Situácia na cestách zvyšuje pravdepodobnosť náhleho brzdenia vozidla MHD v snahe vyhnúť sa kolízii s iným účastníkom cestnej premávky.
Hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava (DPB) Agáta Staneková informovala, že za 9 mesiacov tohto roka eviduje dopravca až 71 prípadov zranených cestujúcich pri prudkom brzdení.
"Vodiči prostriedkov MHD sú nútení okamžite reagovať a náhle zabrzdiť vozidlo v mimoriadnych situáciách, ktoré najčastejšie spôsobujú vodiči individuálnej dopravy nerešpektovaním pravidiel cestnej premávky. Ide najmä o situácie, keď osobné auto vychádza z vedľajšej cesty. Vodič prostriedku MHD v snahe vyhnúť sa dopravnej nehode, pri ktorej by hrozili vážne zranenia a materiálne škody, prudko zabrzdí. Ohrození sú vtedy najmä pasažieri, ktorí stoja a nedržia sa", spresňuje A. Staneková.
Dopravný podnik preto upozorňuje cestujúcich na povinnosti cestujúcich vyplývajúce z Prepravného poriadku, ktorý v článku 3, odseku 11 hovorí o povinnosti cestujúceho držať sa, ak počas jazdy vo vozidle stojí. Držať sa však oplatí aj v prípade, ak cestujúci sedí, najmä na sedadlách umiestnených pred sklenenou, alebo plechovou zástenou, do ktorej by mohol pri prudkom brzdení naraziť a zraniť sa.
Ako ďalej dopĺňa A. Staneková, "medzi časté príčiny vynúteného brzdenia patrí aj náhle preraďovanie sa vodičov individuálnej dopravy do jazdných pruhov pred vozidlá MHD a následné neočakávané brzdenie. Vodiči osobných áut sú v mnohých prípadoch dokonca natoľko bezohľadní, že sa neočakávane zaradia aj do vyhradených BUS pruhov a vodiči MHD už nedokážu predísť zrážke alebo prudkému brzdeniu. Dopravný podnik apeluje na vodičov individuálnej dopravy, aby sa na cestách v Bratislave správali ohľaduplne, keďže svojím nerozvážnym konaním ohrozujú cestujúcich verejnej dopravy."
"DPB zároveň upozorňuje cestujúcich, že vodič MHD často nedokáže takýmto kolíznym situáciám predísť, preto sa musia počas jazdy pevne držať", uzatvára A. Staneková.
Ako zaujímavosť možno spomenúť, že povinnosť držať sa počas jazdy bola v Prepravnom poriadku zakotvená už v čase, kedy premávka na cestách bola ešte relatívne pokojná. Prvý prepravný poriadok pre bratislavskú autobusovú dopravu z roku 1933 v článku 3, odseku 14 hovorí: "Cestujúci, ktorí vo vozni stoja alebo idú, sú povinní zadržať sa o záchytné zariadenia, aby za chodu boli chránení pred zapotácaním alebo pádom. Cestujúci nahradí podniku škodu, ktorú zavinil tým, že sa nedržal, ačkoľvek mal možnosť tak urobiť."