Skúšobná prevádzka priamych spojov medzi Mariankou a Stupavou skončila neúspechom, kraj ju chce zachovať

Cestujúci do Stupavy naďalej musia absolvovať dlhšiu a drahšiu trasu.

V decembri uplynulého roku prebehla v okrese Malacky čiastočná dopravná optimalizácia autobusovej dopravy v rámci zavádzania Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK). Jednou zo zmien bolo zrušenie zachádzok autobusov medzi Bratislavou a Stupavou do Marianky. Nové riešenie prinieslo cestujúcim do Stupavy zrýchlenie a zlacnenie dopravy, zatiaľ čo pre cestujúcich do Marianky bol navýšený počet spojov a teda sa zvýšil komfort cestovania pre väčšinu cestujúcich. Zmena mala negatívny dopad na menší počet cestujúcich medzi Mariankou a Stupavou, ktorí museli po novom začať prestupovať v Záhorskej Bystrici.

Na základe podnetov nespokojných cestujúcich pristúpil Bratislavský samosprávny kraj k zmene cestovného poriadku linky 102401 (linky IDS 215 a 219) od 8. januára 2013, vzniknutý problém však opäť vyriešil svojsky. Namiesto zosúladenia cestovných poriadkov jednotlivých liniek a umožnenia jednoduhšieho prestupu v Záhorskej Bystrici (minimálne čakanie na prestup a garantované prípoje) sa čiastočne vrátil k pôvodnej organizácii dopravy: opäť sa zaviedli spoje z Bratislavy do Stupavy cez Marianku a zredukoval sa počet spojov medzi Bratislavou a Mariankou. Pre majoritu cestujúcich sa tak doprava opäť zhoršila. Zmena bola prezentovaná ako skúšobná s následným vyhodnotením a optimalizáciou cestovných poriadkov. Obrátili sme sa preto na koordinátora IDS BK, spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava (BID a.s.) so žiadosťou o informácie o výsledku skúšobnej prevádzky.

Záver skúšobnej prevádzky: Spoje využíva minimum cestujúcich, aj tak budú zachované

Zo stanoviska, ktoré nám poskytla BID a.s. vyplýva, že priemerný počet cestujúcich, ktorí využívajú priame spojenie Marianky a Stupavy, sú necelé tri osoby na jeden spoj. Bližšie informácie o vyťaženosti jednotlivých spojov nám poskytnuté neboli. BID a.s. ako dôvod uviezla zmluvé záväzky voči tretím stranám, ktoré neumožňujú tieto údaje sprístupniť, a to napriek tomu, že na autobusovú dopravu putujú verejné financie.

Ako záver skúšobnej prevádzky BID a.s. vo svojom stanovisku odporučila, aby došlo k zrušeniu týchto zachádzok. To však odmietol Odbor dopravy Bratislavského samosprávneho kraja (OD BSK), ktorý požaduje zachovanie súčasnej organizácie dopravy odvolávajúc sa na "sociálny aspekt". Predpokladá sa iba zníženie počtu spojov medzi Mariankou a Stupavou o dva páry denne.

Prístup Odboru dopravy BSK je zarážajúci. Najprv sa rozhodne realizovať skúšobnú prevádzku a potom po jej vyhodnotení odignoruje výsledky a rozhodne o ďalšiom pokračovaní súčasného riešenia, hoci bola preukázaná jeho neefektivita.

Koľko zachádzky stoja obyvateľov koordinátor nevie

V našich otázkach sme sa pýtali aj na ekonomické ukazovatele v súvislosti s existenciou týchto zachádzok. Odpovede na ne sme nedostal, keďže ich sám koordinátor nepozná. V stanovisku BID a.s. sa uvádza: "Zo strany dopravcu nám boli poskytnuté len čiastočné podklady a nebolo možné zrealizovať relevantné zhodnotenie z ekonomického pohľadu." Koordinátor však odhaduje, že až 70 percent nákladov na túto zachádzku uhrádza objednávateľ, len zvyšných 30 percent sa vykryje príjmami z cestovného.

Prevádzka takýchto spojení má v konečnom dôsledku negatívny dopad na celú prevádzku prímestskej autobusovej dopravy. Dochádza k zvýšeniu straty na jeden vozokilometer a súčasne neatraktívne pomalé dopravné riešenie zvyšuje motiváciu cestujúcich prejsť do individuálnej dopravy. Nepriamo potom stúpajú aj náklady na údržbu a výstavbu cestnej infraštruktúry. Následne je otázne, či BSK využíva verejné zdroje efektívne.

