Polícia predčasne ukončila testovanie v križovatke Kamenné nám., po rokovaní s mestom sa v teste pokračuje

Kompetentní údajne ani nestihli vyhodnotiť doterajšie skúsenosti.

Testovanie predpokladov lepšieho zdieľania uličného priestoru, vzájomnej ohľaduplnosti účastníkov cestnej premávky a plynulosti prechodu chodcov i prejazdu električiek pri vypnutej svetelnej signalizácii na Kamennom nám. sa skončilo predčasne. Podľa našich informácií z magistrátu dnes Krajský dopravný inšpektorát nariadil zapnutie signalizáce na križovatke Kamenné nám.. Signalizáciu pritom platí zo svojho rozpočtu mesto.

Pôvodne mal experiment trvať až do jeho vyhodnotenia Komisiou cestnej svetelnej signalizácie. Tak ako pri každej zmene sa vyskytli aj sťažnosti, no v diskusných fórach médií prevládali pozitívne ohlasy. Nič mimoriadne nemá zaznamenané na videozázname z dotknutých križovatiek ani naša redakcia. Podarilo sa nám získať vyhodnotenie odborných útvarov magistrátu, ktoré malo slúžiť ako podklad pre Komisiu cestnej svetelnej signalizácie, ktorá má kompetenciu rozhodnúť o zastavení alebo pokračovaní experimentu. Tá ešte nestihla zasadnúť.

"Zapnutá signalizácia na oboch križovatkách je obmedzujúcim faktorom, keďže križovatky sú schopné zvládnuť jestvujúce dopravné zaťaženie aj ako neriadené. Cestná dopravná signalizácia (CDS) v križovatke nemá opodstatnenie ani z kapacitného ani z bezpečnostného hľadiska. Jediným účastníkom, ktorý z CDS profituje je nevidiaci chodec," uvádza magistrát v záverečnom hodnotení. "Vypnutá signalizácia na oboch križovatkách je najmä z hľadiska časových strát električiek veľmi výhodná. Je predpoklad, že potrebná zvýšená miera vzájomnej tolerancie vodičov električiek a áut ako aj chodcov bude v tejto centrálnej oblasti dodržiavaná. Z tohto dôvodu odporúčame, aby signalizácia zostala na oboch križovatkách naďalej vypnutá minimálne 1 až 3 mesiace, počas ktorých bude ďalšie sledovanie dopravnej situácie zamerané na sledovanie bezpečnosti cestnej premávky (zhromažďovaním štatistiky) a správanie sa nevidiacich chodcov (vizuálnym sledovaním a osobnou diskusiou). V prípade nezaznamenania anomálií bude vhodné ponechať CDS v križovatkách vypnutú až do prípadnej zmeny dopravnej situácie," uzavrel svoje hodnotenie magistrát. Vo vyhodnotení dopravného podniku sa ukázali úspory električiek v desiatkach sekúnd.

Na križovatkách Štúrovej, Jesenského a Grösslingovej ul. zostávajú semafory vypnuté. Efekt pre električky je však mizivý, keďže tie uviaznu na Kamennom námestí. V minulotýždňovej ankete stránok imhd.sk s otázkou "Kto by mal podľa vás určovať dopravnú politiku mesta?", sa 3/4 respondentov vyjadrili v prospech dopravných odborníkov vybraných primátorom alebo poslancami, teda predstaviteľmi volenými občanmi. 17% odpovedalo, že by to mali byť spoločne dopravní odborníci, úradníci a polícia a iba 1% respondentov sa domnievalo, že by mala mestu určovať dopravnú politiku polícia.

