Alternatívny návrh novej organizácie MHD Trenčín – linkové vedenie

Linkové vedenie alternatívneho návrhu novej koncepcie MHD

Linkové vedenie občianskeho návrhu novej organizácie MHD je bližšie rozpísané nižšie. Celkovo 16 denných liniek je rozložených nasledovne:

Linka 1

Trasa: nezmenená oproti súčasnému stavu (mapa)

Juh II – Inovecká – Hasičská – stanica – Pod Sokolice - Kubra

Premávka: intervalová - 30 min v „x“, v špičke skrátený interval, cez víkend 60 min

Linka 1 ostala vo svojej pôvodnej trase predstavujúcej základnú os trenčianskej MHD. Linka svojím trasovaním a intervalom je vhodnou na premávku kĺbových vozidiel. Je zabezpečený preklad na úseku stanica – Juh II s linkou 22 tak, aby sa vytváral ešte nižší interval pre dostatočný počet spojov ale aj kapacitu vozidiel. Linka pri spojení so stanicou rešpektuje aj iné linky idúce na sídlisko Juh a teda jej premávka je prekladaná aj so spojmi linky 11 (dokonalý preklad 30 min) či linkami 2328, vytvárajúc vysokú ponuku spojov pre spojenie najväčšieho trenčianskeho sídliska Juh.

Linka 2

Trasa: na Sihoti zmenená trasa tak, že premáva obojsmerne po Považskej ul. (mapa)

Sihoť IVPovažská – stanica – Hasičská – Legionárska – Biskupice (Nozdrkovce)

Premávka: intervalová – 60 min v „x“, v špičke skrátený interval na polovicu až tretinu, cez víkend 60 min, resp. do taktu s linkou 24

Linka 2 okrem zmeny na sídlisku Sihoť ostala v pôvodnej trase. Jej premávka je však konečne preložená s premávkou linky 24, nakoľko s touto linkou má 85% trasy rovnakej (obe linky sa „rozpájajú“ práve od zastávky Legionárska, reštaurácia). Spoje linky 224 v špičke vytvárajú 20 min interval, cez víkend 30 min interval. Linka zachádza väčšinou spojov až do Nozdrkoviec, vybrané spoje končia pri LOTN. Premáva medzi 5:00 a 20:00 hod. Je určená prioritne pre premávku sólo vozidiel s ohľadom na jej vyťaženosť.

Linka 3

Trasa: v úseku od starého mosta po Záblatie trasa zmenená (mapa)

Juh II – Legionárska – Old HeroldIstebníckaVinohradyZlatovceZáblatie

Premávka: intervalová – 60 min v špičke a 120 min v sedle pracovných dní, cez špičku aj vložené spoje

Linka 3 doznala podstatných zmien spojených s novými dopravnými možnosťami v meste Trenčín: linka využije podjazd Vlárska pri Old Herolde a skráti tak cestovanie občanov z Istebník a Zlatoviec do centra mesta. Oproti súčasnému stavu linka nekrúži po Zámostí a vynecháva Zlatovskú ulicu, preto cestovný čas do centra je výrazne skrátený (medzi 5 až 14 min podľa nástupnej zastávky v Zámostí). Linka premáva počas pracovných dní, cez víkend vzhľadom na vysoký počet spojov prímestskej dopravy smerujúcej do Nemšovej a Hornej Súče nie je uvažované s víkendovou premávkou na linke 3. Linka je prioritne určená pre spojenie najvzdialenejších častí mesta za Váhom s centrom a nemocnicou. Linka premáva v nových pravidelných a lepšie zapamätateľných časoch a urobí aj návoz a odvoz z pracovnej zmeny vo VOP-027 na Kasárenskej ul. Premáva medzi 5:00 a 19:10.

Linka 4

Trasa: nová linka (mapa)

Juh IInoveckáHasičská Považská Sihoť IV (Opatová)

Premávka: intervalová – 60min celodenne, v „x“ aj cez víkendy; do Opatovej cez víkendy premáva každý druhý spoj (120 min interval)

Linka 4 je svojou trasou novou linkou, ktorá nahrádza na sídlisku Juh I linku 18 v spojení so Sihoťou, v Opatovej nahrádza linku 21 v spojení s centrom a Juhom a taktiež nahrádza doterajšiu linku 4, ktorá mala len ranný  a poobedný spoj pre školákov. Nová linka 4 zabezpečí nielen návoz do ZŠ na Kubranskej ulici, ale súčasne doplní hustú premávku na hlavnom prepravnom ťahu Juh – centrum – Sihoť vhodnými časovými polohami jej spojov tak, že spolu s linkou 828 vytvára nosný prepravný smer v pracovné dni nie v rozsahu menšom než 15 min interval a cez víkendy 20 – 30 min interval. Pre obsluhu Opatovej bol zvolený tento variant novou linkou 4 preto, lebo samostatná linka do Opatovej by nebola tak vhodne koordinovateľná s ostatnými linkami, pričom by to malo za následok aj vyšší počet liniek a možno nie vhodný cieľ pre obyvateľov Opatovej - tak, ako sa dozvedeli z návrhu zverejneného na webstránke Trenčína (konečná na stanici). Keďže Opatová má so stanicou vynikajúce až nadštandardné spojenie prímestskou dopravou alebo osobnými vlakmi, dôležitejšie bolo, aby MHD obyvateľov časti doviezla do centra a poskytla spojenie s úradmi, nemocnicou či najväčším sídliskom Juh. To všetko linka 4 spĺňa, pričom je v špičke ešte doplnená účelovými spojmi.

