Ako prebieha výstavba petržalskej električky

Prehľad doteraz realizovaných prác na 1. časti petržalskej električky.

V auguste 2015 by mali finišovať práce na výstavbe novej električkovej trate cez Starý most do Petržalky. V tomto článku prinášame pohľad na to, v akom stave sa nachádza stavba po 8 mesiacoch výstavby. V uplynulých mesiacoch sa pozornosť médií zameriavala len na rozoberanie Starého mosta, no súčasťou stavby je aj mnoho ďalších objektov. Priblížme si teda, čo sa od začiatku výstavby už zrealizovalo, resp. čo sa práve realizuje.

Staromestská strana

Na staromestskej strane stavby sa doteraz realizovali a realizujú rekonštrukcie a preložky inžinierskych sietí. Až po ich ukončení sa bude môcť začať s výstavbou samotnej električkovej trate od Jesenského po Starý most.

Rekonštrukcia kanalizácie a vodovodu

Zatiaľ najvýraznejšou stavebnou akciou na Štúrovej ulici je rekonštrukcia kanalizácie, ktorej predchádzalo odstránenie pôvodnej jednokoľajnej električkovej trate a vozovky od Šafárikovho námestia po Medenú ulicu. V súčasnosti sa rekonštrukcia kanalizácie blíži ku svojmu koncu, momentálne prebieha ukladanie potrubia a šácht v úrovni Šafárikovho námestia.

Súčasne s rekonštrukciou kanalizácie prebieha aj výmena vodovodného potrubia, ktoré sa nachádza v zemi pozdĺž Štúrovej ulice a na Šafárikovom námestí. Od vyústenia Dobrovičovej ulice po vyústenie Vajanského nábrežia bude vodovod umiestnený v novom podzemnom kolektore, ktorého výstavba bude prebiehať v nasledujúcom období.

Na prelome júla a augusta začali práce aj na budovaní kanalizácie v úseku od križovatky Šafárikovo námestie po Starý most.

Preložka sietí - plynovod a káblovod

V súvislosti s výstavbou predĺženia existujúceho kolektora z Vajanského nábrežia smerom na Štúrovu ulicu a k Dostojevského radu prebieha aj preložka plynovodu a káblovodu, ktoré sa nachádzajú v trase budúceho kolektora.

Preložka týchto sietí si vyžiadala uzávierku komunikácie v križovatke Šafárikovo námestie v smere k Mostu SNP. Po preložení káblovodu a plynovodu od vyústenia Dobrovičovej ulice po existujúci kolektor na Vajanského nábreží bola obnovená premávka po komunikácii v smere k Mostu SNP a v ďalšej fáze budovania preložiek je uzavretá komunikácia v križovatke v smere na Dostojevského rad.

Kolektor

Ďalšou významnou stavbou na Šafárikovom námestí je budovanie dvoch vetiev podzemného kolektora pre inžinierske siete, ktoré budú vychádzať z existujúceho kolektora v súčasnosti ukončeného na Vajanského nábreží pred budovou Univerzity Komenského. Prvá vetva kolektora, ktorá povedie cez križovatku smerom k Dostojevského radu, sa už začala budovať prvými výkopovými prácami. Počas budovania tejto vetvy kolektora bude naďalej uzavretá vozovka smerom na Dostojevského rad, premávka je vedená obojsmerne po druhej polovici vozovky. Výstavba prvej vetvy kolektora by mala prebiehať predbežne do októbra 2014.

Následne bude prebiehať výstavba druhej vetvy kolektora od križovatky Šafárikovo námestie po vyústenie Dobrovičovej ulice. V tejto etape sa opäť vymení smerovanie premávky cez križovatku na Šafárikovom námestí.

Starý most

Na rekonštrukcii Starého mosta boli doteraz realizované hlavne práce na demontáži pôvodných nosných konštrukcií mosta a v súčasnosti už prebieha príprava montážnej plochy pre montáž novej oceľovej nosnej konštrukcie mosta na petržalskej strane.

