Výstavba Petržalskej električky má mierne meškanie

Zhotoviteľ druhej časti električkovej trate v Petržalke nestihol prvý míľnik.

Výstavba druhej časti električkovej trate v Petržalke má za sebou prvých päť mesiacov prác. Pozreli sme sa, čo sa na stavbe doteraz vykonalo a či práce prebiehajú v súlade so schváleným harmonogramom. Hlavné mesto odovzdalo stavenisko zhotoviteľovi 18. novembra minulého roka a lehota na výstavbu bola dohodnutá na 821 dní. Zhotoviteľ má stanovené štyri míľniky, ktoré zahŕňajú zrealizovanie vybraných stavebných prác. Pri oneskorení jednotlivých míľnikov môže mesto zhotoviteľovi uložiť sankciu vo výške 0,5 % akceptovanej zmluvnej hodnoty zákazky bez DPH, ktorá je vo výške 74 585 994 €.

Prehľad míľnikov a termínov ich splnenia:

  • Míľnik č. 1 - do 120 dní od začatia prác
    • Zrealizovanie úpravy dna tesnenej stavebnej jamy prostredníctvom zlepšenej zeminy (mixed-in-place) v hrúbke min. 3,3 m na oporách č. 1 a 2 združeného mosta na Rusovskej ceste.
    • Zrealizovanie tesnenia stavebných jám pre piliere č. 2 a 3 mosta ponad Chorvátske rameno pri kostole Sv. rodiny.
    • Zrealizovanie hlbinného zakladania veľkopriemerových pilót priemeru 900 mm (dĺžka 10 m) základov č. 4 a 6 cestného mosta na Kutlíkovej ulici.
  • Míľnik č. 2 - do 365 dní od začatia prác
    • Zrealizovanie opôr č. 1 a 2 združeného mosta na Rusovskej ceste.
    • Zrealizovanie spodnej stavby premostenia Chorvátskeho ramena pri kostole Sv. rodiny - opory č. 1 a 4 a piliere č. 2 a 3.
    • Zrealizovanie celého koľajového spodku v úsekoch Bosákova - Romanova, Romanova - Betliarska a Betliarska - Janíkov dvor.
  • Míľnik č. 3 - do 540 dní od začatia prác
    • Vybudovanie nosných konštrukcií všetkých troch mostov - na Rusovskej ceste, pri kostole Sv. rodiny a na Kutlíkovej ulici.
  • Míľnik č. 4 - do 720 dní od začatia prác
    • Zrealizovanie kompletného koľajového zvršku električkovej trate v celej trase, vrátane obratiska v Janíkovom dvore.

V súčasnosti by už teda mal byť splnený prvý míľnik, no ako nás informovali z magistrátu hlavného mesta, zhotoviteľ je s prácami v sklze. Mesto zatiaľ deklaruje, že to nebude mať vplyv na termín dokončenia stavby. Na základe zmluvného harmonogramu má zhotoviteľ meškanie viac ako mesiac. Predpokladané ukončenie prác na Míľniku č. 1 podľa revidovaného harmonogramu vychádza na júl 2022. S predlžovaním lehoty výstavby trate mesto kvôli nesplneniu Míľnika č. 1 neuvažuje, čo deklaroval aj zhotoviteľ v revidovanom harmonograme prác viazanom k Zmluve o Dielo. Hlavné mesto bude postupovať v zmysle platnej Zmluvy o Dielo, z ktorej vyplýva aj možnosť uplatniť penalizačnú pokutu," uviedla hovorkyňa magistrátu hlavného mesta Dagmar Schmucková. Za nestihnutie prvého míľnika tak môže zhotoviteľ dostať pokutu až vo výške viac ako 372-tisíc €.

