Prehľad udalostí v MHD v roku 2014

Na prelome rokov prinášame tradičný súhrn najdôležitejších udalostí v bratislavskej MHD, ktoré sa udiali v roku 2014.

Električková doprava

Prvá výraznejšia zmena v linkovom vedení električiek v uplynulom roku nastala už v januári, kedy sa uzatvorili pre dopravu Štúrova ul. a Šafárikovo námestie v súvislosti s výstavbou električkovej trate do Petržalky. Od 20. januára linka 2 začala premávať z Nám. Ľ. Štúra okruhom cez tunel, linka 4 bola presmerovaná v smere na Zlaté piesky cez Jesenského ul. a z liniek 67 vznikla nová linka 6 z Karlovej Vsi k ŽST Vinohrady.

V termíne od 7. apríla do konca júna prebehla výstavba združenej prestupnej zastávky Blumentál na Radlinského ul. pred Daňovým úradom, ktorá nahradila zastávky Vazovova a Floriánske námestie. Prvýkrát sa použili nástupištia tzv. viedenského typu a spočiatku preto vznikalo množstvo kolíznych situácií medzi cestujúcimi a vodičmi automobilov, ktorí si na zastavovanie pred nástupišťami zvykali len pomaly. Zastávka bola do užívania odovzdaná až 29. augusta a okrem električkových liniek 2 3 5 68 na nej zastavovali aj autobusy liniek 31 39 94N55.

Od 14. júla začala dlho odkladaná rekonštrukcia električkovej trate v Dúbravke v úseku Hanulova - Pri kríži za úplnej výluky električiek. Linky 45 boli skrátené po Karlovu Ves, náhradnú dopravu zabezpečila autobusová linka X5. Hlavné mesto obdržalo na túto rekonštrukciu príspevok z fondov EÚ. Plánované otvorenie zrekonštruovanej trate pred komunálnymi voľbami sa ani po niekoľkých posunoch termínov nepodarilo zrealizovať a premávka na zrekonštruovanej trati bola obnovená až tesne po voľbách, 18. novembra, pričom až do polovice decembra, kedy bolo vydané povolenie na skúšobnú prevádzku, jazdili električky do Dúbravky načierno. V úseku sa použil otvorený koľajový zvršok (s výnimkou obratiska) a na zastávkach boli osadené elektronické informačné tabule s odchodmi najbližších spojov. Keďže sa stavba realizovala podľa staršieho „oprášeného“ projektu, od skutočnej modernizácie má výsledné riešenie ďaleko.

Od 18. augusta do novembra prebehla oprava trate na Hlavnú stanicu v úseku Kýčerského - obratisko Hlavná stanica. Na opravu, ktorú realizovala firma Rail Ways, prispel dopravnému podniku investor prestavby predstaničného priestoru. Úsek bol opravený len provizórne, keďže v budúcnosti sa počíta s premiestnením obratiska električiek do podzemia. Modernizácia trate v úseku od Radlinského po Kýčerského sa presunula na rok 2015 a bude financovaná z fondov EÚ. Po oprave horného úseku trate sa obnovila električková doprava na Hlavnú stanicu linkami 12 od 11. novembra. Linka 2 začala premávať v trase zo ŽST Nové Mesto na Hlavnú stanicu a linka 1 zabezpečila spojenie Hlavnej stanice s centrom mesta jednosmerným okruhom cez tunel, nábrežie, Jesenského a Nám. SNP.

V priebehu leta a v závere roka sa realizovali aj menšie opravy električkových tratí najmä v súvislosti s očakávaným príchodom nových električiek. Realizovalo sa aj strojné podbíjanie častí Vajnorskej, Račianskej a celej Karlovesko-dúbravskej radiály.

Trolejbusová doprava

Od apríla do septembra sa realizovalo predĺženie trolejbusovej trate na Trenčianskej ulici od obratiska Ružová dolina po supermarket Lidl v dĺžke približne 410 metrov. Výstavba predĺženia bola financovaná z fondov EÚ. Aj tento europrojekt bol realizovaný s mnohými nedostatkami. Premávka predĺžených liniek 207209 do obratiska Mliekárenská začala 7. septembra.

Autobusová doprava

V súvislosti s výstavbou električkovej trate do Petržalky boli od 20. januára pre dopravu uzavreté Štúrova ul. a Šafárikovo námestie, pričom bol zrušený prestupný uzol na Šafárikovom námestí. Táto zmena si vyžiadala skrátenie linky 78 po Krupkovu ul. (konečná Nové SND), presmerovanie linky 95 z Dostojevského radu cez nábrežie, Most SNP a Einsteinovu ul. v smere do Petržalky a skrátenie linky X13 po Nám. SNP s otáčaním cez Rajskú a Dunajskú ulicu.

Od 20. januára bola po uvoľnení zablokovaného obratiska po vyše mesačnej prestávke obnovená premávka linky 151 od OD Slimák na Lopenícku.

Linka X13 bola od 3. marca predĺžená z Rajskej cez Dunajskú, Dostojevského rad a Landererovu k Novému SND. Lokálna linka 27 bola v Dúbravke predĺžená z konečnej Pri kríži o jednu zastávku k OC Dubrawa.

