Dopravný podnik si na Železnej studničke pripomenie 110. výročie trolejbusovej dopravy (20.7.2019 10:00 – 16:00)

V sobotu bude trolejbusová linka 207 premávať bezplatne a na linku 43 bude nasadený historický autobus TAM 272 A 180 M.

Neodmysliteľnou súčasťou dnešnej bratislavskej mestskej hromadnej dopravy je trolejbus. Tento dopravný prostriedok si obyvatelia vtedajšieho Prešporku mohli vyskúšať už v roku 1909 zásluhou nadšenia niekoľkých podnikavých obyvateľov mesta, ktorých cieľom bolo sprístupnenie rekreačnej oblasti vo Vydrickej doline širokým vrstvám obyvateľov mesta, čo by podnietilo i výstavbu rekreačnej kolónie v tejto oblasti. Keďže nemali dostatočný kapitál na výstavbu pôvodne zamýšľanej električkovej trate, na základe pozitívnych skúseností zo susedného Rakúska sa rozhodli zriadiť lacnejšiu elektrickú dráhu, ktorá nepotrebovala koľajnice ‒ elektrickú automobilovú linku s vrchným vedením.

DPB si pripomenie 110. výročie trolejbusovej dopravy na Železnej studničke

V sobotu 20. júla 2019 v čase medzi 10:00 a 16:00 si Dopravný podnik Bratislava podujatím na Železnej studničke pripomenie 110. výročie začiatku premávky prvých trolejbusov v Bratislave. Na konečnej zastávke prvej bratislavskej trolejbusovej linky na Železnej studničke budú pre verejnosť pristavené dva trolejbusy, z toho jeden historický a druhý súčasný kĺbový, ktorý bude odetý do farieb z 1950-tych rokov. V trolejbuse budú pre záujemcov pripravené informácie o histórii bratislavských trolejbusov.

Pre detských návštevníkov dopravný podnik pripravil omaľovánky a sladkosti. V stánku dopravného podniku si budú záujemcovia môcť zakúpiť reklamné predmety dopravného podniku.

„V sobotu bude premávať trolejbusová linka 207 pre všetkých cestujúcich zadarmo. Vypravíme na ňu 5 rôznych typov, aj historických trolejbusov. Aj takto si chceme pripomenúť výročie trolejbusovej dopravy v našom meste,“ povedal predseda predstavenstva DPB, a.s. Martin Rybanský.

Okrem toho bude na linku 43 premávajúcu z Patrónky na Železnú studničku nasadený aj jeden historický kĺbový autobus TAM 272 A 180 M #1414. Medzi linkami 207 a 43 je možné prestúpiť na Patrónke, alebo pri ŽST Železná studienka (bývalá Vojenská nemocnica).

Väčšie oslavy trolejbusového výročia pripravuje dopravný podnik na september počas tradičného dňa otvorených dverí.

Z histórie trolejbusov v Bratislave

Výstavba prvej trolejbusovej trate zo začiatku dnešnej Pražskej ulice cez Patrónku na Železnú studničku prebehla v prvej polovici roka 1909. Do prevádzky bola slávnostne uvedená 19. júla 1909. Na trati premávalo spočiatku 6 trolejbusov systému Mercédès-Électrique-Stoll, z toho štyri s otvorenou karosériou pre letnú prevádzku a dva s uzavretou karosériou pre prevádzku v nepriaznivom počasí. Neskôr pribudol aj tretí uzavretý trolejbus, ktorý vznikol prestavbou nákladného trolejbusu, vzhľadom na to, že plánovaná nákladná doprava na trati sa napokon nezaviedla.

Sprístupniť Vydrickú dolinu sa podnikateľom síce podarilo, ale očakávaná výstavba vilovej kolónie v tejto doline sa nerealizovala a tak prvá trolejbusová trať zostala odkázaná výlučne na záujem výletníkov o návštevu Železnej studničky, ktorý bol výrazne ovplyvnený letami s nepriaznivým počasím, ktoré sa vyskytovali počas existencie tejto trolejbusovej trate. Každým rokom rastúce náklady na údržbu trolejbusov napokon spôsobili, že po piatich rokoch trolejbusová trať zanikla. Hoci sa predstavitelia spoločnosti prevádzkujúcej trolejbusy snažili trolejbusovú trať zachrániť, vypuknutie prvej svetovej vojny všetky nádeje pochovalo. Doprava na prvej bratislavskej trolejbusovej trati bola ukončená v závere roka 1914.

Návrat trolejbusov do Bratislavy, konštrukčne už oveľa vyspelejších, sa začal pripravovať v roku 1939, paradoxne v roku vypuknutia druhej svetovej vojny. Vojnové pomery tento raz zavádzaniu trolejbusovej dopravy priali, keďže na ich pohon nebolo potrebné dovážať nedostatkové suroviny zo zahraničia. Prvá linka moderného trolejbusu v Bratislave bola sprevádzkovaná 31. júla 1941 a viedla z Hlavnej stanice do centra mesta k Redute. Vzápätí boli vybudované aj trolejbusové linky na Patrónku a Kolibu. Trolejbusová sieť vybudovaná v rokoch 1941 ‒ 1943 vytvorila základ modernej trolejbusovej dopravy v Bratislave.

