Dokedy budú platiť obmedzenia vo vozidlách MHD?

Pandémia ochorenia COVID-19 skľučuje celý svet už dva roky. Sú obmedzenia v MHD aj s odstupom času naďalej potrebné?

Koncom roka 2019 sa začali šíriť prvé informácie o šírení vírusu SARS-CoV-2 z Ázie. Netrvalo dlho a vírus sa dostal aj na Slovensko a vypukla pandémia ochorenia COVID-19. V súvislosti s pandémiou bolo nevyhnutné vykonať určité opatrenia, aby sa šíreniu vírusu zabránilo. Opatrenia sa nevyhli ani cestovaniu verejnou hromadnou dopravou, pri ktorej sa cestujúci najčastejšie stretávali s povinnosťou prekrytia horných dýchacích ciest či rôznymi inými zmenami, ako bolo v prípade MHD zrušenie používania dopytových tlačidiel či oddelenie priestoru prednej časti vozidla páskami. Práve poslednému obmedzeniu sa budeme v článku venovať. O vyjadrenia sme požiadali Dopravný podnik Bratislava a Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.

Páskovanie ako nápad Dopravného podniku Bratislava?

Medzi opatrenia zavedené Dopravným podnikom Bratislava môžeme jednoznačne zaradiť ohradenie prednej časti vozidla páskami s informačným materiálom o zákaze vstupu do prednej časti vozidla a s tým spojené aj neotváranie prvých dverí vozidla pre cestujúcich. Táto metóda sa však dlhodobo používa aj v zahraničí a osvedčila sa. Medzi známe mestá, ktoré používali či používajú oddelenie prednej časti vozidla môžeme menovite uviesť napríklad Melbourne, Linz, Viedeň, Ženevu, Bern, Zürich, Bydhošť, ba dokonca aj Rím či Londýn na ich automatizovaných linkách. Obrázky týchto obmedzení možno nájsť v našej sekcii Slovensko a svet. Treba v tomto kontexte vyzdvihnúť skutočnosť, že obmedzenie predného priestoru cestujúcich nie je zbytočné, keďže efektívne chráni ako cestujúcich, tak aj vodičov. Podľa Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky sa povinnosť vyhradenia časti vozidiel nijako neukladá, avšak podľa hovorcu DPB Martina Chlebovca je prioritou Dopravného podniku Bratislava plné zabezpečenie prevádzky mestskej hromadnej dopravy aj s malými obmedzeniami. 

(Ne)obmedzená kapacita vozidiel

Ohradenie priestoru prednej časti vozidla zaberá určitý priestor, ktorý znemožňuje prístup cestujúcich na prvý, resp. druhý rad sedadiel za kabínou vodiča. Upozorňujeme, že ani pred pandémiou nebolo povolené zdržiavať sa v priestore pri kabíne vodiča, spravidla oproti prvým dverám, kvôli potrebnému výhľadu vodiča do pravej strany. V konečnom dôsledku ide o zníženie kapacity vozidla o 3 až 6 miest podľa typu vozidla.

Ako príklad si môžeme uviesť novododané autobusy Otokar Kent C 18,75. Vozidlá majú obmedzený prístup od druhého radu sedadiel, resp. nie je povolený prístup na prvý rad sedadiel za kabínou vodiča. Keď zohľadníme daný priestor pre sediacich i stojacich cestujúcich, tak ide o obmedzenie 5 miest vo vozidle. Pri jednoduchej matematike vieme zistiť v percentuálnej miere zníženie kapacity vozidla, prípadne zostatkovú kapacitu vozidla. 

V prípade, ak sa obmedzí v autobuse typu Otokar Kent C 18,75 päť miest z celkovej kapacity 98 miest, tak v percentuálnom vyjadrení (5/98 * 100 %) dostaneme číslo 5,1 %, ktoré predstavuje podiel obmedzeného priestoru z celkového priestoru pre cestujúcich. V opačnom vyjadrení ide o zachovanie 94,9 % z pôvodnej stopercentnej kapacity vozidla, čo je zanedbateľný a ani nie citeľný rozdiel. „Počet cestujúcich počas prebiehajúcej epidémie klesol o desiatky percent. Z tohto dôvodu napriek obmedzeniu majú cestujúci vo vozidlách výrazne viac priestoru ako pred pandémiou,“ uviedol hovorca Martin Chlebovec. Ďalším faktom je, že Dopravný podnik Bratislava nezabezpečuje vodičmi predaj cestovných lístkov vo vozidlách, čo v porovnaní s regionálnymi dopravcami nevytvára nutnosť zrušenia ohradenia prednej časti vozidla.

