Čerpanie eurofondov na nové vozidlá MHD môže byť ohrozené

Poslanci Mestského zastupiteľstva neschválili zmluvu s DPB, ktorou Európska únia podmieňuje financovanie električiek a trolejbusov.

Mestské zastupiteľstvo na svojom poslednom zasadnutí v roku 2013 rokovalo aj o dôležitých bodoch týkajúcich sa mestskej hromadnej dopravy. Okrem návrhu nákupu 50 autobusov, ktorý schválili, sa venovali aj novej zmluve mesta a dopravného podniku.

Rozpočet až v januári 2014

O rozpočte mesta na roky 2014 – 2016 sa bude rozhodovať až v januári 2014, čo bude znamenať pokračovanie obmedzení v doprave.

Už v tomto roku DPB zrealizoval viacero úsporných opatrení. Napríklad septembrový balík reštrikcií záložných vozidiel vyústil v októbri do zníženia spoľahlivosti MHD. Podiel nahradených spojov v prípade výpadkov prudko poklesol na 39%, čo znamená, že v prípade poruchy vozidla alebo mimoriadnej udalosti prišlo náhradné vozidlo len v tretine prípadov.

Ani v prípade schválenia navrhovaného rozpočtu nebude mať dopravný podnik vyhraté. Aj keď dochádza k navýšeniu dotácie pre DPB na 59,1 mil. € v roku 2014, 59,6 mil. € v roku 2015 a 60,1 mil. € v roku 2016, ide o navýšenie len o 0,8% ročne, čo nepokryje ani infláciu.

Poslanci neschválili zmluvu, môžeme prísť o eurofondy

Poslanci rokovali o bode, ktorého predmetom bol Návrh Rámcovej zmluvy o službách vo verejnom záujme a súčasne návrh Rámcovej investičnej zmluvy na roky 2014 – 2023. Prvá zo zmlúv je základnou zmluvou na zabezpečenie mestskej hromadnej dopravy. Mala vyriešiť súčasný problematický stav, keď mesto nemá MHD plne pod kontrolou. Napríklad za nedostatočnú kvalitu poskytovaných služieb hrozia dopravnému podniku pri súčasnej zmluve len minimálne sankcie.

Nezdravá situácia je aj pri úhradách mesta dopravnému podniku za stratu pri vykonávaní MHD, teda zjednodušene povedané rozdiel medzi skutočnými nákladmi dopravného podniku a tržbami za cestovné lístky. Nie všetky platby mesto doteraz podniku uhradilo, a ten potom nemá dostatok financií na zabezpečenie požadovanej kvality.

Štandardnú zmluvu medzi objednávateľom MHD a dopravcom požadovala aj Európska únia. Podmienila ňou čerpanie eurofondov na nové električky a trolejbusy. Ak zmluva schválená nebude, hrozí, že by nové vozidlá v hodnote 118 mil. € muselo zaplatiť mesto. Hodnota zákaziek predstavuje tretinu ročného rozpočtu mesta a rovnakú sumu vynaloží mesto na zabezpečenie celej MHD na dva roky.

Nie je známe, či poslanci neschválili návrhy kvôli obsahu zmluvy o službách alebo kvôli obsahu investičnej zmluvy, pretože o oboch zmluvách prebehlo spoločné hlasovanie. Poslanci neschválili ani presun majetku mesta v správe DPB do majetku dopravného podniku.

Reakcie Ľubomíra Belfiho, generálneho riaditeľa DPB

Ako hodnotíte finančnú situáciu DPB?

Mesto nám na rok 2013 schválilo o 3 milióny eur menej ako sme požadovali, pričom ďalší milión eur sme investovali z vlastných zdrojov do opravy havárie v tuneli pod Hradom. Reálne nám tak hrozila strata až vo výške 4 milióny eur a z tohto dôvodu sme celý rok hospodárili obozretne. V septembri sme prijali mimoriadne úsporné opatrenia, aby sa strata dostala na minimum.

