Ako pokračuje modernizácia električkových tratí?

Prinášame Vám stručný prehľad stavu rozsiahlej modernizácie električkových tratí v meste

Práce na modernizácii električkových tratí v meste Košice prebiehajú už od 2. augusta 2014. Termín dokončenia, júl 2015, sa pomaly blíži a preto prinášame pohľad na to, v akom stave sa nachádza stavba po 8 mesiacoch od začiatku rekonštrukcie a čo sa na stavbe práve realizuje.

Kuzmányho

Rekonštrukcia úseku na Kuzmányho ulici je azda najsledovanejšou rekonštrukciou v meste. Rekonštrukcia tohto úseku bola začatá ako prvá už v auguste 2014. Pôvodný termín dokončenia bol október 2014. Termín sa už niekoľkokrát posúval a aktuálny termín ukončenia tohto úseku je stanovený na máj 2015. Meškanie stavby je výrazné, ak sa stavba dokončí v máji, meškanie oproti pôvodne zverejnenému termínu bude 7 mesiacov. Práce počas prvých šiestich mesiacov prebiehali veľmi pomalým tempom, v určitých obdobiach neprebiehali vôbec. Kvôli blížiacim sa termínom sa tempo prác v poslednom období rozbehlo.

Na severnom úseku trate (od križovatky s ulicou Čsl. armády po križovatku s Poštovou) je už niekoľko mesiacov položený koľajový zvršok a opravená je už aj časť priľahlej asfaltovej vozovky, ktorá by už zakrátko mohla byť opäť prejazdná v oboch smeroch.

Koľajový zvršok je uložený aj v úseku medzi križovatkami s ulicami Dr. Kostlivého a Štúrovou, s výnimkou úsekov pri vyústení ulíc Dr. Kostlivého, Šrobárovej a Galenovej.

Finišujú už aj práce na preložkách a úpravách inžinierskych sietí, posledné rozkopávky sa realizujú už len v miestach napojenia trate na Štúrovu ulicu.

Po dĺžke celej ulice sú už osadené nové stĺpy trakčného vedenia, na západnej strane ulice stoja spolu so starými ešte funkčnými stĺpmi verejného osvetlenia. Staré stĺpy verejného osvetlenia budú demontované až po sprevádzkovaní nových stĺpov.

Koľajový prejazd na križovatke s Poštovou ulicou je zatiaľ v pôvodnom stave ako pred rekonštrukciou (demontované bolo len trolejové vedenie a koľajnice zo žliabkov v BKV paneloch). Je plne prejazdný pre všetku dopravu. Prejazd bude uzatvorený a zrekonštruovaný až po dokončení priľahlých koľajových prejazdov a vytvorení obchádzkovej trasy. Rovnako je pre dopravu prejazdný aj dočasný prejazd na vyústení Galenovej ulice.

Námestie Maratónu mieru a Hviezdoslavova

Druhý úsek stavby IKD sa začal rekonštruovať 2. januára 2015. Podľa vyjadrení primátora Richarda Rašiho je termín dokončenia prác na tomto úseku a aj na ďalších zvyšných úsekoch stavby IKD stanovený 31. júla 2015. Pri súčasnom stave prác však Košičania pochybujú aj o reálnosti tohto termínu.

V úseku medzi križovatkami s Moyzesovou a Mäsiarskou ulicou už boli dokončené práce na inžinierskych sieťach uložených bezprostredne pod traťou, v tomto úseku sa už zarovnáva podložie a umiestňujú sa obrubníky ohraničujúce teleso trate. Rovnako v úseku obratiska na Železničnej ulici sa pracuje na podloží trate, kde boli nedávno uložené prvé izolačné vrstvy.