Výprava vozidiel podľa platných cestovných poriadkov

Dopravný podnik Bratislava dlhodobo vypravuje ako jediný z dopravcov v IDS BK všetky spoje podľa cestovných poriadkov, keďže chráni svojich zamestnancov práve opatreniami vo vozidlách a rovnako aj apeluje na cestujúcich, aby naďalej dodržiavali platné opatrenia, keďže je aj v ich záujme, aby MHD fungovala aspoň v takom rozsahu, ako v čase písania článku. MHD síce jazdí podľa cestovných poriadkov platných pre školské prázdniny, ale ide v podstate o redukovaný cestovný poriadok s menšími obmedzeniami, keďže ako bolo vyššie uvedené, prepravné nároky sú naďalej znížené. 

Zrušenie obmedzení v nedohľadne

Na otázku, prečo sa nerušili obmedzenia v lete 2021 ani s ohľadom na zelený COVID-19 semafor v Bratislave sme dostali nasledujúcu odpoveď: „DPB v lete 2021 zmierňoval prijaté opatrenia s ohľadom na aktuálnu pandemickú situáciu, čo sa však nestretlo s pozitívnou odozvou regionálneho úradu verejného zdravotníctva. Naviac, v závere leta 2021 už bol prognózovaný ďalší negatívny vývoj epidémie a neustále meniť prijaté opatrenia by bolo chaotické, čo by len viedlo k nedorozumeniam a konfliktom. Opatrenia prijaté DPB sú stabilné a pre cestujúcich zrozumiteľné.“ 

Okrem toho sme sa pýtali, či sa plánuje transformácia alebo určitá redukcia opatrení v rámci vozidiel MHD: „DPB sa pri zavádzaní opatrení riadi názormi odborníkov s patričným vzdelaním. Pokiaľ epidemiológovia budú považovať za vhodné uvoľniť opatrenia, bude to umožnené aktuálnymi nariadeniami a zároveň sa s uvoľňovaním opatrení stotožní aj regionálny úrad verejného zdravotníctva, DPB pristúpi k uvoľneniu opatrení.“ Podľa Mareka Eliáša z odboru komunikácie ÚVZSR je aj naďalej potrebné dodržiavať platné opatrenia a nosiť respirátor. „Riziko prenosu COVID-19 je vyššie v uzavretých a nedostatočne vetraných priestoroch, kde sa zdržiava väčšie množstvo ľudí v tesnej blízkosti. Aj preto je nevyhnutné dodržiavať povinnosť prekrytia horných dýchacích ciest respirátorom. Povinnosť prekrytia horných dýchacích ciest (respirátor alebo rúško) platí aj v exteriéri, ak sú osoby vzdialené od seba menej ako 2 metre – teda napríklad pri čakaní na zastávkach MHD,“ uzavrel Eliáš.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: S499.1023 #36:
Práveže to bolo posledných 7 kusov z roku 1995, ktoré tú úpravu mali. Napriek tomu sa to v čase pandémie nevyužilo, viď ilustračná fotka pri tomto článku.
Reakcia na: Johnyy #33:
Tak to mali, pokiaľ sa dobre pamätám, celé tie prvé dve dodávky B741, čo mali motory LIAZ a potom MAN.
Reakcia na: Johnyy #33:
S malými úpravami to vedia spraviť aj na NB18, po otvorení kabíny vodiča dokorán je hore taký otočný zámok, čím sa zaseknú dvere v otvorenej polohe. Už len niečo pred prvú sedačku pred dverami.
Reakcia na: Johnyy #33:
Aj Ikarusy 280 to tak mali tusim.
Mohli sa objednávať autobusy, ktoré majú spravené dvere stanovišťa vodiča tak, aby sa pri ich otvorení dali zaistiť v polohe, kde by oddelili priestor cestujúcich a prvých dverí. Pred prednými sedadlami sklenená prepážka. Teraz by sa to vedelo využiť.
Historicky bol taký pokus tuším pri dvoch GO na karose.
Teraz sa ukazuje, že kúpou 5 dverových auto/trolejbusov mysleli vtedy do budúcna. 🙂
Reakcia na: Max #29:
Presne ako pred pandémiou. 🙂 VIP VP ( vodiaci pes) = VIP priestor.
Reakcia na: Max #29:
Normalne - smu nastupovat prednymi dverami a tam sediet. Sak zas asponze to!
Reakcia na: Juraj21 #28:
Ozaj, dobrá pripomienka - tieto osoby to majú v súčasnosti ako? Priznám sa, že vôbec netuším.
Reakcia na: Mhr1 #26:
Potom by sa ale značne skomplikoval nástup nevidiacim osobám s vodiacim psom.
Myslím, že imhd by mohli zo svojej registrácie vyňať sekciu o tom, že nie sú oficiálnou stránkou žiadneho dopravného podniku, pretože po takomto kúsku by sa mohli prinajmenšom pasovať za PR agentúru DPB. Osobne som na páskovanie pri prvých dverách doteraz nemal jasne vyhranený názor, ako cestujúceho ma to výrazne neobmedzuje, no po tomto skvoste sa tiež prikláňam k názoru, že ide skôr o prievan ako o covid.