Linka 5

Trasa: nezmenená predĺžená súčasná trasa (mapa)

Juh I – Dlhé Hony – Zlatovská (Brnianska – Zlatovce – Záblatie a späť)

Premávka: intervalová – 60 min celodenne v „x“, cez víkend 3 páry spojov v preklade s linkami 7 a 17

Linka 5 bola ponechaná v súčasnej trase. Keďže však miesto otáčania pri súčasnej konečnej (VOD-EKO) nie je a vozidlá kvôli otáčaniu najazdia veľa zbytočných vozokilometrov, rozhodli sme sa vybrané spoje predĺžiť tak, že zo Zlatovskej, VOD-EKO pôjdu na Brniansku ul. a cez novú kruhovú križovatku a podjazd prejdú do Zlatoviec. Tam spoje pôjdu nasledovným okruhom: najprv k Detskému mestečku, kde sa otočia plynulým prejazdom po ul. Jána Psotného na Hlavnú a potom doľava na Hanzlíkovskú, cez ktorú prejdú do Záblatia (obslúžia zastávky Záblatská, pošta a Záblatská) a následne prejdú podjazdom späť na Brniansku ul. a Zlatovskú – následne po doterajšej trase smer Juh I. Toto riešenie jednak odstraňuje problémy s otáčaním a zachádzaním vozidiel, ako i poskytuje vhodné doplnenie linky 3 v Zlatovciach či Záblatí pre spojenie s centrom a sídliskom Juh či nemocnicou. Linka má oproti dnešnému stavu menší počet spojov, čo súvisí s premávkou nových liniek 717, s ktorými však jazdí v preklade a po väčšinu dňa tak spojenie Juh – Zámostie je založená na pravidelnom intervale, ktorý je podľa špičky alebo sedla v rozpätí 12 až 30 min, keď spoje sú rozložené a nevytvárajú sa neželané zhluky. Rovnako cez víkend sú 3 páry spojov linky 5 dokonale koordinované so spojmi linky 717 a vytvárajú ľahko zapamätateľný celodenný interval 60 min.

Linka 6

Trasa: pôvodná trasa upravená na sídlisku Sihoť (premáva obojsmerne po Považskej) a predĺžená v Zámostí rovnako ako u linky 5 (mapa)

Sihoť IVPovažská – stanica – Zlatovská – (priemyselný park) - Brnianska – Záblatie – Zlatovce a späť

Premávka: intervalová – 30 min v špičke , 60 min v sedle v „x“; 60 min resp. 120 min cez víkend

Linka 6 rovnako vychádza zo súčasnej podoby a aspekty jej novej trasy sú totožné ako u linky 5, akurát linka v Zámostí obslúži najprv Záblatie a potom Zlatovce (u linky 5 presne naopak), aby bolo možné cestovať aj medzi Záblatím a Zlatovcami v oboch smeroch linkou 5 resp. linkou 6. Na linke sú zavedené aj účelové spoje pre priemyselný park a niektoré spoje sú ukončené na stanici (najmä večerné, ktoré sú vlastne náhradou za zrušené spoje linky 13). Linka 6 tak v plnom rozsahu preberá úlohu zrušenej linky 13, k čomu prispelo hlavne otvorenie podjazdu „Brnianska“ a zrušenie železničných priecestí na Hlavnej ul. a Záblatskej ul. Linka tak spája Záblatie a Zlatovce jednak s priemyselnou Zlatovskou ul. a školami na jej konci ako aj so stanicou, centrom mesta a sídliskom Sihoť.

Linka 7

Trasa: úplne nová trasa linky na dôležitom dopravnom ťahu Juh II – Zlatovská – centrum – Juh II (mapa)

Juh IIDlhé HonyBiskupiceNový mostZlatovskáStarý mostSoblahovskáJuh II

Premávka: intervalová – 30 až 60 min po väčšinu dňa, ráno a popoludní účelové spoje aj ich rozloženie. Cez víkend 60 min interval (spolu s doplnením na linke 5). S linkou 17 vytvára protismernú dvojičku.

Linka 7 je novou linkou, ktorá jazdí jednosmerne a to na polokruhu z najväčšieho sídliska Juh II do Zámostia, pričom prechádza najprv cez nový cestný most a potom plynule pokračuje cez starý most späť. Na linke jestvujú aj rýchle ranné a poobedné spoje, pretože prioritou ráno je dostať sa na Zlatovskú bez krúženia po centre resp. státia v zápchach a popoludní presne opačne. Tomu zodpovedá aj ponuka spojov a ich rozloženie: ráno medzi 5:00 a 8:00 (a tiež jeden spoj popoludní) idú na linke spoje z Juhu II cez nový most; v ostatný denný čas linka premáva len od Zlatovskej cez starý most na Juh. U linky 17 je to presne naopak a preto linky 717 tvoria protismerné linky, zabezpečujúce spojenie Juhu a Zámostia tak, ako tomu zodpovedá dopyt po preprave a využívajú vhodne aj nový most, čím sa dosahuje efektívna premávka aj využitie. Linky podľa dopytu a doby môžu byť obsluhované sólo alebo kĺbovými vozmi. Obsahuje aj účelové spoje do priemyselného parku.

Linka 8

Trasa: súčasná trasa zachovaná, zmena na sídlisku Sihoť: premáva obojsmerne po Hodžovej ul. (mapa)

Juh II – Soblahovská – Hasičská – HodžovaSihoť IV

Premávka: intervalová – v „x“ v špičke 15 min, v ostatný čas 30 min, cez víkend 60 min

Linka 8 je jestvujúcou linkou, ktorá má nezmenenú trasu s drobnou úpravou. Linka predstavuje nosnú linku v trenčianskom slova zmysle, kedy v špičke jazdí každých 15 min a v ostatnom čase každých 30 min. Predstavuje silné spojenie na najsilnejšom prepravnom prúde cestujúcich Juh – centrum – Sihoť a je určená na premávku sólo i kĺbových vozidiel. Jej pravidelný takt je ľahko zapamätateľný a linka je naviac preložená s linkami 428 na spojnici Sihoť – Juh, kedy z tohto spojenia bolo vyťažené maximum a to dokonca aj redukciou počtu liniek. Linka 8 bola v poslednom období oslabovaná, preto ak má byť cieľom pravidelná doprava, je nevyhnutné pri spojení ramien s obdobným dopytom nasadiť aj primeraný počet spojov. A v tomto je linka 8 ukážkovou, pretože spája dve najväčšie sídliská cez centrum mesta a je teda v každom smere využitou a má vyrovnané zaťaženie po celej trase. Jej potenciál naviac rastie, pretože mesto sa rozširuje najviac práve na oboch jej koncoch: Sihoť IV či Juh II, III.

