Elektronické tabule na zastávkach už informujú aj o regionálnych autobusoch

Na zastávkových informačných tabuliach pribudli aj údaje o odchodoch spojov podľa cestovného poriadku.

V priebehu novembra 2022 si cestujúci mohli na vonkajších informačných zastávkových tabuliach v niektorých prípadoch všimnúť zobrazovanie nového znaku "~" (vlnovka = približne) pred zobrazeným časom do odchodu spoja. Vlnovka pred zobrazeným časom znamená, že údaj o danom spoji je uvedený podľa cestovného poriadku, teda k spoju nie sú práve dostupné informácie v reálnom čase (t. j. nie je známe, či ide načas, alebo mešká). Môže to byť spôsobené tým, že vozidlo ešte nevyšlo na svoju trasu alebo nemá funkčné komunikačné rozhranie alebo nepremáva. V takýchto prípadoch nie je možné garantovať, že spoj odíde v zobrazenom čase, resp. že spoj bude vykonaný.

Offline odchody podľa cestovného poriadku sa doteraz zobrazovali iba na virtuálnej zastávkovej tabuli, resp. na obrazovkách vo vozidlách s najnovším informačným systémom. Ich zobrazovanie aj na informačných tabuliach na zastávkach umožnila aktualizácia ich softvéru, ktorá bola zrealizovaná v priebehu tohto roka výrobcom tabúľ. Doteraz sa teda mohlo zdať, že tabule na zastávkach nefungovali správne, ak niekedy nezobrazovali najbližší odchod niektorej linky. 

Súčasne so zobrazovaním odchodov, ku ktorým nie sú dostupné údaje v reálnom čase, sa na zastávkových tabuliach začali zobrazovať aj odchody spojov regionálnych autobusových liniek dopravcu Arriva Mobility Solutions v prípadoch, že sa tabuľa nachádza na zastávke, ktorú obsluhujú aj regionálne linky. Tieto sú v súčasnosti zobrazované iba podľa cestovných poriadkov, keďže zatiaľ nie sú k dispozícii údaje v reálnom čase.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: M@trixX #11:
Toto je dobrý nápad, ale vyžadoval by aby sa systém naprogramoval trochu sofistikovanejšie. V princípe chceš aby sa duplicitné spoje s rovnakými zastávkami (od tej kde je tabuľa po cieľ) zobrazili iba raz, alebo dvakrát. Na to musíš poznať celý cestovný poriadok. Ja som bol donedávna v tom že zastávková tabuľa len ťahá údaje zo servera ktorý jej povie čo zobraziť - a v tom prípade by to išlo spraviť pomerne ľahko - ale zobrazovanie spojov podľa CP je vysvetlené updatom SW tabúľ, čo naznačuje že to funguje nejak inak.

Teraz funguje to, že ak jedna linka má viac ako dva odchody v jednom smere (cieli) ktoré by sa na ňu zmestili, zobrazia sa max 2 z nich (čo beriem na fyzickej tabuli, na virtuálnej ma to irituje). Ale už to nevie párovať rôzne linky. Ale ak by sa ti na tabuľu na Patrónke zmestili napr. štyri 21-ky a dve 25-ky smer ASMN, zobrazia sa dve 21 a dve 25, hoci z pohľadu logiky by logické bolo proste zobraziť prvé dva spoje z dvojice 21+25, keďže je to v danej zastávke už totožná trasa.
Reakcia na: Dadino #10:
Vôbec netuším, čo bolo dôvodom rozhodnutia zobrazovať odchody, o ktorých nie je zrejme, či naozaj pôjdu. Tiež to nepovažujem za najvhodnejšie riešenie.
Reakcia na: Andrej #9:
Cestujúci na tabuli potrebuje vidieť svoju linku. Takže ak na Patrónke čakám na linku 92, je mi informácia o odchode linky 21 rovnako zbytočná ako o linke 269. Avšak ak chcem odtiaľ ísť napr. na Račianske mýto, tak je pre mňa rovnako zaujímavá informácia o odchode linky 21 ako aj 269. A žiadne rozdeľovanie nie je ani v jednom prípade potrebné.
Reakcia na: Andrej #9:
"ale faktom je, že pre ľudí ktorí žijú v meste sú polohy prímestských autobusov úplne nepodstatné" - Prečo? Vieš ich použiť aj po meste a sú trasy kde je to dobrá voľba. Možno práve ich prítomnosť na tabuliach to viac spropaguje, lebo veľa ľudí o tom nevie.

(Druhá vec je či je to dobré propagovať keď tam neznalý cestujúci potom nastúpi a bude konfrontovaný s dennou-dennou realitou regiobusov :D)
Ja som si nie celkom istý či je zobrazovanie odchodov podľa CP celkovo dobrý nápad. Jednak sa potom zobrazujú spoje ktoré reálne nejdú (výpadky) a spoje miznú z tabule skôr ako reálne idú (meškania). Všetko to bežného cestujúceho mätie - význam vlnovky chápe miestna šotoverejnosť, ale všeobecná verejnosť nie. Potom to robí viac škody ako úžitku a znižuje dôveru v poskytované dáta. Plus ako už niektorí spomenuli, spôsobuje to zgrupovanie takýchto spojov na tabuli počas rôznych kolapsov dopravy.

Ak DPB poskytuje dáta Transdata do ich infosystému (pre Ubian), bolo by fér si recipročne vypýtať aj opačné zdieľanie dát. To by riešilo tie regiobusy.