Ale holt, v tejto dobe treba lákať nových ľudí benefitmi a inovatívnymi riešeniami a v tomto DPB pri páskovaní rozhodne nezaostalo. Vodičov je objektívne málo, kto iný im ponúkne takýto luxus?
Dal by sa urobiť kompromis. Napr. v Otokare je na kabíne vodiča označovač, ale za páskou. Takže k ničomu. Označovač je na madle, páska by sa dala dať tak, že by bol zamedzený prístup k predným dverám, ale prvý rad sedadiel by bol použiteľný. Tam nie je zarúškovaný cestujúci pre vodiča nebezpečím, najmä, keď by okolo neho aj tak nemohol prejsť. Podobne by sa dali pásky posunúť aj v iných vozidlách. Kde nie je za čo pásku pri vodičovi uchytiť, existujú predsa lepiace pásky i obojstranné, nemôže to byť technický problém. A pridať 3-4 sedadlá ku kapacite má význam. A predné dvere by sa nepoužívali, kým neprehrmí omikron. Čiže kompromis. Za svoj život som sa naučil, že kompromis má zmysel, ani jedna strana nie je potom až taká "nasrdená".
Je to už viacmenej už taký istý mýtus ako bol dlho ten s rukavicami ,dezinfekciou a lakťoťukom miesto klasického podania rúk..
Češi urobili výtery v nákupáči po tom čo sa tam premleli stovky resp tisíce ludí a žiadny vírus sa na dotykových častiach nenašiel..podobný výsledok bol aj keď žsr vytierala vlaky a nič tam nenašli..
Takže sediaci ludia s náhubkom sú pre šoféra obdobné riziko ako nejaké madlo na eskalátore v nákupnom centre..
Ale tak isto niektorí vodiči uvítajú že im nefúkne do kabíny studený (alebo v lete horúci) vzduch skrz otvorené predné dvere...
Reakcia na: IBBI #8:
Odborový zväz to nevymyslel, ale je možné, že to drží. Bol som v marci 2020 pri zavádzaní tých pások. Na vtedajšiu úroveň poznania som to považoval a považujem za dobrú vec. Bolo to v čase, kedy sa na Slovensku vyskytli prvé tri prípady COVIDu a z toho dva medzi vodičmi MHD. Okrem samotnej nákazy, o ktorej sa nevedelo takmer nič (a po webe kolovali mŕtvi Číňania na uliciach) tu bola obava aj z dezertovania vodičov a páska mala mať skôr psychologický efekt. Faktom je, že už v druhej vlne bola jej existencia otázna a dnes, so správnym porovnaním SADistov, ktorí sú v priamom kontakte s cestujúcimi, ale aj s čašníkmi, lekármi, pokladníkmi a pod. v tom zmysel nevidím.
Reakcia na: Cancer #19:
Nechýba nám nič iné, než aby vodič MHD s nahubkom skončil za jazdy ako Noro Dolinský v telke. 🤦‍♂️

Myslím, že uvedený článok vystihuje najmä slovo "zbytočný".

