Plán Bratislava prináša návrhy pre atraktívnejšiu MHD.
Ako urobiť z Bratislavy lepšie miesto pre život? Na túto otázku sa snaží odpovedať návod na lepšie mesto nazvaný Plán Bratislava, ktorý pripravilo 76 profesionálov, aktivistov a ľudí, ktorým záleží na lepšej budúcnosti Bratislavy. Plán Bratislava sa zameriava na rôzne oblasti života v hlavnom meste, pričom nevynecháva ani mestskú hromadnú dopravu.
Na webe Plánu Bratislava sa nachádza rozšírený text kapitoly Mobilita: Dostupné mesto, kde sú uvedené návrhy, ako koncepčnou zmenou plánovania dopravnej infraštruktúry dosiahnuť, aby sa Bratislava stala mestom, v ktorom sa ľudia budú cítiť dobre pri chôdzi, jazde na bicykli, v MHD i v aute. Vízia sa opiera o štyri základné piliere - Chodci na prvom mieste, Zdravé mesto, Kvalitná MHD a Rozumné používanie auta.
Pilier Kvalitná MHD vychádza z predpokladu, že komplexná podpora verejnej (mestskej) hromadnej dopravy pritiahne viac nových používateľov a tým sa zníži počet osobných áut na cestách. Pri menšom počte áut v uliciach sa tak zlepšia podmienky aj pre samotných vodičov áut. Podmienkou je však systematická obnova a rozvíjanie verejnej dopravy, nielen plátanie havarijných stavov ako je tomu v súčasnosti. Zlepšenie infraštruktúry verejnej dopravy bude možné vďaka zvýšeniu bežného financovania a využitiu eurofondov.
Zvýšenie spoľahlivosti, atraktívnosti a obľúbenosti MHD je možné podľa autorov materiálu dosiahnuť nasledujúcimi spôsobmi:
- Zjednodušiť sieť liniek a zaviesť častejšie jazdiace spoje MHD.
- Nastaviť štandardy dopravnej obsluhy a požadovať zabezpečenie obsluhy všetkých (aj nových) častí mesta verejnou dopravou, čo umožní každému využívať tento ekologickejší druh dopravy.
- Odstrániť preplnenosť vozidiel prispôsobením liniek a časových intervalov dopytu cestujúcich.
- Zvýšiť spoľahlivosť verejnej dopravy presnejšími jazdnými dobami a garanciou nadväzností medzi spojmi.
- Redukovať počet zmien a výluk v doprave.
- Pri veľkých podujatiach zavádzať posilovú dopravu, ktorá výrazne zníži problémy s parkovaním vozidiel návštevníkov podujatí.
- Zlepšiť integrovanú a regionálnu dopravu, a to najmä pri dochádzke cestujúcich z okolia Bratislavy do mesta.
- Podporiť využívanie železnice a regionálnych autobusov na vybrané vnútromestské cesty, ktoré môžu vypomôcť tam, kde dnes MHD nejazdí.
- Zlepšiť prestupné uzly, aby v nich boli bezpečné pešie presuny s minimálnymi vzdialenosťami medzi nástupišťami.
- Modernizovať zastávky, ktoré poskytnú cestujúcim viac pohodlia a informácií o verejnej doprave.
- Vozidlový park MHD pravidelne obnovovať s cieľom postupnej náhrady všetkých bariérových vozidiel vozidlami bezbariérovými.
- Zakúpiť električky a trolejbusy pre nové trate.
- Do roku 2023 bude potrebné vymeniť 96 starých električiek, 6 trolejbusov a 300 autobusov.
- Urýchliť rozvoj električkových tratí, aby sa efektívne čerpali eurofondy, ktoré sú na tento účel určené.
- Dokončiť petržalskú radiálu a modernizovať iné radiály.
