Podľa mestskej polície je parkovanie možné aj na nástupištiach MHD

Zákon však dáva polícii aj mestu možnosti, ako parkovaniu na zastávkach zabrániť.

Problémy s parkovaním v Bratislave prežívajúcej „automobilový ošiaľ“ sa netýkajú len motoristov, ale čoraz viac aj tých, ktorí autami nejazdia. Časť vodičov skúša, čo si môže dovoliť, a keďže často ich počínanie zostáva nepovšimnuté, z v okolitých krajinách nepredstaviteľných situácií, sa u nás stáva norma. Autá sú všade, kam sa fyzicky dá dostať – na chodníkoch, námestiach, zničených bývalých trávnikoch, v peších zónach, zákazoch vjazdu, ale aj na zastávkach.

Hoci mesto prezentuje, že chce parkovanie riešiť, zdá sa, že tento záujem nie je u všetkých jeho zložiek rovnaký. Dokazuje to aj situácia na zastávke električiek Floriánske námestie. Tá sa pred daňovým úradom nachádza na vozovke, po ktorej musia cestujúci prejsť na chodník, ktorý zároveň slúži aj ako nástupište zastávky. Na chodníku však nemajú problém zaparkovať motoristi. V praxi tak cestujúci po vystúpení z električky buď musia po ceste obchádzať autá, aby sa dostali na nástupište zastávky, alebo sa predierať medzi nimi.

Na problém parkovania vozidiel v priestore nástupišťa zastávky Floriánske námestie mestskú políciu upozorňoval opakovane náš čitateľ Richard. „Mestská polícia miesto toho, aby priestupky riešila bez vyzvania občanov, tieto priestupky nerieši ani keď im to oznámim telefonicky,“ píše v sťažnosti, ktorú nakoniec podal na polícii.

Mestská polícia: značky platia len na vozovke

Mestská polícia sa bráni, že koná podľa zákona. Odvoláva sa na to, že zvislá dopravná značka II 7c s piktogramom električky, označník zastávky ani žlté vodorovné dopravné značky V 11aV 12a neplatia na chodníku, ale iba na vozovke. „Z toho vyplýva, že ak v priestore chodníka priľahlého ku zastávke vyznačenej na vozovke parkujú motorové vozidlá tak, že pre chodcov nastupujúcich a vystupujúcich na označenej zastávke MHD netvoria prekážku a ponechávajú priechodnosť chodníka aspoň 1,5 m, ich vodiči neporušujú žiadne ustanovenie zákona o cestnej doprave a niet dôvodu voči nim zasahovať,“ píše sa v odpovedi polície na sťažnosť.

Zákon o cestnej premávke však uvádza, že je zakázané zastaviť a stáť aj na miestach, kde môže dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti cestnej premávky (§ 25 ods. 1 písm. u)). V prípade zastávky pri Floriánskom námestí vodiči áut jazdiacich cez zastávku nemusia vidieť cestujúcich, ktorí sa predierajú pomedzi zaparkované autá a vstupujú na vozovku s úmyslom nastúpiť na blížiacu sa električku. Môže tak dôjsť k ohrozeniu bezpečnosti cestujúcich.

Motoristi boli po urgencii pokutovaní

Policajti nakoniec autá riešili až po tom, čo sa problému venovala tretia hliadka. „Boli zistené parkujúce vozidlá, ktoré vytvárali prekážku pri nastupovaní a vystupovaní cestujúcich“. Namiesto odtiahnutia teda autá dostali „papuče“ a prekážku pre cestujúcich tak tvorili naďalej. Zákon pritom hovorí jasne: prekážkou cestnej premávky je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. Vozidlo stojace na chodníku tvoriace prekážku cestnej premávky je oprávnený správca cesty odstrániť.

Mestská polícia argumentuje, že sa danej lokalite venuje v rámci svojich možností a len v období 26.9. – 5.10.2012 tam riešili 14 takýchto priestupkov.

Mesto má páky na riešenie problému

Hoci je slovenský zákon o cestnej premávke benevolentný voči parkovaniu na miestach, ktoré na to nie sú určené, mesto má už teraz ďalšie možnosti na riešenie situácie. Na problematických miestach totiž môže zriadiť zónu s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím. Mestská polícia má potom zákonné možnosti sankcionovania tých, ktorí porušia zákon.

