Zmeny v tarife IDS BK (od 1.7.2021)

Počas prechodného obdobia do konca septembra bude možné používať aj jednorazové cestovné lístky zakúpené do 30.6.2021.

Od 1. júla 2021 vstupuje do platnosti nová tarifa Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Nová tarifa prináša okrem nových cien cestovných lístkov aj ďalšie zmeny v ponuke lístkov, zmeny v preukazovaní nároku na zľavu pre niektoré skupiny cestujúcich, novú výšku pokút za cestovanie bez platného lístka a integráciu niektorých obcí Trnavského kraja do IDS BK.

Do 30. septembra 2021 bude platiť prechodné obdobie, počas ktorého bude možné použiť jednorazové papierové cestovné lístky zakúpené do 30. júna 2021 (vrátane 15-minútových). Výmena neprecestovaných jednorazových lístkov preto nebude realizovaná.

Počas prechodu na novú tarifu v dňoch 30. júna a 1. júla 2021 môžu byť niektoré automaty na lístky a označovače lístkov dočasne nefunkčné.

Zmeny v cenách cestovných lístkov

  • cena najpoužívanejšieho 30-minútového lístka zostane nezmenená vo výške 0,90 €,
  • zvyšujú sa ceny ostatných jednorazových lístkov (okrem 15-minútového, ktorý bude zrušený),
  • nezmenené zostanú ceny 40-min. a 24-hod. SMS lístka, zvýši sa cena 70-minútového SMS lístka o 10 centov,
  • nezmenená zostáva cena celosieťového denného lístka za 6,90 €, zvyšujú sa ceny ostatných denných lístkov,
  • výrazne sa znižujú ceny ročných (365-dňových) predplatných cestovných lístkov (PCL, tzv. električenky),
    • v prípade mesta Bratislava (zóny 100 + 101) klesne cena až o cca štvrtinu na 199 €,
  • zvyšujú sa ceny ostatných typov PCL,
  • zrušuje sa zľava 10 % pri kúpe PCL na Bratislavskú mestskú kartu,
    • BMK bude možné po 1.7.2021 využívať iba ako nosič PCL do konca platnosti karty, najneskôr do 30.6.2023.

Nový cenník jednotlivých typov cestovných lístkov je k dispozícii na samostatnej stránke.

Ako nám potvrdil hovorca DPB Martin Chlebovec, do 30. júna 2021 bude možné ešte zakúpiť si predplatné cestovné lístky (PCL) za pôvodné ceny aj so začiatkom ich platnosti v mesiaci júl (možnosť zakúpenia PCL 30 dní vopred). Výhodné to môže byť pre tých, ktorí by si inak kúpili PCL (iný ako ročný) v júli už za vyššiu cenu.

Zmeny v ponuke cestovných lístkov

  • 15-minútový jednorazový lístok bude zrušený (najkratší lístok bude 30-minútový),
  • cestovné lístky typu Karnet (blok jednorazových lístkov na viac ciest) budú zrušené,
  • nový elektronický cestovný lístok pri kúpe platobnou kartou (služba Kartuj) platný len vo vozidlách MHD,
  • 168-hodinové cestovné lístky budú dostupné len v mobilnej aplikácii IDS BK,
  • pravdepodobne od septembra pribudne aj možnosť zakúpenia PCL (električenky) priamo v aplikácii IDS BK.

Zmeny v preukazovaní nároku na zľavu

Zmeny nastávajú pri využívaní zliav pre žiakov, študentov a osoby s ťažkým zdravotným postihnutím.