V priebehu ďalších desaťročí sa pohľad na trolejbusovú dopravu menil v závislosti od politickej a ekonomickej situácie. Po počiatočnom živelnom rozvoji trolejbusovej dopravy sa v 60-tych rokoch 20. storočia vážne uvažovalo s likvidáciou trolejbusovej dopravy (nielen) v Bratislave. Záchranou pre trolejbusy sa však stali kopcovité oblasti mesta, v ktorých im autobusová doprava nedokázala konkurovať. Prežiť toto neľahké obdobie trolejbusom pomohla aj pomalá, resp. nerealizovaná výstavba plánovaných električkových tratí, ktorá neumožnila v tom čase zrušiť trolejbusy vo všetkých rovinatých častiach mesta.

Vzápätí prišla ropná kríza, ktorá dala na začiatku 80-tych rokov 20. storočia rozvoju trolejbusov opäť zelenú. Vypracované boli plány na rozvoj trolejbusov najmä vo východnej časti mesta (Dolné hony, Prievoz, Slovnaft, Podunajské Biskupice), ale aj do rekreačných oblastí (Kamzík, Železná studnička). Počítalo sa však aj so zavedením trolejbusov do iných častí mesta. Výstavba naplánovaných tratí a súvisiacej infraštruktúry postupovala veľmi pomaly a tak sa z nich podarilo zrealizovať len malý zlomok. S príchodom Nežnej revolúcie a zmenou politicko-hospodárskej situácie sa budovanie nových tratí utlmilo, keďže mesto nemalo dostatok financií na tieto projekty.

S rozširovaním trolejbusových tratí počítajú územnoplánovacie dokumenty aj v súčasnosti, ale ich príprava a výstavba napreduje veľmi pomaly. Čiastočné oživenie výstavby nových tratí priniesla možnosť čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie. Viac sa o histórii a vývoji trolejbusovej dopravy v Bratislave budete môcť už čoskoro dočítať v pripravovanej publikácii o bratislavských trolejbusoch, ktorú pripravujeme.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: fanatikmhd #8:
Ja nechápem, prečo stále všetci básnia o doťahovaní 8 Tr z Brna kvôli výročiu. Najbližšie pojazdné 8 Tr sú v Ostrave a Pardubiciach. Tá "brnenská" je pozastavená v približne rovnakom stave ako Tatra 401. Keby bolo keby, mohli vyvinúť úsilie o záchranu naši a nie ťahať vrak T 400, ktorý tu nikdy ani nejazdil... Súčasný "boom" okolo historických vozidiel v Brne sa týka DPMB, nie TMB a pracovať sa má na 9 Tr z Rovna. Ocenil by som skôr, keby sa na DOD dotiahla napr. T 11...
Reakcia na: fanatikmhd #11:
Lenže ja si mená nemením (nemýliš si ma s Dunčom?), za seba sa nehanbím a ty si tiež ako premůdrelý modrogum hneď identifikovateľný.
Reakcia na: IBBI #16:
Keď motyka vystrelí, zajtra bude tam 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #15:
No tak ked to Kremen uz vyriesil, preco nejde zajtra von?
Reakcia na: fanatikmhd #14:
Už dávno, Kremienok vyriešil aj jeho chladenie, aby zasa predčasne nezahučal, predstava je, že bude občasne prevádzková v úzkom kruhu vodičov, aby sa nezničila 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #12:
Takže menič je opravený? fakt to je zas samostatného pohybu schopné po toľkých rokoch?
A ostane ako premávková, alebo sa zaradí do zbierky veteránov?
Reakcia na: trolejbus6207 #12:
Aha, už viem, hej, aj ja ju očakávam. 🙂
Reakcia na: Andy #10:
staronová
Reakcia na: trolejbus6207 #9:
Laminatron je nezameniteľný člen tejto komunity 🙂 Keby si aj každý týždeň zmenil meno, od neho dakedy aj tri slová stačia na identifikáciu 😃
Reakcia na: trolejbus6207 #7:
Nejaká moderná čerešnička? 😂
Reakcia na: fanatikmhd #8:
Nemýľ si ma s Laminátkou 😂

Sanos je ešte stále v procese rekonštrukcie a z toho, čo píšeš, tam bude len jedna 9Tr, nič viac... 🙄
Reakcia na: trolejbus6207 #7:
Sanos ešte nie je, nie?
Oerlikon predpokladám že tú nápravu ešte nikto nerobil
9Tr sú jasné
a z Brna sem nikto 8Tr ťahať nebude....
T400 je ešte nereálna.
Takže?

Igor, ty si musíš vždy rýpnuť, že? 😃
Reakcia na: Jak44 #6:
Asi nie, plánovaná je iná zostava s možnou čerešničkou, len to nezakríknuť... 😏
Reakcia na: Petto #1:
6701 dnes doobeda videná, ako odbočuje do Voz. Trnávka, čiže možnože aj áno. 🙂
Reakcia na: fanatikmhd #4:
Was ist das vuala?
Ale skôr sa mi zdá, že súčasný odetýý do farieb 50tych rokov = 31Tr a okennú časť so strechou dajú do krémovej = vuala, máš polomáčaný voz.
Reakcia na: daposSK #2:
Narozdiel od prahy ma bratislava nejaké 25Tr 😃
Ak som to správne pochopil, tak kĺbový trolejbus na Železnej bude niečo na štýl toho pražského ,,retro" Citelisu?
Bude na L207 cez vikend aj nejaka 25Tr ? 🙂