Buspruhy zriadené v minulom roku sa osvedčili

Vďaka vyhradeným jazdným pruhom sa skrátili jazdné časy na viacerých linkách.

Hlavné mesto v súčasnosti postupne spúšťa nové pravidlá parkovania v meste. Vedenie mesta sľúbilo výrazne zlepšiť mestskú hromadnú dopravu do spustenia novej parkovacej politiky. Jedným zo zlepšení malo byť zrýchlenie MHD prostredníctvom vyhradených jazdných pruhov, tzv. buspruhov. Mesto v roku 2019 počítalo so zriadením 22 kilometrov nových buspruhov, o rok neskôr informovalo, že plánované buspruhy sa budú ešte prehodnocovať. V minulom roku boli zriadené buspruhy na Legionáskej, Karadžičovej, Lamačskej ceste, Hodonínskej, Košickej, Landererovej a Radlinského.

Ako nás informoval hovorca DPB Martin Chlebovec, po vyhodnotení prevádzkových údajov z vozidiel a ich porovnaní s rokom 2019 možno konštatovať, že vďaka buspruhom sa jazdné časy na dotknutých linkách podarilo výrazne skrátiť.

„Najmarkantnejšia úspora času je v súčasnosti nameraná pri Mlynských nivách, v úseku Malý trh – Krížna, resp. Malý trh – Račianske mýto, kde sa jazdné časy liniek MHD podarilo skrátiť viac ako o tretinu, vo vybraných časoch takmer o polovicu. Vplyv buspruhu na Legionárskej ulici sa prejavuje aj na linke 39. Oproti roku 2019 dosahuje v úseku Trnavské mýto – Račianske mýto úsporu na jazdnom čase priemerne viac ako minútu na spoj v najvyťaženejšej hodine počas dní školského vyučovania.

Ako efektívny sa javí napríklad aj buspruh na Dolnozemskej ceste pri Ekonomickej univerzite, ktorý pomáha usporiť jazdný čas podobne, ako vyššie uvedené úseky. Za zmienku stojí aj trasa medzi zastávkou Blumentál a Račianskym mýtom, kde vo vybraných intervaloch šetrí MHD čas aj o viac ako pol minúty.

Buspruhy pomáhajú najmä v dopravných špičkách. Vďaka nim jazdia spoje spoľahlivo a pravidelne podľa  cestovných poriadkov, tým pádom tiež nie je počet nástupov na zastávke nárazový. Treba však dodať, že situáciu v doprave výrazne ovplyvňuje aj výstavba a nové developerské projekty v západnej časti Bratislavy, teda ak by v Lamači alebo na Patrónke dnes buspruhy chýbali, časová strata by sa viac prehlbovala," zosumarizoval Martin Chlebovec.

Magistrátu sme sa opýtali, či bude v zriaďovaní nových buspruhov pokračovať aj v tomto roku, no na naše otázky neodpovedal. Koncom leta minulého roka mesto hľadalo zhotoviteľa buspruhov na Dolnozemskej ceste, Moste Apollo, Bajkalskej a Gagarinovej. O výsledku súťaže dodnes nie sú k dispozícii žiadne informácie (lehota na predkladanie ponúk bola do 8.10.2021). Dopravný podnik by však ďalšie buspruhy privítal. „DPB sa s návrhmi na vybudovanie buspruhov vždy obracia na magistrát Bratislavy, ktorý po posúdení všetkých aspektov návrh zaradí do plánu pre konkrétne obdobie. Zlepšiť jazdné časy by pomohol napríklad buspruh na Bajkalskej ul. alebo Trnavskej ceste, rovnako je DPB za trvalé značenie buspruhu na Gagarinovej ul., ktorý tiež v nemalej miere pomáha zlepšovať jazdu MHD do východnej časti Bratislavy," uviedol hovorca DPB.

V druhej polovici roka 2023 by mal pribudnúť obojsmerný buspruh na Harmincovej ulici v Dúbravke, ktorá bude rozšírená v celej dĺžke na 4 pruhy. V týchto dňoch mesto vyberá zhotoviteľa pre rozšírenie tejto ulice, stavebné práce by mali trvať jeden rok.

Zrýchlenie vozidiel MHD do spustenia parkovacej politiky sa malo podľa magistrátu zabezpečiť aj modernizáciou 39 svetelne riadených križovatiek. V roku 2020 magistrát súťažou vybral projektanta pre modernizáciu 11 križovatiek/priechodov v Petržalke. Projektová dokumentácia mala byť vypracovaná do 4 mesiacov. Ďalšie informácie o tomto projekte nie sú známe, prípadná súťaž na zhotoviteľa tejto modernizácie zatiaľ vyhlásená nebola.

Doplnené: Hlavné mesto vyhlásilo súťaž na realizáciu uvedených modernizácií križovatiek na konci júna 2022.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: gejza #17:
tie auta budu hned davat preč, ked sa bude robiť Vajnorska radiala.. tiez nechapem prečo tam nie su 2 pruhy...
Reakcia na: Urbanway 2423 #18:
2. Vodič je povinný použiť buspruh, bez rozdielu. V zákone je to veľmi nešťastne formulované.
3. Tým pádom by bolo potrebné presunúť celú CSS smerom hl. stanica, aby sa vytvorila nová línia semaforov so signálom pre MHD. V súčasnom usporiadaní by IAD nemalo čo chytiť pred výjazdom z navrhovanej zastávky.
Pri súčasnom usporiadaní by musel meniť jazdné pruhy a preraďovať sa priamo v križovatke. To KDI neschváli.
Reakcia na: gejza #17:
Je potrebné mať na Trenčianskej dva pruhy? A na Vajnorskej aj tak súvislé dva pruhy neboli (odbočenia doľava, zastávky) plus ako výpadovka slúži kapacitnejšia cesta Trnavská+Rožňavská

EDIT: Ešte doplním, že podľa TP 117 nebude možné zriaďovať priechody pre chodcov, ak bude vyznačený viac ako jeden pruh v jednom smere jazdy
Reakcia na: N/A #13:
2. Tranzitné linky by mohli využiť pruh pre IAD, čo by ich ale aj tak spomalilo viac, ako dnes. Myslím, že súčasná poloha zastávky za križovatkou je lepšia, práve kvôli tým tranzitným linkám.
3. V #9 písal, že by tam bol predsignál, aby autobusy mohli predbiehať autá.

