Parkovanie sa má zásadne zmeniť, ovplyvní aj MHD

Magistrát predložil na pripomienkovanie mestským častiam Stratégiu dopravnej politiky parkovania, ktorá by mala výrazne zmeniť súčasný stav parkovania v meste.

Materiál identifikuje viacero problémov. Napríklad to, že súčasný spôsob parkovania v Bratislave skôr podporuje používanie automobilov a uličné parkovanie nie je využívané ako nástroj riadenia dopravy, čo vedie k neefektívnemu využívaniu dostupných miest. Neexistuje ani účinná kontrola dodržiavania predpisov.

Mesto preto navrhuje nové zásady:

  • spoplatnenie celého verejného priestoru,
  • zvýhodnenie spoplatnenia pre rezidentov - trvalo bývajúcich obyvateľov miest,
  • umožniť krátkodobé parkovanie a znevýhodniť dlhodobé - celodenné parkovanie v uličnom priestore,
  • zrušiť vyhradené parkovanie (okrem parkovania pre telesne postihnutých občanov),
  • zaviesť jednotné zúčtovacie stredisko pre celé mesto s možnosťou nastavenia rôznej výšky poplatkov pre mestské časti samostatne ako aj v priebehu dňa,
  • zaviesť fond dopravy z príjmov statickej dopravy, ktorý sa bude orientovať na údržbu statickej dopravy, organizáciu a reguláciu dopravy, preferovanie mestskej hromadnej dopravy a alternatívnych druhov dopravy.

V problematických zónach by pre obyvateľov malo byť umožnené bezplatné parkovanie iba prvému automobilu. Stratégia sa nepriklonila k podobným dokumentom niektorých miest, ktoré preferujú budovanie parkovacích miest v takej vzdialenosti od objektov, aby verejná doprava bola bližšie než parkovacie miesto.

Minimálny hodinový poplatok za parkovanie by mal byť najmenej 1 €, v najvyťaženejších zónach by malo byť dlhšie parkovanie znevýhodnené – napr. za 2,5 hodiny by to už malo byť 4 €. V niektorých prípadoch by mala byť dĺžka parkovania aj časovo obmedzená na 2,5 hodiny. Previazanie na cenu cestovného v mestskej hromadnej deprave, ktoré navrhovala Koncepcia parkovacej politiky z roku 2009, však už nie je natoľko zreteľné. V Stratégii sa o ňom hovorí už iba vo všeobecnej rovine: “Poplatky za parkovanie majú odzrkadľovať trhovú cenu, zohľadňovať skutočný dopyt a cenu benzínu a /alebo cestovné za jednorazovú jazdu v mestskej hromadnej doprave“. Pôvodný materiál navrhoval stanoviť minimálnu ročnú cenu pre rezidentov na úroveň ceny ročného predplatného lístka MHD a umožniť jej držiteľom jazdiť aj s MHD bez ďalších poplatkov.

Zaplatiť by malo byť možné viacerými spôsobmi:

  • platba cez mobil
  • identifikačný, platobný a časový prístroj vozidla (In-Vehicle-Meter, IVM) – podobný mýtnej jednotke
  • parkovacie automaty
  • papierové parkovacie karty (cenovo znevýhodnené oproti iným druhom platieb)

Cieľom je aj výrazne zvýšiť kontrolu dodržiavania parkovania, a to aj tam, kde v súčasnosti polícia vedome toleruje porušovanie dopravných predpisov (napr. paralelné parkovanie na jazdnom pruhu pozdĺž vyhradeného parkovania, parkovanie v oblúku križovatky, na zelenej ploche a pod.)