Po celej dĺžke Hviezdoslavovej ulice vedie hlavný zberný kanál, okolo ktorého sa buduje betónové chránenie. V súčasnosti sa pracuje na inžinierskych sieťach v úseku od križovatky s Mäsiarskou po križovatku so Železničnou ulicou. Na vyústení Hlavnej ulice sú zatiaľ odkryté vodovodné potrubia, plynovod a kanalizácia. Postupne sú smerom od Moyzesovej ulice ukladané aj nové káblovody.

V okolí trate sú už osadené nové stĺpy trakčného vedenia s výnimkou úseku na Železničnej a Strojárenskej ulici, kde bude trolejové vedenie uchytené o steny budov.

Štúrova a Námestie osloboditeľov

Úsek na Štúrovej ulici a Nám. osloboditeľov je jedným s najvyťaženejších úsekov koľajovej dopravy v meste. Takisto je kvôli rekonštrukcii v tomto úseku rapídne obmedzená cestná doprava. Z pohľadu motoristov, cestujúcich ale aj chodcov sú práce na tomto úseku obmedzujúce asi najviac zo všetkých.

V križovatke pri Krajskom súde sa momentálne pracuje na preložkách a úpravách kanalizácie a ostatných sietí. V úseku od križovatky s Kuzmányho až takmer po Námestie osloboditeľov je už vedľa trate uložený nový káblovod. V priestore telesa trate momentálne prebieha výstavba novej kanalizácie – odvodnenia trate. V mieste zastávky Senný trh sa odkrýva kanalizačný zberač, okolo ktorého sa vybuduje chránenie. V celom úseku bol už na začiatku rekonštrukcie demontovaný koľajový zvršok (s výnimkou dvoch križovatiek) a trolejové vedenie.

Cestno - koľajový prejazd spájajúci Rasislavovu a Moyzesovu ulicu je zatiaľ v pôvodnom stave a prejazdný. Nedotknutá je zatiaľ aj koľajová križovatka na Námestí osloboditeľov. Odbočenie z priameho smeru  smerom na Južnú triedu sa má rekonštruovať v rámci projektu MEU, zhotoviteľ stavby (Eurovia) však doteraz nepodpísal zmluvu s mestom, a na tomto úseku sa teda nepracuje. V prevádzke je preto zatiaľ aj električková zastávka na začiatku Južnej triedy, ktorá by mala byť rekonštruovaná ešte tohto roku v rámci spomínaného projektu MEU.

Protifašistických bojovníkov a Staničné námestie

Obratisko na Staničnom námestí malo byť pôvodne rekonštruované ešte v roku 2014. Uzatvorené bolo od 2. augusta, no úplne zbytočne. Kvôli neschopnosti firmy Dúha zabezpečiť materiál a subdodávateľov na túto stavbu sa rekonštrukcia odložila a už v septembri sa na stanicu opäť vrátili električky.

8. marca 2015 bola trať na stanicu uzatvorená po druhýkrát. Demontované bolo vrchné trolejové vedenie, ostatné vybavenie trate a koľajový zvršok v celom úseku od obratiska pred stanicou až po prechod pre chodcov na križovatke pred vstupom do krytej plavárne, s výnimkou koľajového prejazdu pred vjazdom do obratiska na stanici, ktorý ostal prejazdný pre dopravu a chodcov. Úsek trate medzi križovatkou s Roosveltovou a električkovou zastávkou Senný trh zatiaľ ostáva v pôvodnom stave.

Za uplynulý mesiac od uzavretia trate sa na stavbe pracovalo iba niekoľko dní. V predstaničnom priestore zatiaľ prebiehajú iba výkopové práce kvôli novým stĺpom trakčného vedenia.

Od minulého roka však už prebieha výstavba novej meniarne, ktorá sa nachádza vedľa pôvodnej meniarne "C" na mieste bočného parkoviska vedľa krytej plavárne. Meniareň má zatiaľ postavené základy, suterén a steny prvého podlažia.