Linka 11

Trasa: nezmenená oproti súčasnému stavu (mapa)

Juh I – Inovecká – Dlhé Hony – Hasičská – stanica – Kubra – Kubrica

Premávka: intervalová – 30 min v špičke, inak 60 min v “x“, cez víkend 60 min

Najdôležitejšia linka na Juhu I je v špičke posilnená do taktu, čím sa ruší potreba doplnkovej linky 17 na úseku Juh – stanica. Linka 11 v plnom rozsahu nahrádza nielen doterajšiu linku 17, ale aj linku 7. Zaniká síce priame spojenie Kubrica – Zlatovská, avšak na trase vyťaženej linky 11 dochádza k želanému posilneniu spojov v špičke. Linka je naviac koordinovaná na úseku stanica – Kubra s linkou 1 a na úseku stanica – Juh aj s linkami 1 22 2328. Vytvára tak predpoklad efektívneho využitia súčasného počtu spojov a prípojovosti pre vlaky vyššej kategórie (R, IC). Jej trasa i vyťaženosť nenasvedčuje potrebe zmeny, práve naopak, vyžaduje posilnenie.

Linka 17

Trasa: úplne nová trasa linky na dôležitom dopravnom ťahu Juh II – centrum – Zlatovská – Juh II (mapa)

Juh IISoblahovskáStarý mostZlatovskáNový mostBiskupiceDlhé HonyJuh II

Premávka: intervalová – 30 až 60 min po väčšinu dňa, ráno a popoludní účelové spoje aj ich rozloženie. Cez víkend 60 min interval (spolu s doplnením na linke 5). S linkou 7 vytvára protismernú dvojičku, v špičke tak tieto linky disponujú v súčte až 4 spojmi vytvárajúcimi 15 min interval, pričom sú na spojnici Zlatovskej ul. dopĺňané aj linkou 5. Linka 17 premáva do Zámostia cez centrum mesta po starom moste a vracia sa späť okruhom cez nový most. Zabezpečuje aj spojenie Juhu s priemyselným parkom. Pri oboch linkách 717 platí, že okruhy sú protismerné a jazdia sa počas špičky pracovných dní. Inak sú spoje ukončené na Zlatovskej, SAD a linky 7 i 17 tak predstavujú v sedle plnohodnotnú náhradu pôvodnej linky 15. Zhrnutím teda možno povedať, že linka 17 jazdí z Juhu cez centrum na Zlatovskú a linka 7 zo Zlatovskej cez centrum na Juh. Počas špičky linka 17 nekončí na SAD-ke, ale pokračuje novým mostom späť na Juh a linka 7 zasa počas špičky začína trasu už na Juhu a cez nový most prechádza na Zlatovskú, SAD a potom cez centrum na Juh. Využitie nového mosta tak pre obe linky predstavuje efektívne využitie špičkových kilometrov a skrátenie jazdných časov pre potreby Juhu a Dlhých Honov. Zavedením tejto dvojičky liniek sa zároveň nahradila potreba doterajšej liniek 1220 v celom rozsahu. Na linkách 717 sú zavedené aj expresné spoje.

Linka 22

Trasa: nezmenená oproti súčasnému stavu (mapa)

Juh II – Inovecká – Hasičská – Autobusová stanica

Premávka: intervalová – 30 min ako posila k linke 1 v pracovné dni školského vyučovania v špičke, cez víkend 60 min interval ako doplnok spojov linky 1

Linka 22 premáva po nezmenenej trase od roku 1987 na hlavnom prepravnom ťahu stanica – sídlisko Juh cez sídlisko Dlhé Hony. Linka je zavedená v preklade so spojmi linky 1 tak, že v pracovné dni vytvára doplnok k vyťaženým spojom linky 1 a cez víkend tvorí spoločný interval liniek 122 pravidelný 30 min interval na úseku Juh II – stanica. Naviac je táto dvojlinka vhodne kombinovaná aj s linkami 11 2328. V pracovné dni jazdí len počas šklského vyučovania (okrem prvého ranného spoja z Juhu, ktorý jazdí aj mimo prázdnin), a to skoro ráno a v exponovaných časoch, kedy je jej premávka uvažovaná medzi 4:00 a 10:30 hod dopoludnia a medzi 13:30 a 17:00 hod popoludní. Mimo tieto časy nie je potrebná s ohľadom na 30 min interval linky 1 a jej ponúkanú kapacitu. Cez víkend jazdí linka 22 od 7:00 do 22:00.

Linka 23

Trasa: nezmenená oproti súčasnému stavu (mapa)

Juh III – Inovecká – Hasičská – Autobusová stanica

Premávka: intervalová – v špičke pracovných dní 45 min, inak 60 min, cez víkend 120 min interval. V preklade s linkou 28 spoločný víkendový 60 min interval po stanicu.

Linka 23 ostala rovnako premávať vo svojej originálnej trase. Jej spoje sú však prekladané so spojmi linky 28 tak, že Juh III má k dispozícii po väčšinu pracovného dňa 30 min interval. V rannej špičke sú spoje ešte viac zhustené. Linka 23 je doplnkom linky 28 premávajúcej až na Sihoť. Cieľom úpravy premávky tejto linky bolo zmeniť súčasný stav, kedy večerné spoje linky 23 bývali takmer prázdne. Linka 23 tak jazdí obdobne ako linka 22 vo vzťahu k linke 1. Linky 2328 je potrebné vnímať spoločne, pretože spojenie s centrom a stanicou je pre Juh III prioritné. Linka je v premávke počas pracovného dňa od 5:00 do 19:00, a cez víkend od 9:25 do 18:00.