  • Nárok na polovičné cestovné budú mať aj mladiství vo veku 16 a 17 rokov, pričom nárok na zľavu sa bude preukazovať len v prípade pochybnosti o veku a to dokladom totožnosti s fotografiou, alebo preukazom na zľavu vydaným dopravcom.
    • Doteraz mohla táto veková skupina cestovať za polovičné cestovné len po predložení potvrdenia o návšteve školy.
  • Platný medzinárodný preukaz ISIC bude plnohodotným dokladom preukazujúcim nárok na zľavnené cestovné pre žiakov a študentov (domácich aj zahraničných).
  • Pre žiakov základných a stredných škôl nekončiacich ročníkov budú dopravcovia vydávať preukazy na zľavu/bezkontaktné čipové karty s platnosťou zľavy od 1. septembra do 30. septembra nasledujúceho kalendárneho roka, čím sa zjednotia s termínom platným pre študentov vysokých škôl (t.j. o mesiac dlhšie ako doteraz).
    • Ročné električenky si tak žiaci budú môcť zakúpiť počas celého mesiaca september.
    • Študenti končiacich ročníkov stredných škôl budú mať nárok na zľavu termínu vykonania záverečnej skúšky, najneskôr však do 30. júna, študenti vysokých škôl tiež do termínu záverečnej skúšky (potvrdeného školou), najdlhšie však do 31. augusta.
    • Pri žiackych a študentských kartách vydávaných školami bude platnosť zľavy naďalej závisieť od dátumu nastaveného školou.
  • Fyzické osoby s ťažkým zdravotným postihnutím budú môcť preukazovať nárok na zľavu okrem preukazu ŤZP/ŤZP-S po novom aj dokladom totožnosti so zapísanou informáciou o ťažkom zdravotnom postihnutí, resp. odkázanosti na sprievodcu (informácia môže byť zapísaná na doklade textom, alebo v čipe).

Zmeny vo výške pokút

V súvislosti so zrušením 15-minútového cestovného lístka sa za základný cestovný lístok pre účely určenia výšky sankcie za cestovanie bez platného cestovného lístka bude považovať 30-minútový nezľavnený cestovný lístok v hodnote 0,90 €.

Ak sa cestujúci nemôže pri kontole preukázať platným cestovným lískom, alebo platným preukazom na zľavu, zaplatí sankčnú úhradu (pokutu) a cenu základného 30-minútového cestovného lístka (0,90 €). Nová výška sankčných úhrad za cestovanie bez platného lístka bude nasledovná:

  • 49 € pri zaplatení priamo na mieste kontroly,
  • 69 € pri zaplatení do 20 pracovných dní,
  • 89 € pri neskoršom zaplatení.

Sankcia za nezaplatenie dovozného za batožinu, bicykel a zviera zostáva nezmenená vo výške 5 €.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: pomaranc #56:
No, tak takto, pracoval som istý čas na železnici (hoc nie priamo u ZSSK, no časť výkonu bola aj v ich vlakoch), takže rovnako ako ty mám aj nejaké poznatky z prevádzky.

1. "ale pokiaľ tu neštuduje na Slovensku, tak neviem prečo by mal mať zľavu na služby v našej doprave a nielen on ale akýkoľvek cestujúci, čo tu neplatí dane on, alebo jeho rodičia"
Fajn, tak v tom prípade ale treba zrušiť aj FIPku aj s celým ich programom, pretože železničiari z iných krajín tu dane určite neplatia a poplatok za vystavenie nie je o moc vyšší ako jednosmerný študentský doplatok do jednotky z Košíc do Bratislavy. Takisto vzájomné uznávanie českých a slovenských režijných výhod, to už nevadí? Že zamestnanci SŽDC (teda vlastne už SŽ) a ČD niekde z kanclov (takže nie vlakový personál) si robia nočákmi výlety na balaton/zemplínsku šíravu a celú cestu prechlastajú, robia bordel a na všetko argumentujú tým že oni "jsou nádražáci, vole" je tiež v poriadku, či prečo o tom nepadla žiadna zmienka?

2. "si to vyskúšal aké je s tým pracovať na pozícií vlakvedúceho ako doprosovať sa, či má takú a onakú kartičku, a on to má v mobile, a mobil sa mi vybil, nemá to stiahnuté, nechytá mu wi-fi ... "
Toto je výsada hlavne EC vlakov a študákov v nich, ktorí cestujú tak max 2 - 3 ročne medzi intrákom a domovom, takže na základe princípu "zo školy domov a naspäť" by v tom vlaku stále boli a stále by takáto situácia nastávala, keďže ľudia, ktorí cestujú často už tak nejak vedia, ako to funguje. Druhá vec (a tá sa mi v slovenských vlakoch niekoľkokrát stala, keď som ešte študoval) je, že niektoré čaty vyslovene nechcú vidieť ISIC/preukaz pre študenta, niekoľkokrát som ho dával do ruky vlakovému personálu a ten mi ho okamžite vrátil so slovami "to netreba", respektíve "nechajte tak" a stačil im CL, pravda, neviem ako to je teraz, keď sú zebry. Mimochodom už nie je možné si na základe preukazu zobraziť aktuálne platný CL aj bez jeho predloženia? Na starých POPkách to možné bolo, sám som toho bol asi 3x svedkom.