Pozitívne stránky výluky

Napriek nejasnému harmonogramu prác, obrovskému množstvu obmedzení, uzávierok a meškaní, ktoré obyvatelia a návštevníci Košíc vnímajú negatívne, sa pozrime aj na niekoľko pozitívnych detailov, ktoré so sebou priniesla rozsiahla rekonštrukcia električkových tratí.

  • Zriadená bola autobusová zastávka Krajský súd v smere do centra. Mesto dlhé roky nebolo schopné vybudovať požadovanú zastávku aj v smere do centra. V rámci výluky bola dočasne zriadená od 1. februára, v krátkom čase si na ňu cestujuci zvykli a začala byť hojne využívaná, a to nie len počas hokejových zápasov. Dúfajme, že táto zastávka ostane funkčná aj po ukončení výluky električiek, a stane sa stálou zastávkou.
  • Vylúčila sa alebo sa obmedzila individuálna automobilová doprava z niektorých ulíc čo je tiež jednou z foriem preferencie MHD. Napríklad donedávna každodenná zápcha pred Steel arenou v čase výluky zmizla, a autobusy aj napriek novej obchádzkovej trase v tomto úseku jazdia presnejšie, pretože už nestoja v zápche.
  • Počas výluky vznikli viaceré spoločné zastávky električiek a autobusov. Prvými lastovičkami v tomto smere boli zastávky Nám. Maratónu mieru, Senný trh a Zimná, neskôr sa pridali aj zastávky Spoločenský pavilón a Idanská. Pre cestujúcich sa tak zjednodušilo a zatraktívnilo prestupovanie. Stálo by za úvahu ponechať niektoré spoločné zastávky električiek a autobusov na uľahčenie prestupov aj po skončení výluky.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 110mat110 #27:
na bozenke ti stacia aj tri ked pridaju vela naraz vsetci 🙂
Reakcia na: Zberatel #26:
Kolko elektriciek treba, aby vyhodilo meniaren?
Reakcia na: tbus #24:
zalezi od vodica a kolko elektriciek je v danom useku pretoze potom zvykne vyhadzovat meniaren pri velkom odbere prudu naraz ... a to este ked niekto ide na deviatku a nevsimne si ze stoji za x7 tak tak deviatka tam musi zastavit este raz a to uz signal nestihne atd atd ... no nie je to dobre vyriesene ... a to nehovorim ako cestujuci 🙂
Reakcia na: tbus #24:
80% pripadov su take, ze pride vario a za nim x7. Vsetko v poriadku prejde. Par krat sa vymenia. Ak je dvojicka tak X7 pojde na druhy krat. Nic hrozne.
Reakcia na: Zberatel #13:
Dnes som isiel od TU a na jedno svietiace "volno" presla legalne predpisovo aj 9-tka aj X7... akurat obidva linky brali ludi zo zastavky naraz, pretoze na 9 bolo vario, neviem ako to je ked je na 9-ke suprava, ci musi pristavit autobus este raz, kedze uz je prakticky tretie vozidlo v poradi
Reakcia na: monoblok #18:
keby pomenili semafory plus nejaku preferenciu alebo ze si ju brika bude vediet zapnut manualne tak to by slo 🙂
Reakcia na: VLK #12:
Bolo by veľmi komplikované vedenie pre trolejbus vložiť za električkové (od pravého okraja trate doľava /podľa smeru jazdy/) s tým, že by sa vedenie križovalo úplne?

(Keď tak rozmýšľam, v KE spoločné využívanie trolejového vedenia trolejbusom i električkami asi nebude možné pre inú charakteristiku napájania /600 V pre električky, 750 V pre trolejbusy/...)
Reakcia na: tedom-cng #17:
Fiamôčka, ddcitujem VLK-a: "by muselo byť vedenie zavesené nad zastávkovým ostrovčekom"...

