Otvorenie Európskeho týždňa mobility zaujalo provokujúcou fotomontážou

Motoristov sa dotkne najmä buspruh na Štefánikovej, ale aj možnosť využiť MHD zdarma s „vodičákom“.

Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik spolu so starostkou Starého Mesta Tatianou Rosovou v nedeľu 16. septembra na Hviezdoslavovom námestí otvorili Európsky týždeň mobility. Hlavným cieľom mesta je, aby ľudia začali uvažovať, či je auto vždy tým najlepším druhom dopravy – a nielen z hľadiska rýchlosti. Primátor zdôraznil, že Bratislava má na obyvateľa viac osobných áut ako napríklad susedná Viedeň. To svedčí aj o výsledku dopravnej politiky mesta za ostatných 20 rokov v prospech automobilizmu, ktorú chce súčasné vedenie zmeniť.

Primátor pozval motoristov na vyskúšanie si cestovania mestskou hromadnou dopravou. Každý držiteľ slovenského vodičského preukazu bude môcť zdarma využiť linky MHD 2 až 212 a X13. MHD bude na podnet občianskych združení posilnená, a to v rannej špičke pracovných dní a na niektorých linkách celodenne. Viac o posilnení MHD sa dočítate tu.

Z divadla parkovací dom?

Odprezentovaná bola aj vizualizácia stavu Hviezdoslavovho námestia pred Slovenským národným divadlom, ak by sa vyhovelo požiadavkám na parkovanie. Obrázok znázorňuje celé námestie zapratané autami a v každej budove parkovací dom.

Iróniou je, že podobný stav bolo možné vidieť naživo deň predtým počas vinobrania v Rači – motoristi nemali problém zabrať celé chodníky či trávniky a blokovať aj električky. Alternatívu v podobe MHD však zabezpečenú nemali, električky neboli dostatočne posilnené a do viacerých spojov sa ani nedalo nastúpiť. Problémom teda nebude len nevedomosť niektorých vodičoch o iných druhoch dopravy, ale aj reálny stav MHD a tolerovanie nesprávneho parkovania.

Primátor naráža na problémy aj vo vlastných radoch. Napríklad jeden zo zamestnancov magistrátu zodpovedných za dopravu sa opakovane v internetových diskusných fórach vyjadruje proti zavádzaniu buspruhov. „Zisk pre MHD bude mínus 25 minút, pre ostatných mínus 40 minút. Hlavná vec že poniektoré občianske združenia budú spokojné a ostatní dopravní odPorníci nech si trhnú nohou, že?“ reagoval v pracovný deň o 12:20 zamestnanec magistrátu na margo zriadenia buspruhu na Štefánikovej ul.

Buspruh nakoniec bude aspoň na Štefánikovej

Z pôvodne medializovaného zriadenia buspruhu na úseku Most SNP – Štefánikova nakoniec zostal len buspruh na Štefánikovej ul. v smere od Hodžovho nám. ku križovatke SAV. Nebude však vyznačený vodorovným dopravným značením, ale len zvislým značením. Napriek absencii adekvátnej informačnej kampane pre motoristov, bude zriadený už zajtra, 17. septembra.

 „Skúšobná doba by mala byť minimálne dva týždne,“ informoval hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser. Ďalšie vyhradené jazdné pruhy tento rok už realizované nebudú s odôvodnením, že počas jesene a zimy by nové vodorovné dopravné značenie na vozovke nevydržalo. „Na jar by sme na základe pozitívnej odozvy začali realizovať ďalšie vyhradené jazdné pruhy,“ povedal Schlosser.

Vytipované sú ďalšie „celé trasy“ buspruhov, a to najmä na vnútornom mestskom okruhu, teda Štefánikovej, Šancovej, Legionárskej, Karadžičovej, Dostojevského rade a Staromestskej. Ďalšími adeptami sú radiály von z mesta, a to tam, kde nie je električková doprava. Napríklad by sa malo jednať o Gagarinovu ul. „Čím skôr budeme realizovať vyhradené jazdné pruhy na ucelených úsekoch, tým lepšie pre Bratislavčanov,“ myslí si Schlosser.