Inak celkovo tie tabule sú veľmi dobré na slovenské aj európske pomery (o VZT ani nehovorím, to je úplná topka ktorá snáď nemá ekvivalent nikde v Európe), ale vidím ešte priestor na pár zlepšení:
- Ideálne by DPB mal mať na dispečingu nejaký infosystém o výpadkoch, presmerovaniach, atď., z ktorého by potom čerpali aj tabule. Napr. by dispečer nahodil že 66/2 je aktuálne nevypravená a z tabúľ by buď zmizla (alebo ešte lepšie, zobrazovala sa s poznámkou "zrušený") a zas potom keď by sa tam niečo napojilo tak by sa to zas updatlo.
- Predikcia meškaní pri kolapsoch dopravy aj mimo zastávok (uviaznuté spoje). Toto je problém pri dlhších medzizastávkových úsekoch kde vozidlo medzi dvomi zastávkami naberie citelné meškanie, ale na tabuli sa zobrazuje akoby išlo s tým meškaním s akým odišlo z minulej zastávky. Tu sa dá využiť buď nejaké AI pracujúce na základe toho ako meškanie naberali predchádzajúce spoje, alebo tranzitné body na linke - napr. na 98 by medzi EkoUni a Prístavným mostom bolo pár bodov ktoré by sa negenerovali do verejných CP ale mali tam stanovený čas kedy ich má vozidlo prejsť a podľa toho by sa aktualizovalo meškanie (toto využíva IDS JMK na niektorých expresných regiolinkách).
- Keď raz budú viac rozšírené prípoje (čo sa podľa dostupných info chystá), systém by mal vedieť predikovať vznik meškania kvôli čakaniu na iný spoj - samozrejme berúc do úvahy reálne rozhodnutie dispečingu o čakaní alebo nečakaní. Napríklad ak nejaký nočák mešká tak že na hlavnú stanicu mu vychádza príchod 1:32, tak ostatným spojom automaticky nabehne meškanie zo stanice 2-3 minúty. (Toto je zas implementované napr. na OBB.)
Reakcia na: Andrej #9:
Alebo, v aspon v smere na stanicu, spojit, aby tabula nikdy neukazovala viac ako jeden regiobus a tie by tympadom za ziadnych okolnosti nevedeli zaberat vacsinu tabule.
Reakcia na: Valec #8:
Ono ja tiež tvrdím, že nech to kľudne ukazuje. Len ozaj až keď bude fungovať online prenos z vozov. Pretože keby ten voz meškal, neukáže ich 4 s rovnakým odchodom naraz na tabuly ale by to pekne prehadzoval s vozidlami MHD. Takto je to nafigu fakt.
Reakcia na: Valec #8:
Však dobre, odchody môžu byť na zastávke, ale faktom je, že pre ľudí ktorí žijú v meste sú polohy prímestských autobusov úplne nepodstatné, a to isté platí pre tých ktorí musia vyhľadať ich regiobus zo zoznamu mestských liniek.

Celkovo toto riešenie stráca pointu týchto tabúľ. V drvivej väčšine prípadov si cestujúci regiobusu vyhľadá odchod podľa cestovného poriadku, lebo tie spoje nejazdia tak často, a pritom ešte majú aj pauzy. Ak potrebujem ísť na vidiek, tak si dám sakra pozor aby som nemusel čakať hodinu alebo dve na autobus. V prípade mestskej MHD je oveľa viac ľudí ktorí prídu na zastávku a čakajú že im príde spoj v krátkom časovom období a nekontrolujú cestovné poriadky.

Ako vravím, kľudne nech sú aj odchody regiobusov, ale rozdeliť ich by bolo podľa mňa na mieste.
Reakcia na: Andrej #7:
Akurát že pri vlakovom nástupišti ten autobus MHD nezastavuje, zatiaľ čo tu zastavujú všetky linky na jednom a tom istom nástupišti, pre ktoré zobrazuje tabuľa odchody.

BTW... https://imhd.sk/transport/galeria-media/u/11278/%C5%A0vaj%C4%8Diarske-po%C5%A1tov%C3%A9-autobusy/179190/Citaro-II-G-TG-689-v-centre-St-Gallenu
Reakcia na: Dadino #4:
Myslím si že by tie informácie mali byť úplne rozdelené - jedná tabuľa s odchodmi MHD a druhá s odchodmi prímestských autobusov. Takto je to úplne nanič. Ako keby sa na vlakovom nástupišti na hlavnej stanici zobrazovali odchody MHD. Je dobré mať všetku dopravu pod jednotnou tarifou, ale zas až takýto integrovaný systém rozhodne nepotrebujeme.
Na Hodžovom námestí (na nást. hraneB) aj Kollárovom nám. vzniká nešťastne zobrazenie kedy sú na nej linky 42 a 47, obe s cieľom Červený Most, no bez akéhokoľvek naznačenia, že majú zásadne inú trasu.
Nestálo by s tým niečo spraviť (napr. doplniť cez Hrad / cez Kramáre) ?
Reakcia na: Dadino #4:
V normalnom meste by posledne 2 riadky rolovali dalsie odchody aspon po +5 ci +10 minut. Tu v roku 2032 😃
Za mňa osobne je to dosť nafigu s tými medzimestskými autobusmi. Napríklad na takej Prievozskej neukazuje skoro žiadny spoj MHD veľakrát lebo ukazuje regionálne linky podľa CP. Podľa mňa sa tam mali pridať až keď bude ich poloha známa aby to na tabuli ukazovalo reálne odchody aj s MHD. Takto je to celkom nafigu. Teraz by sa na Prievozskej smer centrum hodili aj dve tabule aby mal človek info.
“Elektronické tabule na zastávkach už informujú aj o regionálnych autobusoch”
A potom fotka číslo jeden a žiaden odchod regionálneho autobusu. 😁
Super! Este jedno zlepsenie v oblasti by bolo ukazovat odchody autobusov na prilahlych elektrickovych zastavkach, ktore maju elektronicku tabulu na rozdiel od autobusovej. Napriklad na Dubravskej radiale.