základne

Prehľad projektov IROP

Názov projektu Žiadateľ Stav
Obnova vozidlového parku elektrobusov (18 ks elektrobusov) DPB ukončený 2019
Informatizácia MHD – informačné tabule (124 zastávkových tabúľ) DPB ukončený 2021
Moderné zastávky MHD v Bratislave (106 nových zastávkových prístreškov) DPB prebieha do 11/2023
Vodíkové autobusy pre ekologickú MHD (4 ks vodíkových autobusov) DPB prebieha do 9/2023
Modernizácia riadenia križovatiek CDS s preferenciou MHD, 1. etapa – MČ Bratislava-Petržalka Mesto v zásobníku, neschválený NFP
Modernizácia prestupného uzla Račianske mýto Mesto príprava projektu
Zriadenie vyhradených jazdných pruhov pre VOD – Trnavská cesta Mesto príprava projektu

Detailnejší popis stavu neukončených projektov:

Modernizácia električkových tratí Vajnorská radiála, projektová dokumentácia

  • Cieľ projektu: Vypracovanie projektovej dokumentácie pre modernizáciu Vajnorskej električkovej radiály. Zabezpečenie vydania územného rozhodnutia a právoplatných stavebných povolení.
  • Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie dokončená v 11/2022, pre potrebu zabezpečovania stanovísk k DÚR dotknutých subjektov a priebeh územného konania pre vydanie územného rozhodnutia chce mesto predĺžiť realizáciu projektu do 12/2023.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 4/2020.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 1 477 976 €

Modernizácia električkových tratí Ružinovská radiála, projektová dokumentácia

  • Cieľ projektu: Vypracovanie projektovej dokumentácie pre modernizáciu Ružinovskej električkovej radiály + úsek Americké námestie - Krížna. Zabezpečenie vydania územného rozhodnutia a právoplatných stavebných povolení.
  • Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie dokončená v 12/2020, následne v 4/2022 začalo územné konanie pre vydanie územného rozhodnutia. Pre zdĺhavé zabezpečovanie stanovísk k DÚR dotknutých subjektov a priebeh územného konania bola realizácia projektu predĺžená do 12/2023. Územné rozhodnutie vydané v marci 2023.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 11/2019.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 767 850 €

Modernizácia električkových tratí Dúbravsko-karloveská radiála, realizácia

  • Cieľ projektu: Komplexná modernizácia električkovej trate v úseku tunel - Karlova Ves - Dúbravka, Bagarova ulica.
  • Stav: Modernizácia prebiehala od 6/2019 do 10/2020, kedy bolo vydané povolenie na predčasné užívanie stavby, následne prebiehalo odstraňovanie nedorobkov a vád, ktoré pokračovalo aj v roku 2022 a zároveň začali kolaudácie jednotlivých objektov. V prvom štvrťroku 2023 mesto predpokladá uhradenie zostávajúcich faktúr za naviac práce.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 4/2020.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu66 203 631

Nosný systém MHD, 2. časť Bosákova – Janíkov dvor

  • Cieľ projektu: Vybudovanie druhej časti električkovej trate v Petržalke do Janíkovho dvora.
  • Stav: Realizácia stavby začala v 11/2021, pre rôzne problémy stavba výrazne mešká oproti pôvodnému plánu. Podľa aktualizovaného harmonogramu (dodatok k zmluve zatiaľ ešte nezverejnený) by mali byť práce ukončené až v 9/2024. Projekt preto bude financovaný aj z ďalšieho programového obdobia (Program Slovensko alebo Plán obnovy a odolnosti).
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva pre prvú fázu prác podpísaná v 3/2023.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu86 052 653 €

Modernizácia údržbovej základne DPB, 3. etapa – depo Jurajov dvor, projektová dokumentácia

  • Cieľ projektu: Vypracovanie projektovej dokumentácie pre ďalšiu etapu modernizácie depa Jurajov dvor.
  • Stav: Projektová dokumentácia bola vypracovaná v rokoch 2021 - 2022, projekt bol predĺžený do 3/2023 z dôvodu predpokladaného získania právoplatných stavebných povolení až v prvom štvrťroku 2023.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 3/2021.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 2 839 420 €

Modernizácia údržbovej základne DPB, 3. etapa – depo Krasňany, projektová dokumentácia

