Modernizácia električkových tratí prinesie niekoľko zmien

Okrem rekonštrukcie trate prinesie modernizácia aj úpravu súčasných zastávok, kruhového objazdu, vznikne niekoľko nových zastávok.

Mesto Košice pred niekoľkými dňami vyhlásilo verejné obstarávanie na modernizáciu viacerých električkových tratí. Pod modernizáciou týchto električkových tratí je zahrnutá kompletná modernizácia koľajového spodku a zvršku stanovených úsekov tratí vrátane obratísk a križovatiek v celkovej dĺžke 3 166 metrov (trate IKD) a 8 377 metrov (mimo IKD), modernizácia trakčného vedenia a troch meniarní, modernizácia svetelnej signalizácie, oznamovacích zariadení, diaľkového ovládania a riadiacich systémov a modernizácia centrálneho dispečingu DPMK na Bardejovskej.

Zámer modernizácie trate integrovanej koľajovej dopravy (IKD) zo Staničného námestia cez Kuzmányho na Námestie Maratónu mieru bol zverejnený už v roku 2011, v aktuálne pripravovanej realizácii tejto časti projektu IKD sa iba vypustilo napojenie električkovej trate na trať ŽSR na železničnej stanici. Zámer druhého projektu na modernizáciu tratí mimo projektu integrovanej dopravy zverejnilo mesto tento rok aj v informačnom portáli ministerstva životného prostredia. Aké zmeny by mala priniesť modernizácia týchto tratí? 

Modernizácia tratí

Celkový prehľad rekonštrukcií plánovaných na roky 2014 - 2015 (mapka)  

Plánované úpravy zvršku (ktoré trate by mali byť zatrávnené)  

Koľaje v križovatkách a na cestných prejazdoch budú uložené v betónovej doske, mimo prejazdov bude trať uložená na betónových podvaloch. Trať na Bardejovskej ulici bude zaasfaltovaná po celej dĺžke na úrovni cestnej komunikácie. Priestor trate na Triede SNP bude zatrávnený v celej šírke profilu medzi cestnými obrubníkmi, čiastočne zatrávnená bude aj trať na Ulici Československej armády od Amfiteátra po križovatku so Zimnou a trať medzi zastávkami Zimný štadión a Idanská, zvyšné trate, obratiská a cestné prejazdy na zatrávnených úsekoch budú zaasfaltované. Na prejazdoch na úsekoch tratí IKD by mali byť použité gumové prejazdové panely. V obratiskách Amfiteáter a Havlíčkova bude koľajový zvršok uložený na betónových podvaloch a zaasfaltovaný, pod výhybkami bude betónová doska. Poloha tratí sa s výnimkou kruhového objazdu meniť nebude.

Úprava zastávok

V rámci modernizácie električkovej trate v úsekoch na Triede SNP, Moldavskej a Komenského dôjde k úprave existujúcich električkových nástupných ostrovčekov v počte 8 kusov (bez zastávok na Festivalovom námestí). Električkové zastávkové ostrovčeky sa skrátia/predĺžia na dĺžku 50,0 m, súčasne sa rozšíria z dnešných 2,0 m na šírku min. 2,50 m (rozšírenie o 0,5 m v smere od osi koľaje). Pol metra pre rozšírenie ostrovčekov na Triede SNP sa zabezpečí úpravou šírky jazdných pruhov komunikácie z dnešných 3,50m na 3,25 m. Tým sa dosiahne aj zvýšenie bezpečnosti chodcov na delených priechodoch v križovatkách, kde sa čakacia plocha pre chodcov čakajúcich na signál voľno svetelnej signalizácie zväčší o cca 3m2, čo znamená zvýšenie kapacity daného priestoru o 12 chodcov. Súčasne sa zväčší aj plocha ochranných deliacich ostrovčekov. Riešenie nástupných ostrovčekov bezbariérové, vrátane signálneho varovného pásu okraja nástupných hrán šírky 0,4 m. Nástupné ostrovčeky budú zo zámkovej dlažby. Nové prístrešky na električkových zastávkach plánované nie sú.