Demontáž nosnej konštrukcie a úprava pilierov

Pre verejnosť najsledovanejšou a najzaujímavejšou akciou bola demontáž oceľových nosných konštrukcií cestnej a železničnej časti Starého mosta. Demontáž prebiehala od začiatku decembra 2013 do začiatku júna 2014. Rozoberanie Starého mosta sa mierne predĺžilo, najmä pre horší stav oceľovej konštrukcie ako sa pôvodne predpokladalo.

Ďalšou divácky zaujímavou akciou, ktorá sa chystá od polovice augusta, bude búranie dvoch pilierov Starého mosta (č. 3 a 4) v koryte Dunaja a následná výstavba jedného nového piliera. Pôvodne malo búranie pilierov začať už koncom mája, pre pyrotechnický prieskum dna rieky však boli práce na pilieroch pozastavené. Pred montážou novej nosnej konštrukcie bude upravená aj výška ostatných zostávajúcich pilierov mosta.

Príprava montážnej plochy

Na petržalskej strane medzi piliermi č. 6 až 8 v súčasnosti prebieha výstavba montážnej plochy pre novú nosnú konštrukciu Starého mosta. Na tejto ploche sa bude nosná konštrukcia po dovezení z výroby montovať a následne sa bude vysúvať smerom k Starému Mestu. Podľa posledne dostupných informácií by prvé časti novej nosnej konštrukcie Starého mosta mali byť dovezené v priebehu jesene tohto roka.

Výstavba montážnej plochy Starého mosta si aktuálne vyžiadala uzávierku Klokočovej ulice pod Mýtnym domčekom, dočasná preložka komunikácie pre chodcov a cyklistov vedie popri Dunaji a pilieri č. 6.

Prevádzkové šachty mosta

Na oboch koncoch Starého mosta pri Mýtnych domčekoch sa v súčasnosti budujú prevádzkové šachty pre vodovod, silnoprúdové a slaboprúdové vedenia, odkiaľ budú tieto siete pokračovať v novej nosnej konštrukcii Starého mosta.  Ide o nové železo-betónové objekty, ktoré sa pri predchádzajúcom Starom moste nenachádzali.

Petržalská strana  

Na petržalskej strane prebiehajú najmä práce na objektoch budúcej električkovej trate. Ide o dva mostné objekty, pracovne nazvané estakáda Artmedia a estakáda Einsteinova, a zároveň sa buduje zemné teleso trate pozdĺž Jantárovej cesty od Bosákovej po konečnú prvej časti petržalskej električky pred križovatkou s Rusovskou cestou.

Estakáda Artmedia

Estakáda Artmedia, pracovne nazvaná podľa bývalého futbalového štadióna v jej susedstve (bol zbúraný ešte pred výstavbou petržalskej električky), sa nachádza tesne za budúcou zastávkou pri Starom moste a buduje sa namiesto pôvodného násypu, na ktorom sa nachádzala vozovka smerujúca na Starý most. Výstavba tejto estakády je zdôvodňovaná zabezpečením prístupu z Krasovského ulice do rozvojovej oblasti východne od estakády.

Výstavbe estakády preto predchádzalo kompletné odstránenie zemného násypu, ktorý dočasne skončil uložený v Petržalke pri križovatke Jantárovej cesty a Rusovskej cesty. Neskôr bola časť zeminy prevezená na parkovisko pri Starom moste.

Na estakáde bola zatiaľ vybudovaná šestica podpier a v súčasnosti práce pokračujú budovaním opôr na oboch koncoch. Súčasne sa pripravuje montáž statickej skruže pre výstavbu nosnej konštrukcie mosta.

Estakáda Einsteinova

Estakáda Einsteinova bude slúžiť na premostenie Einsteinovej ulice, diaľnice D1, železničnej trate ŽSR a Černyševského ulice. Pôjde v podstate o dobudovanie druhej polovice existujúcej estakády, ktorá slúži ako cestný most. Estakáda sa začala budovať ešte v polovici 80-tych rokov 20. storočia, ale dokončená bola čiastočne len v polovičom profile (ponad Einsteinovu ulicu). Plný profil cestného mosta bol vybudovaný len ponad Černyševského ulicu a železničnú trať.

