Projekt Udržateľná doprava v Bratislave pomôže aj električkám

Je všeobecne známe, že doprava sa aj napriek enormnej snahe o znižovanie emisií stala hlavnou príčinou znečistenia ovzdušia v mestách. Výnimkou nie je ani Slovensko, kde podiel dopravy na celkových národných emisiách oxidu uhličitého predstavuje 17%.

Na rozdiel od iných sektorov (priemysel, poľnohospodárstvo a pod.), emisie z dopravy každým rokom rastú. Kým v roku 1990 boli na úrovni osem percent, dnes ich miera zaťaženia životného prostredia dosahuje spomínaných 17 percent.

Vzhľadom na to, že súčasný stav má tendenciu zhoršovať sa, je potrebné prijímať opatrenia, ktoré obmedzia emisie z dopravy v mestách. Preto vznikla v spolupráci Hlavného mesta SR Bratislavy a Rozvojového programu OSN (UNDP) iniciatíva, ktorá napomôže realizácii udržateľného dopravného systému mesta, čo by malo viesť k zníženiu škodlivých emisií počas nasledujúcich desiatich rokov.

Finančné náklady projektu, ktorý potrvá štyri roky (2010-2014), predstavujú 5,4 mil. USD. Z tejto sumy poskytuje Globálny environmentálny fond 930-tisíc USD. Partnerské organizácie - Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy, Mestská časť Bratislava-Petržalka, Slovenský hydrometeorologický ústav, občianske združenie BicyBa – sa na ňom finančne spolupodieľajú vo výške 4,47 mil. USD. Projekt realizuje UNDP v spolupráci s Energetickým centrom Bratislava.

Zámerom projektu je ponúknuť Bratislave nové riešenia dopravnej politiky s víziou, aby sa stala mestom na svetovej úrovni s vysokou kvalitou života. Opatrenia, ktoré projekt navrhuje, sa stanú základom udržateľného systému mestskej dopravy. Poskytnú jej používateľom vysoký stupeň mobility a dostupnosti vo všetkých spôsoboch dopravy: automobilovej, verejnej hromadnej, cyklistickej a pešej.

Po vzore iných európskych miest, projekt chce prilákať viac ľudí do mestskej hromadnej dopravy, a to prípravou a podporou na zavedenie opatrení, ktoré ponúknu cestujúcim  kratšie prepravné časy a nové prvky MHD:  cyklistickú dopravu na každodennú prepravu a schému zdieľania osobných vozidiel. Popri zatraktívnení MHD, jej uprednostnenie u cestujúcich by mali podporiť aj obmedzenia individuálnej dopravy (sprísnenie parkovacích podmienok).

Bicykel ako mestský dopravný prostriedok

Jedným z nástrojov na dosiahnutie a udržanie zámerov systému organizácie a riadenia dopravy v Bratislave, ktorý projekt podporí, je cyklistická doprava. Slovenská metropola má pomerne dobre vybudovanú sieť cyklotrás, ktorá slúži na rekreačné účely. Preto projekt prináša stratégiu cyklistickej dopravy, ktorá sa stane rovnocennou súčasťou dopravného generelu mesta.

Tím zahraničných a slovenských odborníkov, v  spolupráci s Magistrátom hlavného mesta SR Bratislava, dotknutými inštitúciami a mimovládnymi organizáciami, momentálne analyzuje jestvujúce hlavné cyklotrasy, ich možné vzájomné prepojenie v komplexnej sieti, ako aj  s ostatnými sieťami MHD. S využitím medzinárodných skúseností projekt navrhne opatrenia a plán realizácie.

V najbližších rokoch (2013-2014) sa spustia pilotné riešenia s podporou mesta. Významným predpokladom pre úspešné prijatie stratégie cyklodopravy verejnosťou je zohľadnenie bezpečnosti cyklistov v mestskej doprave. Preto projektový tím úzko spolupracuje s políciou, aby sa zosúladili aj odporúčania na úpravu príslušných právnych predpisov.

Účinná metóda zdieľania áut

Ďalším prvkom udržateľného systému mestskej dopravy, ktorý projekt podporí (a je pre Bratislavu novinkou), predstavuje schéma zdieľania osobných áut. Skupina medzinárodných a domácich expertov, v úzkej spolupráci s vedením mesta Bratislava, skúma najlepšie príklady zo zahraničia. Na základe ich vhodnosti pre mesto pripraví návrh riešenia, princípy a plán realizácie obdobnej schémy. Jedným z projektových špecialistov je odborník, ktorý sa podieľal na zavedení obdobnej schémy v nemeckých Brémach. Ide o mesto, ktoré je svojou veľkosťou, podmienkami a infraštruktúrou podobné Bratislave.

Zdieľanie osobných áut je doplnkom k mestskej hromadnej doprave. Podstatou je krátkodobý prenájom (bežne v trvaní len niekoľkých hodín) rôznych typov áut, podľa aktuálnej potreby klienta, za cenových podmienok výhodnejších ako bežný prenájom vozidla. Záujemca zaplatí registračný poplatok tri až desať eur mesačne. Potom podľa veľkosti vybraného auta zaplatí približne dve eurá za hodinu a za odjazdený kilometer 0,20 eur.