Kruhová križovatka Moldavská

Novonavrhované riešenie pozostáva z vytvorenie kruhovej križovatky pre električky s výjazdom a vjazdom pre každý smer. Polomery vjazdových a výjazdových oblúkov sú 35 m. Stredová trať bude o polomere 40 m. Namiesto 16 výhybiek a 12 krížení tak vznikne kruhová križovatka s 8 výhybkami a bez krížení. Výhybky budú umiestnené mimo cestnej komunikácie. Kruhová križovatka bude plynulejšia na prejazd, jednoduchšia na údržbu a v prípade výluk a mimoriadnych udalostí môže slúžiť ako plnohodnotné obratisko z ktoréhokoľvek smeru. Na všetky smery sú plánované električkové zastávky (4 na vjazdoch a 4 na výjazdoch) prepojené na súčasné prechody pre peších po obvode križovatky. Súčasná zastávka na Moldavskej ceste sa presunie bližšie ku križovatke. Navrhovaná dĺžka ostrovčekov na vjazdoch je 34 m, šírka min. 2,25 m, na výjazdoch dĺžka 50 m, šírka min. 2,50 m. Priestor po bývalom električkovom nástupišti na zastávke SOŠ Automobilová sa upraví tak, aby bol na zastávke umožnený prejazd náhradnej autobusovej dopravy.

Nové zastávky na Komenského a Štúrovej

Okrem vybudovania nových stanovíšť pri kruhovom objazde prinesie modernizácia tratí aj ďalšie presuny, či vznik nových zastávok. V rámci modernizácie električkovej trate dôjde k vytvoreniu nového zastávkového ostrovčeka zastávky Krajský súd smer Moldavská. Na Komenského ulici dôjde k úprave existujúcich električkových nástupných ostrovčekov, pričom dôjde aj k ich čiastočným posunom a k vytvoreniu novej dvojice zastávkových ostrovčekov novonavrhovanej zastávky Bocatiova. 

Návrh umiestnenia zastávok v smere jazdy Námestie Maratónu mieru → Havlíčkova:

  • zastávka Bocatiova – pred križovatkou Komenského - Bocatiova (nová zastávka)
  • zastávka Poliklinika Sever – dnešná poloha
  • zastávka Krajský úrad – dnešná poloha

Návrh zastávok v smere jazdy Havlíčkova → Námestie Maratónu mieru:

  • zastávka Krajský úrad – posun bližšie ku Krajskému úradu (o 115 m)
  • zastávka Poliklinika Sever – posun bližšie ku Poliklinike Sever (o 210 m)
  • zastávka Bocatiova – presun dnešného ostrovčeka spred Pošty 4 o 60 m bližšie k Námestiu Maratónu mieru (nová zastávka)
Doplnené 18.2.2014: Podľa posledných informácií by sa trať na Komenského (vrátane otočky Havlíčkova) v rámci tejto rekonštrukcie opravovať nemala. Na zastávke Krajský súd by sa malo súčasné stanovište električiek v smere do centra ponechať, a vybudovať by sa malo iba chýbajúce nástupište v smere z centra na Moldavskú.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 110mat110 #132:
Automaticky určite nie.
Reakcia na: veteran #131:
sa mi páči, že DPMK je na konci akurát v sekcii "na vedomie", ako 31. z 36 dotknutých inštitúcií ☺
Reakcia na: veteran #131:
Dalsie stavebne povolenia pojdu automaticky, ci sa este da odvolat alebo inak pozastavit stavbu?
http://kosice.sk/article.php?id=13990