Počas výstavby prestupnej zastávky Blumentál premávala linka 94 od 7. apríla do 1. septembra po skrátenej trase po STU, kedy sa v centre otáčala okruhom Nám. slobody, I. Karvaša, Radlinského a Kollárovo námestie. Od 2. septembra bola predĺžená do pôvodnej trasy, pričom konečná zastávka sa presunula z Vazovovej na Radlinského do uzla Blumentál. Súčasne boli linky 31 39N55 v smere k Račianskemu mýtu taktiež presmerované cez prestupný uzol Blumentál.

Od 30. júna bola linka 90 predĺžená od ŽST Rusovce až k Novému SND po trase linky 801. Jeden popoludňajší spoj od Nového SND do Čunova bol na linke 90 zavedený už od 13. januára 2014.

Od 2. septembra sa na linke 37 zaviedli zachádzky vybraných spojov na Strmé vŕšky k bývalému SOU energetickému.

Od 22. septembra bola pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami linka 41 predĺžená počas špičiek od Vozovne Hroboňova opäť až na Hlavnú stanicu. Súčasne prišlo na linke 147 k rozšíreniu okruhu okolo Kalvárie.

Od 13. novembra bola pri novom nákupnom centre Bory Mall zriadená zastávka liniek 21 25 92 a na linke 21 pribudli posilové spoje v úseku Autobusová stanica - Devínska Nová Ves, Na hriadkach. Zriadená bola aj kyvadlová doprava medzi Lamačom, Bory Mall, Dúbravkou a Karlovou Vsou a medzi Bory Mall a Stupavou, ktorú vykonávala spoločnosť Slovak Lines.

Integrovaná doprava

V rámci integrovanej dopravy neprišlo počas celého roka k žiadnym zmenám s výnimkou „dezintegrácie“ tarify, keďže od 17. novembra bola v železničnej doprave zavedená celoplošne bezplatná preprava žiakov, študentov a dôchodcov.

Vozidlový park

Obnove vozidlového parku elektrickej trakcie v roku 2014 výrazne pomohli eurofondy. V priebehu jari sa zrealizovala dodávka 15 nízkopodlažných trolejbusov Škoda 30 Tr SOR a od leta do konca roka bolo dodaných aj 42 kĺbových trolejbusov Škoda 31 Tr SOR. Krátke trolejbusy sa zaradili do premávky od 4. júna a kĺbové začali jazdiť postupne od 22. septembra. Dodaný bol aj prvý trolejbus Škoda 30 TrDG s prídavným dieselelektrickým agregátom, ktorý sa v rámci skúšok v závere roka objavoval aj na autobusovej linke 32.

Po zaradení väčšieho počtu kĺbových vozidiel Škoda 31 Tr do prevádzky boli v decembri z premávky odstavené najstaršie trolejbusy Škoda 15 Tr (6601 - 6615).

Na začiatku novembra bola dodaná prvá nízkopodlažná obojsmerná električka Škoda 30T ForCity Plus, na ktorej sa následne realizovali homologizačné skúšky pre tento typ električky.

V priebehu roka sa zrealizovali verejné súťaže na dodávku midibusov, štandardných a kĺbových autobusov. V októbri a novembri bolo dodaných 5 midibusov Solaris Urbino 10 určených najmä pre linky 30630. V októbri až decembri bolo dodaných aj 20 autobusov Iveco Urbanway 12M, ktoré boli nasadené na linky 50 80 a počas víkendov aj na linku 70. Objednaných bolo aj 25 kĺbových autobusov SOR NB 18 City, z ktorých do konca roka bolo dodané prvé vozidlo. Všetky tieto autobusy boli dodané ako plne klimatizované a s naftovými motormi spĺňajúcimi emisnú normu Euro 6. Financovanie nákupu autobusov bolo realizované prostredníctvom bankového úveru.

Vo februári Dopravný podnik Bratislava otestoval zapožičaný minibus EVC - Rošero First FCLLI na linkách 41 a 130. Plánované testy elektrobusov ďalších značiek sa nezrealizovali.

V septembri až novembri DPB vyskúšal niekoľko predvádzacích autobusov s motormi spĺňajúcimi normu Euro 6. Išlo o vozidlá Iveco Crossway LE 10M, SOR NB 18 City, SOR NB 12 City. Do bežnej premávky s cestujúcimi zasiahli iba vozidlá SOR, dva autobusy Iveco premávali len na školskom spoji č. 1.

Rýchlym tempom pokračovalo vyraďovanie autobusov Ikarus 415 a 435 pre ich zlý technický stav. Ukončenie prevádzky posledných vozidiel sa predpokladá v priebehu roka 2015.

Čo nás čaká v roku 2015?

Plánované sprevádzkovanie električkovej trate do Petržalky sa presúva z augusta až na koniec roka pre meškajúcu výstavbu Starého mosta. Od apríla sa bude modernizovať električková trať na Hlavnú stanicu v úseku Radlinského - Kýčerského.

Do konca roka bude dodaných spolu 30 obojsmerných električiek Škoda 30T a 15 jednosmerných električiek Škoda 29T. Dodané budú aj trolejbusy v rámci využitej opcie, čím sa počet nových trolejbusov zvýši z 58 na 120 a staré vozidlá budú postupne odstavené z prevádzky. Vozidlový park autobusov sa rozšíri spolu o ďalších päť Solarisov Urbino 10, dvadsať autobusov Iveco Urbanway 12M a 49 autobusov SOR NB 18 City.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.