Nehodovosť v MHD sa znížila

Prijaté opatrenia na zníženie nehodovosti prinášajú pozitívne výsledky.

Dopravný podnik Bratislava prijal v roku 2011 súbor opatrení na zníženie nehodovosti vozidiel MHD. V roku 2014 sa v medziročnom porovnaní prejavili pozitívne výsledky týchto opatrení.

Vedenie DPB, a.s. pravidelne vyhodnocuje štatistiky nehodovosti a škodových udalostí a následne prijíma aj ďalšie opatrenia. „Vďaka prijatým opatreniam na zníženie dopravnej nehodovosti a škodovosti s cieľom zvýšenia kvality poskytovaných dopravných služieb cestujúcej verejnosti, poklesol počet nehôd zavinených vodičmi Dopravného podniku za rok 2014 v porovnaní s rokom 2013 až o 25 %. Ukázalo sa teda, že všetky prijaté opatrenia boli efektívne a budeme v nich pokračovať aj naďalej,“ povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB, a.s Ing. Ľubomír Belfi.

Dopravná nehodovosť a škodovosť prostriedkov MHD je významným ukazovateľom, ktorý ovplyvňuje hospodárske výsledky DPB, a.s. a hodnotenia kvality poskytovaných služieb cestujúcej verejnosti. Aj napriek neustále sa zhoršujúcej situácii na cestných komunikáciách, teda zhustenej doprave, začiatočníckym chybám nových vodičov MHD, nerešpektovaniu pravidiel cestnej premávky vodičmi individuálnej dopravy, celkový počet dopravných nehôd za rok 2014 v porovnaní s rokom 2013 poklesol o 13 % a nehôd z vlastnej viny až o 25%.

Prijatý program na zníženie nehodovosti zahŕňal:

  • Proces vyučovania budúcich vodičov MHD s dôrazom kladeným najmä na to, že povolanie vodiča v miestnych podmienkach je mimoriadne náročná práca. Pri školských jazdách bola inštruktorom výučba zameraná najmä na zvládnutie techniky jazdy, plynulosti jazdy a brzdenia, venovanie maximálnej pozornosti vchádzaniu a vychádzaniu zo zastávok, vychádzanie zo zastávok s úplne uzatvorenými dverami, na spoznávanie oblastí mesta Bratislavy, trás liniek a konečných zastávok, obratísk a vozovní. K vodičom sme pristupovali individuálne na základe ich praxe, vzdelania, zručností a schopností.
  • DPB, a.s. sa v rámci programu zameral aj na kontrolu vodičov - dodržiavanie predpísaných rýchlostí v oblastiach mesta. Mimoriadne účinným opatrením bolo vytvorenie technických predpokladov na meranie rýchlosti vozidiel MHD na vopred vytypovaných úsekoch.
  • Na pravidelných stretnutiach a školeniach vodičov bol zabezpečený výklad - vysvetlenie problematiky tak, aby sa vodiči prostriedkov MHD zameriavali pri jazde s vozidlom najmä na predvídanie a maximálnu toleranciu voči ostatným účastníkom cestnej premávky.
  • DPB, a.s. kládol u vodičov osobitný dôraz na potrebu maximálnej koncentrácie počas výkonu služby vodiča a k profesionálnemu prístupu k plneniu svojich povinností - školiaci pracovníci upozorňovali vodičov na dodržiavanie povinností vodiča po dopravnej nehode v zmysle príslušných prevádzkových predpisov.
  • DPB, a.s. aktívne spolupracoval s mimopodnikovými zložkami - mestská polícia, polícia SR, HaZZ, RZP, a ďalšími. Dbalo sa na dodržiavanie Zákona 8/2009 Z. z., zabezpečovali sme prejazdnosť BUS-pruhov v spolupráci dopravným dispečingom, políciou a odťahovou službou, navrhovali sme vhodné opatrenia na preferenciu MHD v rámci mesta.
  • DPB, a.s. plne využíval možnosti palubného počítača a ostatných technických zariadení - pri akejkoľvek jazde nielen vodičov, ale aj dielenských pracovníkov. Zapnutý a plne funkčný palubný počítač s dátovou kartou umožňuje v prípade mimoriadnych udalostí zabezpečenie objektívneho vyšetrenia následkov a príčin vzniku udalosti.
  • DPB, a.s. naďalej zabezpečuje finančné zvýhodňovanie vodičov MHD bez dopravných nehôd a škôd z vlastnej viny, čo nepochybne slúži ako motivácia v ich práci.
  • DPB, a.s. vo zvýšenej miere vykonáva prevádzkovú kontrolu vo vozidlách MHD s cieľom zisťovať porušovanie príslušných prevádzkových predpisov vodičmi MHD.
  • DPB, a.s. bezodkladne zabezpečil okrem pravidelných školení vhodný spôsob poúčania vodičov - napr. informačné pomôcky a príkazy na nástenkách jednotlivých dopravných prevádzok a podobne - priamo v kompetencii príslušného vedúceho prevádzky zamerané na odstránenie najčastejších príčin dopravných nehôd. Tými sú často napríklad nevenovanie pozornosti vedeniu vozidla, prudké brzdenie, nedodržanie bezpečnej vzdialenosti a zranenia cestujúcej verejnosti v priamej súvislosti s prevádzkou vozidla.
  • DPB, a.s. zvýšil kontrolnú činnosť v oblasti techniky a bezpečnosti jazdy priamo vo vozidlách MHD, predovšetkým u nových vodičov s praxou do 2 rokov.
  • DPB, a.s. sa v plnej miere venoval zácviku vodičov, sústavne sa zameriaval na oboznámenie sa s traťami a trasami liniek MHD.
  • DPB, a.s. riešil dopravné nehody závažného a ťažkého charakteru so zvýšenou pozornosťou. Vždy sa z takejto nehody spracoval poučný list, ktorý bol sprístupnený vodičom MHD na výpravniach v snahe eliminovať obdobné dopravné nehody.
  • DPB, a.s. v procese vzdelávania vodičov MHD rozanalyzoval nehody, riešil porušenia povinností a chyby účastníkov danej dopravnej nehody. Prednášajúci zároveň upozornil v procese výučby vodičov na aktuálne štatisticky najnehodovejšie úseky tratí a trás liniek MHD v Bratislave.
  • DPB, a.s dbal na zvýšenú kontrolu tratí MHD, konečných zastávok a obratísk, zabezpečená bola spolupráca a prenos informácií o problematických a potenciálne nebezpečných úsekoch medzi strediskami údržby dopravných prostriedkov, koľajových tratí, trolejového vedenia a dopravným dispečingom a vodičmi MHD.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Hug0 #11:
Čo tam po tlacidlach, vsimol si si pokles nehôd z vlastnej viny? Nemas pocit, ze to s niecim súvisí? 😃
Reakcia na: Vladimír #13:
Tiež som počul túto info..
Reakcia na: Hug0 #11:
Tak bude treba reklamovať zle upevnené vypadnuté tlačidlo. 🙂
Reakcia na: Tangram #9:
Podľa mojich informácií je to trochu inak. Dráhový úrad požaduje odlišnú funkcionalitu dopytových tlačidiel zvnútra (predvoľba môže byť zadaná už počas jazdy medzi zastávkami) a zvonku (voľba možná až po odblokovaní dverí v zastávke). Aj SOR by vraj mohol mať vnútorné tlačidlá na dverách, ak by toto vedel zabezpečiť, no oni to majú konštruované ako jediné tlačidlo s rovnakou funkciou bez ohľadu na to, z ktorej strany dostane povel. A preto sa to vyriešilo tak, že vnútorné tlačidlá sa oddelili a umiestnili na madlo.