Doplnené o stanovisko PZ SR a aktuálne informácie:

Ako nás informoval hovorca Krajského riaditeľstva PZ SR v Bratislave František Peczár, signalizácia bola znovu spustená "nakoľko bola ukončená skúšobná etapa s dodaním vyhodnotenia". "Magistrát hlavného mesta nebol o tejto skutočnosti informovaný, nakoľko užívateľ systému – KDI KR PZ v Bratislave obdržalo vyhodnotenie prevádzky bez použitia CDS v danej križovatke a na základe tejto skutočnosti bolo signalizačné zariadenie opätovne spustené do prevádzky," vysvetlil. Testovanie však od popoludňajších hodín 25. apríla opäť pokračuje: "Na základe rokovania s pracovníkmi magistrátu hl. mesta SR, ktoré sa uskutočnilo dňa 25.4.2012 sa opätovne deaktivovala CDS a pokračuje ďalšia etapa testovania premávky bez činnosti CDS," uzavrel Peczár.

Vyhodnotenie experimentu - porovnanie dopravnej situácie spracované magistrátom

DRUH DOPRAVY

 DOPRAVNÁ SITUÁCIA POČAS ZAPNUTEJ CDS

DOPRAVNÁ SITUÁCIA POČAS VYPNUTEJ CDS

 ČIASTKOVÉ ZÁVERY

KOĽAJOVÁ DOPRAVA

Na Kamennom nám. majú električky okrem smeru od Štúrovej do Špitálskej všetky ostatné smery zelenú cca 10s, čo pri 90s cykle riadenia znamená priemerné zdržanie pred návestidlami 40s. Na výjazde z Jesenského je priemerné zdržanie 38s, zo Štúrovej priamo 14 až 20s, vľavo 40s. V oboch smeroch Nám. SNP – Štúrova nie sú križovatky vzájomne skoordinované, vzniká tu ďalšie priemerné zdržanie električiek cca 30s, t.j. celkove až 70s.

Električky majú zaistený bezpečný prejazd oboma križovatkami, chodci prebehujúci priechod na svoju červenú v drvivej väčšine rešpektujú blížiacu sa električku, aj keď električky vchádzajúce do Špitálskej musia zvukovým znamením upozorňovať chodcov, čakajúcich v strede priechodu pri električkovom ostrovčeku.

Električky v hlavných smeroch vstupujú do križovatky bez zdržania, prípadne s malým spomalením na umožnenie chodcom dokončiť prechádzanie dlhých priechodov. Električky od Nám. SNP vpravo vstupujú do križovatky len s minimálnym zdržaním, vľavo do Špitálskej buď len s minimálnym zdržaním, alebo pri väčšom počte prichádzajúcich áut so zdržaním cca 10s, keďže prúd vozidiel je neustále zastavovaný chodcami vstupujúcimi na priechod, čo električky využívajú na prejazd. Na pravom odbočení od Špitálskej na Nám. SNP ako aj od Kamenného nám. do Jesenského je zdržanie električiek minimálne, väčšina vodičov v priamych smeroch umožňuje električkám odbočenie, ale nie všetci, čo bude potrebné riešiť doplnením dopravného značenia. Na výjazde z Jesenského musia električky zastaviť (je tu značka STOP), doba čakania zodpovedá počtu prechádzajúcich áut, ktoré sú však zastavované chodcami na priechode pri Dunajskej, čo električky využívajú na prejazd križovatkou. Počas sledovania dopravnej situácie v celom uzle nebola zaznamenaná žiadna kritická situácia, kde by bola ohrozená bezpečnosť.

Vypnutie CDS v oboch križovatkách má priaznivý efekt na plynulosť električkovej dopravy, doba prejazdu električiek bola skrátená (podrobnosti viď tabuľka č. 1). Je viditeľná symbióza električiek s ostatnými účastníkmi premávky primerane hierarchii vyznačenej prednosti v jazde.

CESTNÁ DOPRAVA

 Obe svetelne riadené križovatky umožňujú bezpečný a väčšinou bezkolízny prejazd áut zo všetkých smerov, jediné kolízne smery sú odbočovanie vľavo z Grösslingovej do Štúrovej a pravé odbočenie do Medenej, kde vodiči musia dávať prednosť chodcom na priechode. Vzhľadom na okamžité dopravné zaťaženie je doba zeleného signálu niektorých smerov predimenzovaná, čo využívajú chodci na prebehovanie cez priechody na svoju červenú. Nastávajú tu občas kritické situácie, keď vodiči po dlhšej medzere dobiehajú do križovatky zvýšenou rýchlosťou, aby stihli svoju zelenú, čo prebehujúci chodci už neregistrujú.