Na budúci rok pripravujeme vyrovnaný rozpočet, avšak záleží to na tom, koľko si mesto objedná výkonov a koľko bude schopné za objednané výkony zaplatiť. Naďalej však pretrváva prax, že mesto si objednáva viac výkonov ako zaplatí. Na zastupiteľstve dňa 12. decembra 2013 bolo odsunuté rozhodnutie o rozpočte až na január roku 2014, nevieme v tejto chvíli, ako sa situácia vyvinie. Máme však signály, že opäť nebudú splnené požiadavky na prevádzkovú dotáciu a investície, a to už nehovorím o úhrade strát z minulých rokov. Máme veľký problém s cash flow, aj z toho dôvodu, že mesto len včera schválilo vyrovnanie dotácie za december roku 2012.

Na zasadnutí 12.  decembra 2013 neboli schválené materiály o výkonoch, nájomná zmluva ako aj presun majetku do imania Dopravného dopravného podniku Bratislava. Ako hodnotíte tento postup poslancov?

Boli to kľúčové materiály na to, aby sa splnili požiadavky Európskej únie. Neschválením týchto materiálov sa vytvoril nebezpečný precedens a teraz čakáme, ako na to únia zareaguje. Snažil som sa to vysvetliť poslancom a som presvedčený, že žiadne nedostatky v týchto predložených materiáloch neboli. Počas celého roku 2013 tieto materiály pripravovali renomované spoločnosti JASPERS, KPMG a ich súčasťou bola aj podrobná analýza spoločnosti Deloitte. Objasňoval som poslancom, že musíme splniť nariadenie Európskej komisie 1370/2007, no napriek tomu sa poslanci rozhodli tieto rámcové zmluvy neschváliť. Dúfam, že sa tým neohrozil celý projekt čerpania prostriedkov z fondov EÚ na modernizáciu vozidlového parku DPB.

V čom sa odlišuje zmluva o výkonoch oproti predchádzajúcim?

Predkladaná zmluva presne definuje pravidlá medzi mestom a DPB a zároveň určuje minimálne hranice výkonov, a to až na obdobie desiatich rokov. V minulosti sa to totiž každoročne riešili dodatkom. Zmluva o výkonoch hovorí aj o tom, že musí byť nastavený udržateľný finančný rozpočet. Je naozaj dôležité, aby bola schválená aj nájomná zmluva a vklad majetku do základného imania DPB, a. s., čo požadujú aj banky. Napríklad už v Brne v roku 1998 mesto vložilo celý majetok do majetku ich Dopravného podniku. A na tomto princípe funguje väčšina dopravných podnikov v krajinách EÚ.

Ako vnímate schválenie návrhu na obnovu vozidlového parku autobusov?

Situácia vozoparku autobusov je naozaj veľmi kritická a predpokladáme, že po tomto zimnom období sa ešte viac zhorší, preto toto rozhodnutie poslancov vnímame veľmi pozitívne. Predložili sme návrh na financovanie na prvých 50 autobusov s momentálne najvýhodnejšou indikatívnou ponukou úroku pod 4 percentá a veríme, že na ďalších 50 sa nám podaria vybaviť ešte lepšie podmienky.

Niektorí poslanci by MHD zredukovali

Niektorým poslancom sa zdali financie vynakladané mestom na zabezpečenie MHD privysoké a neprimerané možnostiam mesta. „Nebudeme mať nič iné, ale dopravu budeme mať perfektnú,“ povedal Ján Hrčka (nezávislý). Na druhej strane poslanci zaťažili dopravný podnik schválením poskytovania nových zliav pre vybrané kategórie cestujúcich, čo sa prejaví poklesom tržieb a potrebou ešte vyššej dotácie z mesta.

Rezervy videli niektorí poslanci v obmedzovaní MHD. Návrh redukcie „politických“ liniek prezentoval poslanec Vladislav Hečko (NOVA): „Ja súhlasim poďme ich (výkony MHD – pozn. red.) znížiť, ale poďme ich znížiť tak aby sme mali nejaký základ k tomu. Aby sme vedeli kde tie objednávané výkony ponížiť. Proste aby sa niekedy nestalo to že je to politická záležitosť, takisto ktorý starosta si viacej vydupe v dopravnom podniku“.