3. "Kto neplatí lístok, tak mu ani nedochádza, že užíva nejakú službu a neváži si ani danú službu a nové vozidlá, keďže cez deň sa v nich vozí gratis a o 1h ráno po nich sprejuje kdesi v Galante, či NMnV alebo na odstavnom v BA. A okrem toho vyvážať študento na zábavu v piatok s fľaškami chľastu a v sobotu ráno mi vo vlaku grcajú"
Odkiaľ berieš istotu, že všetci bezplatkári vo vlakoch robia výlučne bordel? Viem o veľa študentoch, ktorí tie vlaky využívajú vo voľnom čase na spoznávanie slovenska (a nie, nechlastajú v tom vlaku, neničia ho) a príde mi to teda lepšie, ako keby mali tvrdnúť doma/poflakovať sa po nákupných centrách. Usudzujem, že vozíš hlavne BA - BB, kde je v soboty na R 832 po akcii v ministry často bordel, ale čo viem, tak tam býval bordel aj v časoch, kedy študáci platili polovičné cestovné.

Ja netvrdím, že nejaký ročný poplatok v sume medzi 20 - 40€ za vydanie preukazu na bezplatnú prepravu by bol problém, ale celý ten príspevok vyznel iba ako hejt na všetkých zlých, zlých študentov, tak som si na neho dovolil zareagovať.
Reakcia na: pomaranc #56:
súhlasím takmer so všetkým 👍 👍 👍

#59
Laminátka - áno, viem, že si ma viackrát nazval "červenofašista" a stále je mi to jedno 😁
Reakcia na: S499.1023 #59:
A ešte nebodaj na EC!
Reakcia na: pomaranc #56:
Kristepane, teba zobrali za konduktora?
Reakcia na: pomaranc #56:
Na odbornej úrovni sa riešili len tarifné skupiny, nie tarifa. Išlo o definíciu študenta a nie v akej výške má platiť cestovné. Tvoj príspevok bol celý o cestovaní zadarmo.

Interných študentov nad 26 je na Slovensku minimum (v roku 2019 1.500 vrátane doktorandov). Deti do 18 rokov, ktoré už nestuduju, tiež. Verejnú správu by to stálo omrvinky a na administratíve by ušetril + by odpadla byrokracia pre pravidelných cestujúcich.
Reakcia na: pomaranc #56:
zakončil si to politikou, ktorú tu na fóre nezmeníme.
No vrátim sa k tvojmu začiatku, kde berieš istotu, že rodičia študentov študujúcich na Slovensku platia dane na Slovensku? 🤔
Reakcia na: Ike #55:
Pokiaľ sa pamätám, tak cestovanie zadarmo pre študentov bolo dlho kritizované ako volebná korupcia zo strany Smer/Hlas-SD. A už to nie je tŕňom v oku dnes? Keď to ďalšia vláda udržuje na úkor rozpočtu, tak to nie je volebná korupcia?