Stavebné povolenie stavby „Obratisko Staničné Námestie, Obratisko Námestie Maratónu mieru“ pre stavebné objekty:
SO 33-07-01 Úprava komunikácie na Staničné námestie,
SO 33-09-01.2 Preložky a úpravy kanalizačných vedení na Staničnom námestí – odvodnenie komunikácie,
SO 34-07-01 Úprava komunikácií a spevnených plôch na Námestí Maratónu mieru
SO 34-09-01.2 Preložky a úpravy kanalizačných vedení na obratisku Námestia Maratónu mieru – odvodnenie komunikácie
Reakcia na: 110mat110 #129:
Lenže tie SOR čo tu mame - nemaju nič spoločne s fondami EU, je to celkom iný "projekt" - uver.. Teda vozime sa skorej v nových busoch ako v BA v novích trolikoch, to hej, ale neboli kupovane z fondov, ako troliky v BA. Teda plati to čo som písal - oni sa budu voziť skôr v nových vozoch (trolikoch) z fondov EU ako mi na nových tratiach.. No a čo sa týka električiek - zdá sa mi že ich škodovky začali aj skôr vyrábať - nikto žiadnu súťaž nenamietal.. je len otázka času teda ktorý výrobca skôr dodá kam novú električku a aký dlhý čas potrvá testovanie a skušky atd... teda to sa uvidi, to máš pravdu asi..
Reakcia na: Rudyke902 #128:
Kosice sa trolejbusov vzdali. Namiesto nich mame "uzasne superekologicke neznicitelne a usporne" sory. Vozime sa v nich skor ako BA v trolikoch. Ku nam pride 1. elektricka dakedy koncon leta a zacne homologizacia. V BA pride koncom leta a zacne co? No predsa ten isty proces. Kto sa bude vozit skor na novych kolajach, to ukaze cas
Reakcia na: 110mat110 #126:
Neviem presne čo všetko v BA z tých fondov plánuju financovať - no myslím si že su "v predu" pred KE s tými projektmi - a v nových trolejbusoch sa budu voziť určite skôr ako mi v nových električkách.. A pokiaľ sa nemýlim - do konca leta k nám príde možno len jedno VARIO, a až po jeho skúškach , testovani a prevzati sa "spusti" postupne dalšia dodávka várii .. takže sa neteš že do konca leta sa povozime v niečom novom, či na nových tratiach z tých penazi EU ?
Reakcia na: Triplex #123:
Dobre. Skončme tie naťahovačky... Nikam to nevedie.

1. Nie som jasnovidec.
2. (Chvalabohu) nemám nič dočinenia s DPMK
3. Neprojektujem trate, nie som úradník na ministerstve, nie som stavebný inžinier
4. Nie som pri žiadnom koryte. V nedeľu som bol pri koryte Hornádu, ale to je iné ?

A teraz k veci.
1. Z projektu IDS sa škrtlo prepojenie tratí DPMK a ŽSR. Zrušil sa celý stavebný objekt a namiesto neho sa zriadil náhradný SO. Ten zahŕňa obratiská na Námestí maratónu mieru (Železničná ulica) a na Staničnom námestí, s obnovou ktorých sa pred škrtnutím SO s prepojením tratí nerátalo (!). Má sa dokonca vybudovať pravé odbočenie z Hviezdoslavovej na Nám. MM/Komenského, vymení sa v súčinnosti s projektom MET kompletne celá koľajová križovatka, takže keď sa raz bude ťahať trať na Masarykovu (či už kvôli Terminálu Sever alebo kvôli trati z MMM na ŽST), nebude túto splietku treba vyberať a odznova prerábať.

Na Hviezdoslavovej i Staničnom námestí asi budú musieť byť umiestnené výhybky s "useknutými koľajami", keďže sa v rámci IDS plánujú nadväzujúce trate (t. j. prepojenie tratí DPMK a ŽST, ktoré bolo teraz vypustené a trať z MMM ku Terminálu Sever). Tie sú ale odsunuté na neskôr, peniaze na stavbu neboli pridelené, zatiaľ len na vyprojektovanie. Že sa to projektuje miestami dosť nezmyselne je druhá vec (o tom som tu už písal a asi nie raz ani dvakrát). Keby ale tie slepé výhybky nespravili, €Ú to nepreplatí (za predpokladu, že sa nejako nepredefinovali podmienky projektu, neviem, až do takýchto podrobností nevidím). Môžem tu menovať podobné počiny z iného fachu, kde sa museli striktne držať projektu schváleného v Bruseli, hoci vedeli, že tam budú miesť urobiť zmeny (a niekedy dosť zásadné).

2. Z projektu MET sa vypustila už toľko omieľaná Komenského. Na tento projekt bol pridelený istý balík peňazí. Vymyslelo sa, že sa zrekonštruujú trate nadväzujúce na projekt IDS. Také trate, ktoré sú dosť vyťažené a ktoré priamo nadväzujú na úsek z MMM cez Kuzmányho až na stanicu. Električková trať však nemá len koľajový zvršok a spodok, ale aj nejakú ďalšiu infraštruktúru. A s obnovou tejto infraštruktúry sa pôvodne nerátalo.