Marianke zostáva chaotická obsluha

O kvalitnú dopravu je záujem

Obec Chorvátsky Grob pre svojich obyvateľov objednáva dopravu na prímestskej linke 630 (Zlaté piesky - Chorvátsky Grob), ktorú prevádzkuje Dopravný podnik Bratislava. Vyše päťročné skúsenosti z jej prevádzky dokazujú, že ponúknutie kvalitnej dopravy spôsobí prísun cestujúcich, keďže linka jazdí vyťažená napriek tomu, že ponuka spojov na nej bola zvyšovaná. "Šestotridsiatka" premáva v pravidelnom intervale, takže jej odchody si pravidelní cestujúci ľahko zapamätajú a vždy ide po tej istej trase. S lístkom je možné prestúpiť na bratislavskú MHD, s ktorej odchodmi (električkami na Zlatých pieskoch) bol koordinovaný aj cestovný poriadok. Na linke je kvalitná obsluha zabezpečená aj cez víkend a v sedle. Autobusy prímestského dopravcu Slovak Lines, ktoré objednáva župa, v porovnaní s linkou 630 využíva v Chorvátskom Grobe len minimum cestujúcich.

Výsledný stav pre Marianku je nedostatočný počet spojov do Bratislavy objednávaný župou, ale súčasne aj existencia spojení pre troch cestujúcich v spoji. Ako vyplynulo zo stanoviska BID a.s., koordinátor už pri zostavovaní cestovného poriadku platného od decembra 2012 požadoval viac spojov do Marianky v zmysle Plánu dopravnej obsluhy, toto však BSK neakceptoval.

Nedostatok spojov si musí Marianka kompenzovať tým, že si z vlastného rozpočtu objednáva spoje navyše u Dopravného podniku Bratislava. Jeho spoje na linke 37 premávajú po odlišnej trase, platí na nich odlišná tarifa jednorazových lístkov a samostatné prepravné podmienky. Na trase Marianka - Bratislava sú tak prevádzkované dve linky rôznych dopravcov s nezapamätateľnými odchodmi.

Nateraz sa tak zdá, že vyhrala politika a snaha nenarúšať existujúci status quo a to za cenu nástojenia na nekvalitnej dopravnej obsluhe.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Stenly #4:
No a to pritom do Marianky chodia relatívne zahustené spoje Slovaklines (ktorý najlepšie vie kedy ľudia cestujú podľa ich slov), spoje DPB (L37) a ktoré si objednáva samotná Marianka. A pokiaľ je toto pre Teba (akože bežného cestujúceho) stále málo tak bude niekde chyba.. Buď u Teba, alebo u objednávateľov.. ?
Reakcia na: Stenly #4:
pardon za gramatické chyby
Môžu sa tu investovať aj miliardy do tarifných či informačných systémov, kým sa nezvýši počet spojov Slovak Lines, tak tými existujúcimi budú cestovať len ľudia, ktorí naozaj nemajú inú možnosť dopravy. Celá ID sa tu podľa mňa zavádza naopak, v prvom rade by mal byť dostatočný počet spojov a až na druhé miesto by sa mali klásť technické detaily ako tarif., inform. a iné systémy (týmto ich nechcem bagatelizovať).
Príklad: Som študent a teda pochopiteľne nemám auto, zároveň som nadšencom dopravy a rád sa odveziem autobusom. Pri cestovaní z Marianky sa mi už neraz stalo, že mi nezostala iná možnosť ako si požičať rodinné auto, poprosiť aby ma niekto odviezol do Záhorskej Bystrice na 37, či dokonca ísť peši do Záhorskej.
A ešte má niekto tú drzosť sa chváliť, že koľko PCL na BID sa predalo od jej zavedenia. Veď samozrejme že ľudia nie sú sprostý a kúpia si to čo im je najvýhodnejšie. Chváliť by sa kompetentný mohol iba vtedy keby ukázal čísla o počte cestujúcich s pred zavedenia a po zavedení IDS BK a bol by v nich nárast.
Reakcia na: TICGER #1:
Objednávateľ prímestskej dopravy - BSK - na porade vyhlási, že prenich je úspech, že ľudia ubúdajú z verejnej dopravy postupne plynulo, a nie nárazovo - skokovo... a tento župan, pod ktorým pracujú takíto ľudia chce kandidovať ešte raz...
Reakcia na: TICGER #1:
istý regionálny dopravca by ti odpovedal, že predsa oni vedia lepšie ako ty, ako chceš cestovať a vtedy ti ide autobus ?

problémom je, že BSK chce dostať ľudí z áut do autobusov, ale o autách hovorí iba v čase špičky, ale že je potrebné posilniť napr. poobednú špičku či predĺžiť možnosť spojenia do koncových dedín tak, aby sa mohol každý dostať v adekvátnom čase (napr. aj s prestupom ale predsa) tak to nie... potom každý zoberie ráno auto, pretože poobede a na večer sa nemá ako dostať späť
Tak to by ste sa mohli pozrieť aj na spojenie obce Zálesie s Bratislavou.. V nedeľu je posledný spoj do mesta o 16:47 v pracovných dňoch si verejnú dopravu môžeme smerom do mesta užívať až do 20:20. A to píšem o obci cca 10km od Bratislavy. A potom , že nemám mať auto....