Treba počkať ešte pár týždňov, kým sa prejaví ooooomikron a potom to odlepiť.
Tiež sa prikláňam k názoru, že článok má tendenčné črty. (Ne)zníženej kapacite sa venuje pomerne veľa miesta, ale na diskomfort pri prestupovaní sa nejako pozabudlo
Škoda, že článok v téme išiel iba po povrchu. A tak nečudujem sa reakciám v komentároch nižšie.

P. S.: Som zaočkovaný dvomi dávkami a nedávno som prekonal COVID-19 (a nebyť toho, zrejme by som si už dal 3. dávku).
Reakcia na: upravovač fotiek #17:
Problém sociopatie vodičov úspešne riešil už Routemaster 😃.
Toto je ten sľubovaný článok, ktorý nám Sor23 sľuboval? Hanba!

Odkedy sa vedenie DPB stalo odkladiskom šotoušov z imhd ide to tu dole vodou... Nieje to tak dávno keby takéto pochybné rozhodnutia pod jedným z predchádzajúcich vedení boli ostro kritizované.

Teraz? Teraz DPB dostane priestor aby nám mohol masírovať hlavy sprostosťami a mohol tu vyblvať tie ich marketingové sprostosti na zakrytie vlastných pomýlených názorov prezentovaných ako faktov.

Kde je dotaz na to kedy s týmto skončia? Kde je ich odpoveď na to dokedy toto chcú udržiavať. Jednoznačný ukazovateľ, ktorý keď nastane budú tieto opatrenia zrušené. Kde je konfrontácia so skutočnosťou, že v prímestskej doprave kde vodiči predávajú lístky a sú teda v podstatne užšom kontakte s cestujúcimi ako by mali vodiči zavretý v kabíne vozidiel DPB žiadne podobné opatrenia niesu a nemajú problém?

Prečo niesu vymenované mestá kde sa na podobné sprostosti dávno vykašlali, alebo ich ani nezaviedli? Sa nám tu snaží podsunúť, že toto je niečo bežné a štandardné čo zaviedli a udržiavajú pri živote všetky dopravné podniky sveta keď ani len na území BSK to nieje pravda.

Z tohoto „článku“ ak sa tak tento text dá nazvať priam srší zaujatosť a snaha obhájiť vlastné názory a nie objektívne prezentovať ako sa s protipandemickými opatreniami vysporiadali dopravné podniky naprieč Slovenskom, Českom či širším zahraničím a zistiť či reálne sú na niečo dobré alebo nie.

V e-maili, ktorý som pánovi Cisárikovi písal som okrem iného navrhoval túto otázku: „bolo by zaujímavé položiť otázku či to, že doteraz neboli tieto pásky zrušené súvisí s tým, že vodičov pri blokácii predných dverí tak v kabíne neprefukuje alebo či trvajú na tom, že ide čisto o protipandemické opatrenie s cieľom zabrániť prenosu nákazy z cestujúcich na vodiča a nieje tam žiadny iný postranný dôvod, ktorý by sa pokúšali skryť pod rúško pandémie.“

Otázka ohladne očkovania vodičov – keďže toto opatrenie bolo prezentované ako opatrenie voči nákaze koronavírusom, pred ktorým dostatočne chráni vakcína podľa tých odborníkov na ktorých sa tak radi tí čo obmedzujú obyvateľov tejto krajiny odvolávajú – sa tiež nejako vyparila.

Ak sa nemýlim vodiči by tak ako všetci ostatní mali v interiéroch nosiť respirátory (to či nosia vôbec aspoň rúška nechajme nateraz stranou – ale keď sa tak boja toho že by okolo nich niekto prešiel a sadol si na sedadlá z ktorých je im vidieť na ruky čakal by som, že ich nosiť budú). Teda z tohoto pohľadu by mali byť chránení dostatočne – ak by sme teda na sekundu pripustili, že kabíny ktoré sú vo väčšine vozidiel nechránia samé o sebe dostatočne tak v kombinácii s respirátorom sa nemáme o čom baviť a prínos pások nieje žiadny. Teda okrem toho, že vodiči ktorí cestujúcim neotvárali prvé dvere dávno predtým ako to mali oficiálne povolené to môžu teraz robiť sústavne a ešte aj s požehnaním od šotovedenia.
ak bol tento clanok mysleny ako antireklama na sluzby dpb, tak sa vydaril na jednotku, takto sa to ma robit 🙂