Momentálne sa stavebné práce sústreďujú prevažne na budovanie základov mostov ponad Chorvátske rameno na Rusovskej ceste a pri kostole Sv. rodiny. Okrem toho sa podľa magistrátu začali aj práce na preložkách inžinierskych sietí (voda, plyn, elektro) pozdĺž koridoru stavby. Ďalšie doteraz vykonané práce zahŕňajú:

  • zbúranie tunela nedostavanej rýchlodráhy v Janíkovom dvore,
  • výruby stromov a náletových drevín v celom úseku - momentálne prebieha druhá etapa výrubu,
  • odstránenie ornice v koridore trate medzi Rusovskou cestou a Janíkovým dvorom,
  • v úseku medzi Jasovskou a Lietavskou bol zrealizovaný výkop pre budúcu trať.

Podľa pôvodného harmonogramu by v súčasnosti malo na stavbe pracovať približne 45 pracovných skupín po 3 až 10 pracovníkov v skupine. Zhotoviteľom stavby je skupina firiem Aldesa Construcciones, CEDIS a HANT BA.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Miro #27:
Nikto si tu nechce merat pipiky. Ale podstatou bolo, ze telo si na ten hluk casom privykne. Sice to neznamena ze netreba robit protihlukove opatrenia ale netreba robit z toho ani psikyzabijajucu skutocnost.
Reakcia na: S499.1023 #25:
Nuž, asi to chce ísť k ORL. 😀 My máme rodinu v Prievoze a dom leží od trate vzdušnou čiarou 10 metrov, tam keď ide nákladný vlak z ÚNS, tak sa prestaneme na chvíľu rozprávať, vlak prejde a pokračujeme. Dokonca na dvore majú ČSD hektometrovník z trate. 😀
Reakcia na: S499.1023 #25:
Teraz sa tu budeme hrdiť, kto ho má väčší (hluk) a tvrdší (spánok)?
Reakcia na: david1 #23:
Súhlasím, a zabudol si na cyklistov. Tí si to vedia fakt zlíznuť, pokiaľ práve nejde nejaká električka okolo. Ale o tom som nepísal.😉 Tu sa po správe pred výstavbou, že estakáda nebude potiahnutá až nad Bosákovu, ale bude križovaná úrovňovo, šírili katastrofické predpovede, ako to celú radiálu kvôli sústavným dopravným nehodám znefunkční...
Reakcia na: Minko #19:
A ja som sa pred troma rokmi presťahoval na miesto, kde mám trať tak päť metrov od mojej hlavy, keď ležím v posteli. Síce tu v osobke jazdia len šukafóny a regíny ale keď sa sťahuje kôrovcové drevo, tak aj dvojčatá bardotiek. A tie jazdia v noci, medzi posledným (23:05) a prvým (03:30) šukafónom. A nielenže to nezobudí mňa ale ani manželku.
Reakcia na: david1 #23:
Hlavne sa nemalo čakať s vybudovaním primknutých zastávok na druhú etapu. Takto tu už sedem rokov máme paškvil s nezmyselnými čakacími dobami a kadejako prebiehajúcimi prestupujúcimi.
Reakcia na: ceres #22:
Na Farského sa stojí v busoch dosť..
Chodci na prechodoch detto.
Je to tam celé zle nastavené.
Reakcia na: si #20:
Kríky sa dajú vysadiť aj pozdĺž trate. A s tým tlmením hluku zákopom by som si nebol taký istý, máš k tomu nejaké štúdie/podklady? Z toho, čo som našiel ja, jeden materiál pri plytkých zákopoch (pod 7 m) pri rýchlostiach okolo 30 kmh neudáva žiaden útlmový koeficient (tam je to za účelom počítania hlukovej expozície priľahlej zástavby), iný materiál zas zákopy spomína ako možné opatrenie na tlmenie vibrácii, čo u nás býva menší problém ako hluk zo styku koľajnica koleso (ak to teda nekreslil podobný expert ako Karlovku), o tom tam nie je ani slovo...