  • Cieľ projektu: Vypracovanie projektovej dokumentácie pre komplexnú modernizácie depa Krasňany.
  • Stav: Projektová dokumentácia bola vypracovaná v rokoch 2021 - 2022, projekt bol predĺžený do 3/2023 z dôvodu predpokladaného získania právoplatných stavebných povolení až v prvom štvrťroku 2023.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 3/2021.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 1 775 670 €

Modernizácia údržbovej základne DPB, 3. etapa – depo Jurajov dvor, stavebné práce

  • Cieľ projektu: Modernizácia/výstavba viacerých objektov údržby a prevádzky električiek, trolejbusov a ekologických vozidiel, doplnenie/rekonštrukcia trakčného napájania a zastrešenie odstavných plôch trolejbusov a električiek.
  • Stav: Aktuálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa prác, termín na predkladanie ponúk po viacerých predĺženiach do konca 3/2023. Práce budú rozdelené do troch samostatných etáp, plánovaná dĺžka realizácie prác pre jednotlivé etapy je od 10 do 14 mesiacov, etapy sa môžu prekrývať. Projekt bude preto pokračovať aj v ďalšom programovom období.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Plánované vyhlásenie vyzvania na predloženie žiadosti o NFP v 4/2023.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 73 635 105

Modernizácia údržbovej základne DPB, 3. etapa – depo Krasňany, stavebné práce

  • Cieľ projektu: Celková modernizácia električkového depa Krasňany, rekonštrukcia budov a koľajiska, výstavba novej meniarne v objekte depa.
  • Stav: Aktuálne prebieha verejné obstarávanie na zhotoviteľa prác, termín na predkladanie ponúk po viacerých predĺženiach do konca 3/2023. Plánovaná dĺžka realizácie prác je 12 mesiacov, projekt preto bude pokračovať aj v ďalšom programovom období.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Vyzvanie na podanie žiadosti o NFP bolo vyhlásené v 12/2022, zmluva zatiaľ nepodpísaná.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 58 208 853 €

Obnova vozidlového parku električiek, 2. etapa

  • Cieľ projektu: Nákup 10 veľkokapacitných 32,5-metrových jednosmerných električiek.
  • Stav: Električky boli objednané v marci 2022, prebieha ich výroba, dodané majú byť do konca roka 2023.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 8/2021.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 24 630 710

Obnova vozidlového parku električiek, 3. etapa

  • Cieľ projektu: Nákup 20 veľkokapacitných 32,5-metrových jednosmerných električiek.
  • Stav: Prvých 10 električiek bolo objednaných v marci 2022, prebieha ich výroba, dodané majú byť do konca roka 2023. Dodacia lehota ďalších električiek bude 27 mesiacov po ich objednaní.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 8/2021.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 49 000 000

Električky pre Bratislavu

  • Cieľ projektu: Nákup 10 veľkokapacitných 32,5-metrových obojsmerných električiek.
  • Stav: Električky boli objednané v máji 2022, prebieha ich výroba, dodané majú byť do mája 2024. Časť projektu bude financovaná aj z ďalšieho programového obdobia.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 5/2022.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 27 010 306 €

Trolejbusy pre Bratislavu

  • Cieľ projektu: Nákup 50 hybridných trolejbusov (11 štandardných 12-metrových, 16 dvojkĺboých 24-metrových a 23 kĺbových 18-metrových).
  • Stav: Trolejbusy boli objednané v roku 2022, aktuálne prebieha ich výroba, dodané budú postupne v priebehu roka 2023, prvé vozidlá by mali byť dodané v jarných mesiacoch.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 3/2022.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 45 647 112 €

Modernizácia Vajnorskej radiály a kľúčových úsekov verejnej osobnej dopravy

  • Cieľ projektu: Modernizácia troch úsekov Vajnorskej radiály (Kuchajda - ŽST Nové Mesto, Kuchajda - Jurajov dvor, Jurajov dvor - Zlaté piesky) a preplatenie nákladov na už zrealizované rekonštrukcie električkových a trolejbusových tratí (ET Špitálska, ET Americké nám., ET Záhumenice, TT Cintorínska - Dunajská), ktoré neboli financované cez eurofondy.
  • Stav: Zatiaľ nebolo zrealizované verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebných prác. Predpokladané trvanie samotných stavebných prác je 12 mesiacov.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Vyzvanie na podanie žiadosti o NFP bolo vyhlásené v 12/2022, zmluva zatiaľ nepodpísaná.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 25 112 858 €