Vodiči prechádzajú križovatkami bez väčšieho zdržania, pričom čiastočne rešpektujú aj električky na vedľajších smeroch a plne rešpektujú chodcov na priechodoch, aj keď títo prechádzajú cez priechod jednotlivo a nie po skupinkách. Na vpravo odbočujúce električky do Nám. SNP a Jesenského bude potrebné vodičov áut upozorniť pomocou dopravného značenia, aj keď povinnosť dať im prednosť vyplýva zo zákona o cestnej premávke (§19, odsek 5).

Napriek tomu, že na rozdiel od električkovej dopravy tu neboli vykonané merania doby prejazdu križovatkami, z vizuálneho pozorovania dopravnej situácie možno vyvodiť záver, že plynulosť cestnej dopravy na vedľajších smeroch je porovnateľná s režimom v podmienkach ich svetelného riadenia. V hlavných smeroch je plynulosť cestnej dopravy logicky vyššia.

PEŠIA DOPRAVA

Obe svetelne riadené križovatky umožňujú bezpečné a väčšinou bezkolízne prechádzanie chodcov cez riadené priechody. Jediné kolízne priechody sú cez Štúrovu a Medenú, kde vodiči odbočujúci na plný signál musia dávať prednosť chodcom na priechode.

Dlhé časové medzery medzi prechádzajúcimi autami počas ich zelenej lákajú nedisciplinovaných chodcov na prebehovanie cez priechody na svoju červenú. Nastávajú tu kritické situácie, keď prebehujúci chodci už neregistrujú autá dobiehajúce do križovatky zvýšenou rýchlosťou, aby stihli posledné sekundy svojho zeleného signálu. Priechod cez vjazd do Nám. SNP má červenú len počas voľna pre električky, ak tu tieto nie sú, tak červená pre chodcov sa javí ako zbytočná, čo neprispieva k rešpektovaniu červeného signálu chodcami.

Chodci prechádzajú cez priechody takmer bez zdržania a keďže prechádzajú aj jednotlivo, tak tu nastáva občasné zdržovanie vozidiel na vjazdoch aj výjazdoch z križovatky. Vodiči áut prechádzajúcich chodcov rešpektujú, takže ku kritickým situáciám medzi autami a chodcami tu väčšinou nedochádza. Jediné zdržanie chodcov je zapríčinené prechádzajúcimi električkami, ktorým sú chodci povinní dávať prednosť. Chodci zdržujú električky minimálne, najmä pri dochode cez dlhé priechody, kedy električky musia spomaliť jazdu, aby ich neohrozili. Napriek tomu, že počas sledovania chodcov nebol medzi nimi zaznamenaný žiaden nevidiaci, je zrejmé, že pre nevidiaceho chodca sa podmienky pri vypnutej CDS zhoršili.

Z vizuálneho pozorovania správania sa chodcov možno vyvodiť záver, že vypnutím CDS prirodzene klesli príležitosti na porušovanie dopravných predpisov chodcami (prevažne vstup do vozovky na červenú). Viditeľne sa znížili zdržania chodcov na priechodoch. Taktiež bolo viditeľné, že chodci vo väčšej miere sledovali dopravnú situáciu, ako počas zapnutej CDS, kedy zväčša sledovali len svoj semafor.

CYKLISTI

Cyklisti využívajú na prejazd celého uzla tak vozovku ako aj chodníky a priechody. Cyklisti vo vozovke aj na priechodoch sú dostatočne chránení, pokiaľ dodržiavajú príslušný zelený signál.

Cyklisti najmä pri zrýchlenom prejazde po vozovke v hlavných smeroch môžu byť čiastočne ohrozovaní vozidlami z vedľajších smerov, ktorých vodiči nemusia blížiaceho sa cyklistu zaregistrovať dostatočne včas.