Poslanec Peter Osuský (SaS) porovnával dopravu 420-tisícového hlavného mesta s obcou s 1700 obyvateľmi

„Ako ten, ktorý používa MHD každý deň viem zhruba na rôznych trasách, aká je obsadenosť, aký je problém počkať na zastávke. Samozrejme, že si neviem predstaviť starostu, ktorý bude nadšený, keď z autobusu, ktorý chodí každých 15 minút, mu vznikne autobus, ktorý chodí každých 20 minút. Ale jednoducho, nič nie je horšie a väčšia cesta do pekla ako objednávať výkony a neplatiť za ne. To znamená: ak je finančná situácia taká a vôľa upravovať cenu cestovného nie je, alebo je menšia, jednoducho je riešením, že budem vedieť, že sa 208-kou dostanem z cintorína vo Vrakuni na Šulekovu nie každých 15 minút, ale každých 20 minút. A na tomto mieste nechcem povedať že človek si nerád odvyká od dobrého, ale zažil som dedinu, ktorá sa volá Vinné, ktorá je pri Michalovciach, kde chodí autobus raz za 6 hodín, a tam žijú ľudia. Majú dve ruky, dve nohy a hlavu. To znamená, že predstava, že je kategorická tragédia, že medzi cintorínom vo Vrakuni a Šulekovou bude trolejbus chodiť len za každých 20 minút, keď na iné nemáme, je podľa mňa chorá.“

Rečníckou otázkou zostáva, či by mali rovnaký názor aj tí cestujúci, ktorí musia pri ceste prestupovať, a pri každom prestupe čakať napríklad spomínaných 20 minút na ďalší spoj. Prípadové štúdie zo zahraničia totiž ukazujú, že pri prestupnom systéme je interval na 15 minút cestujúcimi neakceptovaný. Príklad s obcou Vinné sa navyše nezakladá na pravde, interval spojov do nej je približne 1 hodina, cez voľné dni dve hodiny.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pri takom prístupe k financovaniu podniku a názoroch poslancov mesta za tie roky sa čudujem, že vôbec ešte Dopravný podnik funguje ako funguje. ?
typický prístup SAS: dezinformácie, porovnávanie neporovnateľného a hlavne tragédia vo finále ?‍☠️
Zda sa ze mesto nema zaujem dodrziavat jasne stanovene pravidla...

"Niektorí poslanci by MHD zredukovali
Niektorým poslancom sa zdali financie vynakladané mestom na zabezpečenie MHD privysoké a neprimerané možnostiam mesta..."
-> Samozrejme ze nemaju problem redukovat MHD ked sami s nou nejazdia
Reakcia na: AAA #20:
Ved ja nehovorim ze ho ma.
Reakcia na: Ámos #19:
ja ho poznám ako filatelistu .... a to má teda od verejnej dopravy veeeeeeeeeeeeeeľmi ďaleko ...
Reakcia na: 810zssk #18:
Tak na tom, že nie je hlúpy sa zhodneme. Ale aj tak mu to nedáva patent na rozum.
Reakcia na: 810zssk #15:
vidis a ja ho vnimam ako cisteho oportunistu, ktory sa za svoju politicku karieru (od 1994) vystriedal na kandidatkach 5 politickych stran. OKS opustil len preto aby sa dostal na zvolitelne miesto do parlamentu na kandidatke SAS. OKS sa spojila z Matovicovcami a tam bolo rozhodnute ze celni predstavitelia stran idu NA KONIEC kandidatky a prvych 10 budu nezavisle osobnosti. Prieskumy hovorili, ze matovic viac ako 10 kresiel neziska ak sa dostane vobec do parlamentu!

Prijatim kandidatury na prezidenta SR ohrozuje buducnost SR a nevie povzniest vlastne uspokojenie a karieru nad buducnost SR a podporit jedineho protikandidata Dr. tFisa.

