Zníženie vekovej hranice na prácu vodiča autobusu už v DPB využili prví záujemcovia

Bratislavský dopravný podnik by privítal vo svojich radoch viac žien za volantom autobusov a trolejbusov.

Do konca roka 2023 by malo v uliciach hlavného mesta premávať 50 nových hybridných trolejbusov. Keďže zaradením hybridných trolejbusov sa niektoré autobusové linky zmenia na trolejbusové, celková denná výprava trolejbusov sa zvýši, čo si vyžiada aj väčšiu potrebu vodičov trolejbusov. Dopravný podnik Bratislava (DPB) preto už v priebehu jari tohto roka spustil nábor nových vodičov trolejbusov, ale aj mechanikov pre nové vozidlá.

„V druhej polovici roka si DPB vyškolil 6 vodičov trolejbusu, pričom koncom októbra plánuje podnik ukončiť kurz s ďalšími 5 vodičmi trolejbusu. Zapojenie hybridných trolejbusov do premávky bude znamenať transformáciu viacerých autobusových liniek na trolejbusové, tým aj menší počet autobusov v uliciach. Cieľom DPB je preto ponúknuť vodičom zvýšenie kvalifikácie preškolením na inú trakciu, čo je zároveň ohodnotené finančným bonusom," priblížil nám aktuálny stav získavania nových vodičov trolejbusov hovorca DPB Martin Chlebovec.

Do optimálneho stavu vodičov trolejbusov a autobusov v súčasnosti chýba dopravnému podniku niekoľko desiatok vodičov. Situáciu zatiaľ veľmi nezlepšilo ani zníženie vekovej hranice pre vodičov autobusov z 24 na 21 rokov v lete tohto roka, aj keď prví mladší záujemcovia už výcvikový kurz na získanie vodičského oprávnenia na vedenie autobusov v dopravnom podniku absolvujú. Dopravca zdôrazňuje, že povolanie vodiča je vhodné aj pre ženy a rád by vo svojich radoch privítal ďalšie nové vodičky autobusov a trolejbusov. Najviac žien vodičiek v súčasnosti v bratislavskom dopravnom podniku pracuje na električkách.

„Dopravný podnik dlhodobo eviduje desiatky záujemcov o povolanie vodiča, ktorí boli mladší ako donedávna stanovený vek - minimálne 24 rokov. Vo vodičských kurzoch už má DPB aktuálne dvoch mladších vodičov autobusov, ktorí by mali končiť vzdelávanie práve tento mesiac. Na dosiahnutie optimálneho počtu potrebuje Dopravný podnik Bratislava zhruba 45 vodičov, pričom ide najmä o 25 vodičov autobusov a 20 vodičov trolejbusov. Motivačným prvkom je okrem bežnej mesačnej mzdy preplácanie nadčasov nad rámec zákona, naviac aj za čakanie medzi spojmi. Budúcim kolegom DPB zaplatí preškolenie na skupinu D a finančne pomáha aj s ubytovaním. Dôležité je podčiarknuť, že vodiči dostávajú kompletný servis a nemusia sa starať o údržbu alebo poistné udalosti. Atraktívny je i neustále modernizovaný vozidlový park. Stav na pracovnom trhu ovplyvňuje dobrovoľná aj nedobrovoľná fluktuácia zamestnancov. Problém je však celoslovenský, pri pohľade na iné krajiny možno konštatovať, že až celoeurópsky," uviedol Martin Chlebovec.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #19:
Nie, lebo nerobím veci v ktorých by som bol absolútne mizerný 🙂
Reakcia na: 810zssk #18:
Dlhodobo zháňam ľudí, ktorí by rušňovodičom v ND zlepšili organizáciu pracovného času. Nastúpiš?
Reakcia na: Vladimír #17:
Áno, suhlasím (aj keď miera sa líši štát od štátu). Preto keď sa bavíme o navyšovaní výkonov, vždy pripomínam že by nešlo len o navýšenie objednávky za aktuálnu jednotkovú cenu, ale aj navyšenie platov vodičov aby sa našlo dosť ľudí čo to odjazdia.

Treba ale tiež povedať že to nie je len o mzdách, ale aj rôznych ďalších elementoch tej práce. Riešenie niektorých z nich by stálo peniaze, iné by šli spraviť aj v podstate zadarmo (napr. iná organizácia pracovného času).
Reakcia na: 810zssk #10:
"Ponúkate. Mizerné. Podmienky. To je a vždy bol jediný problém."

Ten problém sa týka celej Európy. A na jeho vyriešenie sú len dva spôsoby. Omnoho vyššie dotácie z verejných rozpočtov alebo omnoho vyššie cestovné.

