Doprava úplne integrovaná nebude

Jednotné podmienky pre prepravu zdravotne postihnutých na území Bratislavy nebudú, integrovaný dopravný systém sa tak rozpadá ešte skôr ako bol spustený.

Ani od júla nedôjde k zjednoteniu tarifných podmienok v hromadnej doprave v Bratislave. Ako v článku v denníku SME informoval riaditeľ kancelárie primátora Ľubomír Andrassy, podmienky prepravy ťažko zdravotne postihnutých občanov budú nezmenené, na linkách MHD teda budú cestovať zadarmo, zatiaľ čo v autobusoch liniek 215 a vyšších ako aj vlakoch budú naďalej platiť cestovné.

Magistrát zatiaľ nespresnil, aké podmienky budú platiť na linkách MHD 37 a 630 jazdiacich za hranice mesta, je tak možné, že aj po integrácii dopravy budú mať obyvatelia Marianky a Chorvátskeho Grobu rozdielne zľavy podľa toho, či pôjdu autobusom DPB alebo Slovak Lines. Rozdielna tarifa v linkách DPB a ostatných dopravcov sa zrejme bude týkať aj cestujúcich nad 70 rokov.

Tvrdenia vs. fakty

"Problém podľa Andrassyho je v tom, že železnice musia mať jeden cenový výmer v rámci celého Slovenska a nemôžu nastaviť systém podľa regiónov či miest"
Fakty:
 Už dnes Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) uplatňuje odlišnú tarifu pre Tatranské elektrické železnice, pričom aj v tomto prípade dochádza k niektorým rozdielom v zľavách (na TEŽ existuje len obyčajné a zľavnené cestovné, na rozdiel od zvyšku železníc kde existuje viacero rôznych cenníkov pre rôzne skupiny cestujúcich).

Preprava na úseku železníc zaradenom do IDS sa však neriadi iba celoštátnym cenovým výmerom a prepravným poriadkom ZSSK, ale tiež prepravným poriadkom IDS. Cestujúci si tak sám vyberá, ktorá tarifa sa uplatní - buď cestuje podľa celoštátnej tarify platnej iba na železnici, alebo podľa tarify IDS platnej aj v MHD a regionálnych autobusoch. Už tu existujú rozdiely v poskytovaných zľavách. Napríklad podľa celoštátnej tarify sa dôchodcovia vo veku 60 - 69 rokov prepravujú za bežné cestovné (ak si nekúpia zľavovú kartu Senior RailPlus), zatiaľ čo podľa tarify IDS budú mať nárok na zľavnené cestovné. Podobne tarifa IDS môže stanoviť bezplatnú prepravu držiteľov preukazov ŤZP a ŤZP-S na území tarfiných zón 100 a 101 (mesto Bratislava), hoci v celoštátnom cenníku sa nenachádza.

"Regionálny autobusový prepravca má podobný problém, tiež nemôže mať inú zľavu v rámci Bratislavy či kraja ako inde na Slovensku."
Fakty: 
Už roky si každý samosprávny kraj vydáva cenový výmer samostatne, teda v každom kraji platia iné tarifné podmienky - to zahŕňa aj rôzne stanovené zľavy. Napríklad v Trenčianskom či Žilinskom kraji sa vo vybraných časoch mimo špičky poskytuje zľavnené cestovné pre seniorov nad 62 rokov, zatiaľ čo vo väčšine iných krajov takáto zľava neexistuje. Ďalej napríklad v banskobystrickom regióne sa bezplatne prepravujú deti do troch rokov a staršie deti už za zľavnené cestovné, čo sa opäť líši od podmienok platných v iných krajoch. V Banskobystrickom kraji tiež existuje zvláštne cestovné pre deti z rodín v hmotnej núdzi - opäť zľava, ktorá inde neexistuje. Je teda zrejmé, že podmienky nemusia byť v každom kraji rovnaké. Dopravca pritom môže určitú zľavu poskytovať len v určitom úseku.