Pokiaľ sa jedná o študenta na Slovensku, tak nech má zľavy aké poskytuje náš štát, ale pokiaľ tu neštuduje na Slovensku, tak neviem prečo by mal mať zľavu na služby v našej doprave a nielen on ale akýkoľvek cestujúci, čo tu neplatí dane on, alebo jeho rodičia. Tak, či onak, nevidím dôvod prečo by mali mať študenti cestovanie zadarmo a nemohli by platiť aspoň tretinu 33% z plného cestovného, prípadne ako kedysi klasicky polovičné cestovné. Bolo by fajn aby každý kto túto socialistickú volovinu zastáva si to vyskúšal aké je s tým pracovať na pozícií vlakvedúceho ako doprosovať sa, či má takú a onakú kartičku, a on to má v mobile, a mobil sa mi vybil, nemá to stiahnuté, nechytá mu wi-fi ... Pre obsieračov štátneho dopravcu podotknem, že sa jedná o vozne MÁV alebo ČD na EC vlakoch. Jednoduchá vec: zľavnený lístok si má cestujúci zakúpiť na stanici pre cestou a mať ho pripravený s platnou kartou preukazujúcou nárok na zľavu alebo si do mobilu lístok stiahnúť, keďže na Záhorí, či na juhu býva so signálom problém a to aj na území ČR a HU - kto nevie o čom je reč, tak zjavne necestuje EC a teda nech sa nevyjadruje ani! Potom bolo by fajn vyčísliť, že koľko štát dlhuje dopravcom za vyvážanie študentov a dôchodcov zadarmo. Je pekné, že sú vyššie počty cestujúcich ale platí sa to z kasy štátu a tí čo platia riadne cestovné majú vlaky plné zadarmistov plus platia druhým zo svojich daní cestovné. To je fakt systém postavený na hlavu. Vždy sme ako žiaci a študenti platili polovicu a bolo nám fajn, nenadávali sme. Neviem prečo by to teraz nemohlo byť tiež tak?! Kto neplatí lístok, tak mu ani nedochádza, že užíva nejakú službu a neváži si ani danú službu a nové vozidlá, keďže cez deň sa v nich vozí gratis a o 1h ráno po nich sprejuje kdesi v Galante, či NMnV alebo na odstavnom v BA. A okrem toho vyvážať študento na zábavu v piatok s fľaškami chľastu a v sobotu ráno mi vo vlaku grcajú, tak to je výsledok toho, že choré mozgy dačo vymysleli a choré mozgy to obhajujú. Neviem, či aj iná krajina trpí takouto rastúcou demenciou obyvateľstva ako Slovensko. 👎

Ďalej nevidím dôvod prečo majú študenti mať nejaké výsady a voziť sa zadarmo či za zľavy po 26. roku života! Už sa riešilo, že zadarmo iba na trase "škola - domov", no niekto za pustil do gatí, lebo voliči a ich hlasy. Tak neviem, máme socializmus nad pomery toho čo máme v kase, alebo sa prikrývame iba takou dekou na akú máme?! Doktorant je inak zárobkovo činná osoba a nevidím dôvod prečo má mať zľavu na cestovnom. Rovnako tak nevidím dôvod prečo sa dáva cestovanie zadarmo štátnym funkcionárom, politikom a sudcom, ktorí majú dosť peňazí na to aby za lístok zaplatili a po druhé sa aj tak vozia v autách, čo aj dokladuje to ako sa "rozumejú" VHD. Maximálne tak vylobujú nejaký autobus pre nejakú sesternicu, či známu z rodiny a ten vozí tak do 2-3 ľudí vrátane onej privilegovanej.