Tlmočená informácia. Ak je to ešte nejako inak, prosím nekameňovať.
Reakcia na: Tangram #9:
Rozdiel nie je ziaden, ale NB 18 nepodlieha schvalovaniu Drahovym uradom..
Reakcia na: Mates #4:
Čo ak sa niekto o to tlačidlo oprie a vypadne za jazdy ?!
Reakcia na: CraneMan #1:
Pekne a pravdivo napísané. Jeden z mála rozumných názorov tu na fórach imhd.
Reakcia na: 810zssk #5:
Nerozumiem aký je rozdiel medzi NB 18 a 30 Tr a 31 Tr z hľadiska bezpečnosti pri jazde?
A je zaujímavé, že Dráhový úrad v električkách 29T a 30T ForCity Plus tlačidlá na dverách povolil, dokonca na oboch krídlach. Tam to už nevadilo.
Reakcia na: slavius #6:
Ješitnosť jednej osoby.
1/6 stačí?? ? ?
Reakcia na: 810zssk #5:
A aké odôvodnenie má táto požiadavka? Premýšľal som dlho, ale nič ma nenapadlo...
Reakcia na: Mates #4:
Absencia tlacidla na vnutornej strane dveri nie je dosledkom setrenia, ale poziadavka drahoveho uradu.
Čo ma otvaranie dveri spoločnes nehodovosťou? A inak je hamba ze nove dvere sorov uz nemaju tlacitko z vnutra ved to je vo veľkovyrobe tak 1 euro na dvere. A hlavne ked priestor dveri je jedine miesto kde moze byt väčšie množstvo stojacich cestujúcich, ktory potom na tyc nedociahnu.
Plne stym suhlasim a bolo by vhodné naučit ludí otvarat dopytove dvere v novych SOR T-busoch..aby nemlatili a netukali ako datle ..
Reakcia na: CraneMan #1:
"bolo by dobré, keby sa dopravný podnik zameral aj na postihy, sankcionovanie cestujúcich, ktorí MHD využívajú"

Zuzana?
To je síce pekné, len bolo by dobré, keby sa DPB zameral aj na druhú stranu mince. Mimoriadne udalosti z vlastnej viny vodičov MHD sa podarilo vo zvýšenej miere eliminovať, ale bolo by dobré, keby sa dopravný podnik zameral aj na postihy, sankcionovanie cestujúcich, ktorí MHD využívajú. V článku som sa dočítal iba o tom, že vodiči, hlavne tí noví, majú častejšiu kontrolu vo svojich vozidlách. Nemyslím si, že iba buzeráciou sa dá výrazne zlepšiť kvalita prepravy. Vozidlá MHD, najmä večerné a nočné spoje sú naďalej terčom útokov vandalov, bezdomovcov a neprispôsobivých asociálov, ktorí priamo ohrozujú majetok DPB a životy a zdravie vodičov a ostatných cestujúcich. Tu stále bezpečnosť naďalej výrazne zaostáva. Len inštaláciou kamerového systému sa nič nevyrieši.
Preto by som uvítal, keby zvýšené opatrenia sa v budúcnosti netýkali iba buzerácie vodičov zo strany kontrolných orgánov, ale sa pokúsili nájsť aj riešenia v oblasti cestujúcej verejnosti, ktorá je čím ďalej, tým viac drzejšia. Rovnako ťažko sa vidí cez opršané sklo na opršané zrkadlo v noci a teda nevediac, či sa dvere môžu zavrieť s istotou, aby sa v nich nikto nenachádzal. V tomto bezpečnosť naďalej zaostáva.