Linka 24

Trasa: nezmenená oproti súčasnému stavu (mapa)

Sihoť IV – Považská – stanica – Hasičská – Legionárska – OC Laugaricio

Premávka: intervalová – 60 min, popoludní 40 min (rovnako víkend i pracovné dni)

Linka 24 si zachováva svoju súčasnú trasu, ktorá je nastavená správne s ohľadom na dnešné vysoké vyťaženie tejto linky. Je to dané tým, že spája druhé najväčšie sídlisko Sihoť, stanicu, centrum, nemocnicu i obchodnú zónu. Keďže linka 24 má s linkou 2 85% trasy rovnakej, je dôležité zabezpečenie prekladu týchto liniek, ktorý dosiaľ nebol realizovaný. Linka 224 tak spoločne vytvárajú počas dňa 20 min interval resp. 30 min interval a to v pracovný i voľný deň. Je tak splnený predpoklad pre zapamätateľný cestovný poriadok s dostatočnou ponukou spojov na spoločnom úseku Sihoť IV – Legionárska, reštaurácia. Spojenie obchodnej zóny s centrom je kľúčové počas celého dňa, preto má linka špecifickú premávku, bez klasickej rannej špičky vzhľadom na otváracie hodiny v Belej.

Linka 25

Trasa: nezmenená oproti súčasnému stavu (mapa)

Juh II – Inovecká – Soblahovská – Legionárska – OC Laugaricio

Premávka: intervalová – popoludní 60 min (rovnako víkend i pracovné dni), v rannej časti s ohľadom na špecifickú potrebu 90 min interval.

Linka 25 rovnako ako linka 24 patrí medzi dobre vyťažené linky, čo je dané spojením najväčšieho sídliska Juh a obchodnej zóny cez tretie najväčšie sídlisko Dlhé Hony. Jej premávka tak vychádza z dnešnej potreby a je v tomto smere upravená do rovnakých odchodov a presného intervalu, ktorý na linke dosiaľ nebol. Pre Juh II predstavuje tiež priame spojenie s nemocnicou i Dolným mestom.

Linka 26

Trasa: nová linka (mapa)

ZlatovceZáblatieZlatovskáLegionárskaOC Laugaricio

Premávka: účelové spoje; ráno návoz na pracovnú zmenu v obchodnej zóne, cez víkend rovnomerne rozložené spoje pre priame spojenie Zámostia s obchodnou zónou (náhrada súčasnej linky 27)

Linka 26 je úplne novou linkou, ktorej trasa vychádza z pôvodnej linky 27, prechádza centrom mesta, čím zvyšuje svoj potenciál. Linka v Zlatovciach a Záblatí premáva obdobne ako linka 5: robí polokruh, aby nemusela zbytočne krúžiť po Zlatovciach a Záblatí 2x, ale jedným polokruhom uskutoční nástup aj výstup (rovnako ako navrhovaná linka 56, resp. navrhovaná linka 4 v Opatovej). Tým na jednej strane nie sú zbytočne míňané vozokilometre a na druhej strane sa efektívne využíva nasadenie vozidla na linke.

Linka 28

Trasa: nezmenená oproti súčasnému stavu (mapa)

Juh III – Dlhé Hony – Hasičská – stanica – Považská – Sihoť IV

Premávka: intervalová – 60 min počas pracovných dní, cez víkend ráno 60 min, po začatí premávky linky 23 interval 120 min. V preklade s linkou 23 - spoločný víkendový 60 min interval po stanicu po celý deň.

Linka 28 je pôvodnou linkou, pretože sa teší obľube u cestujúcich na Juhu III. Jej premávka je preložená s premávkou linky 23, ktorá dopĺňa linku 28 tak, že po väčšinu dňa premávajú v 30 min intervale, ráno sú spoje ešte viac zahustené. Víkend, ako už bolo povedané pri linke 23, obsluhujú v pravidelnom hodinovom takte. Pre Juh III je to vhodná kombinácia 2 doterajších liniek s ohľadom na celkový dopravný výkon trenčianskej MHD. Doterajšie zmeny totiž ukázali, že okrem dopravnej špičky je viac využívaná linka 28, pretože svojou obsluhou má väčší potenciál cestujúcich.

Nočná doprava:

Je zabezpečená jednou linkou rovnako ako dosiaľ.

Linka 50

Trasa: upravená pri jazde zo Sihote na stanicu tak, že obslúži aj sídlisko Pred Poľom (mapa)

Juh II – Soblahovská – Hasičská – Považská – Sihoť III – Sihoť IV – Pred Poľom – Pod Sokolice – stanica – Hasičská – Inovecká – Juh II

Linka 50 je polokružná nočná linka, premávajúca v noci z piatka na sobotu 5 spojmi počas noci tak, že zabezpečuje spojenie najväčších častí Trenčína ležiacich výlučne na ľavej strane Váhu. Linka oproti súčasnému stavu obslúži viac zastávok, čím sa skrátia niektoré príliš dlhé vzdialenosti medzi zastávkami nočnej linky, ktorá neobsluhuje všetky nácestné zastávky. Rovnako tak v dôsledku otvorenia podjazdu zo Sihote III na sídlisko Pred Poľom popod železničnú trať č. 120 sa umožní obsluha sídliska Pred Poľom a teda potenciál vzrastie aj o obyvateľov dolnej časti Kubry. Rozsah dopravy nebol zatiaľ rozšírený, avšak v prípade požiadavky do budúcna vidíme ako vhodné, aby linka premávala aj v noci zo soboty na nedeľu a v ostatné dni slúžila ako verejný zvoz a rozvoz vodičov MHD (ktorý sa vykonáva neverejne) a prípoj pre nočný rýchlik Zemplín do Košíc i Bratislavy.

Cestovný poriadok navrhnutých liniek

Pre podrobnejšie štúdium bude čoskoro zverejnený aj cestovný poriadok liniek, ktorý bol pripravený pre potreby relevantného návrhu po všetkých stránkach, spolu s prehľadnou mapou liniek. Za pomoci aplikácie google maps je pripravená aj podoba každej linky v reálnom teréne mesta Trenčín.

