Dopravný podnik plánuje 8 nových trolejbusových tratí

Väčšina by mala byť vybudovaná na Patrónke a v Ružinove.

Na najbližšom mestskom zastupiteľstve 26. apríla primátor mesta Milan Ftáčnik predloží materiál o rozvoji trolejbusových tratí. Spracoval ho Dopravný podnik Bratislava a uvádza plány na vybudovanie štyroch trolejbusových tratí a ďalšie možnosti rozvoja trolejbusovej dopravy. Dokument sa nezaoberá zmenou trasovania trolejbusových liniek v prípade realizácie tratí, prípadne konkrétnymi náhradami autobusových liniek.

Rozšírenie trolejbusov na Patrónke

Prvé štyri trate by sa mali dotýkať oblasti Patrónky a mali by znamenať prepojenia a predĺženia existujúcich tratí. „Ucelený dopravný systém trolejbusových tratí spočíva v napojení na dobudované prepojenie trolejbusovej trate Pražská – Hroboňova s vozovňou Hroboňova po jestvujúcej trati na Lovinského ulici, obnovou trakčného vedenia na Gaštanovej s vyústením po Valašskej ulici do Mlynskej doliny, na križovatku Patrónka, a jeho dobudovaní po Lamačskej ceste až po OD Tesco Lamač,“ píše sa v materiáli.

Trolejbusová trať „Brnianska“

Pôjde o prepojenie novej trolejbusovej trate na Pražskej ul. s traťou na Patrónke s dĺžkou trolejového vedenia je 2 x 1250 metrov. V križovatke Patrónka by okrem prepojenia trolejového vedenia na Lamačskú cestu bolo zrealizované aj odbočenie z Mlynskej doliny na Brniansku ulicu elektrickými a zjazdnými výhybkami. Náklady by sa mali pohybovať vo výške cca 900 tis. €.

Trolejbusová trať „konečná Gaštanová“

Jednalo by sa o rekonštrukciu obratiska Valašká v úseku od Lovinského cez obratisko na Gaštanovej ulici a Západnom rade s vyústením na Valašskú ulicu v dĺžke 1000 metrov. Jednostopé vedenie by predstavovalo 860 metrov a dvojstopé vedenie 240 metrov. Predpokladané náklady by mali byť 300 tis. €.

Trolejbusová trať „Patrónka - Vojenská nemocnica“

Táto trať sa v súčasnosti pripravuje na realizáciu a bude financovaná z Operačného programu Bratislavský kraj. Pôjde o zobojsmernenie existujúcej trolejbusovej trate na Lamačskej ceste a jej napojenie na trať do Mlynskej doliny aj na Kramáre. Tým sa dosiahne možnosť obojsmerného prestupovania na Patrónke aj v smere na Kramáre a taktiež medzi trolejbusmi a regionálnymi autobusmi. Náklady na realizáciu by mali dosiahnuť 2,058 mil. €.

Trolejbusová trať „OD Tesco Lamač“

„Dobudovanie trolejbusovej trate od križovatky Cesta na červený most po OD Tesco Lamač dáva predpoklad pre jej ďalšie predĺženie do oblasti Lamača v zmysle platného územného plánu,“ uvádza materiál. Pôjde o napojenie trolejbusovej trate na trať k Vojenskej nemocnici s dĺžkou vedenia 2x 800 metrov. Pred obchodným domom by malo byť vybudované jednostopé obratisko v dĺžke 590 metrov.

„Realizáciou trolejbusovej výstavby až po spomínané obchodné centrum, by sa výrazne zlepšila obsluha územia z centrálnej mestskej oblasti a z oblasti Kramárov. Vybudovaním trolejbusovej trate s nadväzným prestupovým terminálom pre autobusové linky obsluhujúce západnú časť mesta (Dúbravka, Devínska Nová Ves, Lamač, Záhorská Bystrica) by podstatne zvýšilo atraktivitu tohto územia,“ píše sa dokumente pre poslancov. Náklady na realizáciu by mali pohybovať okolo 1 mil. €.

Trolejbusovú dopravu možno rozšíriť aj inde

Dopravný podnik navrhuje aj ďalšie trolejbusové trate, ktoré by sa výhľadovo mohli vybudovať. Väčšina z nich je v pláne už dlhšiu dobu, zatiaľ sa do realizácie nedostali.

Trolejbusová trať „Trenčianska ulica“

Išlo by o predĺženie trolejbusovej trate od konečnej Ružová dolina po koniec Trenčianskej ul. pri križovatke s Bajkalskou v dĺžke cca 300 metrov. Podnik plánuje neskôr jej predĺženie a spojenie s trolejbusovou traťou na Prievozskej ulici cez Bajkalskú ulicu. Náklady na realizáciu trate boli stanovené vo výške cca 430 tis. €.

