Aký bude rok 2022 v bratislavskej MHD?

Plány v oblasti MHD v roku 2022: Nové trolejbusové trate, zmodernizované zastávky a zlepšená dostupnosť MHD.

V roku 2021 zaznamenala bratislavská MHD napriek prebiehajúcej pandémii mnohé zlepšenia. V aktuálnom roku by mal tento trend pokračovať. Dopravný podnik Bratislava (DPB) pripravuje zlepšenie obslužnosti niektorých lokalít, obnovu vozidlového parku a pokračovať bude aj vo veľkej modernizácii zastávok. Z eurofondových projektov by sa okrem prebiehajúcej výstavby druhej časti petržalskej električky mali do fázy realizácie dostať viaceré nové trolejbusové trate a modernizácia vozovní Jurajov dvor a Krasňany. Hlavné mesto počíta v rozpočte na rok 2022 s kapitálovými výdavkami na prípravu a realizáciu stavieb z oblasti MHD vo výške viac ako 45 miliónov €, ďalších 4,8 mil. € poskytne na kapitálové výdavky dopravnému podniku.

Zlepšenie obsluhy mesta

Postupné rozširovanie mesta o nové štvrte si vyžaduje ich zapojenie do siete mestskej hromadnej dopravy. V minulom roku začala byť MHD obsluhovaná napr. nová štvrť v lokalite Grófska niva. Dopravného podniku sme sa preto opýtali, aké plány s rozširovaním obsluhy územia má na tento rok.

„Dopravný podnik Bratislava pripravuje zavedenie obsluhy Nemocnice Bory nadväznou dopravou k nosným linkám. V príprave sú projekty nových autobusových zastávok na Kopčianskej ulici a Panónskej ceste, ktorých realizácia zlepší obsluhu oblastí priemyselných areálov v Kopčanoch a novej štvrte pri Janíkovom dvore. Realizáciu týchto zastávok pripravuje mesto Bratislava," uviedol hovorca DPB Martin Chlebovec.

Ako dodal Martin Chlebovec, „DPB tiež zlepší obsluhu centra (Nám. SNP, Dunajská ul.) nočnými linkami a rovnako aj obsluhu zastávky Sad Janka Kráľa nočnou dopravou." Po minuloročnej úprave komunikácií pred Starým mostom tak po ňom budú premávať aj nočné autobusy. Táto zmena umožní po rokoch opäť obnoviť aj obsluhu samotného centra mesta nočnou dopravou.

V letných mesiacoch by chcel DPB potešiť obyvateľov a návštevníkov mesta aj svojimi historickými vozidlami. „Počas letných víkendov, ak to epidemiologická situácia umožní, plánuje DPB pravidelnú premávku historických vozidiel. Cestujúci si tak budú môcť vychutnať pohľady na Bratislavu z cenných muzeálnych vozidiel," priblížil hovorca DPB.

Modernizácia zastávok MHD

Dopravný podnik bude pokračovať aj v rozbehnutej modernizácii zastávok MHD. V roku 2021 pribudlo na zastávkach vyše 120 nových elektronických tabúľ informujúcich o odchodoch najbližších spojov, vymenených bolo 502 označníkov zastávok za nový modernejší typ s novými vitrínami pre cestovné poriadky a na zastávke Račianske mýto boli osadené aj nové prístrešky.

V roku 2022 má DPB v pláne vymeniť ďalších 700 starých označníkov za nové. Na konci roka by tak mohla mať väčšina zastávok už nové označenia. DPB tiež avizoval spustenie projektu doplnenia a výmeny prístreškov pre cestujúcich, v rámci ktorého má ísť o približne dve stovky nových prístreškov. „S inštaláciou nových prístreškov chce DPB začať už v apríli, pričom tento rok by malo pribudnúť minimálne 70 kusov," doplnil Martin Chlebovec.

Zaujímali sme sa tiež, či sa bude pokračovať aj v inštalácii elektronických tabúľ, najmä v dôležitom prestupnom uzle pri novej autobusovej stanici. Zastávky na zrekonštruovaných Mlynských nivách sú v prevádzke už od novembra 2020, ale dodnes na nich takéto informačné tabule nie sú. Aktuálny stav nám priblížil hovorca DPB: „Elektronické informačné tabule na zastávkach Autobusová stanica/Košická mal podľa pôvodných plánov osadiť investor prestavby celého priestoru, inak by ich dopravný podnik zriadil už v rámci minuloročného Projektu inštalácie 124 kusov zastávkových infotabúľ . DPB v súčasnosti s investorom rokuje, aby mohli byť elektronické informačné tabule osadené čo najskôr a pripravuje tiež verejné obstarávanie na doplnenie ďalších elektronických tabúľ."

Hlavné mesto počíta v tomto roku s modernizáciou zastávky Stn. Petržalka v rámci projektu Clean mobility. Projekt počíta s modernizáciou zastávkového mobiliáru v tomto prestupnom uzle v rozsahu: nové označníky a prístrešky, elektronické tabule, informačné displeje s technológiou e-papiera, lístkové automaty, odkladací priestor pre bicykle s kamerovým dohľadom a upravené majú byť aj povrchy a prístupy k zastávkam.