Vzhľadom na veľmi nízky podiel cyklistov na celkovej skladbe účastníkov premávky, nebolo počas experimentu možné vyhodnotiť jeho vplyv na bezpečnosť cyklistov využívajúcich vozovku. Rozhodne však platí to, čo pre ostatných účastníkov, a síce že doba prejazdu je aj u cyklistov kratšia v režime pri vypnutej CDS.

 

 

 DOPRAVNÁ SITUÁCIA POČAS ZAPNUTEJ CDS

 DOPRAVNÁ SITUÁCIA POČAS VYPNUTEJ CDS

CELKOVÉ ZHHODNOTENIE DOPRAVNEJ SITUÁCIE

Prejazd celým dopravným uzlom je takmer bezkolízny a bezpečný vo všetkých smeroch. Pri dĺžke riadiaceho cyklu 90s tu dochádza k zdržovaniu električkovej dopravy, áut ako aj chodcov na niektorých smeroch až 80s. Jestvujúce nižšie dopravné zaťaženie a tým vznikajúce väčšie následné medzery medzi autami lákajú nedisciplinovaných chodcov na prebehovanie cez priechody na svoju červenú, čím tu môžu nastávať kritické situácie.

Z uvedeného vyplýva, že na oboch križovatkách je počas zapnutej CDS zaistená bezpečnosť za cenu vyšších zdržaní, avšak nízke dopravné zaťaženie umožňuje nedisciplinovaným chodcom nebezpečné prebehovanie na červenú.

Vypnutá CDS umožňuje prejazd električiek, vozidiel a prechádzanie chodcov s minimálnym zdržaním. Dávanie prednosti je vyznačené jestvujúcim dopravným značením, chodci na priechodoch sú povinní dávať prednosť električkám, vodiči áut sú povinní dávať prednosť hlavnej komunikácii, chodcom na priechodoch a vpravo odbočujúcim súbežným električkám a vodiči električiek dávajú prednosť pri vjazde z vedľajšej komunikácie na hlavnú električkám aj autám. Pri dodržiavaní týchto pravidiel a vzhľadom na povolenú max rýchlosť 30km/h ako aj polohu dopravného uzla v samom centre mesta je predpoklad, že bezpečnosť cestnej premávky pri vypnutej signalizácii nebude ohrozená. Jediným účastníkom premávky, ktorému CDS chýba je nevidiaci chodec.

CELKOVÉ ZÁVERY

Zapnutá signalizácia na oboch križovatkách je obmedzujúcim faktorom, keďže križovatky sú schopné zvládnuť jestvujúce dopravné zaťaženie aj ako neriadené. CDS v križovatke nemá opodstatnenie ani z kapacitného ani z bezpečnostného hľadiska. Jediným účastníkom, ktorý z CDS profituje je nevidiaci chodec.

Vypnutá signalizácia na oboch križovatkách je najmä z hľadiska časových strát električiek veľmi výhodná. Je predpoklad, že potrebná zvýšená miera vzájomnej tolerancie vodičov električiek a áut ako aj chodcov bude v tejto centrálnej oblasti dodržiavaná. Z tohto dôvodu odporúčame, aby signalizácia zostala na oboch križovatkách naďalej vypnutá minimálne 1 až 3 mesiace, počas ktorých bude ďalšie sledovanie dopravnej  situácie zamerané na sledovanie bezpečnosti cestnej premávky (zhromažďovaním štatistiky) a správanie sa nevidiacich chodcov (vizuálnym sledovaním a osobnou diskusiou).