Trolejbusová trať „Rožňavská (Trnávka) - Galvaniho - Avion Shopping Park - Letisko M. R. Štefánika“

Cieľom je okrem iného zabezpečiť dlhodobo požadované spojenie centra mesta a Autobusovej stanice Mlynské Nivy s letiskom. Pred realizáciou výstavby tejto trate je možnosť zabezpečenia premávky vozidlami s pomocným dieselovým pohonom - predĺženie linky 205.

Trolejbusová trať „Košická - Most Apollo – Ovsište“

„Pred realizáciou výstavby tejto trate je možnosť zabezpečenia premávky vozidlami s pomocným dieselovým pohonom - predĺženie linky 209 cez Miletičovu a Prievozskú a predĺženie linky 210 od Mlynských nív). Uvedené by výrazne pomohlo ‚odbremeniť‘ čoraz atraktívnejšiu autobusovú linku 68, spolu s novým - stále viac požadovaným spojením Petržalky s Miletičovou ulicou,“ uvádza materiál.

„Trolejbusová sieť na území Petržalky by perspektívne tvorila ťažiskovú sieť dopravnej obsluhy k nosnému systému koľajovej dopravy na území celej Petržalky. Perspektívny stav by si samozrejme vyžadoval vybudovanie aj patričného technického zázemia (vozovňu, meniarne a pod.). Predložený návrh predstavuje prvý krok na zavedenie ekologickej dopravy tam, kde je mestská hromadná doprava v súčasnosti zabezpečovaná autobusovými linkami a kde sa neuvažuje ani so smerovaním koľajovej dopravy.“

Trolejbusová trať „Karadžičova - Dostojevského - Pribinova – Eurovea“

„Pred realizáciou výstavby obchodno-administratívneho centra Eurovea bola spracovaná výhľadová štúdia pre možnosť obsluhy tejto lokality trolejbusovou dopravou a to predĺžením jestvujúcej linky 210 zo smeru od Hlavnej stanice. V súčasnej dobe sa opätovne objavujú požiadavky na prepojenie a pri vytvorení obratiska až na Šafárikovom námestí by došlo k možnému prestupu z električiek prichádzajúcich od Petržalky, Dúbravky a Karlovej Vsi smerom do okolia nových obchodno-administratívnych centier v blízkom okolí,“ uvádza materiál. Podľa projektu stavby električky do Petržalky by sa však mala zastávka električiek od Šafárikovho námestia vzdialiť.

Plánujú sa aj rekonštrukcie vedení

V materiáli pre zastupiteľstvo sa uvádzajú aj pripravované rekonštrukcie trolejového vedenia:

  • konečná Cintorín Ružinov v cene 70 tis. €
  • otočka Lovinského v cene 90 tis. €
  • križovatka Mickiewiczova ul. - 29. augusta v cene 60 tis. €
  • križovatka Karadžičova – Záhradnícka v cene 150 tis. €

Ak bude spracovaný materiál vzaný na vedomie poslancami Mestského zastupiteľstva, bude možné na jednotlivé trate žiadať o nenávratný finančný príspevok v rámci Operačného programu Bratislavský kraj.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
V duchu poslednych vyjadreni by mozno bolo dobre trat k Tescu Lamac riesit az v nadvaznosti na realizaciu Nemocnice Razsochy...
Reakcia na: Beus #39:
O obchadzkach viem, lenze ide o to, ze na kazdu obchadzku potrebujes vyblokovat dane cislo (cize napr. uz nemozme mat linku 781). Preto by bolo idealne keby sa linky 1-999 zadavali priamo svojim cislom a dalsie linky s jednotkou na zaciatku (napr. nocaky by boli 14xx, X-ka 18xx, pismena 19xx, atd.) 🙂

Pokial ide o zmestenie sa, teoreticky sa zmesti aj 8-miestna, ale deko tu davnejsie spominal ze by to bolo zle citatelne 😉
Reakcia na: 810zssk #35:
Do PP sa 4-ciferna linka sice neda zadat, ale to sa riesi roznymi "obchadzkami" ako napr. spominana 901, ktora je v palubakoch ako 791, ako pisal Mike (lebo pod 900-vkovymi kodmi su symboly) 🙂
A na transparent sa zmesti tiez - ved ked sa f Kosicoch zmesti na standardny zadny (1-segmentovy) BUSE panel (tusim 27x19 px) linka RA8a, tak sa zmesti aj 9164 😉
No, vidim ze mame dalsi namet na sci-fi, uz len aby si niekto nasiel cas to vsetko spracovat 🙂

