Záujem bol o 48 autobusov a jeden trolejbus.
Dopravný podnik Bratislava zverejnil výsledky obchodnej verejnej súťaže na najvýhodnejší návrh na uzatvorenie kúpnej zmluvy na predaj ojazdených dopravných prostriedkov MHD. Dopravný podnik v súťaži spolu ponúkal 94 ojazdených autobusov a trolejbusov v rôznom stave. Úspešnými navrhovateľmi sa stali šiesti záujemcovia, ktorí prejavili záujem o kúpu 48 autobusov a jedného trolejbusu. S úspešnými navrhovateľmi by následne mali byť uzatvorené kúpne zmluvy. V súťaži uspeli:
- Ares Bus, s.r.o.: SOR B 9.5 #3533, SOR BN 9.5 #3551, Tedom C12 G #2104, 2107, 2108, 2121, 2123 a 2124, Karosa B 741 CNG #1620, 2607 a 2652.
- DZS - M.K. Trans, s.r.o.: SOR B 9.5 #3530, 3531 a 3532, SOR BN 9.5 #3539, SOR BN 10.5 #3403, 3405, 3407, 3410, 3415 a 3421, Mercedes-Benz Sprinter #1900, Iveco Daily #1902, 1903, 1904 a 1906.
- kmko logis, s.r.o.: Tedom C12 G #1107, SOR BN 10.5 #3404 a 3412.
- Mgr. Peter Krajči: Mercedes-Benz Citaro CNG #2020.
- RETROBUS, s.r.o.: Tedom C12 G #1102 a 2114.
- Štefan Kudrík: Tedom C12 G #1101, 1103, 1104, 1105, 1106, 1108, 1109, 2125, 2126 a 2127, SOR B 9.5 #3501, 3508, 3509, 3518, 3521 a 3526, Škoda 14 Tr #6272.
Niektoré z týchto autobusov pravdepodobne ešte poslúžia v iných mestách (napr. spoločnosť DZS - M.K.Trans prevádzkuje MHD v Michalovciach, Humennom a Starej Ľubovni), niektoré z nich budú zrejme už len zošrotované a niektoré sú už ponúkané na ďalší predaj na jednom z inzertných portálov.
Aktualizácia: Viaceré vozidlá napokon odpredané neboli. Niektoré sa opäť vrátili do premávky, iné boli predávané v ďalších kolách.
Mhr1
Pre úplnosť uvádzam, kedy je ekonomické vozy vyraďovať (splnené musia byť obe podmienky):
1. Vozidlo je po životnosti, čo pokiaľ viem, je u trolejbusov 15 rokov. To splnené u mnohých nebolo.
2. Vozidlo má "vyjazdenú" poslednú opravu. Každou opravou vozidlo zhodnotím tak, že je po tej oprave schopné najazdiť určitý počet kilometrov. Rôzny počet po rôznom stupni. No a to u mnohých taktiež nebolo ani zďaleka splnené. Takým plytvaním bola napr. aj VP vozov T3 7757+58. Po VP má najazdiť električka cca 250 000 km! Táto súprava po VP jazdila cca 9 mesiacov a už len občas. Tak ak toto nie je plytvanie, tak čo potom?
Sledujem aj dopravu v Česku, tam také čosi neexistuje, aby sa vyradil voz, ktorý nevyužil všetky kilometre, ktoré mu umožnila posledná oprava.
Najhoršie je, ak sa rozíde "papierový" a reálny "život" vozidla - tak ako u spomínaných 6222/II 6226/II. Potom sa nové vozidlo pokladá za staré, "lebo podľa papierov to tak je".
Výsledok: TOTÁLNE PLYTVANIE!
V Bratislave sa pri električkách takéto zverstvá nerobili (na 7701-7716 sa hľadelo ako na T3 z roku 1975 a nie ako na T2). Zato v Košiciach sa tie isté električky dožili 13,13,18 a 18 rokov (piatu 229/II nepočítam, lebo to bola tá strašná havária na Terase) - v BA 21-43+ rokov, havarovanú 7714 nepočítam).
A zlé sú aj hurá akcie, ako nákup veľkého množstva vozidiel naraz, ako to tu už bolo spomenuté. Potom sú zrazu prebytočné aj vozidlá nedávno po VP či GO. Správne by bolo nakupovať pravidelne menšie množstvá s tým, že plán nákupu je známy dlho dopredu. Ak viem, že v roku 2020 dostanem dajme tomu 15 nových električiek, vytipujem z prvých 20 K2S a z prvej série T6 15-20 vozov (podľa toho, či pôjde len o obmenu alebo aj o nárast vozového parku) s najhorším stavom vozovej skrine a ktoré by mali v najbližšej dobe dostať opravu a už ich nebudem naháňať na VP, len najnutnejšími opravami ich udržím do dodávky nových vozov. A potom nebude vôbec škoda ich vyradiť.
Ak sa nemá plytvať, tak aj vyraďovanie je treba plánovať (okrem havárií a iných MU, samozrejme).