Rekonštrukcia kĺbového TAM-BUSu pokročila

V dielňach Dopravného podniku od minulého roka prebieha rekonštrukcia kĺbového autobusu TAM 272 A 180 M, ktorý sa následne zaradí do zbierky historických vozidiel bratislavskej MHD. Ide o pôvodne banskobystrické vozidlo, ktoré v Bratislave jazdilo pod číslom 1414 len krátky čas na sklonku éry týchto autobusov. Na vozidle bola dokončená oprava motorickej časti a karosérie, vrátane nového laku v pôvodných farbách bratislavských TAM-BUSov. Zostáva ešte vykonať montáž interiéru vozidla.

Prvý autobus slovinskej značky TAM sa objavil na linkách bratislavskej MHD presne pred 20 rokmi, v apríli roku 1992. Ďalších 33 kĺbových a 11 "krátkych" TAM-BUSov bolo do Bratislavy dodaných v rokoch 1993 - 1995. Hoci plány na výrobu týchto autobusov v Bratislave boli veľkolepé, bankrot slovinského výrobcu tieto plány zmaril ešte pred výstavbou výrobného závodu na Jurajovom dvore. TAM-BUSy sa napriek prechodným problémom nakoniec udržali v premávke relatívne dlho, posledný (práve rekonštruovaný #1414) bol z premávky stiahnutý v januári minulého roka.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Valec #17:
Toho sa nebojim, neni problem stiahnut aj 2 ks 15 TR z 201/2/208, hoc posledná pomenovaná si to najviac vždy odsra*a. ?
Reakcia na: Petto #16:
skôr do Dúbravky, keď zatvoria tram-trať z Karlsdorfu 😉
Reakcia na: Valec #17:
Inak kedy bude Sanos hotový?
Reakcia na: fanatikmhd #15:
Kĺbový TAM by mal mať vonkajšie transparenty, keďže tie mali mnohé už od výroby. I keď sa po krátkom čase zasekli. Pre šetrenie preto navrhujem, aby sa do hisotrického TAMu dal na namiesto predného elektronického transparentu veľký plagát: 39 Cintorín Slávičie údolie. Vodič by mal v kabíne handry a v prípade potreby by transparent prekryl. ?
Reakcia na: Petto #16:
A Sanos ako ZV za 25Trky ?
Hoši, len aby 1414 nejazdila ako posila pre Petržku , však tá už nemá čo vypraviť ? kinderka halabala na 91/191,94
Klbak s tabulami, ale kratky by mal ostat, skoda tej 3700 ze sa nezachovala. Predsaa len, bol to vobec prototyp a predvadzaci kus svojho druhu. A na druhu stranu, dlhe diely a tambus k sebe neodmyslitelne patrili! A Valec : Zas, ked mas tolko typov busov ako u nas, o Tr a El ani nehovoriac, tak zac podla coho urcics co zachvat a co nie? Kebyze dnes mame T11, ci SM16,5 tak k nmam lozia sotocvoci a nadsenci z celeho ceskoslovenska. Esteze sme ich mali dost....sak likvidacia....IK bol oviacej, tka z hentoho nebude veteran a z ik hej.... Ono, pozri, o hovoris ze za 100 rokov..za 100 rokov bude posledny pamatnik autobusu MBCC, a potom uz iba SORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSORSOR a tak dalej..... Tam uz nebude dovod daco zachovavat. Predsa historia je na to aby sa ukazalo co bolo...a nie na com si niekto zarobil a vobec to nemalo existovat (cest vynimkam, ako holokaust). U karos nevidim dovod zachovania CNG, je to prerabka pre efektivnost prevadzky, staci naftak dlhy a kratky, tambus dlhy a kratky, IK dlhy a kratky, z T3 je predsa veteran solo voz, duplak bohvie ci bude, T6 uz je vyclenena co viem 7901 na "povodny stav" takze stastie prajem tomu stastlivcovi, ale krychle viem poskytnut (DPP mi doviezlo krychle z KT8), K2 veterany su, a podobne..... a uvazovat vcil o sorkach, solarisoch a inych...nema to zmysel...
Reakcia na: 810zssk #8:
Tiež si myslím, že dlhý TAM by mal byť s tabuľami a skôr krátky s BUSE, lebo tie jazdili väčšinu prevádzky s BUSE. A myslím si, že je zbytočné zachovávať aj naftovú aj plynovú B741, veď sa jedná v podstate o ten istý typ, len upravený, to by sme potom naozaj museli mať aspoň 5-6 historičákov T3 (T3, T3P, T3G, T3S, ...), aby to bolo spravodlivé. ?
Reakcia na: Valec #5:
Valec: Ale zas nemat prevadzky schopnu legendu Ikarus 280 je hamba, taktiež T 11 a Tatra T 400 to by bola lahoda, alebo Tr 14 z overovacky, Sodomka, SM 16,5... ale u nas na nic nie su peniaze. A kto chce niečo z toho vidiet musi isť do ČR.
Reakcia na: 810zssk #8:
Dúfam, že tie Karosy si myslel jednu dlhú a jednu krátku. A krátky TAM by som ani nezachovával, tých tu bolo len pár (jedine že by z jedného pamätník na nejakej ZŠ na DD spravili).