Takže pôvodne v rámci projektu MET (aj s Komenského) išlo len o obnovu zvršku+spodku, zastávok a tuším tam bola nejaká modernizácia dispečingu. Takže teraz by sme si užili dlhú výluku kvôli rekonštrukcii trate a potom o pár rokov zasa kvôli modernizácii trolejového vedenia, kabeláže atď. A zasa by sa nadávalo.

Teraz sa obetovala Komenského, jedna z "najnovších" tratí (zámerne píšem úvodzovky, keďže je z roku 1989). Namiesto nej bude komplexná rekonštrukcia toho zvyšku s tým, že Komenského sa zaradí do ďalšieho €rrorfondového obdobia ku tratiam na Alejovej (rok 1989), v Barci (rok 1984), na Boženy Němcovej (rok 1987). Rekonštrukcia trate na Jazere (rok 1983) bola uvažovaná cez nejaký zelený projekt s termínom začiatku realizácie projektu v roku 2016, ale v akom to je štádiu, to netuším... Stále je tu nutnosť spolufinancovania mesta, ktorého rozpočet je vydrancovaný na maderu.

Takže asi tak...
Reakcia na: Rudyke902 #125:
Rudyke: v tomto s tebou nesuhlasim. Do KE maju prist elektricky koncom leta. To sa +- zhoduje s dodanim do BA. Reko trati sa nezacala ani v KE ani v BA. Aj ked v BA uz cosi robia ale to asi nesuvisi. ci?
Škoda je sa tu obvinovať z niečoho, či na seba nadávat, môžme len vyjadrovať svoje názory k dannej veci, my to tu aj tak nevyriešime..
No jedna je ale pravda - tie fondy boli pridelene , teda schvalene ich čerpania ako nám v KE tak aj BA približne v rovnakom čase.. A kým do BA už čochvíla dorazia prvé vozy (trolejbusy) a do konca roka aj nejake klbove električky škodovky (už sa aj vyrábaju som čital), všetko financovane z tých fondov, u nás ešte niet o ničom ani chýru ani slychu.. Tak ako sa najprv "zdržalo" výberove konanie na tu výrobu VARII, tak teraz sa zase "napadá" tá velkolepá reko tých trati.. A čas plynie, sa nenazdáme a polovica roka je za nami - a aj ked termín realizácie všetkého je posunutý - mám vážne obavy či to všetko - čo si DP naplánoval z tých fondov realizovať sa vôbec aj stihne dokončit a dodat... ? Neviem ani, či už sa tie Varia pre nás začali aj konečne v čechách reálne vyrábať - možno nejaké už aj stoji u výrobcu na dvore - a ani o tom nevieme ?
Reakcia na: Triplex #123:
teda nic nevies ale vlastne vsetko vies, a dal si si aj +1 na vlastny prispevok za to, ako vsetkemu rozmumies a vsetko vies, pritom nie si jasnovidec a sledujes ako to iba laik, ale ty vlastne vies vsetko, ked vies nieco viac, co my slepi nevidime, podel sa s nami
Reakcia na: veteran #122:
a viem ja co ma byt namiesto toho zrealizovane? ja nemam pod rukami projektovy plan dopravy v meste, keby som to mal pod palcom odpoviem Ti,ale jasnovidec niesom ako tu poniektori..to predsa viete vy, vy ste pri korytach a pri projekte a robite s tym.. vy ste mudrci ,viete vsetko do vsetkeho vidite, odbornici na vsetko, viete ako cely projekt jeden ci druhy dopadne tak vlastne naco sa pytas ked si sam vies na tieto otazky odpovedat.. ja len vidim a vsimam si a sledujem to ako laik a vidim ze sa tu nieco deje ze to smrdi podvodom a poriadne, ze v porovnani s inymi eu mestami a metropolami daleko zaostavame, vsetky tie odklady a rusenia povodnych planov,vyberanie najlacnejsich alternativ hlboko pod cenu co sa tyka dopravy v meste,nekonecne natahovanie doby zaciatku realizacie projektov, nekonecne posuvanie terminov a pod..vsetko to smrdi tunelom a smerackym nabalovanim a okradanim a nevravte ze nie..lebo ten kto to nevidi je bud zaslepeny a nedovidi si na spicku nosa alebo to nechce vidiet a vyje so smerackymi zlodejickami a tunelarmi ?
Reakcia na: Triplex #120:
Ja som ti položil otázku, či vieš, čo sa škrtá a čo sa namiesto toho (navyše oproti pôvodným plánom) spraví. Čítať viem, o to nemaj strach.