Pokiaľ by platila argumentácia mesta, nebolo by možné integrovaný dopravný systém spustiť vôbec. V rámci jeho už schválených podmienok totiž dochádza k rozdielom v podmienkach priznania zliav podľa toho či cestujúci využije tarifu IDS, alebo tarifu dopravcu. Okrem vyššie uvedeného príkladu zo železnice je možné poukázať napríklad na prepravu sprievodcov držiteľov preukazov ŤZP-S v regionálnych autobusoch - ak držiteľ takéhoto preukazu cestuje podľa tarify dopravcu Slovak Lines, jeho sprievodca sa prepravuje za polovičné cestovné. Ak však držiteľ preukazu cestuje podľa tarify integrovanej dopravy, sprievodca cestuje zadarmo. Platia teda rôzne podmienky podľa toho akú tarifu cestujúci využíva.

Bratislavská polointegrovaná doprava

Integrovaná doprava sa ešte pred jej spustením dostala do patovej situácie. Mesto chce dotovať sociálne zľavy pre zdravotne postihnutých v pôvodnom rozsahu, hoci má informácie o tom, že ŤZP preukazy sa často zneužívajú, no súčasne nemá dosť finančných prostriedkov ani na zabezpečenie bezproblémovej prevádzky MHD. Stačí spomenúť rok a pol uzatvorenú električkovú trať na Hlavnú stanicu a kritickú situáciu vo vozidlovom parku trolejbusov a autobusov.

Zvyšní objednávatelia dopravy - Bratislavský samosprávny kraj a ministerstvo dopravy - na zavedenie sociálnych zliav podľa vzoru mesta nemajú prostriedky. Paradoxom celej situácie je však to, že mestskí poslanci ešte v decembri 2012 schválili zníženie zľavy pre zdravotne postihntutých zo 100 % na 50 %. Postoj mesta ku zľavám je teda v rozpore s materiálom, ktorý schválili mestskí aj krajskí poslanci. Za zmienku tiež stojí, že kraj aj ministerstvo pri zjednocovaní zliav spravili ústupky. Podľa materiálu BID z júna 2012 vzhľadom zjednotenie zliav vzniknú v roku 2014 straty 310 000 € pre samosprávny kraj a 345 000 € pre ministerstvo dopravy. Mesto Bratislava bolo jediné, ktorému v rámci zjednocovania zliav nemala vzniknúť žiadna strata.

Postoj mesta vyústi do zhoršenia prehľadnosti a tým aj atraktivity celého systému. Na rôznych linkách totiž budú platiť rôzne tarifné podmienky a tak sa nedosiahne jeden z hlavných cieľov integrovaného dopravného systému - zjednotenie súčasných nerovnakých podmienok. K tomu treba pripočítať aj nejednotnú funkčnosť Bratislavskej mestskej karty v systéme, keď predplatný lístok na túto kartu bude možné zakúpiť len v DPB a nie u všetkých dopravcov zapojených do IDS. Cestujúcich sa negatívne dotkne tiež skutočnosť, že zatiaľ nebude možné využívať mestskú kartu ako elektronickú peňaženku v Slovak Lines. Uvedené problémy spolu s doteraz stále nezrealizovaným zosúladením regionálnej autobusovej dopravy s vlakovou vypovedajú o skutočnosti, že objednávatelia dopravy nedokážu k problematike IDS pristupovať odborne, ale v popredí sú iné záujmy než skutočná integrácia dopravy.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Zvero #5:
Dokonale zrhnute.
Tak co uz. Takto to vyzera, ked:

- prava ruka nevie, co robi lava
- prava ruka uzavrie s lavou dohodu, nasledne jedna strana na poslednu chvilu bud odstupi alebo zmeni podmienky
- prava ruka nechce s lavou vlastne ani dohodu uzavriet a naoko sa tvaria ze su dohodnuti
- aj prava aj lava ruka chce nahrabat najviac penazi pre seba bez ochoty urobit kompromis potrebny k spojeniu oboch ruk
- prava a lava ruka nevyspeli na taku mentalnu uroven, aby sa vobec spojili

Holt, takto sa biznis nerobi.
Toto bude naozaj BID: Bordelová integrovaná doprava. ?
Reakcia na: TeBeCe #2:
Ja tam po mene poznám viacerých 😉
Reakcia na: Mike #1:
a tam vzadu skoro ako miestny Mike ?
Dobrá ilustračná fotka ☺