Polícia nevie, či podporovať MHD alebo nie

Ministerstvo vnútra tvrdí, že kladie dôraz na uprednostnenie verejnej dopravy, polícia hovorí, že nemôže preferovať jeden druh dopravy pred iným.

Vláda SR ešte v roku 2008 schválila uznesenie o podpore rozvoja verejnej dopravy pred individuálnou automobilovou dopravou. V mestách sa napriek tomu zmenilo málo a žiadnu väčšiu podporu MHD na komunikáciách nevidno. „Pri stretnutiach s predstaviteľmi magistrátu, keď žiadame napríklad budovanie bus-pruhov, sme často informovaní o negatívnom postoji polície voči uprednostňovaniu MHD,“ hovorí Ivan Bútora z občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

Ministerstvo vnútra tvrdí, že verejnú dopravu podporuje. Pod ministerstvo spadá aj Policajný zbor SR schvaľujúci dopravné značenie. „Jednotlivé policajné útvary pri výkone svojich činností vychádzajú z platnej legislatívy a kladú dôraz na to, aby bola verejná osobná doprava uprednostnená pred individuálnou. Pri posudzovaní jednotlivých prípadov postupujú s ohľadom na ochranu života, zdravia a majetku občanov na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky,“ napísala nám Natália Hattalová z Komunikačného odboru ministerstva.

Ako príklad ministerstvo uvádza obmedzenia áut pri zriaďovaní bus-pruhov a schvaľovaní zastávok. „Príslušné policajné útvary rozhodnú z dopravno-bezpečnostného hľadiska v neprospech verejnej dopravy len v prípade, ak by zmena v organizácii cestnej dopravy v prospech verejnej dopravy mohla mať negatívny dopad na bezpečnosť účastníkov cestnej premávky v konkrétnej lokalite,“ uviedlo ministerstvo.

Na okraj

Ak vám doteraz nebolo jasné, prečo musí autobus so stovkou cestujúcich stáť v zápche medzi autami zväčša zaplnenými 1-2 cestujúcimi, po prečítaní reakcií Ministerstva vnútra a Policajného zboru, vám to už jasné bude. Policajti nevedia o tom, že ministerstvo chce preferovať verejnú dopravu.

Zatiaľ čo navonok sa Slovensko tvári, že zavádza európske štandardy, v skutočnosti len buduje Potemkinovu dedinu z uznesení a deklarácií. Tie nepomáhajú a nepomáha ani zdravý rozum. Pre políciu sú rovnocenné všetky druhy dopravy bez ohľadu na to, že jeden druh dopravy produkuje výrazne viac emisií ako iné druhy. 1 autobus = 1 cyklista = 1 auto. Pre priestor potrebný na odvezenie 70 ľudí platí podivná policajná matematika: 30 m2 = 90 m2 = 1000 m2. To je „rovnocennosť“ v praxi. Čo na tom, že svet už dávno prišiel na to, že rovnocenní sú ľudia a nie ich dopravné prostriedky.

Ak nepomáha zdravý rozum ani nepreberné množstvo príkladov zo zahraničia, treba začať meniť predpisy a normy a podmienku preferencie verejnej dopravy v nich explicitne uviesť. A treba o tom aj informovať políciu. Kým sa to nedozvie, uznesenie vlády o podpore verejnej dopravy zostane len zdrapom papiera.

Michal Dekánek

Bratislavskí policajti: preferencia jedného druhu dopravy pred iným je vylúčená

František Peczár z oddelenia komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave na otázku preferovania MHD uviedol, že je to závislé od konkrétneho miesta. „Každá lokalita má svoje špecifikum a niektoré objekty, resp. časti mesta obsluhované automobilovou dopravou musia byť, jedná sa spravidla o tzv. zdrojovú alebo cieľovú dopravu (napr. zásobovanie a dopravná obsluha, ktorá zahŕňa aj riešenie statickej dopravy pre byty a pod.). Ale sú aj lokality, kde sa vyžaduje ukľudnenie komunikácií v prospech chodcov (napr. centrálne mestská oblasť – uzavretie spodnej časti Námestia SNP).“

Krajské riaditeľstvo však vidí uprednostňovanie verejnej dopravy inak ako ministerstvo: „V princípe sa dá povedať, že akákoľvek preferencia jedného druhu dopravy na úkor iných druhov bez vytvorenia primeraných podmienok v náhradnej trase je vylúčená a smeruje proti príslušným technickým normám a predpisom, čo sa negatívne prejaví aj v praxi,“ informoval Peczár. Ako príklad uviedol uzávierku Starého mosta.

„Polícia pri svojej činnosti na úseku bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky aktívne spolupracuje so všetkými príslušnými cestnými orgánmi, obcami a právnickými a fyzickými osobami. Cieľom je bezkolízne riešenie organizácie dopravy všetkých účastníkov cestnej premávky, pričom sa, ak je to možné, vždy kladie dôraz na uprednostnenie verejnej osobnej dopravy pred individuálnou automobilovou dopravou,“ uzatvára ministerstvo.

