Električková trať na Hlavnú stanicu bude od septembra opäť v prevádzke

Zmodernizovaná električková trať má však aj mnoho nedostatkov.

V mesiacoch jún až august tohto roka prebehla modernizácia električkovej trate na Hlavnú stanicu v úseku Radlinského - Štefanovičova. Dňa 28. augusta prebehli na zrekonštruovanej trati jazdné skúšky, ktoré boli realizované aj s nízkopodlažnou električkou Škoda 30T, pričom sa overovala prejazdnosť celej trate novým typom električky až po obratisko, vrátane úseku opraveného v minulom roku. Problematickým miestom sa ukázala byť zastávka Nám. Franza Liszta, kde vyčnievajúce obrubníky nástupišťa zasahovali do prejazdného profilu električky. Ešte v ten istý deň však boli obrubníky upravené. Premávka električiek na Hlavnú stanicu bude obnovená od 1. septembra linkou 2

Modernizácia trate Radlinského - Štefanovičova stála 3,9 mil. € s DPH, pričom väčšinu tejto čiastky získalo hlavné mesto ako nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ. Zhotoviteľom modernizácie bolo konzorcium ET RS 2014, pozostávajúce z firiem TSS Grade, a.s. a Strabag Rail, a.s.

Betón, betón, betón

Niekoľkokrát odkladaná modernizácia trate bola napokon zrealizovaná v pôvodne navrhovanej podobe len s minimálnymi úpravami, medzi ktoré patrí napríklad úprava nároží križovatiek na bezbariérové. Pripomienky k zastaranému riešeniu boli pritom známe už v roku 2013. Vtedajší hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser argumentoval, že ich zapracovanie nie je možné preto, lebo by sa nestihol termín rekonštrukcie v roku 2014. Nakoniec sa minulému vedeniu mesta nepodarilo stihnúť ani vytýčený termín ani výraznejšie zlepšiť projekt.

Rekonštruovaná trať s betónovou dlažbou sa veľmi nelíši od pôvodnej trate s betónovými zádlažbovými panelmi. Iróniou je, že v jej tesnej blízkosti sídli viacero dôležitých inštitúcií vrátane ministerstva dopravy, Stavebnej fakulty STU či Fakulty architektúry STU. Namiesto toho, aby mohli ukázať, aké sú moderné trendy v riešení električkových tratí a verejných priestorov, budú môcť trať pod svojimi oknami prezentovať nanajvýš ako negatívny príklad.

Okrem samotného konceptu trate pokrivkáva aj jej zhotovenie. Trať tesne pred kolaudáciou vykazuje množstvo závad. Na mnohých miestach je popraskaný a prepadnutý betón, vyčnievajúce koľajnice z asfaltu a ďalšie nerovnosti. Mesto opäť nedodržalo schválené zásady pre zastávky, pretože prístrešky sú umiestnené tak, že reklama bráni výhľadu cestujúceho na prichádzajúcu električku a vodičovi električky na cestujúceho v prístrešku. Zastávkové označníky sú vlastnej výroby v štýle roku 1990 a obsahujú plech na vylepovanie cestovných poriadkov, hoci miesto pre vývesky je určené vo vitríne v prístreškoch. Mesto totiž doteraz nespracovalo dizajnový manuál pre zastávky a mestský mobiliár. Pozitívom ale budú zastávkové informačné tabule zobrazujúce najbližšie odchody električiek v reálnom čase, ktoré budú čerpať údaje z portálu imhd.sk. Fungovať by tiež mala preferencia električiek na križovatkách.

Ďalšie trate by mali byť už lepšie

Projekt je predposledným z trojice projektov modernizácií a výstavby električkových tratí, ktoré pripravovalo ešte bývalé vedenie mesta. Po kritizovaných projektoch rekonštrukcií električkových tratí v Dúbravke a na Hlavnú stanicu, by mal byť oficiálne do konca roka 2015 otvorený prvý úsek električkovej trate do Petržalky. Na rozdiel od predošlých dvoch projektov boli pri trati do Petržalky akceptované aj zásadnejšie pripomienky verejnosti ako napríklad posun zastávky pred budovu Univerzity Komenského či lepšie usporiadanie Štúrovej ulice. Doteraz však nie je jasné, ako budú riešené nemenej dôležité problémy tejto trate - chýbajúca zastávka električiek pod "Manderlákom", prestup na autobusy na Šafárikovom námestí a na križovatke Bosákova - Farského.

Nasledovať by mali modernizácie tratí v Karlovej Vsi, Ružinove a na Vajnorskej ulici. Tie sa už pripravujú pod taktovkou súčasného vedenia mesta, pričom projekty predložené na Enviroportál sú výrazne lepšie než predošlé, aj keď od vzorových riešení majú ešte ďaleko.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pekny den.
Konecne zacala jazdit 2 na Hl. stanicu, no ked vidim tie striesky na Zilinskej a za nimi svetelne tabule, ktore este nie su zapojene, je mi z toho zle. Ked bude treba cakat pod strieskou nevidno kvoli reklame ani na trat, ani na svetelnu tabulu. Neviem ktory blb to tak naprojektoval. Deti v skolke maju viac rozumu. Inac som rad, ze uz konecne jazdi. Jozef
Kokos ale jak ma natriasalo pri prejazde toho krizovania na ktore som sa uz predtym pytal ci ho nevymenia - to kde sa krizuje trat zo stanice smerom k Blumentalu s tratou od Blumentalu v smere na Obchodnu. Uplne hrozne.