V prípade zavedenia parkovania v navrhovanej podobe sa zvýši atraktivita MHD a tým aj dopyt po nej. Materiál sa však okrem zmienky o fonde na preferovanie MHD nezaoberá tým, akým spôsobom bude dochádzať k peňažným transferom pre zvýšenie výkonov a kapacity MHD a ani v akej výške. Stratégia sa taktiež nevenuje budovaniu záchytných parkovísk P+R a atraktívnemu napojeniu parkovísk na mestskú hromadnú dopravu. Nie je tak jasné, z čoho by mali byť tieto náročné projekty financované. Práve nerozpracované previazanie parkovacej stratégie s mestskou hromadnou dopravou môže byť jedným z hlavných problémov projektu.

Ambiciózny project počíta so zavedením pilotnej prevádzky už v roku 2012 a celoplošnej zmeny v meste v roku 2013. Potrebné zmeny legislatívy by chceli autori presadiť do roku 2014.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
preferovanie mestskej hromadnej dopravy tak tomu sa smejem fakt vazne dobry vtip staci sa pozriet realite do oci sancova videopozicovna zakaz zastavenia vyhradeny jazdny pruh veselo sa tam parkuje a policia jedna aj druha veselo so zatvorenymi ocami nielen chodi okolo ale casto oni sami tam parkuju aby si isli pozicat dalsie fimy nech maju co v robote pozerat
Reakcia na: Valec #9:
trasa zo zochovej k auparku ma cca 1.5 km a poznam malo ludi co to budu dobrovolne slapat po vlastnych...
ani z hlavnej zeleznicnej stanice na hodzovo namestie alebo zochovu nie je zrovna oblubena na vlastnonozne slapanie (a pritom vzdialenosti su v rozmedzi 1 az 1.5 km); prikladov "spojeni" ktore ludia castejsie prejdu pesi alebo naopak sa da najst dost vela; ludia su ale vynaliezavy a len samotnymi obmedzeniami parkovania toho vela nedosiahnes... (jedine zmysluplne obmedzenia pre iad by bolo vytvorenie jazdnych pruhov pre bus-y vsade kde to je aspon trosku priestorovo mozne a striktne kontrolovanie a sankcionovanie (ne)dodrziavania prislusnymi organmi....)
Reakcia na: si #8:
Napríklad trasa z Obchodnej (od križovatky z Vysokou) na Hviezdoslavovo nám. má podľa google maps 1,1 km. Naozaj nepoznám nikoho, kto by túto vzdialenosť musel nutne absolvovať autom alebo električkou. Áno, ak by náhodou v tom čase električka išla, prečo nenastúpiť (sám by som to spravil), ale čakať na ňu? Na čo? To že mesto berie preferuje radšej 50 protestných listov kvôli zrušeniu zastávky (prípadne kvôli listom jednej upratovačky zabezpečí skoro celodennú premávku linky) pred záujmom stoviek ostatných cestujúcich je už na inú debatu.
Čo sa zvyšku týka, tak ako je popísané za akých podmienok sa bude dať vybaviť rezidenčná karta si myslím, že pri dodržiavaní týchto pravidiel, nebude možné len tak ľahko špekulovať. ?
Reakcia na: Valec #6:
nepomoze to samotnemu parkovaniu, ale moze to pomoct samotnej dopravnej situacii v meste... a zabudni na to ze vacsina ludi ti bude chodit 1-2 km (v meste) peso, pokial zrovna nejde na prechadzku (potom ale nepojde tych 1-2 km ani autom, ani MHD)... btw, keby tych 1-2 km nebol taky problem, tak by nemusel byt problem ani vyriedit mnozstvo zastavok v sieti MHD, kde sa ti hned vzburi kopa ludi uz len na to ze by si chcel zrusit zastavku vzdialenu od susednej o 100-200 metrov....