Pozn.: pri linke 50 zatiaľ graficky nie je zobraziteľný podjazd Pred Poľom, ktorý je toho času vo výstavbe; pri linke 3 je trasa uvedená „pešo“, nakoľko podjazd Vlárska je zatiaľ vo výstavbe a sprístupnený len pre peších.

Sumárna tabuľka navrhnutých liniek MHD

Číslo linky

Konečná 1

Konečná 2

Varianty trasy

(počet)

Poznámka

Hlavný Interval

Preklad s linkou

1

Juh II

Kubra

1

 

30/30/60

22 (11)

2

Sihoť IV

Nozdrkovce

2

 

40/60/60+

24

3

Juh II

Záblatie

2

 

60/120/-

 

4

Juh I

Opatová

2

 

60/60/60

8, 28

5

Juh I

Záblatie

2

čiastočne polokružná

60/60/+

7, 17

6

Sihoť IV

Záblatie

4

čiastočne polokružná

30/60/60+

 

7

Juh II

Juh II

3

polokružná

30/60/60

17, 5

8

Juh II

Sihoť IV

1

 

15/30/60

4, 28

11

Juh I

Kubrica

1

 

30/60/60

1,22 (23,28)

17

Juh II

Juh II

3

polokružná

30/30-60/60

7, 5

22

Juh II

Stanica

1

 

30/-/60

1 (11,23,28)

23

Juh III

Stanica

1

 

40-60/60/120

28

24

Sihoť IV

Laugaricio

1

 

40-60 celodenne

2

25

Juh II

Laugaricio

1

 

60 celodenne

 

26

Laugaricio

Zlatovce

1

 

ÚS

 

28

Juh III

Sihoť IV

1

 

60/60/60-120

23 (4,8)

50

Juh II

Juh II

1

polokružná

5 spojov

 

 

 

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: kvorka #43:
Veď autobusy Karosa z roku 2005 (4 ks najstaršie) už o 1-2 roky bude asi treba vyradiť a nahradiť (životnosť je myslím 12 rokov, takže do budúceho roka). Už je naozaj načase začať nad tým uvažovať. A nové autobusy by opäť mohli zvýšiť úroveň MHD (napríklad namiesto Karos na linke 24) ?
Reakcia na: 723.6 #42:
ak sa pozrieš na systém tohto alternatívneho návrhu, tak je najmenej pridať koncepčne spoje na už vyladených smeroch. Keď sa povie, že do MHD navyýšime platbu, tak:
- linka 8 je ukážka, ako by to mohlo vyzerať aj na iných linkách

Spojenie Juh - Sihoť by sa potom dalo kľudne zmáknuť takto:
linka 4 s 30 min celodenne
linka 28 s 30 min celodenne
linka 8 s 15min všpičke a 30 min celodenne a je to!

Lenže treba sa zamyslieť aj na meste, aký chce vozový park do budúcna, pretože 4 roky uplynuli od posledných nákupov, a ja by som bol za, aby sa každoročne radšej kúpili 2-3 vozy a nie nárazovo 6 až 11 ako dosiaľ.
Reakcia na: kvorka #39:
No je tam 19-20-10-19 min. to sú dajme tomu tri spoje za hodinu v cca 20min a jeden vložený do 10, škoda, že sa to nepodarilo preložiť do 15min, alebo za cenu zbavenia sa úchylky spraviť iba dve linky z toho po 30 min s preložením do 15 min. Nerozumiem, že prečo niečo čo v ČR pochopili ešte v rokoch 2000-2010 u nás síce aj chápeme a chválime, ale keď to máme aplikovať u nás, tak hľadáme ako to nejde, resp. ako keby nastúpili amnézia a nechápeme o čom ten druhý melie. ? Takto sa nedá na Slovensku doprava robiť vôbec, už teraz sme o 10 rokov minimálne pozadu za ČR a vidím to tak ešte na ďalších 6-8 rokov manka s takýmto organizovaním MHD. ?

Ja sa divím tej veci, že na Slovensku jednak prisprostí objednávatelia výkonov v menších mestách ako aj vykonávatelia (väčšinou SADky) chcú jazdiť vo frekvencií 1-2x do hodiny a zároveň nasadzovať menšie vozidlá, keďže záujem o MHD klesá. Absolútne ignorujú a odmietajú si pripustiť, že sú impotentní dobrých 20 rokov zareagovať na dopyt ľudí po možnosti cestovať aj náhodne a s minimom rizika veľkého čakania. Keď je dopyt nízky a nechce sa riskovať, tak sa stále dá ísť cestou menších vozidiel (narozdiel od doby z pred 25 rokov je výber tak široký po kapacitnej stránke, že širší už ani nemôže byť) a dať hustejšie intervaly. Ak začnú ľudia viac cestovať, tak potom iba dokúpiť na opciu ďalšie vozidlá aby sa dal zahustiť CP a keď už bude interval 10min a menej na linke napr. z Juhu, tak už sa ľudia rozložia a nastavia. A hlavne ak máme menšie mestá kde sa dá aj pešo celkom dobre presunúť ak človeku lezie krkom MHD, tak je treba tie intervaly dať dosť krátke na to, aby ľudia nemali averziu voči MHD. To je aspoň môj postoj k veci z hľadiska cestujúceho (namiesto MHD chodím pešo cca 2km) a z časti aj človeka, ktorý tomu trochu rozumie.
Reakcia na: kvorka #40:
OK.
Takže celkové mnou navrhované úpravy na spojení z Východnej cez večer prac. dní:
1. Spoj na linke číslo 23 s navrhovaným odchodom o 18:30 (posledný spoj), upravil by som odchod na 18:20 (navrhujem to preto, aby to pasovalo ku ostatným odchodom, ktoré sú večer vždy o 20 minúte, viď. tabuľka prekladov z Východnej)
2. Navrhol by som do návrhu zapracovať aj nový spoj linky 28 s odchodom o 20:20 zo zastávky Východná (opäť som kvôli pravidelnosti dal odchod na 20 minútu).
Mohlo by to byť aj takto?
Reakcia na: MA MHD #37:
presne!