- Z deviatich ďalších možných nových električkových tratí vybrať prioritné a začať ich aktívne pripravovať. Ide napríklad o trate k plánovanej železničnej zastávke v Ružinove, k Avionu a letisku, spojnice Šafárikovho nám. s Krížnou ul., spojnice Šafárikovho nám. a Ružinovskej radiály, či predlžovanie Dúbravskej a Vajnorskej radiály.
- Pokračovať v rozvoji trolejbusových tratí tam, kde môžu trolejbusy nahradiť autobusy.
- Uvedená je náhrada linky 32 trolejbusmi, doplnenie chýbajúceho trolejového vedenia na úsek linky 210 od autobusovej stanice k Novému SND, predĺženie trolejbusov z Dunajskej na Kamenné nám. a ďalšie úseky, kde by mohli byť nasadené aj trolejbusy s pomocným batériovým pohonom.
- Zlepšiť údržbu električkových a trolejbusových tratí, čo prinesie zníženie hlučnosti, zrýchlenie električiek a trolejbusov a prevenciu havarijných stavov.
- Zlepšiť prístup na železničné stanice a zastávky a integrovať tak rôzne druhy verejnej dopravy.
- Obmedziť reklamný smog, pretože hlavným účelom dopravných prostriedkov a zariadení je zabezpečovať službu verejnosti a nie niesť reklamu.
Autori v dokumente podrobne rozoberajú jednotlivé oblasti zlepšenia MHD spolu s konkrétnymi návrhmi. Taktiež zdôrazňujú, že cena verejnej dopravy musí byť výhodná a zákazníci zľavami motivovaní, aby si kupovali predplatné cestovné lístky na dlhšie obdobia. Zavedenie cenovo výhodného ročného lístka na MHD by mohlo motivovať využívať ju aj tých, ktorí dnes využívajú pri každej príležitosti osobné auto. Nevyhnutné je zavádzanie nových moderných možností na zakúpenie cestovných lístkov s využitím bezkontaktných platobných kariet a smartfónov.
Podľa autorov je rovnako dôležité, aby kvalitná mestská hromadná doprava slúžila nielen jeho obyvateľom, ale reprezentovala mesto aj pre zahraničné návštevy. Samozrejmosťou by tak mali byť vodiči v uniformách, dvojjazyčné informácie či nulová tolerancia ku graffiti.
V záverečnej časti kapitoly venovanej MHD sa navrhuje lepšia propagácia tradície bratislavskej verejnej dopravy, ktorá môže poslúžiť ako aj marketingový nástroj. Mali by byť každoročne stanovené prostriedky na rekonštrukcie a údržbu historických vozidiel MHD, ktorých je viac ako 30.
Plán Bratislava sa zaoberá nielen návrhmi na zlepšenie MHD, ale aj tým, odkiaľ na to vziať. Kapitola Financovanie: Efektívna mestská pokladnica hľadá nové možnosti príjmov, ale aj úspor. Ako príklad je uvedená možnosť získať úspory zavádzaním preferencie električiek.
Plán Bratislava je dostupný v knižnej podobe, ktorá sumarizuje výstupy dvanástich pracovných skupín, a tiež v rozšírenej elektronickej podobe, kde sú uvedené kompletné návrhy. Dielo je šírené v licencii CC BY-SA 4.0, čo znamená, že návrhy v ňom uvedené môže ktokoľvek použiť a stavať na nich.
Na obsahu Plánu Bratislava sa podieľal aj zakladateľ imhd.sk Michal Dekánek a ďalší spolupracovníci imhd.sk.
lostrail
Na rozdiel od megalomanskych slubov primatorov, ktori tu uz boli a dohromady prd a pol z nich splnili, toto vnimam ako rozhodne triezvejsie nastaveny plan aj vzhladom na financne moznosti.
Je trochu nespravodlive, ak hodnotime program len z hladiska toho, ake "velke veci" nam vie niekto slubit, kedze len malokto vie splnit to, co iny vie slubit.