Magistrát sme opakovane žiadali o vyjadrenie k parkovaniu áut v priestore zastávok MHD, no od novembra 2012 sa nevyjadril. Nie je tak známe, či a aké kroky magistrát uskutoční, aby zamedzilo parkovaniu vozidiel na nástupištiach MHD.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mike #20:
Asi ano, kedze ignoruju takto zaparkovane auta na Americkom namesti. Tiez museli najprv vojst do zakazu aby tam mohli zaparkovat.
Reakcia na: N/A #17:
By ma zaujímalo, keď je niekde zákaz vjazdu a vodič auta to obíde po chodníku, či je to ok.. keď značky na chodníku neplatia..
zaujimave, ze niekedy odtahuju za 146 cm a auta na zastavke im nevadia... cudny vyklad zakona
Reakcia na: N/A #17:
ale vies kolko stoji taka farba a stetec? nevraviac o tom ze by ta museli este niekoho aj s tym stetcom poslat. To sa skor dockame prebudovania zastavky ktore bude stat 10 ci 20 tis. Eur ako namalovania ciary ktora by tam za 10 ci 20 tis Eur vydrzala stovky rokov a hlavne by sa tym vyriesil problem este v tomto storoci...
Reakcia na: Solider #7:
Presne tak.MP maju svojske vyklady roznych situacii.Chodniky su sucastou komunikacii,takze aj pre ne platia zakazy,prikazy a znacky.Inak stacilo by tam namalovat po celej dlzke zltu plnu ciaru a bolo by.
Reakcia na: mex #15:
hlavne, ze pri zimnom stadione su stale. vzdy ked tade idem ich tam vidim. a najlepsie je, ze buzeruju ludi za tu pesiu zonu ktora ma asi 10m. uplny nezmysel. ale tam kde treba tam nejsu.
A fakt "najvtipnejsie" je to, ze na fotografii vozidlo, ktore najviac brani vystupeniu/nastupeniu z a do vozdidla MHD je vozidlo MHD a este k tomu aj dopravny dispecing. Rovni a rovnejsi. Co teda mal autor clanku na mysli? Staci sa pozriet, kto tu robi najvacsi bordel. To je ako hore na Dlhych dieloch kde sa "minibusy" otacaju priamo v krizovatke kazdy den. Opodial sedia v nastartovanom aute modri s prepacenim za vyraz buzeranti a papkaju desiatu z prihlahleho Tesca expres. Obraz Slovenska.
Mestska policia vie jedine: buzerovat ludi. Nic viac a nic menej. Zrusit.
Reakcia na: Martin Fundárek #10:
Problém môže byť aj v tom, že policajti tolerujú porušovanie predpisov preto, lebo ich porušujú aj oni, ich rodiny a ich kamaráti a tento stav im vyhovuje.
Reakcia na: Martin Fundárek #10:
Presne na toto som narážal, podľa mňa nikde nie je platnosť uvedenej značky obmedzená len na vozovku (a mnohých ďalších tiež).
Reakcia na: Martin Fundárek #10:
Problem je len a len v tom b-cku. Mne aktualne nejaki *****i na vinohradoch posprejovali auto! Policia riesi tak, ze i ked takeho vagabunda chyti, nefotia co on strieka (pritom pri graffitoch je vseobecne zname, ze to su rovnake podpisy jednotlivcov, ako normalny podpis na papieri) a naco by si robila databazu jednotlivych tygov/graffitov, ked toto moze lahko proste iba mavnut rukou, vsak si kupte riedidlo a odstrante si to no boze....Spiny!

810zssk - Nez som stihol reagovat, uz tu boli reakcie. Namieta sa na to iste, a to ze dispecing ide riesit situaciu tak, ze este blizsie do zastavky zastavi autom.....

MP aj ŠP v prípade ak by boli úplne zrušené, podľa môjho jedinú zmenu zaznamenajú ekonómovia v náraste financií v kase. Priestupkom by sa každý vyhýbal, keďže by vedel, že mu nik nepomôže (i keď voči súčasnému stavu sa to o moc nezmení)....Menej je niekedy viac 🙂
Zákon 8/2009, § 25:
"(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
...
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor, "
Zákon hovorí "na zastávke", nie "na vozovke v mieste zastávky". To po prvé.
Po druhé, na tej fotke vidno kus žltej čiary V12b, "kde je z obidvoch strán tejto èiary zakázané zastavenie a státie vozidiel" (zákon 9/2009, § 13 ods. 4).
Takže problém môže byť
a) v tom, že mestskí nepoznajú predpisy,
b) v tom, že sú leniví niečo robiť.
Reakcia na: Solider #7:
volajte Drahovského ?
Reakcia na: 810zssk #2:
a co hovori popis???
ze dispecer "riesi situaciu" ? tu situaciu "riesi" tak, ze ju este zhorsi a robi presne to iste...
vsak o tom je cela tato bratislavska akoze "kultura"
dispecer riesi porusenie zakona, tak moze aj on...
neviem do akej miery je dispecerske vozidlo vozidlom s pravom prednosti v jazde, aj keby mal opravnenie porusit niektore ustanovenia o parkovanie (co asi ma), tak to nie je porusenie zakona, ale je to v kazdom pripade vysmech, vrchol arogantnosti, a ukazka bratislavske (ne)kultury ked niekto ide riesit nelegalne a az ohrozujuce parkovanie, a zastane presne tak isto, aj ked mozno na to ma opravnenie...
Mestská polícia je známa svojou nečinnosťou a svojským výkladom zákonov. Chýba preto vyjadrenie od dopravnej polície, či je uvedené konanie v rozpore s predpismi.
Vie mi niekto povedať, kde presne (paragraf) v zákone/vyhláške sa píše, že značka II 7c platí len na vozovke? ?
Reakcia na: ophis #3:
Dunčo v aute? Aspoň si si vynadal? ?
"Magistrát sme opakovane žiadali o vyjadrenie k parkovaniu áut v priestore zastávok MHD, no od novembra 2012 sa nevyjadril. Nie je tak známe, či a aké kroky magistrát uskutoční, aby zamedzilo parkovaniu vozidiel na nástupištiach MHD."

Na to viem odpovedať hneď a ani nemusím robiť na magistráte (alebo možno práve preto): Žiadne.