Ak by bolo trochu vôľa aj niečo pridať, tak by som dal 20:30 spoj na linke 28. Lebo naozaj po 19-tej by sa niečo ešte zišlo, ale dnes aj keď je, chodí to úplne prázdne, ale to najmä preto, že to je linka 23
Reakcia na: 723.6 #38:
pozri sa, ako autori dokázali nemožné: previazali linky 4, 8 a 28 (Juh - Sihoť) na všetkých ramenách, súhrnný CP ti to krásne ukáže:
https://imhd.sk/tn/galeria-media/update/9907/Vyhladavanie/154069/Suhrnne-CP-z-Hasicskej-smer-Sihot?&ref=tn%2Fdoc%2Fsk%2F15258%2FLinkove-vedenie-alternativneho-navrhu-novej-koncepcie-MHD
Reakcia na: milan001 #36:
Dá sa to teda vyriešiť aj takto a síce :

L8 bez zmeny ako v príspevku #17
L18 z Juhu I. 15/30/15//30 po žel.st. a na Sihoť iba každý druhý spoj v 30/60/30//60
L28 ako L23 ibaže od žel.st. pokračuje na Sihoť v i= 30/60/30//60 a je v preklade s L18, v úseku Juh III.-žel.st bude ale premávať v i=15-30/30/30//60

... problém je iba v tom, že pri preklade spojov L18/28 sa stane toto :
- spoje L18 Sihoť - Juh I. sa budú kryť so spojmi L28 žel.st. - Juh III.
- spoje L18 žel.st. - Juh I. sa budú kryť so spojmi L28 Sihoť - Juh III.
- istou výhodou by bolo, že ten skrátený spoj L18 by sa mohol narovnať na ŽST pred prichádzajúci spoj L28 a zobrať tak ľudí a tým by sa uľavilo spoju L18, ktorý pôjde za ním v záves už s cestujúcimi zo Sihote a opačne by sa skrátený spoj L28 narovnal pred spoj L18 idúci zo Sihote a uľavil mu.

Pri preklade, že na Sihoť by išli iba 8 a 18 by bol interval 7-8/15/7-8//15 a medzi to by sa nejak napasovali spoje tej mnou navrhovanej L23 tak, aby prichádzali na Hasičskú 3-4 min pred spojmi L8, keďže tí čo budú chcieť ísť na ŽST ostanú v L23 a tí, čo nie, tak presadnú a pôjdu priamo na Sihoť bez zachádzky cez ŽST. A opačne zas by prišla na Hasičskú L8 a 3-4 min po nej L23, aby ľudia mohli komfortne presadnúť v prípade, že sa autobus zdrží na semafore 2-3 minúty, príp. sa dá dispečerský príkaz a zvýrazní sa aj v CP, že spoje L8 a 23 sa v prípade meškania čakajú 2-3 minúty.

Pri hentom systéme s delením L18 a 28 na dve druhy trás sa nedá s linkou z Juhu III. hýbať a je previazaná s L8 a 18. Ale výhodou je to, že skrátené spoje môžu odbremeniť tie s dlhšou trasou.

