DPB predstavil informačný a tarifný systém v nových trolejbusoch

Vozidlá sú vybavené novým typom palubného počítača a ďalšími novinkami.

Dopravný podnik Bratislava predstavil zástupcom médií 9. júna 2014 vlastnosti nových trolejbusov Škoda 30 Tr, ktoré sa začiatkom júna zaradili do pravidelnej premávky. Okrem predstaviteľov DPB sa prezentačnej jazdy zúčastnili aj zástupcovia hlavného mesta a ministerstva dopravy.

Palubný počítač

Srdcom informačného systému nových vozidiel je palubný počítač českej firmy BUSE Blansko. Ide o nový typ palubného počítača typu BS 301, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s bratislavskou firmou Andis. Od doterajšieho palubného počítača BS 100, ktorý sa v Bratislave používa od roku 1997, sa nový "palubák" na prvý pohľad odlišuje veľkou dotykovou obrazovkou, ktorá vodičovi umožňuje pohodlné ovládanie jeho funkcií. Medzi základné funkcie palubného počítača patrí zobrazovanie informácií o aktuálnom spoji, ovládanie vonkajších a vnútorných displejov, poskytovanie informácií vodičovi o prípadnej odchýlke voči grafikonu, zabezpečenie hlasovej alebo textovej komunikácie s dispečingom, či správa označovačov cestovných lístkov.

Palubný počítač umožňuje monitorovať aj GPS polohu vozidla, čo umožňuje dispečerom sledovať polohu vozidiel na mape a sledovať dodržiavanie cestovného poriadku. Prenos informácií medzi palubným počítačom a centrálou vo vozovni je možný prostredníctvom wi-fi siete. Týmto spôsobom je možné jednoducho nahrávať nové grafikony do vozidiel, prípadne informácie o čipových kartách.

Optický informačný systém

Optický informačný systém slúži na zobrazovanie vizuálnych informácií o čísle linky, cieľovej zastávke a priebehu trasy linky pre cestujúcich. Vonkajší informačný systém pozostáva z tradičného predného, bočného a zadného linkového displeja s DOT-LED technológiou, pričom novinkou je bočný displej s číslom linky aj na ľavej bočnici. Vnútorný optický informačný systém pozostáva z dvojice TFT displejov, ktoré zobrazujú informácie o priebehu trasy linky, čísle linky, konečnej zastávke, tarifnej zóne a presnom čase. Graficky sú odlíšené aj zastávky na znamenie - pred názvom zastávky je zobrazená červená ruka.

Súčasťou optického informačného systému je aj malý displej v dolnej pravej časti čelného okna, ktorý slúži na označenie poradia vozidla na linke, tzv. kurzu. Tento displej nahrádza doterajšie malé plastové tabuľky s číslom kurzu.

Akustické hlásenie zastávok a informácií o spoji

Akustické vyhlasovanie zastávok je v nových trolejbusoch riešené na základe GPS polohy vozidla, čo znamená automatické zahlásenie zastávky po príjazde do zastávky a zahlásenie nasledujúcej zastávky približne 50 metrov za zastávkou. V doterajších vozidlách bolo používané vyhlasovanie zastávok na základe dráhového kritéria, t.j. po prejdení stanovenej vzdialenosti, resp. pri otvorení dverí.

Novinkou je aj akustické zahlásenie čísla linky a smeru jazdy pre nevidiacich cestujúcich na zastávke, k čomu slúži reproduktor nad prednými dverami. Cestujúci so zrakovým hendikepom môže prostredníctvom svojho diaľkového ovládača spustiť toto hlásenie po príchode vozidla na zastávku.

Tarifný systém

Základom tarifného systému popri palubnom počítači sú označovače cestovných lístkov, ktoré sú taktiež novinkou v bratislavskej MHD. Nové označovače sú vybavené dotykovou obrazovkou a okrem označovania papierových cestovných lístkov umožňujú čítať bezkontaktné čipové karty. Pre tento účel sú vybavené čítacím modulom, ktorý umožňuje prečítať až 4 rôzne typy kariet (napr. karty DPB, Slovak Lines, Bratislavskú mestskú kartu, karty ISIC, ktoré používajú rôzne čipy - Mifare Classic, DESfire ev1 a SmartMX). Dotyková obrazovka a čítačka čipových kariet sa však bude využívať až po spustení príslušnej etapy Integrovaného dopravného systému Bratislavského kraja a nainštalovaní takýchto zariadení aj do ostatných vozidiel MHD. Dovtedy tieto označovače budú slúžiť tak ako doteraz, len na označovanie papierových cestovných lístkov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mike #6:
To som nevedel, dik za informaciju.
Reakcia na: Ike #11:
Internet pre cestujúcich vo vozovni .. fajnotka 😃
Reakcia na: Mikimaus #10:
Iba vo vozovni
Internet pre cestujucich tam asi nebude ? ...?
Reakcia na: Petto #7:
Samozrejme sa mysli update vo vozovni.
Reakcia na: Petto #7:
Ja si skôr myslím, že sa to myslí, keď budú vo vozovni, cestou by to skôr šlo cez mobilný internet.
Neviem mozno som laik,ale toto ma zaujalo:

Prenos informácií medzi palubným počítačom a centrálou vo vozovni je možný prostredníctvom wi-fi siete.

Wifi nema zvacsa tak nahodou pokrytie max. 500 metrov. Priklad:
6001 je na L207 v Ruzovej doline a centrala Hrobustova vysle signal cez WI-FI do vozidla vzdialenom niekolko km???
Reakcia na: t6a5iii #4:
Pravdu máš, ale do roku 2000 sa používal iba na ovládanie transparentov. Aj u IK435 bol a tie sú tu od 1996. Až od roku 2000 začal slúžiť ako palubný počítač - na komunikáciu a štatistiku označovačov, na nahrávanie služieb, spojov, odchýlok od cp, atď...
Inac, da sa cez ten WiFi system nahrat aj nove cieli na displej?
"Od doterajšieho palubného počítača BS 100, ktorý sa v Bratislave používa od roku 2000..."

BUSE BS 100 v roku 1997

http://imhd.sk/ba/galeria-media/Vyhladavanie.html?&ghg=&ghv=545#64947-Palubny-pocitac-BUSE-BS-100-a-vysielacka-Bosch-v-3-serii-T6A5

Zúčastnili sa predvádzacej jazdy aj zástupcovia firmy buse, aby odprezentovali prečo počas prvých dní prevádzky tieto trolejbusy tak veľmi vypadávali?..
Reakcia na: Tedomík #1:
Mifare Desfire a pod. take typy sa maju namysli - typy cipov
Pre tento účel sú vybavené čítacím modulom, ktorý umožňuje prečítať až 4 rôzne typy kariet

Mám otázku ako to bude fungovať keď v Ba máme DPB, SL, BMK, ZSSK, ISIC?