Najjednoduchšie by aj tak bolo zrušiť parkovanie na Šancovej (autá by sa mohli presunúť na chodník, ktorý je tam dosť široký) a BUS pruh by sa zriadil v smere na Račianske mýto. V opačnom smere by pomohlo, ak by sa predĺžil záliv, aby mohli autobusy vyjsť zo zastávky pred IAD, ako tu už bolo povedané.

BUS pruh by sa ešte dosť zišiel aj na Trnavskej ceste v smere z mesta a tiež aj medzi Zimným štadiónom a TrMy v smere do mesta.
Reakcia na: Arrivaderci #14:
Trenčianska je celkom pekným príkladom zabitého jazdného pruhu a samozrejme nesmieme zabudnúť na to, čo spáchali s Vajnorskou 👎 👎 👎
Reakcia na: Arrivaderci #14:
Ak som si dobre všimol, na námestí 1. mája pred hotelom TATRA zrušili BUS pruh (ktorý ale aj tak vodiči MHD nepoužívali, pretože tam často stáli autá) a namaľovali parkovacie miesta
Reakcia na: Arrivaderci #14:
Ten usek na Prazskej za zastavkou Sokolska do centra, kde sa parkuje polkou auta v jazdnom pruhu. Tam je to tiez totalne na hlavu.
Reakcia na: lupask #11:
Uprimne ja som ten, co kritizuje rusenie parkovacich miest bez rozmyslu kvoli roznym dovodom (a parkovaciu politiku diskriminujucu Bratislavcanov parkujucich v inej casti BA), ale v pripade Sancovej (hlavneho tahu) je to skutocne na hlavu, aby sa tam parkovalo.

Je vobec nejaka ulica v centre mesta, ktora je hlavnym tahom/mestskym okruhom, a parkuje sa na nej? (nemyslim na chodniku pri nej ale priamo na ulici)
Reakcia na: kluvo #9:
1. Minimálna dĺžka buspruhu bude po novom 200 m.
2. Vyústenie vyhradeného pruhu do zastávky s ohľadom na tranzitné linky nebude možné (pred križovatkou by sa musel preradiť do všeobecného pruhu)
3. Výjazd zo zastávky podľa obrázka ide do buspruhu, ale ten nepokračuje za križovatkou. Ako sa teda pred križovatkou dostane bus do všeobecného pruhu?
Reakcia na: lupask #11:
Od minulej stredy sú ich ľudské práva spoplatnené.
Reakcia na: kluvo #9:
a co ludske prava majitelov 30 plechovych krabic stojacich na ulici a blokujucich premavku tisicov dalsich, na nich nemyslite ?!?!?😲
Reakcia na: kluvo #9:
Toto je celkom zaujímavý nápad 👍
Reakcia na: Mario2375 #7:
Ak by sa parkovanie zrušilo, tak by sa dal aspoň spraviť Buspruh vždy jednosmerne pred križovatkou s Karpatskou. Zastávka v smere na TrMy by sa presunula pred križovatku s úpravou CSS, aby autobusy predbiehali zvyšok áut + rozšíril by sa chodník od Karpatskej, aby tretí pruh v smere na Pražskú plynule prešiel do zastávky, kde by buspruh končil (niečo také ako na obrázku).
Reakcia na: 3pa3ck3 #5:
myslíš, že sa severná tangenta niekedy zrealizuje?
Reakcia na: N/A #4:
presne tak, ideálne obojsmerne, nerozumiem prečo tam nechávajú parkovať tie auta, ten chodník je dostatočne široký aby mohli autá parkovať na chodníku tak ako to je z časti Šancovej smerom od stanice..
Reakcia na: N/A #4:
Na Šancovej to ale ide celkom rýchlo, nestojí sa v najväčšej špičke dlhšie ako tie dva-tri cykly. Okrem toho tie gule na vjazd do zastávky Račianske mýto sú výborná pomoc, ešte by pomohlo mierne predĺženie zastávky a lepší výjazd zo zastávky pred IAD, aby sa dalo vychádzať na gule o pár sekúnd skôr. Treba na to myslieť hlavne v súvislosti s dlhšími dvojkĺbovými trolejbusmi, keďže sa tým zníži počet vozidiel, ktoré budú môcť obsluhovať zastávku.
Reakcia na: N/A #4:
Určite by sa zišiel, len kým sa nepostaví severná tangenta (tunel medzi Pionierskou a Kramármi), tak je to nerealizovateľné. Teraz sa dá maximálne uvažovať o presunutí parkovania z terajšieho parkovacieho pruhu medzi Karpatskou a Račianskym mýtom a tým jeho uvoľnením pre busy.
Myslím si, že BUS pruh by sa zišiel na celej dĺžke Šancovej ul. od TrMy až po HlSt.
Tak potom primátor ,zamestnanci magistrátu,a aj poslanci nevudu potrebovať auta, služobné ani súkromné veď rýchlo a pohodlne všetko vybavia MHD.
Reakcia na: Mario2375 #1:
ten pruh mal hlavne opodstatnenie v case, ked este nebolo otvorene D4/R7