Modernizácia infraštruktúry pre mestskú dráhovú dopravu, projektová dokumentácia

  • Cieľ projektu: Digitalizácia projektovej dokumentácie stavieb (3D BIM model) električkových a trolejbusových tratí, trakčných vedení a meniarní, vozovní Jurajov dvor, Krasňany a Hroboňova s cieľom jej využitia pri ďalšom projektovaní stavieb.
  • Stav: V roku 2022 bola zrealizovaná prvá aktivita projektu - geodetické zameranie priestorovej polohy objektov a pasportizácia pomocou laserového skenovania firmou Uavonic, pripravujú sa podklady pre verejné obstarávania zhotoviteľov digitalizácie stavieb. Vytvorený bol dynamický nákupný systém pre zadávanie zákaziek na vytvorenie digitalizovaných dokumentácií s dĺžkou trvania 48 mesiacov.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Vyzvanie na podanie žiadosti o NFP bolo vyhlásené v 6/2022, zmluva zatiaľ nebola nepodpísaná.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 1 448 060 €

Trolejbusová trať Riviéra Patrónka Hlavná stanica

  • Cieľ projektu: Vybudovanie novej trolejbusovej trate medzi Patrónkou a Riviérou cez Mlynskú dolinu a Botanickú ulicu, čím sa dlhodielska trať prepojí so zvyškom siete a modernizácia trate medzi Patrónkou a Hlavnou stanicou s vybudovaním niekoľkých nových trolejových prepojení a modernizáciou meniarní.
  • Stav: Vo februári 2022 bolo dopravným podnikom objednané vypracovanie projektovej dokumentácie do 2/2023. Po jej dokončení bude v priebehu roka 2023 mesto realizovať verejné obstarávanie na zhotoviteľa trate. Termín výstavby zatiaľ nie je známy.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva o NFP pre projektovú dokumentáciu podpísaná v 2/2022; vyzvanie pre podanie žiadosti o NFP pre realizáciu trate sa plánuje vyhlásiť v 8/2023.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 1 927 744 € (projektová dokumentácia)

Trolejbusové trate Autobusová stanica – Nové SND a Bulharská – Galvaniho

  • Cieľ projektu: Vybudovanie nových trolejbusových tratí k Novému SND a z Trnávky k Avion Shopping Parku.
  • Stav: Vo februári 2022 bolo dopravným podnikom objednané vypracovanie projektovej dokumentácie do 2/2023. Po jej dokončení bude v priebehu roka 2023 mesto realizovať verejné obstarávanie na zhotoviteľa trate. Termín výstavby zatiaľ nie je známy.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva o NFP pre projektovú dokumentáciu podpísaná v 2/2022; vyzvanie pre podanie žiadosti o NFP pre realizáciu trate sa plánuje vyhlásiť v 8/2023.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 558 175 € (projektová dokumentácia)

Trolejbusová trať Trenčianska Hraničná

  • Cieľ projektu: Vybudovanie novej trolejbusovej trate od Trenčianskej ulice cez Bajkalskú, Hraničnú na Mlynské nivy (Grófska niva).
  • Stav: Vo februári 2022 bolo dopravným podnikom objednané vypracovanie projektovej dokumentácie do 2/2023. Po jej dokončení bude v priebehu roka 2023 mesto realizovať verejné obstarávanie na zhotoviteľa trate. Termín výstavby zatiaľ nie je známy.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva o NFP pre projektovú dokumentáciu podpísaná v 2/2022; vyzvanie pre podanie žiadosti o NFP pre realizáciu trate sa plánuje vyhlásiť v 8/2023.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 480 643 € (projektová dokumentácia)

Trolejbusová trať Trenčianska Hraničná, meniareň Kaštieľska, projekt

  • Cieľ projektu: Vypracovanie projektovej dokumentácie pre novú meniareň Kaštieľska a kontrola kvality projektovej dokumentácie.
  • Stav: Vo februári 2022 bolo dopravným podnikom objednané vypracovanie projektovej dokumentácie, kontrolu kvality prostredníctvom MIB začalo mesto realizovať v 11/2022. Ukončenie projektu bolo plánované v 2/2023.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 10/2022.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 98 650 €

Výstavba TIOP Lamačská brána + predĺženie Saratovskej ul.