Na záver. Namiesto toho aby platil štát socializmus nevďačným, ktorí si nevážia toho a berú to ako samozrejmosť, tak nech štát nastaví podmienky také aby tu firmy neplatili žobračenky pod 800,- eur čistého aby mohli rodičia aspoň to polovičné cestovné deckám zaplatiť. Nedávno vyšiel takýto skvelý článok ako si "žijú" slovenskí pracujúci ľudia: https://plus7dni.pluska.sk/domov/casovana-bomba-pri-vyrobnych-linkach-ide-naozaj-zdravie-roky-to-nikoho-nezaujimalo ... možno tu je dôvod zasiahnúť a nie hádzať ľuďom omrvinky a uplácať ich cestovaním zadarmo, pretože ten človek zničený mizerne platenou prácou sa už toho cestovania zadarmo na dôchodku nedožije.
Reakcia na: pomaranc #52:
Riešilo sa to na ministerstve dopravy v rámci projektu dopravnej autority v roku 2019. Keďže ambícia bola extra optimistická, navrhol som namiesto vytvorenia celonárodnej BIDky (nie bitky :D) len zjenodtenie tarifných skupín s cieľom odmerať teplotu, či je vôbec možná spolupráca. Nie taríf, ale len skupín. Aby bol študent alebo dôchodca na celom slovensku rovnako definovaný. Komunikovalo sa s VÚCkami a "dráhovými" mestami. Navrhli sa rôzne zjednodušenia, ktoré by síce znamenali vyššiu záťaž na rozpočet (aj keď len symbolickú), ale výrazne by znížili administratívnu záťaž. Ako príklad spomeniem paušálne zľavnené cestovné pre deti do 18. rokov bez dokazovania návštevy školy. Alebo študentské cestovné pre všetkých interných študentov (aj nad 26 rokov a doktorandov) + preukazovanie sa len školou vydávaným preukazom ISIC. Príde sem 40 ročný študent VŠ z Belgicka (interné štúdium) a má zľavu, eventuálne u nás bezplatné cestovné. Najmaximalistickejšie modely a projekcie predpokladali nárast oprávnených užívateľov zliav na CELOM Slovensku o 8.000 ľudí celkovo, pričom po zohľadnení modal splitu je potrebné toto číslo vynásobiť 0,27. Pretože síce na Slovensku máme 4 interných študentov VŠ nad 50 rokov, koľko z nich aktívne chodí verejnou dopravou nevieme, ale ak aspoň jeden z nich, je to úspech.
Tento návrh prevapivo bezbolestne po drobných kozmetických pripomienkach prešiel jednohlasne celou pracovnou skupinou. Až na zástupkyňu Náhodného dopravcu a jej náprotivka na strane MD. Ja som v tom čase odložil úradnícke razítko na klinec a rokovania o vyhláške opustil. Ministerstvo sa ale ZSSK zľaklo a vyhláškou 5/2020 sa zakonzervoval súčasný stav.