Ja som, naopak, rád, že Petržalka nebude okrem odrezania od mesta ôsmymi pruhmi rýchlocesty ešte aj rozrezaná na dve polovice žľabom pre električku. Čo tu bolo kriku, ako bude Farského nestíhať a každú chvíľu bude celá radiála stáť kvôli nejakej búrčke... Koľko tam bolo zatiaľ mimoriadnych udalostí?
Reakcia na: Samčo #12:
Ak ti vadí hluk mesta, choď bývať na dedinu. Ale potom si nesťažuj na kikiríkanie kohútov a brechot psov. V Bratislave som býval (a na druhom mieste stále bývam) na dvoch miestach a to vždy pri električke. Ak ma električka zobudí, čo sa deje pravidelne, zatvorím okno a spím ďalej. Ženu to väčšinou ani nezobudí. Aj tak by som nemenil - kúsok od centra, električková doprava, čo nestojí v zápche. V Prahe bývam cca 700 m od električky, takže ju, samozrejme, nepočujem, zato bývam vzdušnou čiarou cca 2 km od pražského okruhu (D0), ktorý je počuť celý deň (neregistruješ pre ostatný hluk) i celú noc - je to počuť, ak sa na to sústredíš. Dá sa to ale v pohode vytesniť. A čo autá pod oknami, čo ráno štartujú - to ťa nebudí? V meste hluku neunikneš, tak sa teda s tým zmier, alebo odíď. Neviem síce kam, lebo aj v horárni v Tatrách, kde sme trávili prázdniny v detstve, bolo zas počuť zurčanie potoka... Nevyberieš si, kverulant jeden!
Reakcia na: Samčo #13:
nuz, toto uz suvisi s tym koho ste si zvolili do miestneho zastupitelstva, aj ta elektrickova trat mohla viest vo vykopanom zlabe ktory tam bol a ktory by aj tvoril hlukovu barieru (obvzlast ak by sa jeho svahy este osadili krikmi), avsak pokial mi je zname tak len vdaka petrzalskemu zastupitelstvu sa zlab zarovna a ako "bonus" k tomu budu vsetky krizenia s cestnou dopravou urovnove....
Reakcia na: Samčo #12:
ale ľudia sú len precitlivelí, uznávam že sa tam na KV radiále kdečo dovrzalo, ale vyrastal som pri železničnej lokálke tak, že jednu stranu ulice tvorili domy ako náš a druhú stranu ulice trať (vzdialenosť od fasády ku koľaji asi 17 m), chodili nám tam okrem osobákov návozy uhlia do mesta pri konci lokálky v zime a môžem ti povedať, že my sme tie vlaky po čase nevnímali. Zato každá návšteva ktorá bola u nás prvýkrát sa čudovala či nám to nevadí. No nevadilo, nevnímali sme to. A aby toho nebolo málo, za traťou bolo športové, v letných mesiacoch dosť využívané letisko.
A následne v BA som býval tuto https://www.google.sk/maps/@48.2160785,17.1663277,3a,75y,313.12h,95.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1s66Kem7fNV5yD89jvUZfGrg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sk takže som mal trať priamo pod nosom a tiež som si na ten hluk električky po čase zvykol.
Reakcia na: Viko #15:
Obávame sa aj presne tejto varianty, keďže vieme ako to tu chodí...
Reakcia na: slavius #14:
Posledná po polnoci, prvá po 4:15.
Reakcia na: Samčo #12:
V Petržalke sa použije rovnako nevšedná koľajová konštrukcia s rovnako dovrzanou realizáciou? Či aký to má súvis?
Reakcia na: Samčo #12:
Je to na tej KV radiále naozaj až také zlé? Veď električky v noci väčšinou nejazdia...
Reakcia na: eMDi #11:
Jedine s tým rozdielom, že pred desaťročiami to malo ísť pod zemou. Vďaka za naozaj rozumnú otázku zahŕňajúcu riešenie problematiky... 😉
Reakcia na: Minko #10:
Teraz to nevadí, horšie bude potom s ohľadom na hluk, otrasy atď. ako na KV radiále (rátam bytovky v tesnej blízkosti trate).
Reakcia na: Samčo #9:
tak na co tam byvas? trasa nosneho systemu je tam planovana desatrocia ...
Reakcia na: Samčo #9:
tej logike moc nechápem, radšej by som vydržal 2-3 roky než sa to postaví, než bývať 20 rokov vedľa (neudržiavaného) staveniska.