a btw, parkovanie... ludia budu vzdy hladat cestu ako kde zaparkovat za minimum nakladov a velmi dobre to vidno napriklad v starom meste, kde po zavedeni rezidencnych kariet bolo chvilu dobre, ale potom uz dost velke mnozstvo ludi prislo na to ako to okaslat a vybavit si rezidencnu kartu aj bez toho zeby tam byvali... myslis ze ked sa zavedie nieco nove tak to nedopadne podobne ? (sposob ako sa to (asi) obchadza tu vysvetlovat nebudem, nemam zaujem este viac zhorsit situaciu v dotknutom uzemi)
Reakcia na: majak #4:
Ale však PP ti nebráni prísť do centra a normálne (nie na chodníkoch, trávnikoch, námestiach...) zaparkovať. Akurát, že za túto službu si zaplatíš (tak ako za akúkoľvek inú službu).
Reakcia na: si #5:
1-2 kilometre sa v meste dajú v pohode prejsť aj pešo, v niektorých prípadoch je to aj časovo porovatelné s cestovaním v MHD.
Nevidím nikde prínos v tom, že do podfinancovaného systému ešte zavediem možnosť ďalším ľudom cestovať zadarmo a už vôbec nevidím ako to pomôže zlepšeniu parkovania.
Ak si do ceny cesty autom zarátaš ešte aj poplatok za parkovanie (ak neparkuješ na "svojom"), tak cena aj za jednorazový CL sa ti už začína oplácať.
Reakcia na: Valec #2:
ten vrak musis raz za dva roky pretlacit cez STK a taktiez musis nan platit zakonnu poistku (a mozes specifikovat ze co vsetko musis mat od auta so sebou aby to bol platny doklad - t.j. aj karticky od STK a poistenia), takze len kupna cena toho vraku to nebude... ale ok, mozno ta to vyde menej ako kupit si riadne predplatny listok, moj nazor vsak smeruje skor k tomu, ze ked uz mam auto (a zaplatene tie vsetky veci okolo) a elektricenku nie, a mam ist kamsi 1-2km daleko, tak z pohladu ceny a spotreby benzinu a ceny (jednorazovych) listkov sa mi pouzitie MHD vysoko neoplati.... a ten moj navrh odburava tuto barieru aby ten co uz to auto aj ma, mal aspon nejaku motivaciu nechat ho doma....
ak nemaju peniaze na dpb tak dpc nech si znizia vyplatu a ne nutit takto ludi ktori seru na mhd lebo je drahe a nekvalitne odstavit auto pred domom na druhom konci mesta a ist mhd do centra len pretro ze tam nebudu mat kde zaparkovat.. silna kava
Mesto by malo VZN nariadiť povolené parkovanie len na vyznačených miestach a osadiť parkovacie automaty. Domácim dať 50% zľavu na 1.auto v domácnosti a konečne tiež zaviesť mýto do centra mesta! Nie je predsa možné aby sa do zóny v dobrým dopravným spojením MHD vyvážali ľudia autami a 15 minúť krúžili dookola kým zaparkujú. Cenovo musí byť porovnateľné alebo ešte drahšie pozemné parkovanie pred veľkokapacitnými garážami. S parkovaním sa niečo musí urobiť, nie je predsa možné aby ako teraz pred Slovenským národným múzeom priamo pred vchodom parkovali autá len preto, že nie je nikde podchytené že tam stáť nemôžu. VZN musí presne stanioť plochy kde sa parkovať dá a nie ako teraz, že sa parkovať dá všade, ak nechajú 1,5 metra šírky chodcom!
Reakcia na: si #1:
V takom prípade by som si za cenu nižšiu ako je ročná električenka kúpim nejaký vrak, ktorý síce nebude smrdieť v doprave, ale zaberať parkovacie miesto na ulici pred barákom a ja sa budem môcť doživotne voziť v MHD zadarmo.
mozno by v urcitom smere nebolo od veci zamysliet sa nad relativne jednoduchou upravou tarify DPB a to takou ze ako platny cestovny doklad je aj platny original technickeho preukazu od osobneho motoroveho vozidla... Za predpokladu ze vozidlo by sa bez "papierov" nemalo pohybovat po cestach to znamena ze dane vozidlo aspon nezavadzia a nesmradi v doprave....