Petržalská električka by mala byť dokončená o 2 mesiace

Cestujúci sa však električkou do Petržalky odvezú až v budúcom roku.

Už len dva mesiace zostávajú do ukončenia projektu výstavby prvej časti nosného dopravného systému do Petržalky, tzv. petržalskej električky. Definitívnym termínom, ktorý mesto prezentuje, je 15. december tohto roka. Do tohto dátumu by mali byť dokončené a odovzdané všetky stavebné objekty. Následne bude ešte prebiehať kolaudácia stavby a električky by do Petržalky preto mali začať premávať až v prvých mesiacoch budúceho roka. V tomto článku prinášame prehľad aktuálneho stavu prác na jednotlivých úsekoch stavby.

Starý most

Najsledovanejším stavebným objektom petržalskej električky v tomto období je nepochybne výstavba nového Starého mosta. V stredu 7. októbra prebehlo ďalšie vysúvanie oceľovej konštrukcie nového Starého mosta. Od uplynulého vysúvania, ktoré prebehlo na konci augusta sa na petržalskom brehu zmontovalo ďalších päť približne 15-metrových segmentov a celá konštrukcia sa pri poslednom, deviatom, vysúvaní posunula o 30 metrov bližšie k staromestskému brehu. K prvému mostnému poľu, ktoré sa montuje na staromestskej strane medzi piliermi 1 a 2, by mala vysúvaná konštrukcia doraziť v závere októbra, kedy sa bude realizovať posledné vysúvanie Starého mosta. Počas posledného vysúvania by sa malo vysunúť v priebehu dvoch dní 22 a 45 metrov konštrukcie mosta, pričom opäť sa použije aj plávajúca podpera na lodi. Podľa zverejneného plavebného opatrenia bude v dňoch 23. - 25. októbra 2015 opäť zastavená plavba na Dunaji v okolí Starého mosta. Po poslednom vysunutí bude potrebné dobudovať zvyšnú časť konštrukcie mosta na petržalskom brehu. Na vysúvanej konštrukcii sa zároveň započalo s inštaláciou zábradlí na chodníkových častiach a budovaním inžinierskych sietí (vodovod, káblová chránička). Zhotoviteľ plánuje osadiť oceľovú konštrukciu mosta na definitívne ložiská na pilieroch dňa 2. novembra 2015. Po dokončení oceľovej konštrukcie bude ešte potrebné vybudovať na moste samotnú električkovú trať.

Spolu s montážou oceľovej konštrukcie mosta pokračuje aj výstavba piliera č. 34 a na pilieri č. 5 sa dokončuje realizácia obkladu nadbetónovanej časti. Následne bude zrušený umelý ostrov, ktorý bol okolo tohto piliera vybudovaný.

Staromestská strana

Na staromestskej strane stavby v týchto dňoch finišuje rekonštrukcia križovatky Štúrova - Jesenského s novým koľajovým trianglom. Cez Jesenského by tak električky mohli znova začať premávať s oneskorením v druhej polovici októbra. Súčasne prebieha na Štúrovej ulici výstavba koľajovej trate a cestnej komunikácie a dokončujú sa tu chodníky, najmä na križovatkách.

Na Šafárikovom námestí bola začiatkom októbra sprevádzkovaná južná časť cestnej križovatky s vybudovaným električkovým priecestím. Zároveň sa začalo s rekonštrukciou druhej polovice vozovky, pod ktorou je najskôr potrebné vybudovať zvyšnú časť vetvy B nového kolektora. Na definitívnu podobu Šafárikovho námestia si tak ešte musíme nejaký čas počkať.

Petržalská strana

Na petržalskej strane sú v plnom prúde práce na štyroch mostných objektoch - estakáda Einsteinova, estakáda Artmedia, rampa pre cyklistov na Klokočovej ul. a lávka pre chodcov ponad Chorvátske rameno.