Je na užívateľovi, aby zhodnotil vhodnosť a cenovú efektívnosť občasného používania a náročnej údržby vlastného auta, alebo zdieľanie verejného auta podľa potreby. Fungujúce schémy sú užívateľsky priateľské, rezervácie a platby prebiehajú elektronicky. Možné pilotné zavedenie tejto služby v Bratislave sa dá očakávať v rokoch 2013-2014.

Filozofia parkovacej politiky

Zdieľanie osobných vozidiel je kombinovateľné s novou parkovacou stratégiou a tvorí jej pridanú hodnotu. Súčasná stratégia statickej dopravy podporuje používanie súkromných osobných áut. Jej výsledkom je veľmi nízky počet áut, ktoré sa vystriedajú na jednom uličnom parkovacom mieste za deň. Súčasne narastá aj problém s nedostatkom parkovacích miest.

Keďže informácie o dostupnosti parkovania chýbajú, tak sa zdĺhavé hľadanie voľného miesta pre vodičov, ktorí prichádzajú do centra, stáva bežným rituálom. Obdobná situácia je aj v mestských častiach s vyššou koncentráciou spoločensko-hospodárskych činností (administratívne centrá). Navyše, jestvujúca kontrola na dodržiavanie parkovacích predpisov  je málo účinná.

Základnou myšlienkou, o ktorú sa nová parkovacia stratégia bude opierať, je odradiť motoristov od vjazdu do mesta s vlastným autom, spojeného s dlhodobým parkovaním (viac ako dve hodiny). Naopak, zámerom je  podporiť krátkodobé parkovanie, aby sa na jednom uličnom parkovacom mieste vystriedalo čo najviac vozidiel. Súčasne, parkovanie na ulici by zostalo dostupné pre rezidentov v blízkosti ich domovov, ale len po pracovnej dobe, čiže nie ako parkovacie miesto rezervované počas celého dňa.

Poplatky za parkovanie by mali odzrkadľovať trhovú cenu, zohľadňovať skutočný dopyt i cenu pohonných hmôt, ako aj cestovné za jednorazovú jazdu v MHD. Nad dodržiavaním pravidiel bude okrem polície bdieť aj automatický systém. Jeho nastavenie, spôsob kontroly parkovania, zabezpečenie platieb a vymáhanie pokút bude závisieť od definitívnej podoby novej dopravnej stratégie.

Zrýchlenie električkovej dopravy

K zlepšeniu kvality MHD by mal prispieť aj návrh na optimalizáciu jazdy a preferenciu vozidiel MHD na radiálach Vajnorská a Račianska. Analýza projektu poukazuje na potenciál skrátiť jazdný čas električiek na oboch radiálach,  a to takmer o tretinu oproti súčasnej dobe prepravy. Okrem rýchlejšej prepravy cestujúcich to predstavuje možnosť vypraviť o dve až tri vozidlá menej s dodržaním súčasných intervalov jazdy, čiže úsporu nákladov. Alebo naopak, skrátiť intervaly jazdy pri súčasných nákladoch.

Simulácia vybraných križovatiek potvrdila, že zavedenie preferencie vozidiel MHD nebude mať negatívny vplyv na individuálnu dopravu,  či celkovú kapacitu križovatky. V tomto roku projekt podporí realizáciu pilotných projektov preferencie električiek a autobusov MHD na dvoch menších križovatkách, ktoré si vyžadujú nižšie investičné náklady a majú väčší stupeň voľnosti. (Vajnorská/Bojnická na Vajnorskej radiále a Račianska/Pekná cesta na Račianskej radiále).  

Okrem zabezpečenia preferencie vozidiel MHD na križovatkách, sa identifikovali i ďalšie prekážky, ktoré bránia prevádzkovať električky medzi jednotlivými zastávkami optimálne pri maximálnej rýchlosti. Ide napríklad o neregulované križovatky a prechody, zlý technický stav koľají, či nevhodné umiestnenie zastávok a vytýčenie trate (napríklad ostré „zákruty“ - oblúky). Pre zvýšenie komfortu cestujúcich sa uvažuje predovšetkým o uprednostnení električiek na regulovaných prechodoch pre chodcov, ale aj o znížení, respektíve až úplnom odstránení zistených prekážok.

Uvedené výstupy a zámery vychádzajú z princípov projektu Udržateľná doprava v Bratislave, a vznikli v spolupráci s pracovníkmi Magistrátu i ďalšími dotknutými organizáciami. Zatiaľ nie sú definitívne, nakoľko sú predmetom rokovaní medzi mestom a mestskými časťami. Magistrát by mal návrhy stratégií pre spomínané dopravné prvky, ktoré budú obsahovať konkrétne opatrenia, postupne zverejňovať a do diskusie mieni prizvať aj verejnosť.

Spracované podľa dokumentácie projektu Rozvojového programu OSN/Globálneho environmentálneho fondu - Udržateľná doprava v Bratislave.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.