Z vyjadrenia krajského riaditeľstva však vyplýva, že policajti ešte nevedia o tom, že majú vždy klásť dôraz na uprednostnenie verejnej dopravy. Dokazujú to aj konkrétne skúsenosti z Bratislavy, tvrdí Ivan Bútora: „Napríklad pri zámere vybudovania zastávky v jazdnom pruhu s upokojením dopravy na Palisádach sa Krajský dopravný inšpektorát postavil kategoricky proti, argumentoval pritom nadradenosťou plynulosti cestnej premávky, ignorujúc podobné riešenia napríklad z českých miest“. Aj preto projekt nakoniec nebol dotiahnutý a stále čaká na svoju konečnú podobu.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: zeleznykon #20:
je veľmi smutné, že sa hanbíš za svoju prácu... ja osobne som nemal a nemám problém nosiť uniformu... tiež na železnici som si nevšimol, že napr. sprievodcovia, čo jazdia krížom krážom cez SK by sa v každej stanici prezliekali... a už ťa vidím, ako 2 hodiny pred službou klušeš na podnik sa prezliecť, potom z podniku na konečnú striedať ? sa nedaj vysmiať
Reakcia na: VLK #19:
firemna kultura su napriklad aj satne pre zamestnancov este som nevidel policajta vojaka z povolania lekara sestricku pilota aby isiel do a z prace vo vozidle mhd v uniforme akoze sorry ale snad zakonnik prace ktory uklada zamstanvatelovi vytvorit na pracovisku miesto na púrezlecenie a odlozenie si osobnych veci a zvrskov plati aj pre DP
Reakcia na: zeleznykon #18:
ja som zásadne za uniformy, je to hlavne o firemnej kultúre
Reakcia na: zakaznik #11:
ano tie nalepky by boli potrebne stale ale na to DP nema peniaze nema peniaze na nahradne diely ziarovky maticky ani na nic vali pred sebou 7 milionovy dlh peniaze z magistratu na koncorocne odmeny sa niekde stratili a policia to nevysetruje ale peniaze na uplne zbytocne uniformy pre vodicou znova nasiel
Reakcia na: fanatikmhd #16:
Pokial ide o zastavky a statie na nich, treba od 1.7. ked bude objektivna zodpovednost zaviest kamery na kritickych miestach (napr. na zastave Trhovisko by v sobotu doobeda zarobili nechutne prachy), tiez napr. pri BUS pruhoch.
Reakcia na: zakaznik #11:
Tie si veľmi dobre pamätám na dožívajúcich karosách krátkych z krasňan, obzvlášť na 3001 s prehnitou strechou a nálepkami 90rokov MHD v BA. Ale z iného súdku. Čo urobili? Nič! Čo môžu? objednať si policajnú hliadku k zastávke (trebárs Zochova smer mesto) a za zastávkou budú pandle...A kto s dostatočnou vzdialenosťou nezastaví, Hybaj ho, porušenie cestného zákona a ohrozenie výjazdu vozidla hromadnej dopravy osôb (väčšia priorita). Dovidenia, 100€ na mieste, alebo odobratie vodičáku. A uvidíš, že aj vládne limuzíny si budú od vozov MHD držať odstup. Ako je v článku uvedené, nemôžu preferovať MHD pred IAD. Fajn, beriem. Tak ale nepreferujme IAD pred MHD!!!!! zo zákona máš určené žlté pásy ako všeobecný zákaz zastavenia! Zastávka má žlté pásy 10m pred (pokiaľ to je možné) a 5m za namaľované pri obrubníku. Zastavenie na zastávke trestať rovnako (možno prihliadať na výnimku keď o druhej ráno zastaví auto trebárs v DNV.....tak to nebrať trak vážne. Ale v špičke nemajú čo robiť na zastavkach MHD! Takto môžem pokračovať do večera v chybách, kde zo zákona je určená prednosť MHD a houbeles z toho! Fízli iba kukajú a tvrdia že nič nemôžu.
Reakcia na: intony #14:
partizanska aj keby bola v oboch smeroch takto vyblokovana by az tak zasadny problem nebol, tam uz hustota cestnej dopravy az tak kriticka nie je ...
Reakcia na: si #13:
Na druhej strane zastávky v jazdných pruhoch šetria čas počas vychádzania zo zastávky. Ak sa stavebne znemožní obiehanie trolejbusu, zásadne to zvyšuje aj bezpečnosť chodcov. Nie je to síce prípad Kozej - tam to veľmi význam nemá - zastávka Partizánska je však navrhovaná práve takto.
Reakcia na: intony #10:
ked dalsi spoj nebude vediet vliezt na palisady lebo tam bude sora (co sa relativne pravidelne stava, aj ked castejsie je to skrz to lave odbocenie na stetinovu, ale zazil som uz aj vdaka neobiditelnosti trolejbusu v zastavke - nie su dobre rozhladove pomery kedze teraz je zastavka v obluku), tak to bude urcite prospesne aj pre tu verejnu dopravu, ze ? 🙂
Reakcia na: zakaznik #11:
podľa vyjadrenia bývalého vysokopostaveného človeka v dp patria plochy na vozoch recaru a dp si na nenemôže lepiť, čo chce...
btw. povinnosť prednosti je v zákone / vyhláške, keď dostaneš vodičák, mal by si poznať obe, ak nie, nech za to policajti berú vodičáky...
Reakcia na: fanatikmhd #6:
Na druhej strane, povedme si, čo spravil DPB alebo mesto, aby polovodičom pripomenuli povinnosť dať prednosť vozidlu vychádzajúcemu zo zastávky? Kedysi boli na (trolej)busoch také nálepky.
Reakcia na: si #3:
To, že je zastávka Kozia v jazdnom pruhu, je zlé?
Polícia funguje príkazovo, takže jej to musí niekto nariadiť priamo z ministerstva. Preto treba tlačiť na ministerstvo, nie na políciu ?
Reakcia na: AAA #7:
Toto je stará známa vec, že tí bezmocní policajti nie sú až takí bezmocní! Tí čo by chceli lepšie nevedia že môžu, a tí, čo vedia že môžu to zneužijú vo svoj prospech......
Už neviem, v akej diskusií, ku ktorému článku sme sa bavili o tom, či policajti môžu určovať mestu zapínanie semaforov a pod.. Tam som tvrdil, že nemôžu, no musím to zobrať naspäť. Podľa § 3 ods. 7 cestného zákona "Cestný správny orgán a obec môžu určovať používanie dopravných značiek, dopravných zariadení a povoľovať vyhradené parkoviská podľa odseku 2, odseku 4 písm. f) a odseku 5 písm. f) len so súhlasom dopravného inšpektorátu."
Reakcia na: si #3:
si : No a? Poďme na niečo častejšie - výjazd autobusu (trolejbusu) zo zastávky. Zo zákona je prikázané (Ak si pamätám dobre zo zákona), pokiaľ to je možné (zábrzdná vzdialenosť) umožniť výjazdu vozidla verejnej dopravy osôb zo zastávky ak dáva znamenie o zmene smero jazdy....