Takže dajte si na váhu tieto argumenty o priamom spojení zo všetkých častí Juhu na Sihoť, previazanosti CP až troch liniek a následnej nemožnosti hýbať s tým ak by bola L28, možnosť osve manipulovať s L23 podľa potreby. Trochu masírujem mozgy v prospech svojho návrhu ? ale keď som sa posnažil aj v tom vláčiku 18+28 nájsť pozitívum za predpokladu, že sa prvý aj druhý autobus naplní, tak je to vlastne celkom fajn verzia. ☺
Ešte ku tomu chodeniu peši. Ono vieš, ľudia nebudú chodiť do kopca s plnými taškami a po zničených chodníkoch len preto, aby to bolo logickejšie. Podobná situácia (neviem, či som to už aj nespomínal) je aj na Saratovskej ul.:
V smere z centra väčšina vystupuje na konečnej Saratovská, ZŠ, pretože odtiaľ idú dole z kopca.
V smere do centra väčšina nastupuje na zastávke Saratovská, pri parku pretože nemusia ísť do kopca na konečnú ale zbehnú nižšie.
To riešenie poznám z vlastnej skúsenosti.
Inak, ak si pozrieš preklad spojov z Východnej, tak zistíš, že o 5 a 7 hodine v prac. dňoch idú až tri spoje do hodiny, čo je na TN veľmi slušný interval. Naozaj na tú Východnú ľudia ani viac nepotrebujú, pretože aj kvôli občianskej vybavenosti musia ísť najprv často na JUH II. V nedávnej minulosti tam autobusy chodili častejšie, ale ako si spomínam, ani vtedy to moc plné nechodilo. A v prípade záujmu sa dá cestovný poriadok operatívne upraviť aj neskôr.
Ale, čo by som tam pridal aj ja by bol pár spojov na linke 23 okolo 20 hodiny, lebo to ukončenie o 18/19 hodine je naozaj skoro. ?
Reakcia na: 723.6 #35:
práve 28 vznikla preto, aby si nemusel z 23 presadať na Sihoť. A pôvodne mala oveľa viac spojov, výsledok bol, že 23+28 mala od 5-tej do 18-tej 30 min interval, ráno vložený jeden spoj ešte tuším (tak je tomu aj teraz) a premávka večer bola len 28 do 22:00 hod. Žiaľ po škrtoch mesta sa to obmedzilo, preto návrh beriem. Je to stále lepšie než to, čo je teraz. Na druhú stranu, aj záujem na Juhu III ešte viac poklesol, ale do budúcna ja s linkou 28 rátam! Ak by sa mali pridať nejaké spoje, určite by som ich dal na 28 a jej premávku urobil na 60 min celodenne.
Reakcia na: draxter #34:
No ale na tú polikliniku na Halalovke nechodia snáď ľudia zo Sihote, či? Ak hej, tak iba jeden spoj za hodinu natiahnutý na Sihoť riadne to cestovanie s MHD nepozdvihne. Ono keby sa zahustili intervaly rozumne, že večer buď potiahnuť prevádzku linky, alebo iné nosné zahustiť aspoň na 30min, takisto v sedle tento interval garantovať a nie raz 1 odchod za hodinu a potom 2, alebo jeden na inej linke, tak by to začalo ľudí aj lákať myslím. Dostať sa na prestup zo Sihote na Juh III. by znamenalo iba to, že by si cestujúci musel vyhliadnuť spoj na nosnej L8 alebo 18 (podľa toho, ktorej spoje by pasovali k prestupu na L23 s rezervou cca 5min) a buď na Juhu alebo na Hasičskej alebo Legionárskej by prestúpil. Myslím, že celodenne 30 minút od rána do večera a večer hodinovka rovnako ako víkend, plus 2 vložené spoje do 15min intervalu už sú slušná MHD ale nie držanie dvoch liniek nasilu na dva spoje za hodinu. To už mi pripomína systém prímestských liniek SAD, ktoré majú od 4 do 22 hej cca 16-18 spojov na 4 linkách, lebo historicky sa to tak babkám, dedkom a starostom obcí páči. Ale vysvetliť im to, že väčší počet liniek kapacitu ani kvalitu neovplyvní je ako vysvetliť opici používanie bidetu. Aj keď aj to je myslím ľahšie ...
Reakcia na: 723.6 #32:
zdravý človek to presne tak robí, mňa nevynímajúc, jednoducho čeknem 23/28, ale väčšinou idem na Juh II, lebo odtiaľ ide 1 alebo 8 naisto. No Juh III má ešte ejdnu vec: poliklinika, ku ktorej by sa starší ľudia nedostali, stojí na Halalovke dole pri Východnej (ak dáš google maps, modrá budova). A preto jednoducho obsluhu Juhu III treba, nehovoriac o tom, že je naplánovaná ďalšia výstavba na Juhu III smerom ku komínu ako aj nový cintorín a ul. gen. Svobodu sa bude Ďaleej stáčať dole na Východnú. Takže asi tak.
Reakcia na: 723.6 #32:
v TN sú 4 kĺbaky vonku vždy, našťastie ? (v "x" samozrejme), ten piaty žiaľ, hoci je to jediný Citelis 18M, stojí a stojí...rovnako ako Ikarus 280.87 ?
Reakcia na: kvorka #26:
Však na L1 je 30minút cez víkend iba v úseku Juh - stanica, na Kubru iba 1x za hodinu. L8 má rovnaký interval ako L8. Kľudne tie klbáky prehodiť. Ostatne ak sa majú klbáky nasadzovať systémovo, tak s 5 kúskami sa toho veľa nenačaruje. Jeden by mal byť záloha na každých 11-12ks. Ale v TN je asi úspech ak sú štyri klbáky vonku. Vôbec je sprostý trend takmer všade kde majú v paprčiach dopravcu lajbáci zo SADky, že začali klbáky húfne prelome tisícročí vyraďovať a náhrada žiadna. Pár kusov, ktorými ledva pokryjú jednu linku je mizéria.

L11 som opravil a načrtol nový návrh v príspevku #24.

5 a 15 samozrejme iba smenové spoje 6-14-22 (ak sa robia 12h, tak aj na 18tu) plus pre kancl-krysy 7-8-15-16, po jednom spoji za hodinu.

Ak sa nájde niečo čo vyhodím zo Sihote keď tam dám v návrhu L28, tak pohoda. Ale prioritu pri Juhu III. som dal ako spojenie s Dlhými honmi, centrom a aut./žel. stanicou. Keď prestúpia ľudia z Juhu III. pri ceste na Sihoť 1x na linky, ktoré jazdia celkom často a nebude problém s čakaním, ktoré nebude vôbec dlhé pri preklade L8/18 do 7-8/15/7-8//15 a do toho ešte L6 a 24 sú po ruke. Práve preto, že som chcel na aj na Juhu I. aspoň jednu silnú linku do centra, ktorá by vytvorila preklad s linku s Juhu II. tak som sekol linku z Juhu III. na stanici. Alebo teda je možnosť aj takáto, aby som uspokojil fanúšikov L28 a zachoval "moju" silnú L18 z Juhu I. :
L8 bez zmeny ako v príspevku #17
L18 15/30/15//30 - na Sihoť iba každý druhý spoj 30/60/30//60, ostatné iba po žel.st.
L28 ako L23 ibaže od žel.st. pokračuje na Sihoť v i= 30/60/30//60 a je v preklade s L18, v úseku Juh III.-žel.st bude ale premávať v i=15-30/30/30//60 ... problém je iba v tom, že pri preklade spojov L18/28 na Sihoť sa budú spoje L28 kryť so spojmi L18, ktoré pôjdu iba po žel.st., preto by som radšej ostal pri premávke L23, ktorá by jazdila hustejšie a myslím, že to viac priláka ľudí než riedka 23 s rovnako riedkou L28 na Sihoť. Navyše nebude tu potreba mať dve varianty trasy L18, čo tiež nie je silou mocou nutné vytvárať, keďže väčšina z nás vie, že čím menej variánt trás - tým lepšie.