  • Cieľ projektu: Vybudovanie novej železničnej zastávky Lamačská brána (projektová dokumentácia + stavba) a predĺženie Saratovskej ulice od Agátovej ulice popod železnicu k ceste II/505 (stavba). S ohľadom na prepojenosť oboch stavieb bol v 12/2022 vytvorený partnerský národný projekt ŽSR a hlavného mesta zahŕňajúci obe stavby.
  • Stav: Projektovanie novej žel. zastávky začalo na jar 2022, predpokladaný začiatok stavebných prác je v druhom štvrťroku 2023. V prípade predĺženia Saratovskej ulice aktuálne prebieha výber zhotoviteľa (vyhodnocovanie ponúk). Predpokladané trvanie stavebných prác je v prípade TIOP 12 mesiacov, pre predĺženie Saratovskej ulice 14 mesiacov.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva pre TIOP podpísaná v 2/2023.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 22 898 739 € (z toho TIOP 8 616 741 €)

Moderné zastávky MHD v Bratislave

  • Cieľ projektu: Výstavba 106 nových prístreškov na zastávkach autobusov/trolejbusov MHD.
  • Stav: Budovanie projektu prebieha od leta 2022, vybudované už boli desiatky prístreškov, zvyšné prístrešky budú zrealizované najneskôr do konca roka 2023.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 12/2021.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 1 949 098 €

Vodíkové autobusy pre ekologickú MHD 

  • Cieľ projektu: Nákup 4 ekologických 12-metrových autobusov s vodíkovým pohonom.
  • Stav: Autobusy boli objednané v lete 2022, prebieha ich výroba, dodanie sa očakáva v júli 2023.
  • Poskytnutie nenávratného finančného príspevku: Zmluva podpísaná v 7/2022.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 2 000 000 €

Modernizácia riadenia križovatiek cestnou dopravnou signalizáciou s preferenciou MHD

  • Cieľ projektu: Modernizácia 11 svetelne riadených križovatiek/priechodov (7 riadených uzlov) v Petržalke s preferenciou MHD.
  • Stav: Pôvodne sa počítalo s modernizáciou 39 križovatiek vo viacerých mestkých častiach do konca roku 2023. Neskôr bol projekt rozdelený na tri etapy, pričom prvá zahŕňala 11 križovatiek v Petržalke. Projektová dokumentácia pre prvú etapu vypracovaná v roku 2020, v roku 2022 bol vybraný zhotoviteľ modernizácie križovatiek (NOPE), žiadosť mesta o NFP z Integrovaného regionálneho operačného programu však nebola ani na druhýkrát schválená a projekt bol zaradený do zásobníka projektov. Jeho realizácia bude závisieť od získania financovania. O stave ďalších dvoch etáp projektu nie sú známe žiadne ďalšie informácie.
  • Celkové oprávnené výdavky projektu: 2 942 457 €

Modernizácia prestupného uzla Račianske mýto

  • Cieľ projektu: Zlepšenie priestorových pomerov zastávky električiek na Račianskom mýte, zlepšenie komfortu a bezpečnosti chodcov a riešenie cyklistickej dopravy v tomto uzle.
  • Stav: Mesto uvádza, že v súčasnosti prebieha príprava zadania pre obstaranie štúdie uskutočniteľnosti s variantnými riešeniami. Rovnaký stav projektu magistrát uvádzal aj v rokoch 2018 až 2022. V roku 2018 sa predpokladalo, že sa projekt zrealizuje do roku 2021.

Zriadenie vyhradených jazdných pruhov pre VOD – Trnavská cesta

  • Cieľ projektu: Dobudovanie vyhradených buspruhov na Trnavskej ceste medzi Trnavským mýtom a Bajkalskou. Projekt má zahŕňať aj riešenie cyklistickej dopravy.
  • Stav: Mesto uvádza, že v súčasnosti je projekt v štádiu prípravy zadania na obstaranie projektovej dokumentácie. Rovnaký stav projektu magistrát uvádzal aj v rokoch 2018 až 2022. V roku 2018 sa predpokladalo, že sa projekt zrealizuje do roku 2021.

Prehľad celkových oprávnených výdavkov už ukončených projektov:

  • Modernizácia električkových tratí Karloveská radiála, projektová dokumentácia: 475 821 €
  • Trolejbusové trate Miletičova – Jelačičova a Záhradnícka – Karadžičova (modernizácia): 1 277 146 €
  • Modernizácia údržbovej základne, depo Jurajov dvor, 2. etapa: 8 740 364 €
  • Obnova voz. parku električiek – opcia 15 ks jednosmerných električiek: 36 750 170 €
  • Obnova vozidlového parku elektrobusov (18 ks elektrobusov): 10 000 000 €
  • Informatizácia MHD – informačné tabule (124 zastávkových tabúľ): 1 878 765 €

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.