Aktivisti odštartovali petíciu za zachovanie trolejbusov

Do 23.9. chcú nazbierať dostatok podpisov, aby mohli petíciu predložiť mestskému zastupiteľstvu.

V piatok 7. septembra 2012 Združenie na podporu ekologickej dopravy v Košiciach odštartovalo petíciu za zachovanie trolejbusovej dopravy. Tú totiž dopravný podnik plánuje v blízkej dobe zrušiť a nahradiť autobusmi.

„Trolejbusová doprava, fungujúca v Košiciach od roku 1993, nemala doposiaľ žiadne vážne technické problémy (napríklad požiare a priame ohrozenia cestujúcich, či zlyhanie brzdových systémov). Napriek tomu sa nerozvíja, utlmuje a vozidlový park sa neobnovuje už od roku 1999 (!). Možnosti a projekty na jej ďalší rozvoj a hospodárnejšie využívanie existujúcich kapacít tu sú, len neboli realizované,“ uvádza sa v petícii.

Ekonomiku trolejbusov je možné zlepšiť

„Nepriaznivé ekonomicko-hospodárske výsledky trolejbusovej dopravy nie sú zapríčinené samotnou trolejbusovou dopravou, ale spôsobom jej riadenia, využívania jej kapacít ako aj istou averziou k tejto doprave. Dôkazom životaschopnosti trolejbusov v systéme MHD, sú dlhoročné prevádzky trolejbusovej dopravy v iných slovenských mestách (Prešov, Žilina, Bratislava a Banská Bystrica, ktorá sa po zrušení k trolejbusom vrátila). V týchto mestách je trolejbusová doprava nielen udržiavaná, ale naďalej rozvíjaná,“ píše sa v petícii.

Aktivisti tým narážajú na nedávne obnovenie takmer všetkých banskobystrických trolejbusov novými z fondov EÚ, pravidelnú obnovu trolejbusov v Prešove a plány Bratislavy zakúpiť z nevyčerpaných eurofondov 80 nových trolejbusov popri realizácii niekoľkých nových trolejbusových tratí. S rozvojom trolejbusovej dopravy v Košiciach vo svojom programe počítal aj súčasný košický primátor Richard Raši, a to dobudovaním trolejbusového okruhu.

Zrušením by sme si zhoršili životné prostredie, ale aj prišli o majetok

Ekologický dopad zrušenia trolejbusov aktivisti vyčíslili na spálenie vyše 300 tisíc litrov nafty ročne alebo výrub takmer 1600 storočných bukov. Hovoria aj o zvýšení počtu alergií, ktoré sú tiež výsledkom emisií z dopravy.

„Zrušením prevádzky trolejbusov každý z nás stratí aj istú časť svojho majetku pretože trolejbusové trate sa stavali aj z našich daní,“ tvrdia organizátori petície. Hodnota súčasnej trolejbusovej infraštruktúry dosahuje milióny eur.

Petícia bude trvať do 23. septembra

Petícia požaduje nelikvidovanie trolejbusovej dopravy a jej rozširovanie, modernizovanie a zefektívňovanie. Trvať by mala iba do 16. septebra, pretože aktivisti s ňou plánujú vystúpiť na najbližšom zasadnutí mestského zastupiteľstva. Trvať by mala až do nedele 23. septembra 2012. Podľa našich informácií je možné petíciu podpísať u členov petičného výboru v trolejbusoch alebo vyplnený petičný hárok zaslať na adresu petičného výboru. Ďalšie informácie zverejňujú aktivisti na svojej facebookovej stránke.

Podobná petícia už prebiehala v roku 2007, kedy sa pod zachovanie trolejbusov podpísalo 11-tisíc občanov. Dopravný podnik následne upustil od rušenia trolejbusovej dopravy.

Miesta kde sa budú zbierať podpisy:

  1. Námestie osloboditeľov (pred Hiltonom) v čase od 9:00 do 18:00
  2. zastávka Mier (smer Tesco) v čase od 14:30 do 18:00
  3. sídlisko KVP (zastávky Moskovská, Cottbuská, Poliklinika KVP) - stanovište nebude v tento deň fixné, zberač podpisov sa bude pohybovať medzi týmito zastávkami v čase od 17:00 do 19:00

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Je absolutne jasne, že cely svet speje k elektromobilite. Nie je to ani zďaleka dané lenenvironmentálnymi aspektami.

Ak počúvam, že sa tu za poslednych 10 rokov nekupovali trolejbusy, tak ich stav je na ten vek vynikajuci. Som zvedavý, ako by po 12-15 ročnej prevádzke vyzerali autobusy - verím tomu, že dieselové ani benzínové agregáty nemajú ani zdaleka taku zivotnost ako elektromotor. Je to len moja domienka - celkom peknú ekonomickú analýzu som našiel na
http://www.centraldistrictnews.com/2010/05/18/trolleys-save-but-financial-case-depends-on-oil-price
kde tvrdia pri porovnávaní spotreby elektriny a tekutého paliva nasledovné:

Trolley buses cost $0.35 per mile for electricity, or $1,021,854 for all of 2009
Diesel buses cost $1.79 per mile for fuel. Based on current price of $2.30 per gallon, that would have cost $5,228,701 to run on the same routes as the existing trolley network.

Podstatné tu ale podľa mňa je, že nafta je potenciálne nedostatková a jej cena konvexne v posledných rokoch rastie. Na druhej strane aj na SLovensku bude po dobudovaní Mochoviec problém s obrovskými prebytkami el. energie (dnes je zahranično-obchodná bilancia obchodu s elektrinou na slovensku vyrovnaná), o narastaní podielu ekologicky čistých OZE ani nehovorím.

Bolo by preto dobre, ak by sa zverejnila štúdia nevýhodnoti využívania trolejovej dopravy - najmä z budúcimi scenármi vývoja cien energií. Dnešné rozhodnutie o zručení trolejbusov totiž bude mať vplyv minimíálne na najbližších 50 rokov na ekonomiku verejnej dopravy v KE.

Hmmm... a na záver kacírska myšlienka: Ak sa má privatizovať autobusová doprava - na ktorých destináciách by mala zbierať pasažierov? Tu okrem destinácie Tahanovce-zbytok mesta ma nenapadá nič... Netreba podotýkať, že autobusová doprava Bankov - Lokomotíva, resp. Sidlisko nad Jazerom - Myšľa a tiež Terasa - Lorinčík - Šaca nie sú obchodne zaujímavé. Omnoho zaujímavejšie by bolo obsadiť Furču, Staré mesto, KVP a Terasu...

Zdá sa teda, že KĽÚČ K ZRUŠENIU TROLEJBUSOVEJ DOPRAVY neSPOČíVA v trolejbusovej doprave samotnej, ale - a paradoxne, V PRIVATIZÁCII AUTOBUSOVEJ DOPRAVY.
Reakcia na: Dimi #3:
Petičný hárok, 1. strana úplne na spodku.
Reakcia na: Isidor #1:
Kde si to videl?
V clanku mi chyba zmienka o tom ze modernizaciou by sa dala zrychlit trolejbusova doprava a zvysit kvalita sluzieb - lebo tieto dva faktory cestujucich (a volicov) zaujimaju najviac.
"Jeden kilometer dvojstopovej trate stojí asi 500 – 600 tisíc Euro, podľa zložitosti trate. Súčasná košická sieť meria približne 33 km, čiže dnešná cena za výstavbu by bola okolo 2 miliónov Euro“

2 miliónov? Škoda, že sa taký zjavný nezmysel prepašoval až do oficiálnych dokumentov.