Takže teda:
1. Z projektu MET sa škrtla Komenského. Čo má byť zrealizované namiesto toho?
2. Z projektu IDS sa škrtlo prepojenie tratí DPMK a ŽSR. Čo má byť zrealizované namiesto toho?

Pokiaľ to nevieš, tak ďalšia debata na túto tému je zbytočná.
Reakcia na: Triplex #120:
To s kým sa ty rozprávaš takýmto spôsobom ty sopliak? Vyberaj slová nabudúce!
Reakcia na: veteran #118:
si slepy?ci nevies citat a toto je co azda nie skrtnutie povodnych planov? Doplnené 18.2.2014: Podľa posledných informácií by sa trať na Komenského (vrátane otočky Havlíčkova) v rámci tejto rekonštrukcie opravovať nemala. Na zastávke Krajský súd by sa malo súčasné stanovište električiek v smere do centra ponechať, a vybudovať by sa malo iba chýbajúce nástupište v smere z centra na Moldavskú. ? ?‍☠️ ?
Reakcia na: Triplex #108:
Vetou "tie eurofondy co sme dostali uz su davno fuc ,na ich uctoch vo svajciarskych bankach a pod" si opäť dokázal, že absolútne nevieš o čom hovoríš...
To si myslíš, že keď sa rozhodne ministerstvo financií, ministerstvo dopravy atď, že Košiciam budú pridelené eurofondy, tak v tom momente presunú na účet mesta 75 miliónov € a tie sú potom do piatich minút ďalej posunuté do švajčiarskych bánk???
Vôbec netušíš ako funguje mechanizmus eurofondov, výziev na predkladanie žiadostí, verejného obstarávania, schvaľovania apod. a budeš nás tu presviedčať o svojej pravde...
Mesto Košice zatiaľ žiadne eurofondy na trate nedostalo... Ak to niekto v tomto momente naťahuje tak to nie je mesto, ale neúspešní uchádzači.
Podmienky boli nastavené tak, že ich žiadna slovenská firma splniť podľa všetkého nedokáže. Hlavne body 3.1.1 až 3.1.4 technickej spôsobilosti pri IKD bude ťažké splniť nejakej tuzemskej firme... Podobne aj pri MET...
Skús trochu logicky uvažovať, komu by pomohlo, ak by sa zrušili celé tieto projekty? Červeným smerákom? A čo by z toho mali? Ak nebude projekt, nebudú fondy, nebudú peniaze, nebudú provízie, nebudú úplatky...
Reakcia na: Triplex #117:
No schválne... Menuj:
1a. Čo sa škrtlo z projektu MET?
1b. Čo bude urobené namiesto škrtnutého v projekte MET?
2a. Čo sa škrtlo z projektu IDS?
2b. Čo bude urobené namiesto škrtnutého v projekte IDS?
Reakcia na: toriak #115:
no ked vidim co robi s projektom a ako k tomu (vlastne uz dlhe roky) pristupuju cerveni prehnity komunisti vo vedeni ci uz dpmk ci mesta ,ako mozno na aktualnu situaciu ci uz v tendroch alebo k stavu dopravy v meste ako takej reagovat pozitivne.. asi tazko.. ale urcite sa neznizim ze by som niekomu z tychto pohlavarov vo vedeni nadrziaval alebo inak suhlasil s ich postupmi ci uz v danej zalezitosti alebo tendroch co som si tu mal moznost pocas poslednych mesiacov v roznych diskusiach neraz vsimnut.. aj v tendroch len vsetko a rychlo rychlo co najlacnejsie nakupit prip urobit za co najnizsi peniaz-povyskrtat z planov co sa da aby bol z toho co naj zisk kazdemu do vrecka (zo zvysku peniazkov sa pekne nabalit) a potom to aj tak vyzera ze sa cloveku obracia zaludok z toho vsetkeho co sa tu robi.. ?
Reakcia na: toriak #115:
🙂 Ked myslis...ja len preto som sa pytal lebo tu niekto nieco spomenul co zrejme nieje pravda...nevadi
Reakcia na: Triplex #108:
kamarat, ty si ale riadne depresivny typ...