Tak isto ešte iné chuťovky zo zákona 🙂

(2) Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta. Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde.

(3) Ak vodič autobusu alebo trolejbusu vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého jazdného pruhu, vodič jazdiaci v tomto pruhu je povinný mu dať prednosť v jazde. Vodič autobusu alebo trolejbusu je pritom povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy a nesmie ohroziť vodičov ostatných vozidiel.

(5) Električka, ktorá križuje smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo po jej ľavej strane a dáva znamenie o zmene smeru jazdy, má prednosť v jazde.
Krásne a výstižne napísané ?
Škoda, že myslenie kompetentných sa asi nezmení ...
Plne podporujem túto snahu o zdravý rozum u polície. Len mám obavy, že to bude na dlho... No verím a dúfam, že raz sa to podarí - asi najlepšie tou zmenou tých mystických, demagogických a nezmyselných predpisov a noriem, lebo teraz je Autoslava zakotvená vlastne aj v nich...
no na palisadach to uz nepriamo s jednou zastavkou spravili (premiestnili zastavku kozia smer hrad na cestu vraj z dovodu opadavanie omietky z domu nad zastavkou), v spicke to velmi pozitivne nie je (rovnako tak ak nie este aj horsie ale posobi aj lave odbocenie na stetinovu)
a preferencia verejnej dopravy v ponimani terennych pracovnikov policie vyzera napriklad tak, ze ked pred tyzdnom ci dvoma bola odstavena svetelna signalizacia pri zvaracskom ustave, tak ked sa objavila elektricka ktora by mala prejst krizovatkou tak akoby naschval ten policajt stojaci v strede akurat zmenil smer volna tak ze elektricka uz prejst nemohla (a kym som sa tam vyskytoval toto spravil asi trom elektrickam).... volakedy co si pamatam tak aspon v takychto pripadoch sa snazili o plynulost verejnej dopravy....
No určite chudáčikovia fízli plačú, že kebyže sú BUS-pruhy a nie sú na záťahu, tak by museli stáť v tých prepočítaných 3km frontách na 200 metrovej ulici (Kdeže vypočítali súdruhovia pri zavedení BUS pruhu na štefánikovej? Že ak sa hromádka áut na 500 metroch z dvoch pruhov dostane do jedneho, a zrýchli sa MHD, tak kolóny áut dosiahnu tuším po Aupark 🙂 ) Ach, tá naša Autoslava!