Na estakáde Artmedia za Starým mostom v súčasnosti prebieha betonáž ríms, natieranie, brúsenie a izolovanie nosnej konštrukcie. O niečo ďalej pokročili práce na estakáde ponad Einsteinovu ulicu, na ktorej okrem betonáže ríms už boli osadené trakčné stožiare a započalo sa s inštaláciou zábradlí. Zo strany Bosákovej ulice pokračuje aj budovanie koľajovej trate, ktorá už dosiahla začiatok estakády.

Na rampe pre cyklistov, ktorá prepojí cyklochodník zo Starého mosta s hrázdou na Klokočovej ul. boli vybudované piliere a práce pokračujú debnením a armovaním nosnej konštrukcie. Pred dokončením je nová lávka pre chodcov šírky 3 m ponad Chorvátske rameno smerom od Námestia hraničiarov, ktorá je vybudovaná na existujúcom stavidle.

V týchto dňoch sa dokončuje električková zastávka Farského, na ktorej boli dokončené nástupištia a časť vybavenia. Zastávka Jantárová cesta (resp. Jungmannova) je ešte len pred výstavbou. V súčasnosti sa buduje cestná svetelná signalizácia, ktorá zabezpečí riadený prechod chodcov k tejto zastávke cez cestu smerom od Jungmannovej. Budovanie koľajovej trate smerom ku konečnej zastávke už niekoľko týždňov stagnuje, pretože sa čaká na dodávku výhybiek. Dokončená však bola výstavba novej napájacej meniarne pre električky.

Výstavba petržalskej električky začala v decembri 2013 a pôvodne mala byť dokončená do konca augusta tohto roka. Pre viaceré zmeny v projekte a (ne)očakávané komplikácie sa termín dokončenia neoficiálne pomaly posúval, pričom až na základe dodatku k zmluve hlavné mesto v závere tohtoročného leta súhlasilo s posunutím termínu dokončenia stavby na 15. december 2015. Či bude tento termín naozaj konečný, ukážu už nasledujúce týždne. Do konca augusta 2015 bolo vyfakturovaných 30,845 mil. € z celkovej zmluvnej ceny 70,580 mil. €, predpoklad za september je ďalších 5 mil. €.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #34:
Ale pri petržalskom sa zhotovuje.
Reakcia na: TeBeCe #33:
pri petrzalskom brehu ? nie nahodou staromestskom brehu ?
Dnes popoludni bolo predposledne vysuvanie mosta, na posledne sa uz montuje podpera pri petrzalskom brehu.
Reakcia na: 810zssk #30:
Plne súhlasím.
Reakcia na: 810zssk #30:
ta zastávka by mohla byt pod manderlon nieoč štýlu Bluemntál, určite by si vodiči zvykli.. 🙂
Reakcia na: Mike #28:
Spustat elektricku do Petrzalky bez tej zastavky je uplne sialenstvo. To akoze ta linka prejde cez uplne centrum mesta bez zastavenia? To je totalna hanba ze nevedia jednu zastavku vyriesit za niekolko rokov.
Reakcia na: Mike #28:
No, ak bude postavená uvažovaná trať na Dunajskej smer AS, tak potom neviem neviem... Respektíve keď, tak len v smere na Šafko/Mostovú, v smere na Dunajskú asi ťažko
Reakcia na: radoslavius #24:
Uvažovaná zastávka definitívne bude. Ale určite to nebude tento rok a je možné, že ani budúci. Takže možno o 2, 5, 10 rokov.. ale raz určite.
Reakcia na: PETER_1976 #26:
Chodniky su vzorovane, t.j. akykolvek dalsi design na ceste by sa mohol byt s kockovym stylom na chodniku. A s lampami suhlasim, chyba mi tam aj zelen.
včera som šiel po Štúrovej a to bude len tak zaliate všetko asfaltom? žiadna kreatíva, žiadne ozdobne kocky na ceste, nič? škaredé lampy, vôbec nič na tej ulici nebude dotvárať historický ráz Starého mesta...proste zbúchané asfaltom 😞
Reakcia na: Viko #23:
Technicky nič, byrokraticky územný plán zóny. V každom prípade, ak by sme estakádu z oboch strán obstavali, tak by bolo jej samotné vybudovanie zbytočné vyhodenie peňazí.
Takze uvazovana zastavka pod Manderlakom nebude definitivne?Nova linka do Petrzalky ci uz pojde cez Obchodnu bude mat zastavku Postova a potom Safko,alebo ak pojde cez Spitalsku tak Marianska a potom Safko nic medzi nimi zo smeru HLS?Od Petrzalky bude mat po Safku bud Kamenne namestie alebo namestie SNP ak pojde tym smerom!
Reakcia na: tr3mp #21:
Čo bráni postaveniu novej zástavby tak, aby 2.NP tesne nadväzovalo na estakádu?
Reakcia na: tr3mp #21:
Peší, aj cyklistický ťah má možnosť zísť od električkovej trate v oblasti ukončenia Starého mosta, resp. od zastávky Viedenská. Neviem, čo ešte by mali na súčasnom projekte urobiť. Keby už v tesnom susedstve niečo reálne stálo, tak nepoviem, ale takto? Čo mali namiesto estakády rovno "do zásoby" postaviť celú ulicu na pylónoch, resp. uličnú sieť na +1. podlaží, že keby sa tam náhodou o 10 rokov stavali baráky, tak aby mali pripravenú obrovskú "ulicu" na pylónoch popri električke len preto, aby mali ulicu popri električke? A celá oblasť bude mať hlavnú uličnú plochu na úrovni +1 len preto, že električka? Aspoň tak som ťa teda pochopil
Reakcia na: Rubber38 #19:
"Tam sa proste toho moc urbanizovať nedá"