V uvedených príkladoch z Zürichu je trolejové vedenie pre trolejbus zavesené kde? No kde? No nad priestorom zastávky (najlepšie to vidno akurát na poslednej fotografii).
Reakcia na: Zberatel #13:
Nepoznam presne ten interval pri SA, ale na jednu zelenu neprejdu bus aj elektricka? Poznam podobne vytazenu zastavku, sice je dlhsia, ale jazdi tam iac spojov ako pri SA, ale stojim si za tym, ze keby obchadzali vsetky busy fronty pri SA cez elektrickovu trat, tak by to celkove meskanie skor kleslo ako stuplo. Jediny problem moze nastat pri autach, ktore sa takto snazia dostat do pruhu na odbocenie dolava na Kuzmanyho, kde by vznikla kolizna trasa s autobusmi a tram, co je vlastne aj teraz.
Tak takúto rekonštrukciu tratí som ešte nikde nevidel. Keby sa to všetko robilo postupne a nie naraz. Celá stavba úplne mešká. Najviac som sa pobavil pri dátumoch dokončenia prác. Nič sa nesplní. Ba naopak. Takto možno budeme žiť aj 3 roky so všetkými výlukami a obchádzkami. Aspoň Košice vymyslelo super spôsob, ako sa zbaviť trolejbusov. Dovtedy aj zhnijú v tej garáži.?
Reakcia na: LC #14:
Zle si pochopil. Ale to sa dalo cakat. Pozitiva nie su smerovane na hodnotenie prace DUHY. Tazko najst pekneho slova na ten bordel, co sposobila.
Vymenovane pozitiva su iba drobnosti uplne bezne vo vyspelych dopravnych podnikoch, ktore sa vdaka tomuto bordelu v meste konecne po drobnostiach podarilo presadit do praxe a ukazat cestujucim ze "sa to da aj inac".
Dobre som sa pobavil a na zaver ked som videl kto to napisal bolo vsetko zrazu jasne ?

Pripajam dalsie pozitivne stranky pre firmu DUHA:

1, Duha zhrabla peniaze za kvazi rekonstrukciu. Predpokladam moznost navysenia ceny diela o indexaciu.
2, Duha nedodala harmonogram a preto vlastne ani nemeska s pracou. Za klamlivu a ohovaraciu kampan zazaluje mesto.
3, Duha uz nemusi ani dokoncit pracu, kedze zaplatene uz dostala a schranka je nestihatelna v tomto state.
4, Mesto zacvaka dokoncenie diela inou firmou. (Teda ovcania, kedze pan doktor to zo svojho asi neda)
5, Mesto zaplati "usly zisk" firme duha, kedze mesto nebolo schopne zabezpecit vhodne podmienky na realizaciu diela a jednak preto, ze to tak je ukotvene v zmluve o dielo. ?

Urcite sa najdu dalsie pozitiva tejto monster akcie pana primatora.
Reakcia na: monoblok #8:
Meškanie par minut pre električky ?:D kamo jedna cervena pre elektricku trva cca minutu a pol teraz si spocitaj ked na tej cervenej caka bus za nim elektricka to znamena ze kym prejde elektricka cez tu krizovatku prejdu tri minuty ...chod na amfik a vyckaj na deviatku ktora pride presne na cas smerom na jazero .... nepride bude meskat pretoze pri technike sa stretava na jednej zastavke s X7 ..
Reakcia na: tedom-cng #6:
trolejbusy by boli reálny problém, nakoľko pri riešení v podobe spoločnej zastávky by muselo byť vedenie zavesené nad zastávkovým ostrovčekom, čo by dráhový orgán neschválil...
Reakcia na: myslavcan #7:
Bezne si busy pocas spicky skracovali prejazd cez kolajnice. Dokonca na to bol priestor v sigani semaforu. Takze upravy by boli minimalne.
Reakcia na: myslavcan #7:
Ak takéto riešenie, bez stavebného zásahu do križovatky (posunutie cestných pruhov vedľa + predĺženia priestoru zastávky) to nepôjde, ale ináč sa mi to pozdáva. ?
Reakcia na: monoblok #8:
Tiež som tak uvažoval