Keď si to tak zrátam, z 20 ročného obdobia zachovať 5 autobusov, t.j. jeden typ za každých 4 rokov... Za 100 rokov by mal DPB 25 vozidiel... to už vyjde aj na jednu menšiu historickú šotoprevádzku. ?
Reakcia na: N/A #10:
WIN! ?
Aspoň tento Tambus by mohli nechat v premávke lebo tie moderne su sice ekonomickejsie ale nie su take uzasne ako stare dobre Tambusy a Ikarusy 280,283 .
Reakcia na: 810zssk #8:
Ak ma pamäť neklame TAMy väčšinu svojej premávky premávali s tabuľami. Väčšina ich buse dostala až po GO na LBC a keďže aj náter je klasický bielo červený , tak by mal byť s tabuľami.
Reakcia na: Valec #4:
Ale tak to zas nie, ale osobne by som to videl takto:
TAM dlhy - BUSE
TAM kratky - tabule
Ikarus 4xx - jeden voz s BUSE (je jedno ci kratky, alebo dlhy)
Karosa nafta - tabule
Karosa CNG - BUSE
T3 - suprava s tabulami
T3P - suprava s BUSE
K2 - s tabulami
K2S - s BUSE
T6 - s previjackami ak by sa dalo; ked nie tak BUSE
Dúfam, že mu aspoň dajú klasické žlté sedadlá a nie tie karosácke, čo mal.
Aby to neskončilo tak, že sa ešte objaví v premávke s cestujúcimi 😃
Reakcia na: OBUS #3:
Nie je možné mať historičák z každého jedného vozidla, kto by to kde skladoval a hlavne kde by sa to využilo - raz do roka pri DOD? ?
Reakcia na: 810zssk #2:
Problém by bol, že z niektorých typov by sme takto museli mať historičákov zo 10 - napr. taka Karosa B741 (naftová tabuľová, naftová BUSE, plynová tabuľová (a ešte dajme tomu aj 3 rôzne druhy náteru)... ?

Keďže T3 väčšinu svojho života (to sa však kľudne môže ešte zmeniť) jazdili s tabuľami a poväčšinou v súpravách, tak by som bol za tabuľovú súpravu. Za to napr. T6tky by som preferoval len s BUSEčkom.
A ešte krátky treba, ale inak super, že sa to podarilo a nešli do šrotu. ?
Reakcia na: Valec #1:
Ono idealne by bolo mat dva historicaky... jeden v stave ako dojazdili (napr. aj 1414 s BUSE), druhy s tabulami, alebo handrou ? Hoci handra sa moze operativne aplikovat aj na ten BUSEckovy ?

Podobne pri T3 vznikne otazka ked raz o 100 rokov dojazdia ze ci historicak s tabulami, alebo BuBuse 🙂