Zástupkyňa ZSSK arguemntovala bizarnými argumentami o Indoch a Nigérijčanoch, ktorí sa prídu voziť našimi vlakmi zadarmo.
Reakcia na: Minko #53:
To je práve ten slovenský paradox ako snáď 99,9% vecí, pretože slovač má úžasnú chorobu vymýšľať vždy niečo inak ako to funguje inde. A v kombinácií s tým ako sa chrumkavý Pellé chválil v reklame digitalizáciou sa mi kudla vo vrecku otvára a toho luhára aj s ostatnými čo drzo klamali do očí v reklame za naše dane by som pribil klinom k múru cez citlivé partie ... Taká miera drzosti aká tu je ešte nebola, že sa "shit" predáva ako 1st class komodita. Možné snáď len na Slovensku, i keď aj česi majú svoje "špecialitky" ale tak hlboko ako my snáď dokážu upadnúť len ex-štáty Juhoslávie s bulharmi a tí južnejšie, kde z cintorínov robia smetiská a tí najjužnejšie kde by chceli mať obedovú prestávku dlhšiu než pracovnú dobu. 😁
Reakcia na: pomaranc #52:
trochu od témy ale nedá mi to. Buď rád, že pri tomto softwarevom a hardwareovom vybavení SP zvláda takú mieru digitalizácie aká je tu teraz. Bohužiaľ realita SK je taká, že tie "najmenej podstatné" úrady, resp. úrady, ktoré pracujú s najmenej dátovo náročnými aplikáciami majú tie najlepšie PC, kdežto tie veľké dátové molochy lepia, plátajú a kriesia častokrát 10 a viac ročnú výpočtovú techniku.
Reakcia na: N/A #1:
Ideálne by bolo keby bolo jednotne legislatívou stanovené pre všetky druhy dopravy, že do kedy má cestujúci nárok na aký druh CL. Trebars žiaci ZŠ 9. ročníku iba po doložení, že pokračujú na SŠ, žiaci SŠ 3./4. ročníku po doložení, že pokračujú na VŠ, príp. majú letný opravný termín maturity. A pri VŠ žiakoch už asi každý rok doložiť. V každom prípade ak sú to zľavy pre študentov/žiakov do 26. rokov, tak by bolo dobré sa pozriesť na legislatívu sociálnych dávok, resp. úľav, že za akých podmienok má rodič prídavky na dieťa, čo sa odvíja najmä dovŕšením 18. roku života a po ňom štúdiom do 26. roku života. Rovnako ako zaniká a vzniká rodičovi nárok na tieto dávky/úľavy, by mal daným dňom zanikať a vznikať nárok na žiacke cestovné. Keďže máme značnú mieru elektronizácie a chvastá sa tým štát, tak by mohli dopravcovia dostávať elektronicky upozornenia na expiráciu daného nároku od Sociálnej Poisťovne. Myslím, že nekŕmime SP malými daňami aby tieto služby nevedela poskytovať a ísť napred s dobou.
1. Nechápem, že ktorého sebadorábača pálila existencia 15-minútového lístku. Zmení sa politické vedenie podniku a lístok bude ako v cirkuse naspäť. To je tak, keď niekoho ego vyrába zástupné problémy aby ten po ňom sa dorábal a bil do pŕs, že on to vyriešil.
2. Neozumiem tiež potrebe obmedzovania toho, že kde je a nie je možné isté druhy lístkov kúpiť a obmedzenie platnosti na isté druhy dopravy. Ak mám rozum, tak zavádzam v IDS iba lístky platné ako integrované a nie separované iba pre istý druh dopravy. V jednoduchosti je krása a funkčnosť. Jediná vec, čo treba umožniť kúpu komplet ponuky cestovných dokladov v klasickej forme (automat a predaj v CS miestach, dúfam, že každý vie čo je CS) a to isté komplet v elektronickej (aplikácia IDS BK, prípadne aj v inej ale komplet všetko a nie len časť).
3. Bolo by fajn, keby sa konečne IDSkou zaoberal aj štát a zostrojil pre IDS legislatívu, aby boli IDS naprieč Slovenskom jednotne prevedené nech sa potom vo finále už len s minimom problémov všetko preklopí v jednotnom softwari a tarife do spoločného rámca. T.j. jediná odlišnosť by boli ceny, ale nie dĺžky platností lístkov! Čiže 15, 30, 60, 90, 120min atď. lístky a zjednocovala by sa len cena. Neriešilo by sa tak naprieč republikou, že prečo BA nemá 15min lístok a ostatné mestá majú, prípadne prečo "géniovia" v Žiline vymysleli unikátny 12 min lístok a nemajú 30min ale až 60 a ibé podobné špeciality ako zdroj rozbrojov.
4. "Teší ma" keď vidím, že koľko diletantov na IDS a fake fanúšikov dopravy sa hrá na znalcov á la slovenský dopravák na tomto DF, palec dole a žiadny argument, ako keby tu chodil Matovič diskutovať.
Reakcia na: Trammat #48:
Tak potom sorry, vyznelo to inak.
Reakcia na: Trammat #43:
Ubezpečujem ťa že vyciciavanie holandského sociálneho systému Slovákmi výrazne prevyšuje vyciciavanie slovenského sociálneho systému Holanďanmi.
Reakcia na: S499.1023 #47:
Ale práve naopak, ja zľavy na európskej úrovni (a ideálne na celosvetovej) vítam, môj komentár bol myslený tak, aby dotyčný nečakal, že príde k nejakej zmene, akurát zostal mierne nepochopený. Väčšinou to najviac vadí ľuďom, ktorí danú službu využívajú len minimálne.
Reakcia na: Valec #44:
Ja hlavne nechápem, co títo eurohateri sledujú - myslia si, že Bratislavu významne vyciciavajú zľavy pre zahraničných študentov?
Reakcia na: nacarsky #41:
Ja si myslím, že rakúski súdruhovia tým nasledujú nič, oni jednajú v žolde židofašistického slobodomurára Györgya Sörösa.
Pripojím sa so sťažnosťou, že moja svokra má v ČR zľavu na všetku mimomestskú dopravu a mestskú v Prahe má dokonca zadarmo.
Reakcia na: Trammat #43:
Blbec.
Reakcia na: johnnyjanko #40:
Vyhláška 5/2020 a základné EÚ zmluvy.

Áno, pre mimo EÚ občanov by zľavy platiť nemuseli, ale koľko sa tu takých (čo tu ani do školy nechodia) vozí?

Tarif IDS JMK nič nehovorí o tom, že nárok na zľavu majú len študenti študujúci v Brne. Naopak celkom jasne uvádza, ako nárok preukazujú osoby študujúce v zahraničí.
Reakcia na: johnnyjanko #40:
A čakáš v krajine, kde majú dôchodcovia z Holandska vlaky zdarma niečo iné?