Ale práve naopak, toto je jedno z top miest na urbanizáciu. Existuje územný plán zóny celomestské centrum (teda priestor medzi Starým mostom a Mostom Apollo), čo je jedna veľká zóna na urbanizáciu. Na prvé projekty pri Moste Apollo už beží EIA proces. Takže električka v tomto mieste rozhodne nepôjde územím nikoho.

Veľkou škodou je, že spomínaný ÚPZ počítal najmä s metrom ako nosnou dopravou a Jantárová cesta mala slúžiť najmä pre autá. V takom prípade by estakáda bola ok. Bohužiaľ však peší (a cyklistický) ťah zo Starého mosta pôjde budúcim zastavaným územím len po estakáde, namiesto toho, aby vznikla nová moderná ulica s električkou uprostred. Nová zástavba mohla mať dve úrovne ulice: jedna "na poschodí" orientovaná k električke a druhá "na prízemí" na priečnych uliciach.
Reakcia na: Rubber38 #19:
Predpokladám, že lávka pre peších široká 20m, stánky a atrakcie rovno na moste.
Inak ten predložený most z Francúzska ...Ďaľšie apollo? ...... Nič lepšieho nevymyslíme? ak je úplne jedno ako most vyzerá "A nejde o ten estetický aspekt, ten nech vezme čert, ale o riešenie toho priestoru ako celku." , tak potom ti ide o to že električka uprostred a široké priestranstvá pre chodcov. Čo má aj tento most.... takže?
Navyše, rozdiel medzi tým a týmto, je najmä ten, zatiaľ čo inde na druhej strane mosta je zas mesto, tu si v pustatine, kde nemaáš čo urobiť, a teda musíš prejsť ponad diaľnicu (ktorá nemá čo tak blízko centra robiť, minimálne má byť zakopaná), a teda kým klesneš zas na zem, si na Farského.. A tu už civilizácia zas začína. Navyše, "neplánovane" zastavenie električky na zastávke nad ex Artmediou " Viedenská cesta - Sad Janka Kráľa", práve priblíži danú oblasť cestujúcim.
Reakcia na: galiyosha #17:
Väčšina oblasti, kde sú estakády, vedie ponad diaľnicu, železnicu, atď., tam je naozaj cieľom len ľudí prepraviť z bodu A o dobu B. Sorry. Tam sa proste toho moc urbanizovať nedá, max. vytvoriť pre tento presun dobré podmienky (najmä pre peších)