Rekonštrukcie infraštruktúry

Okrem rekonštrukcií infraštruktúry, ktoré budú financované z eurofondov, plánuje DPB pokračovať aj v menších rekonštrukčných prácach. „DPB bude pokračovať v opravách električkových priecestí, a to na Račianskej a Vajnorskej radiále. Rekonštrukciami by mali prejsť aj viaceré povrchy zastávok na Račianskej radiále v rámci osádzania prístreškov. Podnik sa zaoberá aj opravou úseku Vajnorskej radiály od Depa Jurajov dvor po kríženie s Vajnorskou ulicou," priblížil Martin Chlebovec. Oprava trate na Vajnorskej ulici by umožnila zvýšiť rýchlosť električiek v danom úseku, kde je z dôvodu zlého stavu znížená na 30 km/h.

Eurofondové projekty

Magistrát hlavného mesta aj dopravný podnik majú rozpracované viaceré eurofondové projekty, na ktoré už bola vypracovaná, alebo sa práve spracováva projektová dokumentácia. Z týchto projektov sa v roku 2022 očakáva začatie stavebných prác na nasledujúcich projektoch:

  • Trolejbusová trať Patrónka - Riviéra + modernizácia trate Kramáre - Hlavná stanica,
  • Trolejbusová trať Hraničná - Trenčianska,
  • Trolejbusová trať Autobusová stanica - Nové SND,
  • Trolejbusová trať Bulharská - Galvaniho,
  • Modernizácia trolejbusových tratí Jelačičova - Žellova a Záhradnícka - Karadžičova,
  • Modernizácia vozovní Krasňany a Jurajov dvor (3. etapa modernizácie údržbovej základne DPB).

Mesto plánuje začať projektovú prípravu na modernizáciu trolejbusovej trate na Kolibu a trate Slovinská - Rožňavská.

V oblasti električkových tratí sa počíta len so stavbou trate do Janíkovho dvora. Projektová a iná príprava bude prebiehať pre modernizáciu Vajnorskej  a Ružinovskej radiály a pokračovať sa má aj v príprave trate Košická - Pribinova. Podľa návrhu rozpočtu na roky 2023 a 2024 sa kapitálové výdavky na stavbu týchto tratí zatiaľ plánujú len pre modernizáciu Ružinovskej radiály a to v roku 2024. V rozpočte na rok 2022 má mesto plánované výdavky na vypracovanie ďalšej štúdie električkových tratí na území mesta.

Vozidlový park

Už v januári tohto roka sa do premávky zaradilo 40 nových nízkopodlažných kĺbových autobusov, ktoré zvýšili komfort cestovania a umožnili zvýšiť prepravnú kapacitu na vybraných linkách. V priebehu tohto roka je predpoklad nákupu a dodania ďalších desiatok nových autobusov (do 30 kĺbových a do 80 štandardných), na ktoré sú už podpísané rámcové zmluvy. Ak sa DPB podarí získať finančný príspevok, objednané budú aj vodíkové, príp. elektrické autobusy. Očakáva sa aj podpísanie zmlúv a objednanie 40 veľkokapacitných električiek a 50 hybridných trolejbusov, s ich dodaním sa vzhľadom na dĺžku výroby počíta až v roku 2023.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 3pa3ck3 #58:
V smere do centra som myslel, že tá zastávka by bola niekde tu: https://goo.gl/maps/siveQHnw11w83yWo7 Sú tam dva pruhy, takže možno by to nejako išlo.