V rámci výstavby tohto mosta boli doteraz vybudované chýbajúce piliere estakády, okrem piliera uprostred diaľnice. V súčasnosti prebieha výstavba opory estakády na strane k Starému mostu a dokončuje sa betónovanie niektorých pilierov. Zároveň bola odstránená vozovka a nosníky estakády nad železnicou a Černyševského ulicou, čo si vyžiadalo dočasnú uzávierku tejto ulice. Existujúce piliere pôvodne cestného mosta zostanú zachované aj pre električkový most.

Po dokončení spodnej stavby estakády bude nasledovať ukladanie nosníkov mosta.

Medzi estakádami Artmedia a Einsteinova bude nutné dobudovať násyp pre električkovú trať vedľa existujúcej cestnej komunikácie.

Príprava električkového spodku

Pozdĺž Jantárovej cesty od Bosákovej po Rusovskú cestu v súčasnosti prebieha realizácia spodnej stavby pre električkovú trať. Tzv. geodoska sa aktuálne buduje od obratiska po budúcu zastávku Farského (resp. Bosákova). V prípade vykonania  navrhovaných zmien v projekte (nerealizovanie obratiska) bude nutné vykonať úpravu vedenia trate v mieste budúceho ukončenia trate, pretože geodoska bola vybudovaná podľa pôvodného projektu s obratiskom.

Preložka sietí - vodovod

Úprava inžinierskych sietí na petržalskej strane nie je taká výrazná ako na staromestskej strane. Na petržalskej strane v súčasnosti prebieha rekonštrukcia vodovodu v novej trase pozdĺž estakády Artmedia. Na Jantárovej ceste pod budúcou električkovou traťou za zastávkou Bosákova sa nachádza výtlačné potrubie podzemnej vody z diaľnice, ktoré namiesto preložky bolo uložené do železobetónového ochranného krytu v pôvodnej trase.

Práce na jednotlivých objektoch stavby 1. časti petržalskej električky sú priebežne dokumentované v našej fotogalérii. Na záver môžme ako zaujímavosť spomenúť, že na staromestskej aj petržalskej strane bola pod asfaltovou vozovkou odkrytá pôvodná električková trať zo Šafárikovho námestia k Sadu Janka Kráľa, ktorá bola v prevádzke v rokoch 1951 - 1961.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TeBeCe #7:
lenže vtedy sa stavalo tak, aby to aj niečo vydržalo 😉
taký remorkér Greiffenstein by vedel hovoriť ?

obávam sa, že piliere Starého mosta FranzJosefa prežijú aj pilier Apolla..
Reakcia na: kecho #6:
ale no, ved Stary most polozia na 125-rocne piliere ?
Reakcia na: TeBeCe #5:
to je fajnovy sposob setrenia davat na 25rocne piliere novu cestu? aj ked mozno pred stvrtstorocim sa stavalo kvalitnejsie ako dnes...
no a pritom, ako "netrafili" vysku piliera za dialnicou v porovnani s povodnym vedlastojacim pilierom pod nadjazdom to nakoniec moze byt aj lepsie 🙂
Reakcia na: kecho #4:
Mali by zostat tak ako su, cize ziadne odrezavanie ? Akurat by sa mali ulozne prahy zosilnit.
"Existujúce piliere pôvodne cestného mosta zostanú zachované aj pre električkový most."
takže tie tuším 2 či 3 piliere budú "spojené" s piliermi s cestným mostom a tie nové piliere budú mať "medzeru" medzi tram a cestou? alebo tie pôvodné nejako "odrežú" od cestnej časti?
Reakcia na: 810zssk #2:
Vyberú ich neporušené aby ich dali do šrotu a získali za ne čo najviac peňazí? 😃
Reakcia na: pharel #1:
Nedavno som isiel okolo a bol som fascinovany ako dokazali rozvrtat zem vsade okolo tych kolajnic, ale tie kolajnice tam proste stale su 😃
Inak ja sa stale obavam toho ze tie stare kolajnice z pred Rockok baru a Umelky nezmiznu a budu ako tie kolajnice pri AS 🙂 a v minulosti to riesili podobne, naco sa obtazovat odstranovanim, staci zaliat asfaltom :))