Hlavný dopravný inžinier mesta vyjadril názor, že máme veľmi prísne technické normy, ktoré priamo či nepriamo bránia buspruhom. „Málo ľudí z administratívy alebo z dopravnej polície si uvedomuje, že technická norma má len odporúčajúcu rolu.“

Schlosser na záver vyzval, aby sa cestujúci podelili s mestom aj o pozitívne dojmy z realizovaných opatrení, nielen o negatívne.

Doplnené 16.9.2012 16:34: Buspruh na Štefánikovej ul. bol vyznačený už v nedeľu 16. septembra. Vodiči osobných áut ho vzhľadom na problematické dopravné značenie i absenciu osvety zväčša ignorovali. Na linke mestskej polície 159 o zriadení buspruhu nevedeli. Spočiatku operátor tvrdil, že ak nemá buspruh vodorovné dopravné značenie, potom neplatí. Po tom, čo náš redaktor policajta informoval, že zvislé dopravné značenie je nadradené vodorovnému, prišla na Štefánikovu ul. hliadka. Autá však neriešila.

Doplnené 17.9.2012: V nedeľu vo večerných hodinách bolo doplnené aj vodorovné dopravné značenie, a to oranžovou prerušovanou čiarou. V pondelok ho už väčšina vodičov automobilov rešpektovala. Tí, ktorí napriek viditeľnému značeniu jazdili v buspruhu, na križovatke s Leškovou ul. komplikovali dopravu a zdržiavali ostatných vodičov áut. Paradoxne tak autá idúce mimo buspruhu zdržiavali vodiči iných áut, ktorí nedodržali predpisy.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #9:
to akú limuzínu primátor použiva, ja neviem , až "taký informovaný" nie som ? pointa bola v tom že keď už sa takáto akcia vymyslí tak by ľudia z magistrátu na čele s primátorom mali isť ostatným občanom vzorom , ale to je na tomto asi najmenej dôležité .
Dôležitejšie je prečo bola na začiatku spravená veľká kampaň typu: posilníme interval na L7 (čo sa neudialo) , posilnime linky klbovymi autobusmi (len zabudli povedať že takými ktoré sa po druhom kole na linke rozpadnú) a z plánovaného BUS pruhu ktorý mal byť raz tak dlhý a obojsmerný zostala polovica v jednom smere a to ako je to chaoticky vyznačené ani nehovorím. Možno je na mieste otázka komu vyhovuje že to takto dopadlo.

Ešte k BUS pruhu za zástavkou na Hodžovom námestí smerom k stanice je značka ktorá ak sa nemýlim znamená koniec BUS pruhu (biela v pozadí) http://imhd.sk/ba/media/gn/00091877/Zaciatok-buspruhu-na-Stefanikovej-vodici-sa-o-nom-dozvedia-az-po-odboceni.jpg a o 50 metrov ďalej je zas značka ktorá vyznačuje začiatok BUS pruhu , ale na ceste je čiarami vyznačení v celom úseku aj medzi týmito značkami. Možno je to náhoda , alebo som to zle pochopil , alebo len niekto chce aby tam vznikal chaos a zrušilo sa to ❓
Reakcia na: 44 #11:
Zajtra (tuším) bude diskusia na Nám. SNP k verejnej doprave, tam sa treba spýtať, kto je zodpovedný.
Reakcia na: petoo #4:
Ja by som sa rad kompetentnych spytal, preco nie je BUS pruh, ako slubili? Na ten sa predsa vacsina tesila najviac a ten mohol doprave aj najviac v ramci ETM pomoct! Klamali. Otazka je kto? Kto je za toto fiasko zodpovedny?

OT: Ftacnik ma myslim sluzobny Mercedes, ale nie som si isty. Viem, ze magistrat ma nejake Superby k dispozicii. Ale ine som chcel - exprimator Durkovsky, ktory by mal sediet v base, sa vozi na sukromnom bielom BMW 5 GT ! Zaujimalo by ma, kde na toto auto zobral peniaze.
Reakcia na: petoo #4:
Primátor býva na Kúpeľnej 8 (http://www.bratislava.sk/vismo/o_osoba.asp?id_org=700000&id_o=78461&p1=51737), na Hviezdoslavovo námestie išiel asi pešo, sú to tak dve minúty cesty ? Autom ani MHD by sa to asi neoplatilo ?
Reakcia na: petoo #4:
Noze nam prezrad aku limuzinu primator pouziva, ked si taky informovany 🙂
Reakcia na: Solider #7:
Tak zákon o obecnej polícii jej stanovuje tieto práva:

f) objasňuje priestupky, ak tak ustanovuje osobitný predpis, prejednáva v blokovom konaní priestupky ustanovené osobitným predpisom4) a priestupky proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky5) spáchané neuposlúchnutím pokynu vyplývajúceho
1. z dopravnej značky6) zákaz zastavenia, zákaz státia, zákaz vjazdu, zákaz odbočovania, zákaz otáčania, prikázaný smer jazdy, prikázaný smer obchádzania, vyhradené parkovisko, obytná zóna, pešia zóna, školská zóna, zóna s dopravným obmedzením a parkovisko,
2. zo všeobecnej úpravy cestnej premávky, 6) ktorou sa zakazuje zastavenie, státie a vjazd vozidiel.

Viem, že napr. mestská polícia po úprave zákona z pred pár rokov dostala zákaz merať rýchlosť resp. merať ju aj môže, ale pokuty vyberať nemôže. Boli pre to dosť veľké ohlasy, ale mimo Bratislavy lebo tu nevyužívali tento spôsob ryžovania, zjavne papuče viac vynášali.
Reakcia na: luky133 #5:
Je aj presne vymedzené, aké porušenia môže sankcionovať? Lebo mne sa marí, že môžu riešiť iba zákazy (vjazdu, zastavenia, státia, odbočenia). To nič nemení na fakte, že na tieto veci tu máme dopravnú políciu, ktorá tieto veci má prirodzene v komepetencii, a tú treba privolať, nie papučkárov.
Reakcia na: 810zssk #2:
Smutné je, že primátor aj ostatní kompetentní dostali od občianskych združení veľmi konkrétne pripomienky a podnety k realizácii BUS pruhu, ktoré smerovali k tomu, aby realizácia bola kvalitná, aby boli vopred informácie pre verejnosť, atď.
Reakcia na: Solider #1:
Mestská polícia môže kontrolovať dodržiavane pravidiel cestnej premávky na komunikáciach v meste. Avšak narozdiel od štátnych, kde väčšina (teda už musí každá) hliadka je odstavená viditeľne, mestská polícia sa čo najviac schováva aby mala moment prekvapenia. Vidieť je to možné napr. na Botanickej kde sporadicky kontroluje otáčanie vozidiel do protismeru ak tam zrovna neryžuje štátna polícia. Štátna polícia je na tomto úseku odstavená za zastávkou (viditeľná pre každého), ale ak tam stojí mestská auto má pomaly v kríkoch a ten kto sa tam otáča si ju nemá ako všimnúť. ?
BUS pruh skončil fiaskom ako väčšina podobných projektov , ale na to sme si už asi zvykli . Na Šťefanikovej to asi moc nepomôže keďže tam je väčšinou blokovaní odstavenými autami alebo ako teraz smerom od stanice býva uzavretý kvôli stavbe. Takže nezmení sa nič autobusy sa aj na daľej budú musieť spoliehať na to že ich niekto pustí do ľavého pruhu aby to mohli obísť a všetci dobre vieme aký sú niektorý vodiči ohľaduplný.

ináč nevie niekto ako prišiel primátor na dnešné zahájenie ETM svojou limuzínou alebo MHD ?
ak prišiel limuzínou tak ju rovno mohli zaparkovať pred divadlo a mohli ušetriť na fotomontáži ?
a mohol by tento týžden nechať svoju limuzínu v garáži a chodiť MHD nech je ľudom vzorom ale to by som chcel asi už veľa ?
ono, keby to nebolo na zaplakanie, tak by som sa asi smial... ?
1. Naco ma mesto mestsku policiu ktora nefunguje a nedokaze ani kontrolovat dodrziavanie predpisov v sulade s dopravnou politikou mesta?

2. Ten BUS pruh je fail. Myslienka dobra, ale radsej to ani nemali realizovat ako realizovat to takto.. toto len uskodi.
A má mestská polícia vôbec v kompetencii kontrolu značky C24a Vyhradený jazdný pruh?