V prípade nezaznamenania anomálií bude vhodné ponechať CDS v križovatkách vypnutú až do prípadnej zmeny dopravnej situácie.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Valec #38:
Viď tretie slovo príspevku pod tebou.
Magistrát vykonáva mesačný experiment vypnutej CSS. KDI PZ SR niekto dodá po troch dňoch vyhodnotenie a tak CSS zapne. Pri tom ale magistrát sám o tejto skutočnosti nevie.... WTF? To len ja tomu (ne)rozumiem? ?
v tomto bananistane je to uz fakt kocurkovo. rano zapnute a potom vypnute.
Reakcia na: Mike #35:
Už je zas OFF. ?
Reakcia na: ivanbuto #34:
Netuším. Ale všimol som si, že sa o tom rozbehla diskusia už aj na ďalšom fronte ?

http://www.bratislava.sk/diskusia/hlavni_index.asp?k=1069&r=1005&p1=96231
Reakcia na: Mike #32:
Chyba, alebo kocúrkovo? ?
Treba im ten kablik odpojit.
dnes, t. j. štvrtok ranná špička križovatka opäť zapnutá ?
Reakcia na: matt11 #30:
Áno, na základe dnešného rokovania sa križovatka opäť vypína.
dnes poobede bola opat vypnuta 🙂 . Zeby niekoho osvietilo?
Chodim tou krizovatkou casto a to sa nedalo porovnat. Ked to bolo vypnute, tak to bolo vsetko prehladnejsie, rychejsie ucastnici premavky sa navzajom respektovali, davali si prednost tak ako mali, skratka, to co tu uz bolo spominane xkrat. Hold, vidim, ze rozhodnutia proti zdravemu rozumu u nas stale pretrvavaju ?
Reakcia na: david1 #27:
Kamenné námestie - SNP cez štyri "prúdy" električiek? Reálne sa prechádza cez tri pruhy (šírkovo), pričom v strednom je kríženie koľají z oboch strán. Tri koľaje (síce bez križovania koľají) sú aj na opačnom konci zastávky Kamenné námestie. Priechod s vypnutou CSS je podľa mňa ešte o niečo prehľadnejší, čo sa týka rozhľadu.
Reakcia na: Zvero #25:
Osobne som si to ani nestihol vyskusat... ?
Mne jedine v tomto experimente vadil neriadeny prechod medzi Kamennym nam. a Nam.SNP cez 4 prudy elektriciek.
Podla mna to bol asi jediny dovod opätovneho zapnutia. Hadam sa aj dockame zdôvodnenia od PZ.

Zmenili tam aspoň dlžku zelených signálov? Bol zbytočne dlhý pre auta na Spitalskej a ostal tam ešte z čias prejazdného nam.SNP a funkčného Stareho mosta ktorý sa dosť vyuzival ako skratka medzi Hodzovym nam. a Petrzalkou.
Reakcia na: Zvero #25:
Včera dôvod nikto nevedel, ale taktiež nikto nevedel, že by tam nastala nejaká nebezpečná situácia, takže tá dôvodom zrejme nebola.
V tomto clanku mi chyba jedna podstatna vec: Preco policia predcasne ukoncila experiment?
Zaplatiť, nezaplatiť, prestrihnúť, neprestrihnúť.... stačí si uplatniť vlastnícke práva a prosto to vypnúť a bude to. Žiaden zákon neumožňuje KDI nič mestu nariaďovať, ak tak veľmi chcú, môžu sa obrátiť na súd. To ako keby mne domov prišlo nariadenie že mám celú noc svietiť, lebo pouličné osvetlenie je nedostatočné. Keď si na KDI chcú prepínať tlačítka, nech si postavia vlastnú signalizáciu niekde na dvore.
Reakcia na: d3k0 #18:
elektriku za prevadzku semaforov plati kto ? ak mesto, staci ze "zabudne" platit (nedostatok financii) a ZSE ich po par tyzdnoch urcite odpoji alebo rovno vypovie odberne miesto odkial to je napajane (usporne dovody, treba setrit) a ked tam policajti chcu funkcne semafory, nech si dovezu na vlastne naklady agregat 🙂
A keby som napisal na magistrat ziadost o povolenie na odstrihnutie privodnych kablikov k semaforom??? ? ? ? Policajti by prepinali vypinace az by sa im z kecky parilo a stale by to neslo:D:D:D
Reakcia na: d3k0 #18:
Vsak staci dojst s pilou, odpilit semafory (pripadne len prestrihnut kabliky) a potom si mozu policajti prepinat on/off na zaklade svojej lubovole ?
Navrhujem obštrukciu a von s tým do médií.