A inak, ta 64 sa zaviedla len preto, aby tam vobec nieco jazdilo, a aby to malo aspon aky-taky zmysel (takmer nahrada 41) - s tym, ze reorganizacia celeho linkovania trolejbusov je uz pripravena a nerealizovala sa len preto, ze sa este caka na Patronku (a mozno niektore dalsie trate), aby sa to po jej otvoreni v (snad) dohladnom case nemuselo zasa cele menit.
Ono by inak bolo fajn ak by sa do BUSE dali zadavat stvormiestne cisla liniek a je pokoj 🙂
Reakcia na: Mike #36:
Hej to viem, ale uz teraz je to kodovo tesne, takze vyrabat kody pre tieto linky by bolo trochu problematicke ?
Reakcia na: 810zssk #35:
Viem že je to celé joke, ale napr aj 801 keď zadáš do buse to je X1 (dnešná 801 je interne 781) a 901 keď zadáš tak to je "A" (dnešná 901 je 791).
Reakcia na: kecho #33:
A do Tesca pojde 1164 Vojenska nemocnica - Tesco Lamac... navrhujem do Koncepcie BID doplnit ciselny rad XX64, ktory bude urceny pre nezmyselne linky... 64, 164 a 1X64 bude urceny pre Bratislavu, 2X64, 3X64, 4X64, 4X64, 6X64 a 7X64 budu urcene pre BSK, 8X64 pre Madarsko (napr. Rajka - Areal vodnych sportov) a 9X64 pre Rakusko (cislom 9164 budu oznacene spoje linky 901 mimo soboty). Vzhladom na charakter tychto liniek nie je nutne ich oznacovat a teda nie je potrebne ani riesit skutocnost, ze na BUSE sa takato linka nezmesti a do PP sa neda zadat.
Reakcia na: kecho #33:
Skôr by som to videl na linku 171 Čiližská - Tesco PB - Billa Toryská - Lidl Vrakunská - Lidl Gagarinova - Lidl Trenčianska - Miletičova - Horský park - Valašská (neskôr - Kaufland Patrónka - Patrónka - Tesco Lamač, príp. aj Lamač - Lidl Lamač). ?
Reakcia na: Valec #31:
a čo takto 164 spájajúca dôležité obchodné centrá v centre: Lidl-Miletička-Jelačičova a späť? 🙂
Reakcia na: AAA #25:
? za vysvetlenie
lebo sa mi to zdalo ako dosť veľký nepomer
Reakcia na: TomJ #26:
Hádam nechceš, aby sa tým už dnes niekto zaoberal... myslieť tak ďaleko dopredu? Však stačí mesiac po kolaudácii prehodiť tam nejakú linku, príp. zas nejakú nezmyselnú vymyslieť. Napr. sa predĺži dnešná L64 až k Lidlu. ?
je zvlastne ked sa tu uz pise o takychto dlhodobejsich planoch, ze tam nie je napriklad uvaha o vytvoreni trolejoveho prepoja mlynska dolina - nabrezie - dostojevskeho rad s "odbockami" stare grunty (intraky), botanicka (napojenie sucasnej ostrovnej prevadzky na DD) a novy most - staromestska co by (jasne ze pri nutnosti ziskania novych vozidiel) umoznilo obsluhu pod trolejom niektorych znacne vytazenych (autobusovych) liniek (ako napriklad 31 a mozno aj 39 ak by sa pohlo s rozvojom troleja v oblasti trnavky a letiska; 32; a zas v kombinacii s lamacom aj 30)
mudrlanti zase zasadali a vymysleli iba dalsiu hovadinu
najviac sa mi paci ako teraz v okoli vozovne hrobonova zastavaju trolejaky a pokusaju sa aj niekolko minut prestavit vyhybku kombinaciou tlacidiel ? ?
Reakcia na: jancidubova #27:
Dlhe diely 🙂
Reakcia na: 810zssk #16:
co znamena skratka "DD" ? Dik 🙂
Mňa by len zaujímalo, kde by sa otáčali trolejbusy, keby sa predĺžili z Ružovej doliny k Lidlu. V špičke je smer Bajkalská dosť dlhá kolóna, čiže výstupište a nástupište by nemohlo byť na terajších zastávkach 66 a N61 ale bližšie k Ružovej doline. Samotné predĺženie po Lidl je hovadina, ak by sa to napojilo cez Bajkalskú na Prievozskú (a neskôr možno aj na Trnavskú) to by bolo dobre, len čo by tam jazdilo? 201-ku nemožno len tak prehodiť cez Trenčiansku a Bajkalskú, lebo zastávka Miletičova je na jej trase dosť dôležitá.
Reakcia na: kecho #21:
V tej cene je zahrnutá aj reko križovatky Pri Suchom mlyne - Limbová. Plus bude treba prestavať obratisko VN. Kdežto na predĺžení do Tesca Lamač namontuješ 2 výhybky, no žiadne iné zložité konštrukcie trolejového vedenia budovať nemusíš.
Reakcia na: fanatikmhd #9:
Hej tie výhybky z Hroboňky sú noazaj "múdra" voľba.
Reakcia na: kecho #21:
Trat nie su len draty, cize logicky cena za km nebude nevyhnutne rovnaka.
Reakcia na: fonzo #20:
Aha, ja som si pod pojmom prevadzka predstavil prevadzkove naklady. Investicne maju byt z eufondov.