Inak k tomu Juhu III. dodám svoj názor (ktorý isto naštve). Je to od Juhu II. cca 700m, no aby niekto nemohol aspoň 200m prejsť z Juhu III. do kopca, tak to mi príde buď ako zlý sen, alebo ozaj zlá realita. Prejsť sa trochu nikoho nezabilo. Niežeby som týmto argumentom chcel obhajovať ozaj blbé návrhy ale pohyb robí najmä tým čo majú sedavé zamestnanie dobre na končatiny, chrbticu a aj srdce, a pre 10min neskorší príchod k televízoru ešte nikto neumrel. Myslím, že svoju úlohu pri slabšom využívaní MHD na Juhu III. hrá aj ten mizerný interval. Pretože logicky ak ľudia idú radšej na Juh II. kde je viac liniek a od nich idú z kopca, tak za nimi idú do kopca zas. Takže problém nie je ani tak v kopec nekopec, ale v slabej frekvencií. Ak si má človek pri presune v rámci mesta robiť plány a štelovať sa ešte aj na veľkom sídlisku na 30-60 min interval, tak je to v háji. To tiež keď vidí človek v BA tie bájne minibusové linky s 30, 40 a 60 min intervalom, tak čo myslíš, že urobí? No ide pešo a má väčšiu šancu, že stihne kdesi na Kramároch alebo pri Slavíne trolejbus, ktorý by čakaním na hentú mizériu nestihol. ?
Reakcia na: radob #25:
aj DP mesta Salzburg navýšil km a zistil, že strata klesla. Lenže v TN to nechce nikto počuť a to je problém. Preto, aby nedošlo ku katastrofe ako zatiaľ hrozí, autori zverejnili svoj návrh a ten je myslím za daného stavu plne akceptovateľný.
Reakcia na: 723.6 #24:
k tomu poslednému odstavcu: nech povie mesto, že dá 20% navýšiť km a tento návrh razom zrodí aj linky rovnajúce sa košickým či bratislavským (nie však 93 ? ).

Rád si tvoj návrh preštudujem, ak mi ho pošleš na botka(botka)ak(zavinac)post(botka)sk. Lebo jedna vec je len písať návrh intervalu, druhá je celkové zladenie, obehy, kilometre a preklady tak, ako si dali autori tu na imhd záležať a vo svojom voľnom čase zostrojiť niečo, čo kvalitatívne našu MHD posudnie aj bez radikálnych novniek a lá prestupy na nosných smeroch či kompletné prečíslovanie a linky na warpový pohon ?
Reakcia na: MA MHD #23:
presne tak, linka 11 je využívaná, tak a la DIC zrušme ju a najlepšie ešte prečíslujme ? Ako návrh niekoho, kto TN nepozná to síce nie je zlé, keď uvážim, čo tu vyplulo DIC, ale inak to hlavne nesadne kilometricky - linky 30 min v "a" dnes nie sú a u neho sú 3, takže keby som chcel čarovať ako on, navrhnem tiež hustejšie spoje, ale ako mi vysvetlili autori, boli obmedzení kilometrami súčasného CP. Takže potom toto treba brať na zreteľ, nie či by sa páčilo linka 28 s intervalom 20/30/30 (jasne že páčilo, ale nie sú €).
Reakcia na: 723.6 #22:
poď sa povoziť a uvidíš, prečo je Juh III špecifický - ono väčšina ľudí chodí na Juh II, lebo je to tam jednak častejšie spojenie a je to kopcovité, takže ja ako obyvateľ Juhu III ti poviem, že toto čo sa tu navrhlo je to najlepšie čo kto vymyslel zatiaľ. Lebo po 18-tej na autobus na Juh III nikto skoro nechodí, linka 23 vozí vzduch dnes (okrem spoja 22:10x zo stanice na Juh). Preto je ideálne, aby bola len linkou špičkovou ako doplnok k 28.
Reakcia na: radob #25:
rozhodne, žiaľ mesto TN dosiaľ postupovalo tak, že sa škrtali spoje, čo potom rozviazalo aj náväznosti a potom počet ľudí klesal. Ako príklad možno uviesť rannú Sihoť a obmedzovanie linky 6, alebo večerný Juh I po obmedzení linky 5 a 18. Tunajší návrh vychádza presne z km, ktoré sú k dispozícii. Verím tomu, že autori by mileradi pridali spoje na linky ako 1, 8 či 28 ak by bolo možné.
Reakcia na: 723.6 #17:
1: kĺbak cez víkend zbytočný, rovnako ako 30 min interval, ten radšej na linku 8 čo ide na druhé najväčšie sídlisko
5: každý spoj do priem.parku úplne zbytočný
11: spojenie s Biskupicami by bolo niečo nové, ale ak by Juh nemal spojenie s kyselkou a oddychovou zónou, tak tá linka pôjde dole vodou rovnako ako dnes linka 2
15: detto ako 5
23: okrem špičky v "x" je to slabá linka, dnes chodí večer úplne prázdna. To radšej spoje na 28.

inak keď si pozriem tvoj návrh, s výnimkou nových liniek 7/17 a 4 si takmer postupoval rovnako, čo ma len utvrdzuje, že tunajší návrh je dobrý. ?
Reakcia na: 723.6 #24:
súhlasím, zmysluplné navýšenie vozokilometrov aj keď stojí peniaze, ale tým že by sa to spropagovalo, môže priniesť ovocie vo forme ďalších cestujúcich (ako sa to napríklad udialo na železnici v okolí Blavy - konkrétne trať Ba-Dunajská Streda-Komárno, kde bol razantným navýšením vlakokilometrov až niekoľkonásobný nárast cestujúcich prevyšujúci nárast vlakokm a teraz cez špičku tam chodia vlaky natrieskané ako sardinky...) Rovnako môže pomôcť zvýšiť obsadenosť MHD väčšia cenová atraktivita mesačného lístka na neobmedzené cestovanie. Na železnici po poslednom Ficovom zlacnení týždenných a mesačných lískov na takú hranicu, aby cestujúci zaplatil polovicu toho, čo stojí príslušný počet jednorazových lístkov, prinieslo taký nárast cestujúcich, že celkové tržby za týždenné a mesačné lístky sa zvýšili. Hranie sa tie nešťastné vozokiometre nám napríklad odrezalo odvoz cestujúcich cez víkendy od posledného rýchlika z Košíc prichádzajúceho na trenčiansku žst o 22:48 (okrem prac. dní), čo je určite zlé, aj keď tento spoj MHD nepôjde celkom vyťažený.
inak medzi rečou - vieš, aký je rozdiel medzi slovami "poriešiť " a "vyriešiť"? Kamoš projektant vraví, že asi taký, ako medzi slovami "posrať sa" a "vysrať sa"?