Je typickym zbieracom verejnych funkcii. kandidat na prezidenta, poslanec NRSR, poslanec mestskeho zastupitelstva hlavneho mesta, poslanec miestneho zastupitelstva stareho mesta, zastupca starostu stareho mesta. dalej kandidat do europarlamentu - strana ziskala 1% hlasov.
Reakcia na: AAA #16:
Osobne ho neporovnavam s politikmi, niektore jeho politicke aktivity sa mi vyslovene nepacia a mnoho nazorov mame velmi nekompatibilnych. Vnimam ho cez rozne prejavy v debatach k roznym temam kde sa imho dlhodobo prezentuje ako inteligentny clovek ktory ma logicke myslenie, prehlad, atd. Z toho vychadza moj respekt voci nemu, hoci nazorovo si nie sme az tak blizki. Je to len moj osobny nazor, ktory ale nevznikol za 5 minut, ale formoval sa roky, cize tazko dnes budem specifikovat jednu konkretnu vec.
Reakcia na: AAA #16:
dobra otazka. taka na telo!
Reakcia na: 810zssk #15:
Čím ťa upútal, že ho považuješ za lepšieho od iných politikov?
Reakcia na: 810zssk #14:
...teda okrem toho ze ho respektujem ako cloveka.
Reakcia na: Ámos #13:
Nie, nie som. S Osuskym nemam nic.
Reakcia na: 810zssk #12:
Vidim ze si angazovani. V tom bude nejaka znamost osobna ci rodinna...
Reakcia na: Solider #9:
Hlupaci sa vzdy smiali na inteligentnych ludoch 😉
Venované poslancom bratislavského MZ
Čím viac sledujem dianie na bratislavských mestských zastupiteľstvách, tým viac vidím ako nekompetentní sú niektorí poslanci. A takých je žiaľ dosť. Chápem, že sa nemôže každý vyznať do všetkého, ale potom by sa k tomu nemuseli aspoň vyjadrovať. Okrem toho, vyznať sa do dopravy by mala byť povinnosť každého mestského poslanca.
Vyjadrenia typu: "budeme mať perfektnú dopravu na úkor všetkého ostatného" sú úplne scestné. Po prvé perfektná MHD by tu možno bola keby sa do nej dávalo 2-krát toľko peňazí ako teraz, a po druhé kým tu nebude prefektná doprava, tak tu bude perfektných len málo vecí, keďže všetko je vzájomne previazané a podmienené, a fungujúca MHD je jedným zo základných pilierov fungujúceho mesta.
Reakcia na: 810zssk #8:
Ak niekto nerozumie takymto zalezitostiam, tak sa vyjadrovat jednoducho nema. Robi to z neho chumaja. (co nie je nijak silne slovo, iny by pouzili horsie)
Ja sa tiez nevyjadrujem k lekarskej diagnostike ci ako by mali byt prerozdelovane statne zrdoje v zdravotnictve, lebo o tom viem velke hôno. Keby som tak cinil, urobim chumaja zo seba ☺

A ak je poslanec a chce vediet tak mal inicovat od DPB studiu o tom kde sa da usetrit, ako by mali byt lepsie prerozdelene zdroje. a povedzme si otvorene, k by hlavne mesto odplatilo svje zavazky voci DPB a kolko by klesli nklady na dlhovu sluzbu. Ved uz len zatiahnutim zavazkov za dva roky by si DPB nemusel brat uver na tych 50 busov.

No a poslednou vecou je, ze pan Osusky ako staromestan nepocituje potrebu kvalitnej MHD, lebo vsetko vybavi pesi. Viem to, lebo sam mam rovnaku skusenost po prestahovani sa do centra.
Reakcia na: Ámos #7:
Neboj sa, z jeho premúdrelosti si robia srandu aj v Národnej rade, kde svoju „erudíciu“ jasne prezentuje.
Reakcia na: Ámos #7:
Osusky je lekar. A akokolvek si o tom vyroku tiez myslim ze je to sakra blud tak tvoje urazky na jeho adresu rozhodne nie su primerane realite.
Panovi Osuskemu treba napisat teply email o zakonitostiach zhorsenia intervalu straty zakaznikov a teda trzieb a potreby vyssich dotacii... Je to chumaj. Co on robil v pracovnom zivote? Ci karierny politik?
Reakcia na: Lojzo12 #3:
Ano ano, najvacsou kompetenciou GR DPB ma byt znalost tras liniek, ich podrobneho intervalu pocas roznych hoxin a dni a samozrejme aku reklamu mal a ma jednotlivy voz. GR musi byt proste soutos.