V opačnom smere by asi mohla byť až za Žellovou, ak by sa zrušili parkovacie miesta, ak by sa upravili pruhy (a tým pádom aj rozšírila cesta o nejakého pol metra), tak by sa tá zastávka dala zriadiť medzi Žellovou a Jelačičovou (autá by obchádzali trolejbusy zľava), to by ale bolo dlhšie a zložitejšie na realizáciu.
Reakcia na: Urbanway 2423 #55:
Ako obyvateľ Štrkovca by som celotýždňovú prevádzku 78 bral 😃 Ale teda je pravda, že toto sídlisko má aj bez liniek po Drieňovej postačujúcu obsluhu a vozokilometre môžu ísť inde.
Zastávka pri ŠÚSR by nebol zlý nápad, ale reálne na ňu nevidím miesto (premávka na Miletičovej na príliš hustá na to, aby busy zastavovali priamo v jazdnom pruhu)
Reakcia na: Urbanway 2423 #55:
Minimalne v sedle by už mohla začat jazdit.
Reakcia na: Oli61 #54:
To uz moze ist rovno do Eurovei.
Reakcia na: Jozin z Bazin #50:
Nebolo by lepšie zaviesť celotýždennú premávku 75, príp. zaviesť MHD do častí Vrakune a PB, kde teraz nič nepremáva, k 78 existuje celkom veľa podobne rýchlych alternatív? Obsluhe Centralu by celkom pomohlo zriadenie zastávky pri ŠÚSR pre 49, 68 a 71.
Nebolo by potom lepšie skrátiť L78 po zastávku Krížna? ( Prestup na L21 a L40 smer Nivy/ Eurovea) Bola by to priebežná konečná. Na Krížnu by išla z Trnavského mýta a odtiaľ cez Zahradnicku a Jégého k Zimnému štadiónu.
Reakcia na: pressburger #52:
To dúfam nie. Ale zasa nikdy by nejazdili všetky tri verzie súčasne. V po-pi by jazdila dlhú trasu k SND a v špičke vložené krátke spoje po Astro a cez víkend by jazdili len spoje PB - Jelačičova. Len je otázne, či je to naozaj potrebné. Mne by sa síce taká linka páčila, ale podľa mňa sú aj urgentnejšie veci, ktoré treba riešiť.
Reakcia na: Jozin z Bazin #50:
Ďalšia SAD-istická linka po L80, že okrem verzie Vrakuňa-Eurovea a Vrakuňa-Ružinov pribudne aj verzia Vrakuňa-Trnavské mýto? Či sa všetky spoje k SND plánujú skrátiť po Centrál?
Reakcia na: Jozin z Bazin #50:
Bude sa točiť na Jelačičovej?
Dalsia zmena, ktora by mala byt, cca od leta 2022 (presny termin nie je znamy):
- predlzenie vikendovych spojov L78 k OC Central
Tak prve zmeny od cca 1.4.2022:
- zlepsenie intervalu L43 cez vikendy 15min
- vsetky vikendove spoje L79 od cca 8-19h cez letnu sezonu budu zachadzat az do Topoloveho.

Zmeny urcite potesia milovnikov turistiky, len drobne sklamanie, ze aspon cez pracovny tyzden apson v exponovanych casoch 8-18 nevratia L79 do povodnej trasy cez Podunajsku ul.
Reakcia na: kataruna #47:
Bola vo viacerých etapách , ktoré na seba nenadväzovali..
Jediný pôvodný úsek je odbočka k stanici N.Mesto. Ide aj o najstarší úsek bez reko.
Bola Vajnorska radiala modernizovana vobec niekedy? neustale sa odsuva v prospech tych, ktore uz modernizaciou presli.
Reakcia na: Solider #45:
Dosť zlá je aj križovatka pod stanicou v mieste križovania s električkou, aj keď tam je aj zlá cesta. V smere na Račko to tuším aj opravovali, ale stále sa tadiaľ jazdí celkom pomaly. Takisto je celkom ostrá vyhýbka pri zastávke 53 na Trnavskom mýte, aj keď tam to našťastie nespôsobuje nestihnutie zelenej.
Reakcia na: Urbanway 2423 #44:
Križovatky teda nič moc, ale je to lepšie ako to bývalo. Stále sú však isté rezervy, najmä čo sa týka oblúkov, križovatiek a výhybiek.

Z pohľadu oblúkov je najhorší úsek pred tunelom na Stromovej a oblúky na Dolných honoch. Z pohľadu križovatiek - ťažko povedať, tam je väčšinou problém v tom, že je niečo krivé alebo sa uvoľní drevo a potom to vypadáva. Výhybky - to je problém hlavne na frekventovaných cestách, ako napríklad z Gagarinovej na Mierovú za Ríbezľovou, kde je výhybka s pevným krížom, treba tam brzdiť. Výhybka pred zastávkou Slovinská (na mieste pôvodnej, ostré odbočenie) či zjazdová za SAV smerom na Kramáre (tiež na mieste pôvodnej, moc skoro, mala by byť o preves ďalej). Križovatka Trenčianska/Miletičova celé zle, tam býva ročne dosť veľa odtrhnutých hláv. Ale aj križovatka na Račku, tam je k tomu ešte zlý asfalt.
Reakcia na: Solider #42:
Ako je na tom Bratislava z hľadiska kvality trolejového vedenia? Z toho, čo som videl v niektorých českých a rakúskych mestách (napr. Salzburg, Plzeň, Ostrava) mi príde rýchlosť bratislavských trolejbusov v križovatkách celkom nízka.
Reakcia na: Petto #29:
Neviem, či je ešte na Patrónke miesto pre ďalšiu končiacu linku.
Reakcia na: S499.1023 #37:
Patrónka je čistá katastrofa už odkedy to postavili. To je priam neuveriteľné, že v roku 2013 sa navrhla a postavila taká križovatka, cez ktorú sa musíš plaziť 20 km/h, aby si to celé nestrhol. Dúfam, že sa to teraz pri modernizácii podarí definitívne vyriešiť.
Žeby predpoveď druhej petržalskej radiály a nahradenej linky 59 električkami? 🙂 Fotené dnes v linke 7.
Reakcia na: Petto #39:
Na všetkých električkách je už vidieť, keď je stlačený dopyt. Na starých zrýchlovačoch boli otočné prepínače a tam to nesvietilo.