A myslím, že samotný nový Starý most ponúka celkom dobrý a pohodlný peší/cyklistický koridor na druhý breh. Rovnako tak na druhom brehu tento projekt umožňuje celkom dobý styk s okolím. To, že trať je ďalej vedená po estakádach nie je na škodu, práve naopak. Násyp by bol totiž prirodzenou bariérou rozdeľujúcou oblasť. Takto nič nebráni ďalšiemu rozvoju oblasti okolo divadla Aréna, resp. Sadu Janka Kráľa, práve naopak, ústi tam pešia lávka, cyklolávka, a tiež sa tam buduje zastávka. Neviem čo viac by si v tej lokalite chcel. Rovno mali v rámci projektu obnoviť lunapark, či postaviť rovno na Starom moste stánky s raw-koláčikmi a zázvorovou limonádou, alebo ako si predstavuješ väčšiu urbanizáciu takéhoto mostného objektu?
Reakcia na: mark178 #7:
Áno, je to T3PX - v podstate núdzovka, keď nie sú k dispozícii obojsmerné električky. Nevýhoda je, že vždy je využitý len jeden vozeň, druhý sa vezie prázdny.

https://www.youtube.com/watch?v=RUMLpf0STUY

Neviem, čo presne skratka PX oficiálne znamená, mne sa páčí ľudové "prdelí xobě" ?
Reakcia na: CraneMan #12:
Apollo podľa mňa narozdiel od Mostu SNP architektonicky ničím veľmi výnimočný nie je, je to taký štandard, ktorý neurazí. Ale rovnako ako CraneMan som presvedčený, že nový Starý most je absolútna katastrofa. (A to som mal starý Starý most naozaj rád.)

Premrhala sa jedinečná príležitosť predĺžiť centrum mesta až na petržalský breh, a tam do okolitej plánovanej zástavby. Stačilo by skľudniť križovatku na Šafku a most a nadväzujúce objekty na petržalskej strane koncipovať tak, aby sa tam aj dal tráviť čas, a aby ho tam ľudia aj tráviť chceli. A nie ako sústavu mostných objektov, ktorých jedinou úlohou je na začiatku ľudí nasať a na ich konci vypľuť...

Žiaľ, ďalší Maťaščíkov pomníček. Takto to dopadá, keď sa podobné projekty u nás ešte stále riešia len ako dopravné a technické stavby a absolútne sa ignoruje ich urbanistický aspekt. Neviem, kedy sa v tomto smere myslenie u nás konečne pohne a ľudia začnú rozmýšľať v súvislostiach. Ako sledujem reakcie aj na tejto diskusii, asi nikdy. Je mi z toho smutno.

Ak chcete vidieť, ako si predstavujem lepšie riešenie podobného zadania:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Pont_Raymond-Barre
A nejde o ten estetický aspekt, ten nech vezme čert, ale o riešenie toho priestoru ako celku. A to je pritom urbanizácia priestoru na praktickej periférii mesta, nie v jeho úplnom jadre...
Reakcia na: CraneMan #12:
Tento novy stary most vyzera tak ako vyzera nie preto, ze by chcel napodobnovat nejakeho jeho predchodcu, ale preto, ze takato konstrukcia je najlacnejsia... Tiez sa mi ktovieako nepozdava ale nie je to zas az take hrozne. Skor mi vadia vsadepritomne stlpy na trati v petrzalke... Ved sa to da vyriesit aj inak, napr. v Prahe maju na novych tratiach vselijake moderne obluky namiesto stlpov...