A ešte P.S.: Nie je to jediný problém. Ale o tom som už viackrát písal.
Reakcia na: S499.1023 #15:
Pre neho je imhd asi terapia. Zjaví sa tu raz za 3 roky a potom tu niekoľko týždňov spamuje trojstranové príspevky o ničom a o sprisahaní elít a potom zase zmizne.
Reakcia na: not.my.god #14:
A ty o tom čo vieš?
Reakcia na: 810zssk #10:
Ono aj keď naberieš šikovného a zodpovedného človeka, tak ho demotivuje buď mzda vs. čas strávený v práci alebo psychicky nezvládne ten dobytok čo je na cestách a občas aj vo vozidle. Keď sa opýtaš niekoho s praxou aspoň 10-15 rokov za volantom MHD, tak ti povie ako sa zopsuli cestujúci ale aj ostatní účastníci cestnej premávky. Útoky na vodičov od kadejakých pripečencov, či už verbálne alebo fyzické niesú nič neobvyklé. Keď ti tak šofér týždenne zažije konflikt alebo nejakého "šermiara" s kudlou a opakuje sa to, a vedenie dopravcu s tým nič nerobí, tak je jasné, že ten človek s tým praští a pôjde robiť bars čo iné, kde mu toto nehrozí. Je to smutné ale takáto je realita života vodiča.
Reakcia na: Jajboli #1:
Na tej náborovej akcii v júni som videl mnoho Ukrajincov a Ukrajiniek. Možno tvorili aj polovicu všetkých účastníkov. S jednou som sa rozprával a povedala, že sa jej to veľmi páči. Koľko z nich však naozaj nastúpi do práce a aj v nej vydrží, to netuším. (Ja som nenastúpil, takže žiadne interné info nemám.)
Reakcia na: 810zssk #10:
Aj tu platí známy trojuholník: peniaze, kvalita, čas. Môžeš mať len dve.
Reakcia na: irizar #2:
To sa mi zas nechce veriť, že by sa prácou kuriéra na kolobežke alebo v dodávke dalo zarobiť viac (alebo aspoň rovnako) ako v DPB. Pozrel som si zopár inzerátov a nevyzerá to tak. Ponúkaná odmena nič moc, a ešte k tomu kuriéri väčšinou nie sú zamestnanci, ale živnostníci, ktorí si musia sami platiť všetky odvody (alebo ich musia neplatiť, aby mali atraktívny príjem) a v mnohých prípadoch musia mať aj vlastný dopravný prostriedok a živiť ho.

Na kamióne sa dá zarobiť kráľovsky (v porovnaní s profesiami, na ktoré netreba VŠ), ale za cenu toho, že je človek v kuse preč z domu. Lokálne fušky nie sú tak dobre platené.

Podľa mňa tu narážame na globálny problém súčasnej ekonomiky: všetky "blue-collar jobs" (a aj mnohé potrebné "white-collar ones") sú mizerne platené, napriek tomu, že je po nich obrovský dopyt. Kedysi sa dalo aj prácou vo fabrike normálne zarobiť, dneska sa musia dať dokopy ajťák so zubárkou, aby dosiahli na normálne bývanie, a to nie len v Bratislave, ale pomaly kdekoľvek...
Mňa celkom zaujíma na čo sa budú dopravcovia vyhovárať keď sa ukáže že za nedostatok vodičov nemôžu židojašteri ktorí zvýšili vekový limit na Dčko. Už teraz je to zúfalé a to si ešte dopravcovia užívajú jednorazový nával ľudí čo boli v tom okne 21-24 a chceli ísť k nim. O pár rokov bude influx 21 ročných vodičov rovnako malý ako doteraz 24 ročných vodičov.

Ponúkate. Mizerné. Podmienky. To je a vždy bol jediný problém. Žiadne magické riešenia neexistujú kým tá práca nebude atraktívna.
Reakcia na: Solider #8:
stale to neni dovod preco mladych tato profesia nelaka resp ked uz aj zlaka tak skor ci neskor to vsetci zabalia 🙂
Reakcia na: N/A #7:
Na dráhové vozidlá je prísnejšia zdravotná prehliadka a navyše sa opakuje každé 3 roky.
Reakcia na: Geravy #4:
ver mi ze toto je to posledne co ti znechuti tu robotu 😃 lekara mas prisneho len na zaciatku ked ta prijimaju a psychotesty detto.. potom uz to raz za 5 rokov prezijes.. vyhodou lekarskych je ze aspon vies co je s tebou kedze vacsina ludi na preventivky preventivne nechodi vobec 😃
Reakcia na: Jajboli #3:
13.-14. plat si nechaj ako vodič od DPB snívať. Budeš rád ak sa ti ujde celoročná odmena cca. skoro ako dnešný 13.-ty dôchodok. Tak to teda honosne nazývajú.
Reakcia na: Geravy #4:
Potom na t-busoch máš istú madam, čo je ďalšie psycho...
Reakcia na: Jajboli #3:
...školenia, prísne lekárske prehliadky, psycháče,...
Reakcia na: irizar #2:
Vidím tam jeden zásadný rozdiel. DPB ponúka prácu na TPP, taxislužby či kamióny sú väčšinou práca na živnosť. Navyše máš na TPPv väčšinou viacero benefitov-13., 14. plat, gastráče, dovolenku naviac....
Reakcia na: Jajboli #1:
Otvor si bazos alebo profesiu, zadaj si do vyhladavaca slovo vodic, a najdi mi jeden argument, preco by si spomedzi tej zaplavy ponuk na bolty, dodavky, nakladiaky a kamiony mal clovek, ktory inak nema ziadny vztah k verejnej doprave, vybrat zrovna MHD. Jeden jediny. DPB neponuka nic, co by nedavali vsade naokolo aj ini (na druhej strane ani nijako nezaostava), a tym Ukrajincom je momentalne solidarne otvorena cela Europa.
Ani Ukrajinci nemajú záujem? Koľko im DPB ponúka? Môžno by mali viac upriamiť pozornosť na ich komunitu tu žijúcu. Rovnako Srbov.