Viaceri pisete o elektricke do Biskupic, resp. Vrakune. Vallo nijakym sposobom nepoprel, ze realizacia tohto projektu by nebola dolezita. Jednu vec mu vsak kvitujem - zameriava sa najskor na rozsahovo mensie, lacnejsie riesenia, ktore pomozu veci zlepsit. V tej kapitole je popisany o.i. aj navrh BUS pruhu od krizovatky s obchvatom na Gagarinke prakticky az po odbocku na Popradsku/Vrakunsku. Je to rozpisane na viacero "pruhov", ale vo vysledku by mal vzniknut jeden suvisly prakticky od krizovatky s Bajkalskou az po krizovatku s Popradskou (a keby to bol len jeden BUS pruh v tom plane). IAD by take nieco veru nepomohlo, ale to je prave ta vec - mozeme podporovat jeden alebo druhy sposob dopravy, pokial ide o miesto zabratia pruhu (a nie su peniaze na velkorysejsie riesenia). Zapcha je pritom hlavne po CSS k odbocke, potom to +/- ide v pohode a uz aj riesenie, kedy sa moze trolejbus "zazipsovat" niekde pobliz semaforu, je lepsie, ako to, co je tam teraz. Nevidim preto aktualne ani dovod na nejake rozsirovanie ulic Vrakunska / Popradska, pokial by taky BUS pruh vznikol. Prave naopak, navrhovana zmena rezimu by pomohla uprednostnit MHD, co je ciel. Z dlhodobeho hladiska toto riesenie bude potrebne vylepsit, ale presne toto tu doteraz chybalo - namiesto velkych komplexnych rieseni sa tak trochu vratit a vyriesit mensie veci. Kolko z tych velkych a smelych planov sa aj tak nakoniec realizovalo?
Mozeme tu mat BUS pruh napr. do dvoch rokov, pricom elektricka je predsa len projekt, ktory nikto za 5 rokov nepostavi, alebo snivat si sen o elektrickovej trati, ktory bude realny najskor o 20 rokov.
Pri Vallovi sa mi paci to, ze sa na projekty v doprave pozera ocami realistu, t.j. nas vsetkych sotousov a rojkov tak trochu uzemnuje, pretoze na rozvoj opravy sa tiez treba pozerat aj z hladiska dostupnych financii. Nie financii, ktore by "mohli byt", keby sa nekradlo, keby sme boli vsetci uzasni a ruzolici a vobec, keby bolo keby, ale v situacii, aka je.
Vsetky navrhy tykajuce sa zlepsenia situacie s prechadzanim chodcov cez cestu, vyriesenia bodovych zavad (napr. velakrat spominane zuzene miseto na Spitalskej), ci ostatnych rieseni, ktore si vyzaduju relativne nizke naklady, ale ich prinos bude vo vztahu k tymto nakladom neporovnatelne vyssi, su dokazom, ze by sa tu niektore dlhodobo zanedbavane problemy mohli niekam pohnut a naozaj by tieto riesenia mohli mat rychly prinos. Nemozeme stavat strechu domu, kym nie su potiahnute steny.
Zaroven sa drzi uz pripravenych dokumentov, akym je aj UGD, cize okrem ineho napr. respektuje navrhovane trasy elektrickovych a trolejbusovych trati, no zaroven vie, ze sa to nepostavi za noc a do tych cias je potrebne vyriesit najma problemove miesta a useky. Daleko vacsi doraz kladie napr. na zabezpecenie udrzbovej zakladne DPB vo vztahu k pevnej infrastrukture, ako na nove trate, ktore by aj tak boli po par rokoch rozbite. Aj navrh zriadenia autority za ucelom prevzatia agendy ohladom dopravy mozno hodnotit pozitivne.
Netvrdim, ze toto, co Vallo navrhuje, je to najlepsie, co by tu mohlo byt, ale pozeram sa na to z hladiska toho, co ponuka konkurencia.